Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Dlaczego dziwią i śmieszą nas te reklamy? – o zmianach historycznych polszczyzny

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

3) analizując teksty dawne, dostrzega różnice językowe (fonetyczne, leksykalne) wynikające ze zmian historycznych.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Redaguje różne rodzaje wypowiedzi,

  • Dostrzega zmiany historyczne polszczyzny,

  • Wyszukuje różnice wynikające ze zmian historycznych języka,

  • Formułuje wnioski.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do analizy tekstów dawnych,

  • Analizuje tekst pod kątem przemian fonetycznych i leksykalnych,

  • Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Kartki i kolorowe flamastry,

  • Słowniki języka polskiego,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Historia języka ukryta w reklamie”.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana, metoda „kuli śnieżnej”,

  • Praktyczna: ćwiczenia redakcyjne,

  • Podająca: wykład,

  • Eksponujące: film, prezentacja.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Kilka dni wcześniej nauczyciel poprosił uczniów o przygotowanie zadania domowego. Mieli oni zredagować zwięzły referat na temat: „Zmiany fonetyczne i fleksyjne w języku polskim”. Istotne jest, aby referat był zrozumiały dla innych i opierał się na własnych doświadczeniach ucznia.

Etap wstępny

Prowadzący prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie dwa pojęcia: „fonetyka” i „leksyka”. Jeśli istnieje taka konieczność, proponuje skorzystanie ze słownika języka polskiego. Po krótkim zastanowieniu i wyborze najistotniejszych elementów określających fonetykę i leksykę uczniowie formułują własne definicje pojęć i zapisują je w zeszytach. Chętni odczytują sporządzone opisy. W dalszej kolejności nauczyciel prosi jedną osobę o odczytanie referatu na temat zmian fonetycznych i fleksyjnych w języku polskim. Uczniowie słuchający wykładu notują najważniejsze informacje wraz z przykładami.

Etap realizacji

Klasa zostaje podzielona na grupy. Każda z nich ma napisać reklamę billboardową: pierwsza grupa – sprzętu muzycznego, druga – aparatu telefonicznego, trzecia – odzieży projektanta mody, czwarta – maszynki do golenia.

Po upływie wyznaczonego czasu „łącznicy” grupowi wymieniają się reklamami w taki sposób, aby każdy zespół mógł zobaczyć i przeczytać efekt pracy kolegów i koleżanek (metoda „kuli śnieżnej”).

Następnie nauczyciel uruchamia projekcję filmową (zasób multimedialny). Film, odwołując się do historii reklamy, przedstawia przykłady komunikatów sprzed kilkudziesięciu lat i wskazuje przy tym zmiany, jakie zaszły w języku. Zadaniem uczniów (pracujących w wyznaczonych wcześniej grupach) jest zastanowienie się, dlaczego te reklamy współcześnie dziwią lub śmieszą, oraz wskazanie leksykalnych i ewentualnie fonetycznych reliktów przeszłości językowej. Później liderzy grupowi, na forum klasy, referują wnioski, do jakich doszli drogą wymiany doświadczeń i wiedzy.

Prowadzący zajęcia prosi uczniów, aby każdy z nich zastanowił się i zapisał, czego się dowiedział podczas lekcji, oraz zanotował wnioski dotyczące zmian w polszczyźnie. Zachęca, aby odwołali się do stworzonych przez siebie reklam. Chętni uczniowie odczytują notatki.

Etap końcowy

Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i wyznacza zadanie domowe. Polega ono na utrwaleniu wiadomości o przemianach fonetycznych i leksykalnych języka polskiego oraz odnalezieniu w literaturze przejawów nieprzypadkowych anachronizmów leksykalnych.

R1H6tTAdBv3h8

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.63 KB w języku polskim
R1Po66tzQVNns

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3