Dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki?
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Osoba prowadząca: Małgorzata Zacharz
Temat lekcji: Dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki?
Klasa: III gimnazjum
Ilość godzin: 1
Cel ogólny zajęć: ustalenie powodów, dla których młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki.
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:
Uczeń:
podaje powody, dla których dzieci i młodzież nie powinni pić alkoholu, zażywać narkotyków, palić papierosów,
stosuje formy odmowy, gdy ktoś go zachęca do picia, palenia i brania narkotyków,
podaje powody, dla których warto być wolnym od nałogów,
obala mity na temat alkoholu i różnych używek.
W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:
umiejętność efektywnego współdziałania w grupie,
zdrowych relacji w grupie,
akceptacji ze strony innych,
umiejętność skutecznego porozumiewania się, prezentacji własnego punktu widzenia.
Metody i techniki pracy:
„burza mózgów”
pogadanka
scenki dramowe
gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.
Formy pracy:
praca w grupach
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
materiały do gry „Prawda – fałsz” – zestaw kart związanych tematycznie, plansze: „Prawda” , „Fałsz”, „Brak decyzji”, „?”
3 arkusze papieru, flamastry, magnesy.
Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:
literatura fachowa dotycząca nałogów np.: ABC narkomani, „Leksykon narkomanii”
W. Okoń, broszury informacyjne na temat nałogów.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od uczniów po zakończonych zajęciach:
gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.
Faza wstępna
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, prosi każdą z nich o wyjaśnienie pojęć: narkoman/narkomania, alkoholik/alkoholizm, palacz/nikotynizm (metoda „burzy mózgów”). Każda z grup podaje swoje skojarzenia z danym pojęciem. Nauczyciel zapisuje definicje na tablicy.
Faza właściwa
Uczniowie pracują nadal w tych samych grupach:
Nauczyciel zadaje pytania: „Dlaczego młodzi ludzie sięgają po: alkohol, papierosy, narkotyki?”, „Jakie są tego skutki (efekty uboczne)?”
Uczniowie otrzymują kartony papieru, flamastry i mają za zadanie odpowiedzieć na te pytania (każda z grup zajmuje się odrębnym nałogiem). Dzielą kartki na dwie części przyczyny i skutki).
Po skończeniu liderzy grup prezentują efekty ich pracy – omawiają zadania, dopisują nowe pomysły.
Nauczyciel zadaje pytanie: „Co można zrobić (jak się zachować), gdy ktoś proponuje nam alkohol lub inną używkę, a my nie mamy ochoty na te propozycje?”
Uczniowie podają propozycje odmowy – wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel zwraca uwagę, że najskuteczniejszym sposobem obrony jest powiedzenie wprost: „Nie, dziękuję!”. Mniej skuteczne jest zasłanianie się złym stanem zdrowia.
Nauczyciel prosi każdą grupę o odegranie krótkich scenek dramowych, w których ktoś proponuje spożycie alkoholu, zapalenie papierosa, przyjęcie jednej dawki narkotyku w różnych sytuacjach: na imprezie, dyskotece, przed budynkiem szkolnym.
Każda grupa typuje osobę (osoby) kuszącą i osobę (osoby) kuszoną. Celem tej zabawy jest przećwiczenie odmowy.
Faza końcowa
Uczniowie pozostają nadal w tych samych grupach i obalają mity na temat alkoholu i różnych używek – gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.
– otrzymują planszę wielkości A4:
PRAWDA | FAŁSZ | |||
KARTY | ||||
BRAK DECYZJI | MAŁO INFORMACJI | |||
oraz zestaw stwierdzeń (mity na temat używek).
– Uczniowie kolejno wyciągają po jednej karcie (pytaniu), głośno odczytują treść i umieszczają w odpowiednim miejscu na planszy: prawda, fałsz, brak decyzji, mało informacji. Po wykonaniu zadania poszczególne grupy prezentują wyniki swej pracy, wyjaśniają nawzajem wątpliwe pytania.
A oto zestaw stwierdzeń „Prawda – fałsz”:
Obalanie mitów na temat alkoholu i różnych używek:
alkoholizm jest chorobą (P)
z piciem alkoholu warto poczekać do pełnoletniości (P)
picie alkoholu i zażywanie środków odurzających pomaga w rozwiązywaniu kłopotów osobistych (F)
istota uzależnienia polega na tym, że człowiek traci zdolność do kontroli swojego picia (P)
człowiek, który pije alkohol, to alkoholik (F)
jeżeli ktoś zażywa narkotyki, to będzie potrzebował ich coraz więcej, aby czuć się normalnie (P)
alkohol zawarty w piwie i winie jest mniej szkodliwy niż zawarty w wódce (F)
picie alkoholu to dobry sposób na rozgrzanie się (F)
piwo i wino nie powodują uzależnienia (F)
pijany jest zazwyczaj dowcipny (F)
alkoholicy piją, bo mają słaby charakter (F)
prawo zezwala na sprzedaż alkoholu młodzieży od lat 16 (F)
ilość alkoholu zawarta w butelce piwa, lampce wina i kieliszku wódki jest mniej więcej taka sama (P)
uzależnieni od alkoholu mogą być tylko mężczyźni (F)