Wstęp
Język jest systemem znaków dźwiękowych, który powstał drogą naturalnego rozwoju i służy członkom społeczności ludzkiej do porozumiewania się i poznawania świata. Zaspokaja potrzeby całego narodu, wspólnoty. Jest własnością wszystkich użytkowników, rozwija się, żyje i zmienia wraz z nimi. Dzięki niemu możemy osiągać cele indywidualne i grupowe. W każdej wspólnocie, która posługuje się tym samym językiem, odgrywa on rolę integrującą.
Wyróżniamy trzy funkcje języka:
1. komunikatywną (informacyjną) – język jako najważniejsze narzędzie porozumiewania się;
2. socjalizującą – język jako element łączący wszystkich członków danej wspólnoty;
3. kulturotwórczą – dzięki językowi uczymy się wzorów zachowań i nabywamy od najbliższych wiedzę o świecie.
Poza podstawowymi funkcjami można wyróżnić sprawczą funkcję języka np. kiedy stanowimy prawo, ogłaszamy wyrok, zawieramy umowy, składamy przysięgę wojskową lub małżeńską, nadajemy imię. Aby powyższe fakty zaistniały, trzeba wypowiedzieć lub zapisać określone słowa, np. nadaję ci imię, przysięgam dochować wierności, Strony oświadczają, że powyższa umowa obowiązuje...
W zaklęciach, formułach magicznych, niektórych imionach ujawnia się magiczna funkcja języka, której podstawą jest wiara w to, że za pomocą słów da się zmienić rzeczywistość.
poznasz podstawowe terminy służące do opisywania języka;
zrozumiesz, w jaki sposób się porozumiewamy;
nauczysz się formułować wypowiedzi zgodnie z intencjami.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
kształci umiejętność słuchania na poziomie informacyjnym i interpretacyjnym;
poznaje podstawowe funkcje języka jako narzędzia komunikacji;
poznaje podstawowe pojęcia oraz terminy służące do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi;
analizuje sposoby wyrażania emocji w języku;
analizuje przysłowia i powiedzenia dotyczące języka;
ćwiczy posługiwanie się rozmaitymi stylami języka odpowiednio do kontekstu.
DO CZEGO SŁUŻY JĘZYK – audiobook
Rozdziały:
Porozumienie jest najważniejsze
Język jako wartość i narzędzie wyrażania wartości
Dygresje o języku
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Wysłuchaj uważnie nagrania i powiedz, do czego służy język jako narzędzie.
Do czego służy język?
Rozdział 1
Porozumienie jest najważniejsze
Nagranie zawiera refleksje dotyczące roli intencji wypowiedzi w porozumiewaniu się.
Porozumiewanie się za pomocą języka jest jednym ze sposobów informowania. Wiedzę o świecie, informacje uzyskujemy nie tylko za pośrednictwem języka, ale od świadomych nadawców. Dochodzące do nas komunikaty możemy interpretować tym lepiej, im lepiej znamy język i im głębiej możemy zrozumieć świat myśli i uczuć nadawcy. Od naszych kontaktów językowych z innymi ludźmi wymagamy, aby były jasne, precyzyjne, bez niedomówień. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy mówimy o komunikacji językowej jako składniku życia społecznego. Jako użytkownicy języka w kontaktach społecznych mamy oczekiwania wobec nadawców komunikatów. Gdy jesteśmy o czymś powiadamiani, to oczekujemy jasności przekazu dostosowanego do naszych możliwości odbioru. Jeżeli sami występujemy w roli nadawców, to oczekujemy zrozumienia naszych wypowiedzi zgodnie z intencjami, bez uprzedzeń, bez z góry przyjętych założeń. Warunkiem rozumienia komunikatu nadawcy przez obiorcę jest dotarcie do rzeczywistych intencji nadawcy, właściwe odczytanie jego aktów mowy. Szczęście komunikacyjne, rzeczywisty akt porozumienia, możliwe są tylko wtedy, gdy działania językowe nadawcy i odbiorcy są szczere i gdy obaj prawidłowo odczytują intencje wypowiedzi.
Rozdział 2
Język jako wartość i narzędzie wyrażania wartości
Nagranie zawiera fragmenty artykułu profesora Kazimierza Ożoga Kilka uwag o wartości języka oraz cytaty z Biblii dotyczące języka.
[…] Język ma swoiste położenie w świecie wartości. Sam będąc wartością, służy do wyrażania innych wartości. Człowiek mówiący wyraża swoje wartościowanie głównie przez język, jest to więc wartość szczególna […].
[…] Język w Biblii ukazywany jest jako dar Boga, a więc dobro, wartość dla pojedynczego człowieka i całej wspólnoty. Wykład o wartości języka ma w Biblii co najmniej trzy wymiary (piszę co najmniej, gdyż pomijam tu kwestię języka, słowa kierowanego przez Boga do ludzi): po pierwsze, język ukazywany jest jako podstawowa wartość w życiu pojedynczego człowieka, jego najbardziej osobiste dobro, które pozwala mu na ekspresję najbardziej intymnych myśli, przeżyć, na oddanie słowami tego, co mieści się w sercu i wnętrzu człowieka, po wtóre, jako wartość w komunikacji człowieka z człowiekiem, jako podstawowe narzędzie przekazu informacji i kierowania innym, a po trzecie, jako doskonałe – a więc bardzo wartościowe – narzędzie głoszenia przez wspólnotę i pojedynczą osobę chwały należnej Bogu Pismo święte w całej swej powadze uczy, a więc daje pouczenia, rady, umoralniające sądy, praktyczne nauki – często zmetaforyzowane – jak powinien wyglądać dobry język w użyciu, taki, który zapewni człowiekowi powodzenie w życiu i błogosławieństwo Boże. Te same spostrzeżenia, często nawet spłycone, spotkać można we współczesnych podręcznikach teorii komunikacji. Biblia dostrzega także takie osoby, które nie mówią, brak możliwości posługiwania się językiem jest wielkim brakiem podstawowego dobra człowieka, jest więc nieszczęściem. Język jest wspaniałym darem Bożym, jednak ten niezwykły dar może być użyty dobrze bądź źle. Domena działań językowych przekłada się na ważne kategorie moralne. Życie człowieka zależy także od sposobów używania przez niego języka:
1. Życie i śmierć są w mocy języka. (Prz. 18, 21),
2. W mowie jest chwała i hańba człowieka, a język może sprowadzić jego upadek. (Syr. 5,13)
Pismo święte chwali, zaleca język, który przynosi życie i chwałę człowiekowi. Jest to język, który określany jest wprost jako dobry i zestawiany jest przez opozycję z językiem złym (przewrotnym). Jest to mowa życzliwa, łagodna, oszczędna w słowach, nieobłudna, niosąca prawdę. Obraz dobrej komunikacji przez język proponowany przez Biblię jest uniwersalny i jak najbardziej można go stosować do współczesnych sposobów skutecznego, życzliwego, prawdziwie ludzkiego porozumiewania się. Są to zalecenia ciągle aktualne […].
Co ciekawe, obserwacje biblijne dotyczą pierwotnej odmiany języka, jaką jest odmiana mówiona. Wiele obserwacji i zaleceń biblijnych dotyczy naszych najprostszych, potocznych, codziennych – do zastosowania tu i teraz – kontaktów językowych. Są to mądrości uniwersalne, znakomicie wplecione w przykłady pochodzące z najbardziej podstawowych doświadczeń człowieka […].
