Dlaczego Warszawa jest stolicą Polski – poznajemy wyraz określany i określający
Dlaczego Warszawa jest stolicą Polski – poznajemy wyraz określany i określający
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna fakty historyczne dotyczące Polski ,
poznaje nowe wyrazy i rozumie ich znaczenie ,
rozumie jaka jest różnica między wyrazem określanym , a określającym ,
wie co to jest podmiot i orzeczenie .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi pracować z tekstem ,
umie czytać ze zrozumieniem ,
umie zadbać o poprawną interpretację przeczytanego tekstu ,
wykonuje poprawnie zadania z zakresu gramatyki języka polskiego ,
potrafi odróżnić wyraz określany od określającego .
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem , metoda oglądowa , metoda poszukująca , heureza , burza mózgów .
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik „ Słowo za słowem” M. Nagajowa , Wydawnictwo Warszawa 1994
Zdjęcia z Krakowa i Warszawy
Karty pracy
Wizerunek króla Zygmunta III Wazy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel czyta głośno wiersz „Dzień dobry królu Zygmuncie” , a uczniowie wypisują wyrazy dla nich niezrozumiałe . Następnie wyrazy zostają zapisane na tablicy i zostaje wyjaśnione ich znaczenie . Następnie wybrani uczniowie czytają wiersz z podziałem na role . W celu omówienia treści wiersza uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące jego treści ( pytania znajdują się na kartach pracy ) :
Kto z kim rozmawia w wierszu ?
O czym rozmawiają osoby w wieszu ?
Gdzie znajduje się kolumna Zygmunta ?
Jakie miasto było stolicą Polski przed Warszawą ?
Kto napisał list do króla ?
Dlaczego autor listu ma żal do króla o przeniesienie stolicy do Warszawy ?
Co jest takiego w Krakowie co wyróźnia miasto na tle innych miast w Polsce ?
Dlaczego król nie odpisał na otrzymany list ?
Gdy uczniowie będę odpowiedać na pytania związane z tekstem można prezentowć im zdjęcia tematycznie związane z poszczególnymi pytaniami np. wizerunek króla Zygmunta III Wazy , fotografie z Krakowa i Warszawy .
Prosmiy uczniów aby spróbowali sami sformułować temat lekcji . Zapisują w zeszytach wyrazy umieszczone wcześniej na tablicy .
ĆWICZENIE 1
Na tablicy zostaje napisane zdanie :
Stary król czyta list z Krakowa .
Uczniowie mają za zadanie podkreślenie podmiotu i orzeczenia ( wspólne powtórzenie wiadomości ). Zastanawiają się jaka jest funkcja pozostałych wyrazów w zdaniu . Aby ułatwić prawidłowe rozwiązanmie problemu można zastosować przykładowy wykres :
król ......jaki?..............stary
czyta......co?..............list
list.......... skąd?..........z Krakowa
Zadanie to ma na celu wprowadzenie terminów wyraz określany i określający , a uczniowie powinni zauważyć , że jeden wyraz może być określany przez inny .
ĆWICZENIE 2
Podkreśl w zdaniach podmiot i orzezcenie . Linią falistą podkreśl wyrazy określające .
Leniwe niedźwiedzie odpoczywają w cieniu drzewa .
Smutna dziewczyna spacerowała parkową aleją .
Przestraszone dzieci słuchały opowieści o duchach .
ĆWICZENIE 3
Rozwiń zdania wykorzystując słowa z ramki . Jakie to wyrazy ?
Szpieg sfotografował lotnisko.............................
Trąby powietrzne powstają w chmurach...............
..........chłopiec ogląda film................................
.........widoki wyłoniły się zza............pagórków.
burzowych , rysunkowy , piękne , wojskowe , wesoły , niewysokich |
c) Faza podsumowująca
Aby sprawdzić w jakim stopniu został przyswojony materiał realizowany podczas lekcji prosimy uczniów o rozwiązanie zadania .
ĆWICZENIE 4
Z rozsypanych wyrazów ułóż zdania . W każdym z nich wskaż wyrazy określane i określające.
1. bratem , się , młodszym , starsza , opiekowała , siostra
............................................................................................
2. rozwiązał , Janek , trudną , grzeczny , zagadkę
.............................................................................................
3. pies , starszą , ugryzł , rudy , panią
..............................................................................................
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Rozwiń zdania tak , aby pojawiły się wyrazy określane i określające .
Idzie......................................................................................................
Grają.....................................................................................................
Złamał...................................................................................................
Płakała..................................................................................................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja do przeprowadzenia w klasie 4 szkoły podstawowej .