Długość łuku- pole wycinka koła
Scenariusz lekcji – Długość łuku. Pole wycinka koła.
Uczeń zna pojęcie łuku.
Uczeń zna pojęcie wycinka koła.
Uczeń zna wzory na obliczanie długości łuku i pole powierzchni wycinka koła.
Uczeń potrafi:
obliczyć długość łuku jako określonej części okręgu,
obliczyć pole wycinka koła jako określonej części koła,
obliczyć długość łuku i pole wycinka koła o danej mierze kąta środkowego,
obliczyć długość krzywej, złożonej z łuków i odcinków,
obliczyć pole figury, złożonej z wielokątów i wycinków koła,
obliczyć długość promienia, mając dany kąt środkowy i długość łuku, na którym jest oparty,
obliczyć długość promienia koła, znając miarę kąta środkowego i pole wycinka koła,
rozwiązywać zadania tekstowe, związane z polami i obwodami figur.
Metoda i forma pracy
Prezentacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i zespołowa
karty pracy,
prezentacja multimedialna,
rzutnik multimedialny,
laptop/komputer .
Wprowadzenie do tematu, podanie celu zajęć. Sprawdzenie pracy domowej. Powtórzenie podstawowych wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji: liczba pi, długość okręgu i pole powierzchni – podstawowe wzory. Wielkości związane z kołem i okręgiem – promień, średnica, łuk, wycinek.
Faza realizacyjna
Na dzisiejszych zajęciach będziemy obliczali części obwodów i części powierzchni kół o określonym kącie środkowym.
Ćwiczenie 1
Narysuj okrąg o promieniu 4cm. Zaznacz kolorem połowę obwodu tego okręgu. Oblicz długość zaznaczonej części.
Rozwiązanie:
Odp.: Zaznaczona część okręgu ma długość
Ćwiczenie 2
Na narysowanym wcześniej okręgu zaznacz kolorem jedną czwartą okręgu. Oblicz jej długość.
Rozwiązanie:
Odp.: Zaznaczona część ma długość
Ćwiczenie 3
Narysuj koło o promieniu 3cm oraz kąt środkowy o mierze 45°. Oblicz długość łuku, na którym opiera się kąt środkowy 45°.
Rozwiązanie:
Tym razem nie wiemy, jaką częścią koła jest kąt środkowy 45°, ale możemy to łatwo policzyć:
Zatem długość naszego łuku to jedna ósma długości obwodu całego koła, czyli
Odp.
Wzór na długość łuku, na którym oparty jest podany kąt środkowy:
Możemy oczywiście skrócić ułamek, otrzymamy:
W analogiczny sposób obliczać będziemy pole powierzchni wycinka koła.
Wzór na pole powierzchni wycinka koła:
Zadanie 1
Oblicz długość łuku i pole powierzchni wycinka koła, gdy dane są:
Połowa koła o promieniu 10cm
Trzy czwarte koła o średnicy 24cm
Jedna ósma koła o promieniu 20dm
Jedna szesnasta koła o średnicy 50m
W każdym przypadku wykonaj rysunki pomocnicze
Odpowiedzi:
Ł=10picm Pw=50picmIndeks górny 22
Ł=18picm Pw=108picmIndeks górny 22
Ł=5pidm Pw=50pidmIndeks górny 22
Ł=3,125pim Pw=39,0625mIndeks górny 22
Zadanie 2
Oblicz długość łuku okręgu o promieniu 12cm, na którym oparty jest kąt środkowy o mierze 20°.
Rozwiązanie:
Korzystamy ze wzoru na długość łuku:
Stąd
Długość łuku wynosi
Zadanie 3
Oblicz pole wycinka koła o średnicy 40dm i kącie środkowym 18°.
Rozwiązanie:
Korzystamy ze wzoru na pole wycinka koła
Stąd:
Odpowiedź:
Pole wycinka koła wynosi
Zadanie 4
Oblicz długość promienia okręgu, w którym kąt środkowy o mierze 30° jest oparty na łuku długości 0,75pi cm.
Rozwiązanie:
Korzystamy ze wzoru:
Odp.: Promień okręgu ma długość 4,5 cm
Zadanie 5
Oblicz długość promienia koła, w którym wycinkowi o powierzchni 2pi dmIndeks górny 22 odpowiada kąt środkowy o mierze 60°.
Rozwiązanie:
Korzystamy ze wzoru:
Odp.: Promień koła ma długość cm.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i usystematyzowanie wiadomości:
Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z kołem i okręgiem – promień, średnica, łuk, wycinek, kąt środkowy.
Podstawowe wzory na obliczanie pola powierzchni koła i wycinka koła oraz na obliczanie długości okręgu lub długości łuku.
Matematyka 2 dla klasy II gimnazjum ─ podręcznik, wyd. GWO.
6. Załączniki:
a) karta pracy ucznia
b) zadanie domowe:
Zadanie 7 str. 64 [w:] Podręcznik dla klasy II gimnazjum, wyd. GWO.