Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dlaczego, panie Santiago? – wywiad z bohaterem literackim

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady redagowania wywiadu,

  • podaje podstawowe informacje na temat życia i twórczości Ernesta Hemingwaya,

  • zna różnice między pytaniami otwartymi i zamkniętymi,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • redagować wywiad,

  • wyjaśnić motywy postępowania bohaterów,

  • redagować pytania otwarte,

  • określić uczucia bohatera literackiego,

  • opisać przeżycia wewnętrzne bohatera literackiego,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, mini wykład, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy, wycinki prasowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcję rozpoczyna przypomnienie w formie heurezy przebiegu wydarzeń przedstawionych w opowiadaniu E. Hemingwaya Stary człowiek i morze. Następnie nauczyciel w formie mini wykładu prezentuje sylwetkę Ernesta Hemingwaya, krótko omawia jego twórczość, informuje, kiedy i za co otrzymał literacką Nagrodę Nobla.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie odczytują przyniesione na lekcje wywiady opublikowane w prasie. Następnie pod kierunkiem nauczyciela przypominają, jak należy redagować wywiad. Wyjaśniają, na czym polega różnica między pytaniami otwartymi i zamkniętymi oraz uzasadniają, dlaczego w tym gatunku publicystycznym powinno używać się przeważnie pytań otwartych.

  2. Uczniowie zaznaczają w tekście opowiadania Stary człowiek i morze fragmenty przedstawiające uczucia, emocje i przeżycia wewnętrzne Santiago.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół redaguje wywiad z Santiago, układa pytania zmierzające do wyjaśnienia motywów postępowania bohatera oraz przedstawienia jego przeżyć. Prowadzący przypomina, że odpowiedzi starego rybaka należy formułować na podstawie tekstu opowiadania.

Wyobraźcie sobie, że jesteście reporterami prasowymi. Waszym zadaniem jest przeprowadzić wywiad z Santiago. Pamiętajcie, że czytelników gazety interesują motywy postępowania starego rybaka oraz jego przeżycia i uczucia. Opracujcie i zredagujcie taki wywiad, opierając się na lekturze tekstu opowiadania Hemingwaya. Pamiętajcie, że styl wypowiedzi, zwroty grzecznościowe i formę pytań należy dostosować do rozmówcy.

c) Faza podsumowująca

Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy zespołów. Uczniowie porównują i oceniają zredagowane przez siebie wywiady. Nauczyciel dokonuje korekty językowej i merytorycznej prac. Wyjaśnia, na czym polegały popełnione błędy. Następnie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przypominają, jakie są zasady redagowania opisu przeżycia wewnętrznego. Na zakończenie zajęć prowadzący podaje i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.

  2. Hemingway E., Stary człowiek i morze, Muza S.A., Warszawa 2005.

  3. Kędracka – Feldman E., Aktywizować? ależ to całkiem proste: wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów, CODN, Warszawa 1999.

  4. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zredaguj opis przeżycia wewnętrznego Santiago, kiedy dobił do brzegu ze szkieletem zjedzonego przez rekiny marlina.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na wyszukaniu w prasie i przyniesieniu na zajęcia wywiadu ze znaną osobą.

RWiQFtDrnRwns

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.61 KB w języku polskim
R19ojWpmhO5lc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim