Dni tygodnia.
Autor/autorka
Elżbieta Pawlikowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Dni tygodnia.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową i treściami nauczania w klasie pierwszej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki zastosowaniu TIK uczniowie rozszerzą oraz ugruntują zdobytą wiedzę o dniach tygodnia. Zastosowane narzędzia cyfrowe pozwolą skuteczniej zrealizować założenia lekcji. Pozwoli w sposób ciekawy i interesujący przekazać uczniom wiedzę i niestandardowo utrwalić zdobyte umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie nazw dni tygodnia. Przeliczanie w zakresie 7.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń/uczennica wymienia nazwy dni tygodnia w prawidłowej kolejności.
Uczeń/uczennica liczy dni tygodnia. Wymieniaja liczebniki porządkowe.
Uczeń/uczennica czyta globalnie nazwy dni tygodnia.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- słowna
-oglądowa
-zabawa dydaktyczna‑skojarzenia
-praktycznego działania
-aktywizujące z wykorzystaniem TIK
-cykl Kolba
Formy:
- z całą grupą
-indywidualna
-parami
10. Środki dydaktyczne
wiersz Jana Brzechwy „Tydzień” YouToobe https://youtu.be/FmZvlQ5x8jw
-kartki A4, karteczki z nazwami dni tygodnia dla każdej pary uczniów
-ilustracja z nazwami dni tygodnia- strona internetowa https://www.ryneczekinspiracji.pl/wp-content/uploads/2019/05/tutylca-smol-zavtra-01-3.jpg
-quizy na wordwall https://wordwall.net/pl/resource/1503335/dni-tygodnia
-zabawa z liczebnikami na YouToobe https://youtu.be/zADj0k0waFY
- quiz na platformie‑zdobywcy wiedzy https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6485/jaki-dzien-tygodnia-nowy-plan-zajec-macka-toli
11. Wymagania w zakresie technologii
Wymagania minimalne: laptop i tablica interaktywna.
Wskazane: komputery z dostępem do internetu, tablica interaktywna, dzieci pracują w dwójkach lub czwórkach.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu. Co to jest tydzień?
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
1. Zabawa dydaktyczna- skojarzenia dotycząca tematu tydzień. Nauczyciel pyta uczniów/uczennice - Jaki jest dziś dzień? Następnie formułuje pytanie -Co to jest tydzień? Uczniowie/uczennice podają swoje propozycje.
2. Wysłuchanie i obejrzenie wiersza Jana Brzechwy : ,,Tydzień”. https://youtu.be/FmZvlQ5x8jw
Zadaniem uczniów/ uczennic jest zapamiętanie dni tygodnia w trakcie słuchania wiersza oraz zwrócenie uwagi na cyklicznośc dni tygodnia.
Aktywność 2
Temat: Zbawa z dniami tygodnia- liczebniki porządkowe
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Rozmowa z uczniami/uczennicami na temat wysłuchanego wiersza. Uczniowie/uczennice udzielają odpowiedzi na pytania:
-Który z dni tygodnia występujących w wierszu „Tydzień” spodobał ci się najbardziej?
-Jaki jest twój ulubiony dzień tygodnia?
2. Nauczyciel pokazuje na tablicy ponumerowane nazwy dni tygodnia. Czytanie globalne nazw dni tygodnia.
https://www.ryneczekinspiracji.pl/wp-content/uploads/2019/05/tutylca-smol-zavtra-01-3.jpg
3. Uczniowie/uczennice losują karteczki z nazwami dni tygodnia, ustawiają się w odpowiedniej kolejności. Utrwalają czynnościowo liczebniki porządkowe.
4. Uczniowie/uczennice układają w odpowiedniej kolejności dni tygodnia. https://wordwall.net/pl/resource/1503335/dni-tygodnia
Aktywność 3
Temat: Utrwalenie nazw dni tygodnia
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Kodowanie na ekranie.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy multimedialnej. Zgodnie z usłyszanym poleceniem przesuwają wskazaną aktywność w odpowiednie okienko właściwego dnia tygodnia. Uczniowie/uczennice wykorzystują percepcję słuchowo‑wzrokowo‑ruchową, utrwalają dni tygodnia.
https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6485/jaki-dzien-tygodnia-nowy-plan-zajec-macka-toli
Aktywność 4
Temat: Nasz tydzień
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
1.Nauczyciel dzieli uczniów/uczennice w pary. Zwraca uwagę na współpracę uczniów/uczenniec w trakcie wykonywania zadania. Informuje, że w razie potrzeby służy pomocą.
2. Nauczyciel podaje instrukcję do wykonania zadania. Uczniowie/uczennice w każdej parze dzielą kartkę na 7 części, wklejają nazwy tygodnia i rysują wybraną czynność, którą wykonują w poszczególne dni tygodnia.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Jak oceniasz swoją znajomość dni tygodnia po dzisiejszej lekcji? Uczniowie/uczennice wrzucają nakrętki do wybranego słoika z uśmiechniętą, smutną lub obojętną buśką.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zabawa muzyczna można ją przesłać uczniom jako zadanie domowe, do utrwalenia.
https://youtu.be/5zPyV4FzTxw
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna