Dlaczego pierwsze wrażenie jest takie ważne.
definiować pojęcie komunikacji,
scharakteryzować komunikację werbalną i niewerbalną,
oceniać znaczenie autoprezentacji dla procesu kształtowania relacji z innymi ludźmi,
formułować zasady skutecznej komunikacji,
rozróżniać rodzaje barier komunikacyjnych,
tworzyć własną autoprezentację w oparciu o podane przykłady.
Komunikacja (łac. communico, communicare (czyt. komuniko, komunikare) to łączność, rozmowa, przekazywanie informacji, porozumiewanie się, przekazywanie i odbieranie informacji w bezpośrednim kontakcie z drugą osobą.
KomunikacjaKomunikacja przebiega na dwóch poziomach – świadomym (racjonalnym) i nieświadomym (emocjonalnym). Na obu tych poziomach przekazywane są komunikaty w dwóch formach:
werbalnej – słownej (ustnej albo pisemnej);
niewerbalnej – mowa ciała (znaki, symbole, gesty, sposoby zachowania się, mimika, dźwięk, postawa ciała).
Komunikacja werbalna i niewerbalna
W wypadku komunikacji werbalnejkomunikacji werbalnej podstawowym środkiem jest język umożliwiający wyrażenie znaczenia komunikowanych idei i uczuć. Języka używa się w celu:
określania myśli, uczuć, doświadczeń, aby wymieniać je z innymi ludźmi;
oceniania rzeczy, ludzi, uczuć zgodnie z własnym systemem wartości;
opisywania wyników życiowych doświadczeń, wydarzeń z przeszłości, a także rozmawiania o teraźniejszości oraz ewentualnych sytuacjach, które wystąpią w przyszłości;
mówienia o języku.
Do komunikacji werbalnej zaliczamy:
słuchanie;
mówienie;
pisanie;
czytanie.
W procesie komunikacji werbalnej bardzo ważną umiejętnością jest aktywne słuchanie. Nazywamy je aktywnym, dlatego że wymaga od rozmówcy podejmowania czynności mających na celu ułatwienie komunikacji.
Komunikacja niewerbalnaKomunikacja niewerbalna to przekaz, który przebiega za pośrednictwem zmysłów oraz ruchów ciała wykonywanych w czasie procesu komunikacji. Za przekaz niewerbalny uważane jest to, co umożliwia odbiór i przekazanie informacji wyłącznie za pośrednictwem naturalnych właściwości zmysłów.

Do komunikacji niewerbalnej zaliczamy:
gestykulację (np. ruchy dłoni, rąk, głowy);
mimikę twarzy;
dotyk (np. podanie ręki, uścisk);
kontakt wzrokowy;
dystans;
pozycję ciała;
wygląd fizyczny i ubranie;
niewerbalne cechy mowy (intonacja, ton głosu);
dźwięki parajęzykowe (znaki ekspresji uczuć – śmiech, westchnienia).
Zasady komunikowania się
Wykres kołowy: Elementy wpływające na odbiór przekazu.
Mowa ciała: (postawa, gesty, mimika): 55%
Słowa: 7%
Brzmienie głosu: 38%
W psychologii uznaje się, że interpretację przekazu w komunikacji wpływ ma to, jakim kanałem wiadomość dociera do odbiorcy. Na ogólną ocenę wypowiedzi treść wyrażona słowami wpływa jedynie w 7%, przekaz zawarty w tonie głosu decyduje w 38%, natomiast przekaz zawarty w mimice twarzy decyduje w 55% o odbiorze informacji.
Autoprezentacja
Jedną z form komunikacji jest autoprezentacjaautoprezentacja. Zjawisko to określa się najczęściej jako proces kształtowania i kontroli sposobu, w jaki postrzegają człowieka inni ludzie. Jednostka zachowuje się, mówi i wysyła sygnały niewerbalne tak, by zakomunikować otoczeniu kim jest lub za kogo chciałaby być uważana. Autoprezentacja często określana jest także jako manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych, fałszywa autoreklama lub kreowanie publicznego wizerunku.
Dokonując autoprezentacji warto zapamiętać kilka istotnych rzeczy:
Przemyśl, co chcesz powiedzieć.
Zadbaj o ubiór i postawę.
Zachowuj się naturalnie.
Postępuj w zgodzie ze sobą.
Bądź asertywny.
Dostosuj wypowiedź do okoliczności.
Dlaczego warto opanować umiejętność autoprezentacji?
Zdolność do autoprezentacji to umiejętność, która może się przydać w różnych sytuacjach życiowych:
autoprezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej pozwala przedstawić potencjalnemu pracodawcy naszą wiedzę i doświadczenie w danym obszarze oraz zaprezentować siebie jako osobę, której zatrudnienie może przynieść korzyści dla pracodawcy;
autoprezentacja podczas negocjacji i rozmów handlowych pozwala zbudować wizerunek profesjonalisty oferującego sprawdzone i skuteczne rozwiązania w danej branży, a także zyskać zaufanie niezbędne do przekonania kontrahenta do zawarcia umowy handlowej;
autoprezentacja w trakcie wystąpień publicznych pozwala zaprezentować swój dorobek w danej dziedzinie, a dzięki temu zyskać uwagę i zaangażowanie słuchaczy, które są niezbędne do udanego wystąpienia publicznego;
autoprezentacja w świecie osób reprezentujących przedsiębiorstwa i instytucje (public relations), pozwala odpowiedzialnie kształtować wizerunek tych instytucji, wypowiadać się w ich imieniu, a przez to budzić do nich zaufanie;
umiejętność poprawnej autoprezentacji w życiu towarzyskim pozwala zyskać zainteresowanie i uznanie otaczających nas osób.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RfUxpog3UIP9V
Film przedstawia różne formy autoprezentacji.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1CC4eC4AToG2
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w czarną sukienkę w małe, białe kropki. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany. Podczas wypowiedzi dużo gestykuluje.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RnYZx0Eur0AFD
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w pomarańczową koszulkę oraz jasną, kremową marynarkę. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany. Podczas wypowiedzi stoi niepewnie, ze splecionymi z przodu rękami. Często opuszcza wzrok.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1bZoIoQIgfQG
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude rozpuszczone włosy. Nosi okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w białą koszulę oraz obcisłą, jasną, kremową marynarkę. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany. Podczas wypowiedzi stoi nieruchomo, wzrok ma cały czas skierowany do kamery.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R190jWg0zY92h
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude rozpuszczone włosy. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w białą koszulę oraz czarną marynarkę w kremowe pasy. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany. Podczas wypowiedzi czasami lekko gestykuluje albo nieco uśmiecha się. Wzrok ma cały czas skierowany do kamery.
Bariery komunikacyjne
Bariery komunikacyjneBariery komunikacyjne można podzielić na:
zewnętrzne, które pojawiają się w najbliższym otoczeniu tj. szumy, hałas, awaria sieci komputerowej, brak zasięgu telefonii komórkowej;
wewnętrzne, które pojawiają po obu stronach procesu komunikacji, zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy (np. różnica poglądów pomiędzy rozmówcami, brak zaufania, napięcie emocjonalne).
Wewnętrzne bariery komunikacyjne wynikają między innymi z różnic w postrzeganiu się nawzajem rozmówców. Mogą one być efektem różnych poziomów wiedzy czy doświadczenia. Negatywny wpływ na komunikację mają także różnice językowe. Komunikacja jest utrudniona lub niemożliwa, gdy rozmówcy nie potrafią siebie zrozumieć, posługują się nieznanym sobie żargonem lub słownictwem o wielorakim znaczeniu.
W komunikacji ogromną rolę odgrywają emocje. Jeśli wkrada się w nią gniew, miłość, nienawiść, zazdrość, wpływa to na przebieg komunikacji - na to, jak rozumiemy wysyłane do nas komunikaty i jak rozumiane są komunikaty, które my wysyłamy.
Komunikacja jest zakłócona również wtedy, gdy komunikaty werbalne nie współgrają z komunikatami niewerbalnymi. Ważne jest też to, czy nasz rozmówca jest wiarygodny. Jeśli jest to osoba mająca wiedzę, uczciwa, kompetentna – jej komunikaty budzą nasze zaufanie.
Warunki dobrej komunikacji
Ważnym krokiem ku poprawie zdolności do komunikacji jest przyjrzenie się i analiza sposobów komunikacji, jakimi posługiwaliśmy się do tej pory. Świadomość błędów czy też trudności, które pojawiają się w komunikacji stanowi punkt wyjścia do refleksji i modyfikacji.
Warto pamiętać, że dobra komunikacja zachodzi, gdy obie strony:
usuwają szumy (zakłócenia z otoczenia);
korzystają świadomie z komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
przesyłają jasne i zrozumiałe komunikaty;
wykorzystują język znany odbiorcy;
upewniają się, czy informacja dotarła do odbiorcy i została poprawnie zinterpretowana;
panują nad swoimi emocjami.
Słowniczek
proces porozumiewania się ludzi odbywający się za pośrednictwem języka oraz różnorodnych sygnałów wysyłanych przez ciało jednej strony tego procesu (nadawca) i interpretowanych przez drugą stronę procesu (odbiorca), komunikacja to podstawowa forma wymiany informacji i emocji między ludźmi, pozwala także wchodzić w interakcje z innymi i osiągać zrozumienie i porozumienie w relacjach z drugim człowiekiem
przekaz komunikacyjny polegający na podawaniu informacji za pośrednictwem słów (język mówiony) w formie monologu, rozmowy bądź dyskusji, odbywa się w czasie rzeczywistym, co może prowadzić do problemów wynikających z przekazywania nieprzemyślanych lub nieprecyzyjnie sformułowanych informacji
przekaz komunikacyjny polegający na podawaniu informacji za pośrednictwem zmysłu oraz ruchów ciała, ten rodzaj komunikacji odgrywa znaczącą rolę w procesie interpretacji sygnałów wysyłanych przez nadawcę w stronę odbiorcy, bowiem nawiązanie komunikacji następuje, gdy odbiorca dostrzega zgodność sygnałów niewerbalnych z sygnałami werbalnymi
sposób komunikowania społeczeństwu przez jednostkę o tym kim ona jest i za kogo chce być uważana, w procesie tym używana jest komunikacja werbalna i niewerbalna, w procesie autoprezentacji używane są specyficzne techniki i narzędzia, które mają na celu przedstawienie jednostki w jak najbardziej korzystnym świetle
przeszkody w procesie komunikacji o charakterze zewnętrznym (uczestnicy procesu komunikacji nie mają na nie wpływu) lub wewnętrznym (wynikają z błędów popełnionych przez samych uczestników procesu komunikacji), ich istnienie uniemożliwia właściwą interpretację przekazu wysyłanego przez nadawcę do odbiorcy, a w konsekwencji osiągnięcie porozumienia
Bibliografia
Domachowski W., (1993), Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Frączek A., (2012), Komunikacja interpersonalna, [w:] Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, t. IX.
http://wneiz.umk.pl/_upload/Dolna/bariery_komunikacyjne_i_ich_przezwycianie.html