Do jakich węglowodorów zaliczymy benzen?
Do jakich węglowodorów zaliczymy benzen?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcia: węglowodór aromatyczny, sekstet elektronowy, wiązanie zdelokalizowane, reakcja nitrowania, mieszanina nitrująca,
podstawowe właściwości węglowodorów aromatycznych,
wzór, właściwości fizyczne i zastosowanie benzenu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić budowę cząsteczki benzenu,
wyjaśnić pojęcie aromatyczności na przykładzie benzenu,
opisać właściwości chemiczne benzenu za pomocą odpowiednich równań reakcji,
podać warunki, w jakich benzen ulega reakcji substytucji i addycji,
zaprojektować doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodór aromatyczny od alifatycznego.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, burza mózgów, ilustracyjna – pokaz filmu, praca z całym zespołem, praca w grupach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty do dobieranki, magnesy, karty pracy dla uczniów, telewizor, video, film:- A. Burewicz: Właściwości benzenu [w]: Otrzymywanie oraz właściwości pierwiastków i związków chemicznych. Doświadczenia chemiczne. Część III, Studio Filmów Edukacyjnych NAUKA, Warszawa 1995.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powtórzenie wiadomości o cechach charakterystycznych i budowie węglowodorów nasyconych i nienasyconych – wybranie przez uczniów pracujących w grupach zdań prawdziwych dotyczących węglowodorów nasyconych (dwie grupy) i węglowodorów nienasyconych (dwie grupy). Zdania te zawarte są w kartach pracy dla grup (załącznik 1).
Umieszczenie kart ze zdaniami prawdziwymi na tablicy pod odpowiednimi nazwami: węglowodory nasycone, węglowodory nienasycone.
Określenie budowy i właściwości charakterystycznych dla węglowodorów nasyconych i węglowodorów nienasyconych.
b) Faza realizacyjna
Podanie tematu lekcji i wzoru sumarycznego benzenu.
Próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji na podstawie poznanego wzoru benzenu.
Rozdanie kart pracy (załącznik 2), których wypełnienie jest zadaniem uczniów podczas projekcji filmu (film można odtworzyć dwukrotnie, tak aby uczniowie mogli dokładnie uzupełnić otrzymane karty pracy).
c) Faza podsumowująca
Omówienie wypełnionych kart pracy,
Weryfikacja hipotez postawionych przez uczniów na początku lekcji – wspólne uzupełnienie karty pracy (załącznik 3).
5. Bibliografia
Litwin M., Styka–Wlazło Sz, Szymońska J., Chemia organiczna. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2005.
A. Burewicz: Właściwości benzenu [w]: Otrzymywanie oraz właściwości pierwiastków i związków chemicznych. Doświadczenia chemiczne. Część III, Studio Filmów Edukacyjnych NAUKA, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
KARTY PRACY DLA GRUP
KARTA PRACY DLA GRUPY 1
Wybierzcie zdania prawdziwe, opisujące WĘGLOWODORY NASYCONE
NAJPROSTSZYM PRZEDSTAWICIELEM JEST METAN O WZORZE SUMARYCZNYM CHIndeks dolny 44 |
PRZEDSTAWICIELEM MOŻE BYĆ ETEN ( ETYLEN) O WZORZE CIndeks dolny 22HIndeks dolny 44 I ETYN ( ACETYLEN) O WZORZE CIndeks dolny 22HIndeks dolny 22 |
REAKCJĄ CHARAKTERYSTYCZNĄ JEST REAKCJA ADDYCJI ( PRZYŁĄCZENIA) np. HIndeks dolny 22C=CHIndeks dolny 22 + BrIndeks dolny 22 → CHIndeks dolny 22- CHIndeks dolny 22 Br Br |
REAKCJĄ CHARAKTERYSTYCZNĄ JEST REAKCJA SUBSTYTUCJI zachodząca pod wpływem światła ( PODSTAWIENIA) np: HIndeks dolny 33C‑CHIndeks dolny 33 + BrIndeks dolny 22 → CHIndeks dolny 22- CHIndeks dolny 33 + HBr Br |
ULEGAJĄ REAKCJI POLIMERYZACJI np: n CHIndeks dolny 22=CHIndeks dolny 22 → [-CHIndeks dolny 22-CHIndeks dolny 22-]Indeks dolny nn ETYLEN POLIETYLEN |