3. Dobre słowa są plastrem miodu, słodyczą dla gardła, lekiem dla ciała. (Prz. 16, 24)
4. Drzewem życia jest język łagodny, złamaniem na duchu – przewrotny. (Prz. 15, 4)
5. Człowiekiem nikczemnym i nicponiem, kto chodzi z kłamstwem na ustach. (Prz. 6, 12)
6. Nie uniknie się grzechu w gadulstwie, kto ostrożny w języku – jest mądry. (Prz. 10, 19)
7. Do pouczeń serce swe nakłoń, do mądrych słów – swoje uszy. (Prz. 23, 12)
Księgi Pisma świętego nieraz podkreślają, że zły język jest najpierw niszczący, destrukcyjny dla posługującego się nim człowieka, a także – co ważne – przekleństwem, nieszczęściem dla otoczenia osoby tak mówiącej. I przeciwnie, dobra mowa jest zbawienna nie tylko dla jej autora, ale i dla wspólnoty:
8. Do Pana w swoim utrapieniu wołałem i wysłuchał mnie. Panie, uwolnij moje życie od warg kłamliwych i od podstępnego języka! (Ps 120)
9. Nigdy nie powtarzaj słów zasłyszanych, a nic na tym nie stracisz. (Syr 19, 7)
Rozdział 3
Dygresje o języku
Nagranie zawiera fragment Pieśni V Beniowskiego Juliusza Słowackiego
Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stepowa,
A czasem jako skarga nimfy miętki,
A czasem piękny jak aniołów mowa...
Aby przeleciał wszystko ducha skrzydłem.
Strofa być winna taktem, nie wędzidłem.
Z niej wszystko dobyć, zamglić ją tęsknotą,
Potem z niej łyskać błyskawicą cichą,
Potem w promieniach ją pokazać złotą,
Potem nadętą dawnych przodków pychą,
Potem ją utkać ArachnyArachny robotą,
Potem ulepić z błota, jak pod strychąstrychą
Gniazdo jaskółcze przybite do drzewa,
Co w sobie słońcu wschodzącemu śpiewa...
I gdyby stary ów Jan Czarnoleski
Z mogiły powstał, toby ją zrozumiał
Myśląc, że jakiś poemat niebieski,
Który mu w grobie nad lipami szumiał,
Słyszy, ubrany w dawny rym królewski,
Mową, którą sam przed wiekami umiał.
Potem by, cicho mżąc, rozważał w sobie,
Że nie zapomniał mowy polskiej w grobie.
Jakie warunki w komunikacji językowej muszą być spełnione, aby doszło do porozumienia?
Wyjaśnij, o jakim przeznaczeniu języka mówią fragmenty Biblii.
Co, zdaniem poety, powinien wyrażać język?
Podsumowanie
Język służy do: informowania, porozumiewania się, poznawania świata, tworzenia nowej rzeczywistości, wywoływania wzruszeń, wyrażania emocji, tworzenia i umacniania wspólnoty narodu, umacniania jedności duchowej, kształtowania osobowości, odziaływania na społeczeństwo, oznaczania rzeczywistości pozajęzykowej.
PRACA DOMOWA
Przeczytaj wypowiedzi językoznawców na temat uroków języka polskiego i stwórz własną listę cech (np. pięciu), za które cenisz język polski.
Jan Miodek: Można powiedzieć, że polszczyzna przez to, że ma szyk względnie swobodny, może tym szykiem wiele wyrazić. Tego z kolei nie może język, który ma szyk stały. […] Wybujałość prefiksalna (przedrostkowa) – zazdroszczą nam tego Niemcy. Jest ona szczególnie widoczna w parodii. Na przykład język niemiecki ma skłonność do złożeń dużo większą niż polszczyzna. Dzięki temu język niemiecki jest może precyzyjniejszy, ale za to nasz jest ekonomiczniejszy, bo z młyna na wiatr Niemiec zrobi Windulle i kryje się w tym złożeniu wiatr (Wind), i młyn (Mulle). A my zrobimy wiatrak i młyn zostaje zredukowany.
Jerzy Bralczyk: Szeleszczące teksty dają polskie szybolety. Naszym podstawowym szyboletem jest: Chrząszcz brzmi w trzcinie. Nasze szybolety do dzisiaj bawią. U Mickiewicza w Panu Tadeuszu: Hak przerznąć, w brzeszczocie nie zrobiwszy szczerby. Albo: Mądrze rzecz – wyłuszczyli szczwacze doświadczeni.
Na podstawie: Wszystko zależy od przecinka. Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jerzym Sosnowskim, Warszawa 2014.
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu, skorzystaj z innej wersji zadania.
Przeczytaj poniższe cytaty/przysłowia o języku pochodzące z Biblii. Zastanów się jak można je rozumieć i dopasuj je do odpowiedniego wyjaśnienia.
Kłamstwo jest złe i niegodziwe., Słowa wpływają na najważniejsze sfery życia., Mądrość to roztropny i ostrożny dobór słów., Nie plotkuj., Unikaj gadulstwa., Życzliwe słowa są dobrodziejstwem dla człowieka., Słowa mogą być przyczyną szczęścia lub upadku człowieka.
Życie i śmierć są w mocy języka. (Prz 18, 21) | |
W mowie jest chwała i hańba człowieka, a język może sprowadzić jego upadek (Syr 5, 13) | |
Dobre słowa są plastrem miodu, słodyczą dla gardła, lekiem dla ciała. (Prz 16, 24) | |
Człowiekiem nikczemnym i nicponiem, kto chodzi z kłamstwem na ustach. (Prz 6, 12) | |
Nie uniknie się grzechu w gadulstwie, kto ostrożny w języku – jest mądry. (Prz 10, 19) | |
Mów zwięźle, w niewielu słowach zamknij wiele treści. (Syr 32, 8) | |
Nigdy nie powtarzaj słów zasłyszanych, A nic na tym nie stracisz (Syr 19, 7) |
Słowniczek
w mitologii greckiej mistrzyni tkania i haftu. Jej przechwałki rozgniewały Atenę, która wyzwała ją na tkacki pojedynek; Atena wyhaftowała wizerunki bogów olimpijskich, obrazując ich potęgę; w rogach tkaniny umieściła przykłady kar, które spotykają ludzi za ich pychę; ten dydaktyczny przekaz nie powstrzymał Arachne, która na swoich krosnach wyczarowała bogów w miłosnych związkach ze śmiertelnymi dziewczętami; jej tkanina była co najmniej równie piękna, jak haft Ateny; rozgniewana bogini rozdarła dzieło Arachne i ją samą zaczęła bić czółnem tkackim; dziewczyna powiesiła się z rozpaczy; Atena poczuła smutek w związku z zaistniałą sytuacją, więc postanowiła przywrócić życie samobójczyni, jednak już nie pod postacią człowieka, ale pająka, który zawsze tkałby misterne nici
mają ścisły związek z elementami aktu komunikacji, w którego skład wchodzą: nadawca, odbiorca, komunikat językowy, kontakt, kod; z każdym z tych składników aktu komunikacji związana jest odrębna funkcja:
1. informatywna – komunikat nastawiony jest na odbiorcę, informuje go o czymś;
2. ekspresywna – komunikat wyraża emocje nadawcy;
3. impresywna – komunikat ma skłonić odbiorcę do wykonania określonej czynności;
4. fatyczna – komunikaty słowne mające podtrzymać kontakt z odbiorcą;
5. poetycka – komunikaty, najczęściej teksty literackie, mające zwrócić uwagę na piękno języka;
6. metajęzykowa – wszelkie definicje, objaśnienia zasad językowych
tkwiący w umyśle zamiar powiedzenia czegoś konkretnego, częściowo wyrażany przez słowa, które szkicują w pewnym sensie to, co myślimy; może się zdarzyć, że słowa nieprecyzyjnie oddają to, co myślimy, powodują powstanie całkowicie błędnego obrazu, co przesłania sens wypowiedzi
ukształtowany społecznie system budowania wypowiedzi; narzędzie porozumiewania się; określony zbiór znaków i reguł łączenia tych znaków w komunikaty; język służy do przedstawiania rzeczywistości dotyczącej przedmiotów, czynności czy abstrakcyjnych pojęć
wychowywanie, włączenie w obręb społeczeństwa poprzez język
strzecha, dach kryty słomą, najczęściej na wsi
znak rozpoznawczy; często wyraz lub hasło zawierające charakterystyczną dla danego języka głoskę, której cudzoziemiec, obcy lub wróg nie potrafi wymówić,
np. soczewica, koło, mielę, młyn – są nie do wymówienia dla Niemców
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Kultura odmienia”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/latest/t/student-canon
1.1.2.3. Jakie zagadki kryje w sobie język?
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131144/v/44/t/student-canon/m/j0000007UKB1v50