Dlaczego Pinokio pozostał chłopcem?
Dlaczego Pinokio pozostał chłopcem?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna przebieg zdarzeń w lekturze
zauważa przemianę bohatera literackiego
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi wymienić postępki Pinokio
potrafi nazwać cechy charakteru
ocenia postępowanie bohatera literackiego
rozumie skutki niewłaściwego postępowania
2. Metoda i forma pracy
Zbiorowa, indywidualna, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Tekst Pinokia, karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Podanie i wyjaśnienie tematu lekcji.
2. Rozmowa na temat postępków Pinokia I przemiany jak w nim zaszła.
b) Faza realizacyjna
1. Rozdanie kart pracy i wyjaśnienie zadania.
2. Samodzielne uzupełnianie części tabeli.
3. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania i ewentualne poprawki i uzupełnienia. (załącznik 1)
4. Wspólne uzupełnianie drugiej części tabeli dotyczącej cech charakteru pajacyka.
c) Faza podsumowująca
1. Ocena zmian jakie zaszły w postawie Pinokia.
2. Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie- Pinokio zrozumiał swoje błędy, zmienił się i otrzumał za to nagrodę.
5. Bibliografia
1. Collodi C., Pinokio, KAW, Warszawa 1986.
2. Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4‑6, WSiP, Warszawa 1995.
3. Łuczak A., Murdzek A., Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2005.
Załączniki
Załącznik 1
postępowanie | |
- sprzedał elementarz - nie słuchał starszych -uciekł ze szkoły - próbował kraść -uciekł z domu | |
- wyplatał koszyki - ćwiczył czytanie i pisanie - oddał ubranie, aby pomóc wróżce |
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza