Dlaczego wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły?
Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV.
Czas trwania zajęć – 45 min
Przedmiot nauczania – język polski
Etap edukacyjny – szkoła podstawowa, klasa szósta.
Temat: Dlaczego wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły?
1. Cele i zadania lekcji:
Uczeń potrafi:
- wymienić postacie występujące w utworze;
- odszukać w tekście wygłaszane przez nich role;
- czytać tekst z podziałem na role;
- wypisać z utworu cechy postaci (zajączka);
- interpretować wskazane fragmenty utworu;
- wyjaśnić, na czym polega problem w utworze;
- ocenić postawę przyjaciół (na podstawie wiersza);
- omówić morał zawarty w bajce;
- zaprezentować własne opinie na temat zachowań charakteryzujących przyjaciół;
- wyciągnąć wnioski z wcześniejszych rozważań;
- pracować metodą metaplanu.
2**. Metody:**
- praca indywidualna, praca zbiorowa;
- metoda metaplanu (wprowadzenie);
- graficzne przedstawienie cech („zajączek”, „serduszko”).
3**. Materiały**:
- tekst wiersza pt. Przyjaciele, autorstwa Ignacego Krasickiego;
- materiały papiernicze: arkusz papieru, mazaki;
- ankieta ewaluacyjna dla ucznia.
4. Przebieg lekcji:
Czynności wstępne:
- Witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję temat lekcji na tablicy.
Faza realizacyjna:
a) Zapoznanie uczniów z celami i zadaniami lekcji.
b) Rozdanie przez nauczyciela tekstu utworu, który uczniowie będą omawiać w czasie zajęć. Prezentacja tekstu pt. Przyjaciele Ignacego Krasickiego*.*
c) Wyszukiwanie postaci występujących w tekście. Podział utworu na role. Odczytanie wiersza z podziałem na role.
d) Wypisanie z utworu cech zajączka, np. w następującej formie:
Młody
Przyjaciel wszystkich
Beztroski
Lubiany Grzeczny
Miły Rozkoszny
e) Wspólne wypełnianie arkusza metaplanu (pierwsze zetknięcie uczniów z tą metodą pracy):
- Przedstawienie przez nauczyciela tematu dyskusji (temat ten jest jednocześnie tematem zajęć).
- Podział plakatu na sfery: Jak było? Jak powinno być? Dlaczego nie było tak, jak powinno być? Wnioski.
- Wspólne wypełnianie sfer. Wyjaśnienia. Omówienie cech poszczególnych zwierzątek, ich motywów postępowania.
- Zebranie wniosków.
Metaplan przyjmuje np.: taką formę zapisu:
Problem: Dlaczego wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły?
Jak było? Jak powinno być?
- zwierzęta nie pomogły zajączkowi - powinny bezwzględnie udzielić
w potrzebie; zajączkowi pomocy;
- zawiodły jego zaufanie; - żadne sprawy nie są ważne,
- przyczyniły się do śmierci gdy ktoś potrzebuje pomocy;
przyjaciela. - nie można zawieść przyjaciela
w potrzebie;
- prawdziwych przyjaciół poznaje
się w biedzie.
Dlaczego nie było tak, jak być powinno?
- zwierzęta bały się zaatakowania przez psy (tchórzostwo);
- nie rozumiały, na czym polega przyjaźń (niedojrzałość);
- były fałszywymi przyjaciółmi, samolubami (egoistami).
Wnioski:
Prawdziwy przyjaciel powinien być:
- szczery;
- wierny;
- życzliwy;
- oddany;
- pomocny;
- koleżeński;
- uczciwy;
- niezawodny;
- dobry;
- troskliwy;
- uczynny;
- serdeczny;
- godny zaufania.
Faza podsumowująca
Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe. Pytam ich, jak sądzą, czy prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? I co to właściwie oznacza?
5. Praca w domu:
Czy Twoim zdaniem, życie potwierdza smutną prawdę, wynikającą z historii zajączka, że na przyjaciół nie można liczyć? Uzasadnij odpowiedź w kilku zdaniach.
6. Ankieta ewaluacyjna dla ucznia:
a) Jak oceniasz poznaną metodę pracy?
b) Czego nauczyłeś się na dzisiejszych zajęciach?
c) Jakie wnioski można wysnuć na podstawie historii poznanej w czasie lekcji?