KARTA PRACY DLA GRUPY 2
Wybierzcie zdania prawdziwe, opisujące WĘGLOWODORY NIENASYCONE
NAJPROSTSZYM PRZEDSTAWICIELEM JEST METAN O WZORZE SUMARYCZNYM CHIndeks dolny 44 |
PRZEDSTAWICIELEM MOŻE BYĆ ETEN (ETYLEN) O WZORZE CIndeks dolny 22HIndeks dolny 44 I ETYN (ACETYLEN) O WZORZE CIndeks dolny 22HIndeks dolny 22 |
REAKCJĄ CHARAKTERYSTYCZNĄ JEST REAKCJA ADDYCJI (PRZYŁĄCZENIA) np. HIndeks dolny 22C=CHIndeks dolny 22 + BrIndeks dolny 22 → CHIndeks dolny 22- CHIndeks dolny 22 Br Br |
REAKCJĄ CHARAKTERYSTYCZNĄ JEST REAKCJA SUBSTYTUCJI zachodząca pod wpływem światła ( PODSTAWIENIA) np: HIndeks dolny 33C‑CHIndeks dolny 33 + BrIndeks dolny 22 → CHIndeks dolny 22- CHIndeks dolny 33 + HBr Br |
ULEGAJĄ REAKCJI POLIMERYZACJI np: n CHIndeks dolny 22=CHIndeks dolny 22 → [-CHIndeks dolny 22-CHIndeks dolny 22-]Indeks dolny nn ETYLEN POLIETYLEN |
KARTA PRACY DLA GRUPY 3
Wybierzcie zdania prawdziwe, opisujące WĘGLOWODORY NASYCONE
ZAWIERAJĄ WYŁĄCZNIE WIĄZANIA POJEDYŃCZE MIĘDZY ATOMAMI WĘGLA - C – C – |
ZAWIERAJĄ WIĄZANIE PODWÓJNE LUB POTRÓJNE MIĘDZY ATOMAMI WĘGLA C =C – lub –C ≡ C – |
SĄ AKTYWNE CHEMICZNIE ( ODBARWIAJĄ ROZTWÓR KMnOIndeks dolny 44 i BrIndeks dolny 22Indeks dolny ( aq ) Indeks dolny koniec( aq ) ) |
SĄ BIERNE CHEMICZNIE NIE ODBARWIAJĄ ROZTWÓRU KMnOIndeks dolny 44 i BrIndeks dolny 22Indeks dolny ( aq ) Indeks dolny koniec( aq ) |
TWORZĄ SZEREGI HOMOLOGICZNE O WZORACH OGÓLNYCH CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n2n lub CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n‑22n‑2 |
TWORZĄ SZEREG HOMOLOGICZNY O WZORZE OGÓLNYM CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n+22n+2 |
KARTA PRACY DLA GRUPY 4
Wybierzcie zdania prawdziwe, opisujące WĘGLOWODORY NIENASYCONE
ZAWIERAJĄ WYŁĄCZNIE WIĄZANIA POJEDYŃCZE MIĘDZY ATOMAMI WĘGLA - C – C – |
ZAWIERAJĄ WIĄZANIE PODWÓJNE LUB POTRÓJNE MIĘDZY ATOMAMI WĘGLA C =C – lub –C ≡ C – |
SĄ AKTYWNE CHEMICZNIE (ODBARWIAJĄ ROZTWÓR KMnOIndeks dolny 44 i BrIndeks dolny 22Indeks dolny ( aq ) Indeks dolny koniec( aq )) |
SĄ BIERNE CHEMICZNIE NIE ODBARWIAJĄ ROZTWÓRU KMnOIndeks dolny 44 i BrIndeks dolny 22Indeks dolny ( aq ) Indeks dolny koniec( aq ) |
TWORZĄ SZEREGI HOMOLOGICZNE O WZORACH OGÓLNYCH CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n2n lub CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n‑22n‑2 |
TWORZĄ SZEREG HOMOLOGICZNY O WZORZE OGÓLNYM CIndeks dolny nnHIndeks dolny 2n+22n+2 |
Załącznik 2
Podczas projekcji filmu uzupełnij kartę pracy:
BUDOWA I WŁAŚCIWOŚCI BENZENU
WZÓR SUMARYCZNY | CIndeks dolny 66HIndeks dolny 66 |
WZÓR STRUKTURALNY | |
WZÓR UPROSZCZONY | |
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE | |
WŁAŚCIWOŚCI CHEMICZNE | |
Reakcje spalania | Spalanie całkowite: |
Półspalanie: | |
Spalanie niecałkowite: | |
Reakcje addycji | |
Reakcje substytucji | |
Reakcje charakterystyczne | NITROWANIA: |
SULFONOWANIA: | |
Załącznik 3
JAKI CHARAKTER CHEMICZNY MA BENZEN? | |
Benzenu nie możemy zaliczyć do węglowodorów nasyconych, ponieważ: | |
Benzenu nie możemy zaliczyć do węglowodorów nienasyconych, ponieważ: | |
Benzen zaliczamy do arenów (węglowodorów aromatycznych), ponieważ: |
b) Zadanie domowe
Ułóż równania reakcji przedstawionych za pomocą schematu, podaj nazwy związków organicznych CaCIndeks dolny 22 → CIndeks dolny 22HIndeks dolny 22 →CIndeks dolny 66HIndeks dolny 66 → CIndeks dolny 66HIndeks dolny 55Cl
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zamiast projekcji filmu można przeprowadzić doświadczenia, obrazujące właściwości benzenu. Jednak ze względu na toksyczne właściwości związku obejrzenie filmu wydaje się bardziej uzasadnione.