| |
| |
| |
| |
| (III.5) dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno- historyczną i obyczajami epoki, w której powstało; |
| |
| Dlaczego sztuka odrzucona? |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna dzieła, które nie były zrozumiane w okresie, w którym powstały,
wymienia nazwiska artystów wskazanych dzieł,
zna przyczyny odrzucenia dzieł.
|
| umiejętności – uczeń:
wyjaśnia powody, dla których działa sztuki nie spotkały się z aprobatą społeczeństwa
omawia tematykę wskazanych dzieł,
potrafi wskazać elementy szokujące
wyjaśnia reakcje odbiorcy wskazanych dzieł.
|
| postawy:
kształtowanie krytycznej postawy wobec sztuki,
wyrabianie poglądów na temat zjawisk w kulturze,
rozwijanie umiejętności krytycznego postrzegania sztuki,
dostrzegani relacji społecznych.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | reprodukcja „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła w wersji do wyświetlenia; prezentacja multimedialna ukazująca dzieła skandaliczne |
| |
| |
faza wprowadzająca: (12 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel pisze na tablicy słowo skandal i pyta uczniów, z czym się ono kojarzy, prosi uczniów o podanie synonimów.
Po stworzeniu mapy skojarzeń, uczniowie odpowiadają na pytanie: kiedy dzieło sztuki może być skandaliczne?
Po takim wprowadzeniu nauczyciel odwołuje uczniów do wiedzy z gimnazjum i wyświetla „Sąd Ostateczny” Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej i informuje uczniów, że dzieło, które powstało w XVI wieku wyglądało zupełnie inaczej – oprócz Matki Boskiej, artysta namalował wszystkie inne postacie w akcie, co doprowadziło do oburzenia kleru i wywołało szok społeczeństwa. Ponadto pokazuje inne elementy, które zaszokowały, wskazuje na obecność brzydoty (skóra Michała Anioła trzymana przez św. Bartłomieja), na ukazanie Chrystusa jako atlety.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację z dziełami, które wywołały skandal.
Nauczyciel przeprowadza mini‑wykład dotyczący dzieł:
Śniadanie na trawie - Edouard Manet – dzieło powstało w 1763 roku jako inspiracja obrazem Tycjana „Koncert wiejski”. Ówczesna arystokracja oburzała się na naturalistyczne i pozbawione idealizacji przedstawienie ciała kobiety pośród arystokratów i w dodatku fakt zamieszczenia aktu podczas pikniku.
Fontanna - Marcel Duchamp – artysta wystawił dzieło podczas wystawy w 1917 roku z sygnaturą firmy „R.Mutt 1917”, która to właśnie ów pisuar wyprodukowała. Dzieło zostało odrzucone i skrytykowane ze względu na fakt, iż był to przedmiot gotowy, a artysta jedynie wykorzystał go do zakwestionowania pojęcia sztuki w tradycyjnym rozumieniu.
Katarzyna Kozyra - Piramida zwierząt - rzeźba z czterech martwych wypchanych zwierząt, ustawionych na sobie od największego do najmniejszego – konia, psa, kota i koguta budziła kontrowersje - śmierć klaczy, stanowiącej podstawę kompozycji, została sfilmowana przez Kozyrę a praca spotkała się z falą krytyki, głównie ze względu na wykorzystanie do rzeźby „gotowych” martwych zwierząt, naruszenie poprawności etycznej oraz dobrego imienia sztuki.
Andres Serrano - Piss Christ – wystawiona w 1989 roku fotografia amerykańskiego fotografika Andresa Serrano przedstawiająca mały, plastikowy krucyfiks z ciałem Chrystusa, zanurzony w naczyniu z moczem artysty wywłała wiele kontrowersji nie tylko wśród kleru – dzieło zostało nagrodzone przez rządową agencję w Stanach Zjednoczonych, dla polityków i działaczy związanych z radykalną chrześcijańską prawicą stało się ono symbolem ekscesów liberalizmu.
Maurizio Cattelan - La Nona Ora – rzeźba papieża przygniecionego meteorem została zaatakowana najpierw przez Wojciecha Cejrowskiego a wywołała też ogólny szok społeczeństwa, gdyż zaprezentowana została podczas wystawy w Zachęcie warszawskiej na temat polskości i jej objawiania się w sztuce.
Chris Ofili - Matka Boska – obraz ten jest jednym z najlepiej znanych a zarazem najbardziej kontrowersyjnych współczesnych wersji Czarnej Madonny Malarz otoczył stylizowaną Czarną Madonnę m.in. wizerunkami odchodów słonia i obrazami zaczerpniętymi z pornografii oraz filmów z gatunku blaxploitation.
Po omówieniu dzieł uczniowie podejmują dyskusję, w której zwracają uwagę na związek między dziełem a opinią społeczno- historyczną i obyczajami epoki.
Spostrzeżenia i wnioski zostają zapiane na tablicy.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Utrwalenie materiału z lekcji.
Zadanie domowe: wyszukaj z dostępnych źródeł dzieła, które uważasz za takie, które wywołało dyskusje społeczeństwa.
|