Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Długołańcuchowe kwasy karboksylowe”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Długołańcuchowe kwasy karboksylowe.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.9) [uczeń] opisuje właściwości długołańcuchowych kwasów karboksylowych; projektuje doświadczenie, które pozwoli odróżnić kwas oleinowy od palmitynowego lub stearynowego.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

zna właściwości fizyczne i chemiczne kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego;

wie, co to są mydła;

zna właściwości mydeł;

za zastosowania wyższych kwasów karboksylowych.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

wyjaśnia, na czym polega reakcja tworzenia mydeł;

zapisuje równania reakcji otrzymywania mydeł;

zapisuje równania reakcji spalania wyższych kwasów karboksylowych;

potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym bada właściwości kwasu stearynowego;

potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym odróżnia kwas oleinowy od palmitynowego lub stearynowego;

potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym otrzymuje mydło;

wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją;

rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń;

posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym.

Kompetencje kluczowe

  • kompetencje naukowe;

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • umiejętność uczenia się;

  • umiejętność pracy w grupie;

  • podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wyznacza uczniów, którzy przypominają wiadomości na temat kwasów karboksylowych. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel poleca zapoznanie się z ilustracją interaktywną pt. „Szeregi kwasów”. Uczniowie przypominają, jak zbudowane są wyższe kwasy karboksylowe.

Klasa dzieli się na trzy zespoły i przystępuje do wykonania doświadczeń. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski.

Przedstawiciel każdego zespołu przedstawia klasie obserwacje i wnioski z przeprowadzanych doświadczeń. Nauczyciel podsumowuje doświadczenia wykonane przez uczniów.

Wybrani uczniowie próbują zapisać na tablicy szkolnej równania reakcji chemicznych, będących przedmiotem doświadczeń oraz równania reakcji spalania wyższych kwasów karboksylowych.

Uczniowie korzystając z: prowadzonych doświadczeń, podręcznika, encyklopedii lub Internetu próbują opisać właściwości chemiczne i fizyczne wyższych kwasów karboksylowych. Uczniowie zapisują notatki do zeszytu.

W trakcie rozmowy kierowanej przez nauczyciela uczniowie podsumowują zdobyte wiadomości na temat mydeł, sposobów ich otrzymywania oraz właściwościach.

Uczniowie w trakcie „burzy mózgów” wymieniają najważniejsze zastosowania w życiu codziennym wyższych kwasów karboksylowych. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel wyświetla zestaw zdjęć pt. „Kwasy karboksylowe”.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Kwas stearynowy to ciało stałe o barwie białej. Ma charakterystyczny zapach, nie rozpuszcza się w wodzie. Topi się w niskiej temperaturze, wydzielając charakterystyczny zapach stearyny; pary kwasu palą się żółtym płomieniem. Reaguje z zasadą sodową tworząc stearynian sodu – mydło.

Kwas oleinowy jest kwasem nienasyconym i w reakcji z wodą bromową odbarwi ją. Natomiast kwas palmitynowy jest kwasem nasyconym i nie reaguje z wodą bromową.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest badanie właściwości kwasu stearynowego, obserwacja metody odróżniania kwasu nasyconego od nienasyconego oraz otrzymywanie stearynianu sodu, czyli mydła.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Klasa dzieli się na trzy zespoły. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: kwas oleinowy, kwas palmitynowy, kwas stearynowy, zasada sodowa, woda bromowa, probówki, szkiełko zegarkowe, łyżka do spalań, palnik.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie nr 1 –Badanie właściwości kwasu stearynowego;

Nasyp na szkiełko zegarkowe niewielką ilość kwasu stearynowego. Zbadaj jego zapach, barwę, rozpuszczalność w wodzie. Następnie umieść niewielką ilość tego kwasu na łyżeczce do spalań i ogrzewaj ją w płomieniu. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 2 – Jak odróżnić kwas oleinowy od palmitynowego?

Do jednej z probówek nalej kilka cmIndeks górny 3 kwasu oleinowego, a do drugiej kilka cmIndeks górny 3 kwasu palmitynowego. Dodaj wodę bromową do każdej probówki i potrząśnij. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 3 –Reakcja kwasu stearynowego z zasadą sodową;;

Nasyp do probówki niewielką ilość kwasu stearynowego i dodaj kilka cmIndeks górny 3 zasady sodowej. Ogrzej mieszaninę nad palnikiem. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Zadanie domowe

Co to jest „utwardzanie tłuszczu”?

Środki dydaktyczne

  • podręcznik, encyklopedia

  • komputery połączone z Internetem

  • odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • ilustracja interaktywna „Szeregi kwasów”

  • zestaw zdjęć „Kwasy karboksylowe”

Metody nauczania

  • pogadanka

  • „burza mózgów”

  • rozmowa kierowana

  • doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • praca indywidualna

  • praca zbiorowa

Zadanie dla chętnych

Wyjaśnij, co to jest twardość wody.

RrBcehWnTzenO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 97.00 KB w języku polskim
R1ZbSdvDFBLXh

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.61 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3