Dlaczego niektóre dzieci uciekają z domu?
Scenariusz lekcji - Dlaczego niektóre dzieci uciekają z domu?
Uczeń potrafi wykazać, iż ucieczka z domu nie rozwiązuje trudnych problemów dziecka.
Uczeń zna niektóre przyczyny ucieczek dzieci z domu.
Nazywa uczucia przeżywane przez dzieci w chwili podjęcia decyzji o ucieczce.
Uczeń potrafi zrozumieć innych ludzi i potrzebę liczenia się z ich uczuciami.
Uczeń rozumie potrzebę radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Uczeń umie poszukać sposobów wyjścia z niektórych trudnych sytuacji.
Metoda i forma pracy
Żywe obrazy, improwizacje, zastosowanie pytań związanych z pięcioma poziomami świadomości w stopklatce.
Środki dydaktyczne
Kartki, długopisy, karty pracy.
Przebieg lekcji
Ćwiczenia słownikowe.
Nauczyciel wiesza na tablicy etykiety z napisem ucieczka. Uczniowie wyjaśniają znaczenie tego pojęcia i porównują z definicją nauczyciela zapisaną na tablicy.
Ćwiczenie dramowe.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na karteczkach zapisali, jaka ich zdaniem jest najczęstsza przyczyna ucieczek niektórych dzieci z domu. Z karteczek uczniowie tworzą „słoneczko”, układając je promieniście do hasła „Dlaczego dzieci uciekają z domu?”
Uczniowie ustalają, że najczęstszymi przyczynami ucieczek niektórych dzieci z domu są:
kłótnie w rodzinie
brak zainteresowania dzieckiem ze strony rodziców.
Zapisanie wniosków do zeszytu.
4. Improwizowane rozmowy uczniów w rolach.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy i każdej przydziela do zaimprowizowania następujące sytuacje:
Grupa I: Bartek zobowiązał się rodzicom, że prosto ze szkoły wróci do domu i pomoże mamie w sprzątaniu mieszkania po remoncie. Jest godzina 21. Bartka nie ma w domu. Takie sytuacje zdarzają się mu często. Po przyjściu chłopca do domu wybucha awantura. Bartek ucieka z domu.
Grupa II: Eliza ma piętnaście lat. Pragnie razem ze starszą koleżanką pojechać na Mazury na kilka dni. Dziewczynki chcą mieszkać same pod namiotem. Rodzice Elizy nie wyrażają zgody na wyjazd. Eliza ucieka z domu.
Grupa III: Karolina w dniu swoich urodzin wraca ze szkoły do domu. Jak co roku ma nadzieję, że domownicy złożą jej życzenia i podarują prezent. Niestety nikt nie pamięta o rodzinnej uroczystości. Każdy zajęty jest swoimi sprawami. Tylko kot łasi się do dziewczynki. Karolina łyka łzy. Postanawia uciec z domu.
Uczestnicy w grupie ustalają kto w jakiej roli występuje i określają miejsce akcji. Na znak nauczyciela kolejne grupy prezentują swoje scenki. Po przedstawieniu scenki uczniowie zastanawiają się nad tym, czy sytuacja, w jakiej znalazły się dzieci, była bez wyjścia? (nieumiejętność przeanalizowania sytuacji i porozumienia się z rodzicami, podejmowanie decyzji pod wpływem emocji). Nazywamy uczucia przeżywane przez dzieci w chwili podjęcia decyzji o ucieczce. Nazwy tych uczuć zapisujemy na tablicy, następnie na kartach pracy.
5. Ćwiczenia dramowe: uczniowie wchodzą w role i rozpoczynają tworzenie żywych obrazów:
Grupa I: Bartek – w roli mamy oczekującej na syna.
Grupa II: Eliza – w roli matki, która nie pozwala córce wyjechać na Mazury.
Grupa III: Mama – w roli Karoliny.
Zadania dla grupy:
wybrać spośród siebie osoby prowadzące rozmowy,
określić stosunek osób do siebie,
ustalić treść rozmowy.
Nauczyciel daje znak rozpoczęcia prezentacji. Każda grupa po kolei przedstawia swoje obrazy. Uczniowie nie będący w rolach, komentują sposób „malowania” obrazu. Mogą też ożywić dowolną postać z obrazu i zadać jej pytania:
Kim jesteś?
Co teraz robisz?
Dlaczego to robisz?
Po co to robisz?
Jakie są twoje zasady życiowe? (po uprzednim omówieniu tych pojęć, przed przystąpieniem do pracy z dramą).
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie zastanawiają się nad tym, co czuli rodzice wtedy, gdy ich dzieci uciekły z domu. Nazywają te uczucia. Zapisujemy nazwy uczuć na tablicy, następnie na kartach pracy. Uczniowie proponują inne wyjścia z trudnych sytuacji. Wskazują także na skutki ucieczek dzieci z domu (dziecko znajduje się w gorszej sytuacji niż przed ucieczką, możliwość kolizji z prawem).
W wyniku dyskusji nad zaprezentowanymi zachowaniami w trudnych dla dziecka sytuacjach uczniowie wspólnie z nauczycielem dochodzą do wniosku, że trzeba być w życiu aktywnym i mieć do życia pozytywny stosunek. Taka postawa ułatwi rozwiązanie wielu problemów.
Ponadto:
trzeba dotrzymywać danego słowa,
nie tylko ja mam prawo do zmęczenia, każdy w domu powinien mieć obowiązki i je sumiennie wypełniać,
w rodzinie każda osoba jest ważna,
urodziny to dobry moment na to, aby powiedzieć sobie wiele miłych słów.
Przeżyłem to........................................................bez kłótni.