Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Osoba prowadząca: Małgorzata Zacharz

Temat lekcji: Dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki?

Klasa: III gimnazjum

Ilość godzin: 1

Cel ogólny zajęć: ustalenie powodów, dla których młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki.

Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • podaje powody, dla których dzieci i młodzież nie powinni pić alkoholu, zażywać narkotyków, palić papierosów,

  • stosuje formy odmowy, gdy ktoś go zachęca do picia, palenia i brania narkotyków,

  • podaje powody, dla których warto być wolnym od nałogów,

  • obala mity na temat alkoholu i różnych używek.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:

  • umiejętność efektywnego współdziałania w grupie,

  • zdrowych relacji w grupie,

  • akceptacji ze strony innych,

  • umiejętność skutecznego porozumiewania się, prezentacji własnego punktu widzenia.

Metody i techniki pracy:

  • „burza mózgów”

  • pogadanka

  • scenki dramowe

  • gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • materiały do gry „Prawda – fałsz” – zestaw kart związanych tematycznie, plansze: „Prawda” , „Fałsz”, „Brak decyzji”, „?”

  • 3 arkusze papieru, flamastry, magnesy.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:

  • literatura fachowa dotycząca nałogów np.: ABC narkomani, „Leksykon narkomanii”

W. Okoń, broszury informacyjne na temat nałogów.

Sposób uzyskania informacji zwrotnej od uczniów po zakończonych zajęciach:

  • gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.

Faza wstępna

Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, prosi każdą z nich o wyjaśnienie pojęć: narkoman/narkomania, alkoholik/alkoholizm, palacz/nikotynizm (metoda „burzy mózgów”). Każda z grup podaje swoje skojarzenia z danym pojęciem. Nauczyciel zapisuje definicje na tablicy.

Faza właściwa

  • Uczniowie pracują nadal w tych samych grupach:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Dlaczego młodzi ludzie sięgają po: alkohol, papierosy, narkotyki?”, „Jakie są tego skutki (efekty uboczne)?”

Uczniowie otrzymują kartony papieru, flamastry i mają za zadanie odpowiedzieć na te pytania (każda z grup zajmuje się odrębnym nałogiem). Dzielą kartki na dwie części przyczyny i skutki).

Po skończeniu liderzy grup prezentują efekty ich pracy – omawiają zadania, dopisują nowe pomysły.

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Co można zrobić (jak się zachować), gdy ktoś proponuje nam alkohol lub inną używkę, a my nie mamy ochoty na te propozycje?”

  • Uczniowie podają propozycje odmowy – wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel zwraca uwagę, że najskuteczniejszym sposobem obrony jest powiedzenie wprost: „Nie, dziękuję!”. Mniej skuteczne jest zasłanianie się złym stanem zdrowia.

  1. Nauczyciel prosi każdą grupę o odegranie krótkich scenek dramowych, w których ktoś proponuje spożycie alkoholu, zapalenie papierosa, przyjęcie jednej dawki narkotyku w różnych sytuacjach: na imprezie, dyskotece, przed budynkiem szkolnym.

Każda grupa typuje osobę (osoby) kuszącą i osobę (osoby) kuszoną. Celem tej zabawy jest przećwiczenie odmowy.

Faza końcowa

Uczniowie pozostają nadal w tych samych grupach i obalają mity na temat alkoholu i różnych używek – gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.

– otrzymują planszę wielkości A4:

PRAWDA

FAŁSZ

KARTY

BRAK DECYZJI

MAŁO INFORMACJI

oraz zestaw stwierdzeń (mity na temat używek).

– Uczniowie kolejno wyciągają po jednej karcie (pytaniu), głośno odczytują treść i umieszczają w odpowiednim miejscu na planszy: prawda, fałsz, brak decyzji, mało informacji. Po wykonaniu zadania poszczególne grupy prezentują wyniki swej pracy, wyjaśniają nawzajem wątpliwe pytania.

A oto zestaw stwierdzeń „Prawda – fałsz”:

Obalanie mitów na temat alkoholu i różnych używek:

  • alkoholizm jest chorobą (P)

  • z piciem alkoholu warto poczekać do pełnoletniości (P)

  • picie alkoholu i zażywanie środków odurzających pomaga w rozwiązywaniu kłopotów osobistych (F)

  • istota uzależnienia polega na tym, że człowiek traci zdolność do kontroli swojego picia (P)

  • człowiek, który pije alkohol, to alkoholik (F)

  • jeżeli ktoś zażywa narkotyki, to będzie potrzebował ich coraz więcej, aby czuć się normalnie (P)

  • alkohol zawarty w piwie i winie jest mniej szkodliwy niż zawarty w wódce (F)

  • picie alkoholu to dobry sposób na rozgrzanie się (F)

  • piwo i wino nie powodują uzależnienia (F)

  • pijany jest zazwyczaj dowcipny (F)

  • alkoholicy piją, bo mają słaby charakter (F)

  • prawo zezwala na sprzedaż alkoholu młodzieży od lat 16 (F)

  • ilość alkoholu zawarta w butelce piwa, lampce wina i kieliszku wódki jest mniej więcej taka sama (P)

  • uzależnieni od alkoholu mogą być tylko mężczyźni (F)

R1YoglVgoHb4B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.00 KB w języku polskim