R1YYjH19GvRfx1
Maszyna do pisania
Źródło: Pixabay, fotografia, domena publiczna.

Słowniki języka polskiego notują tysiące rozmaitych wyrazów. Wśród nich znajdują się słowa powszechnie znane i używane w codziennej komunikacji. Określamy je mianem słownictwa ogólnego. Obok niego w języku funkcjonują wyrazy o ograniczonym zasięgu, np. terminy naukowe, archaizmy, neologizmy czy słownictwo charakterystyczne dla języka poezji.

Już wiesz

Wyjaśnij znaczenie wyrazów: 'inkaust', 'drzewiej', 'smartfon', 'programista'. Możesz skorzystać ze słownika języka polskiego lub innych dostępnych źródeł. Wskaż, czy podane słowa należą do archaizmów czy do neologizmów.

RZUlX7yD9MFJG
Miejsce na notatkę

Co oznaczają pojęcia: neologizm i archaizm?

Neologizm jest nowym elementem językowym w jakimś języku. Pojęcie to odnosi się do wyrazów, związków frazeologicznych i form gramatycznych. Niektóre neologizmy upowszechniają się, to znaczy, że zaczynają być stosowane przez liczniejszą grupę osób, w większej liczbie tekstów, inaczej mówiąc – wchodzą na stałe do języka ogólnego. Tego typu neologizmami są m.in. wyrazy 'wyobraźnia' (zastąpiła pochodzącą z łaciny 'imaginację'), 'śmigłowiec', 'pomnik', 'komputer', 'zmywarka' oraz frazeologizmy 'pirat drogowy' lub 'wczasy pod gruszą'.

Szczególnym rodzajem neologizmów są wyrazy, którym nadaje się nowe znaczenie – nazywamy je neosemantyzmami, np. 'okno' to nie tylko oszklony otwór w ścianie, ale również termin informatyczny. Neologizmy pojawiają się w stylu naukowym, potocznym (tworzą je głównie dzieci i młodzież), w prasie i literaturze pięknej (m.in. w utworach Bolesława Leśmiana, Juliana Tuwima lub Mirona Białoszewskiego).

Archaizmy są to wyrazy, wyrażenia lub formy gramatyczne dziś nieużywane, a charakterystyczne dla języka sprzed kilkudziesięciu lub kilkuset lat. Wyróżniamy:

- archaizmy fonetyczne - słowa, których wymowa uległa zmianie (np. 'jenerał', 'sumnienie'),

- archaizmy fleksyjne - słowa, których odmiana uległa zmianie (np. 'ptacy'),

- archaizmy leksykalne - słowa, które wyszły już z użycia (np. 'świekra' to ‘matka męża’, a 'rąbek' to ‘chusta’),

- archaizmy znaczeniowe - słowa, które zmieniły swoje znaczenie (np. wyraz 'sklep' oznaczał kiedyś ‘piwnicę znajdującą się pod podłogą domu’).

Archaizmy spotykane są zarówno w tekstach dawnych, jak i współczesnych. Ich użycie
w utworach literackich zwiększa realizm prezentowanych wydarzeń i przytaczanych dialogów oraz wprowadza odbiorcę w atmosferę danej epoki. Taki zabieg nazywany jest stylizacją językową.

JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 1

Wymień trzy przykłady neologizmów chętnie używanych przez młodzież lub przez nią wymyślonych.

uzupełnij treść
j0000007W5B2v27_0000000N

Przeczytaj poniższy fragment artykułu na temat neologizmów, a następnie wykonaj polecenia.

Halina Zgółkowa Nowe słowa - nowe światy

Błędy są nieświadomymi, wynikającymi z niewiedzy naruszeniami reguł, a neologizmy są wynikiem świadomej twórczości, nazywania czegoś dotychczas nienazwanego albo nazwaniem tego czegoś w sposób celowo oryginalny, odświeżający język. Jeśli się upowszechnią – wzbogacą go.

'Nowe słowa' to z greckiego 'neologizmy'. Są bardzo ciekawe
i ważne w posługiwaniu się językiem [...]. W kontekście neologizmów niepokoi zwłaszcza pytanie: czy neologizmy są [...] błędami? Tu przyjmę, że są to innowacje, które ubarwiają język
i pokazują potencjalne słowa oraz zwroty. Niektóre się upowszechniają i trafiają do powszechnego użycia, a potem do słowników. Tak na przykład w XIX w. stworzono polską terminologię chemiczną i utworzono sztucznie tlen wodór, ołów, siarka itd.

[...]

Neologizm to nowy element w języku o postaci nowego słowa, kilkuwyrazowej frazy, niestandardowej formy gramatycznej
(np. fleksyjnej), wreszcie nowe znaczenie starego wyrazu. Potrzeby wprowadzania neologizmów bywają różne. Poeci budują nowe światy wymagające nowych słów. Specjaliści potrzebują słów dla nazwania – na przykład – substancji chemicznych lub elementów techniki komputerowej i elektronicznej. Natomiast dzieci chętnie tworzą je, aby 'poprawić' język dorosłych, uczynić go bardziej 'logicznym', ekonomicznym, analogicznym
(np. poeciarz lub [jeden] spodń). Czynią to zresztą bardzo świadomie. [...] np. dlaczemu, nanibowy, dziadekpra.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Halina Zgółkowa, Nowe słowa - nowe światy, „Polonistyka” 5.12.2017, dostępny w internecie: https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/nowe-slowa-nowe-swiaty [dostęp 30.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RdxH6ANNBdMPY
Ćwiczenie 1.1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXCYQC73lL9cb
Ćwiczenie 1.2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJfKTArBOxWHE
Ćwiczenie 1.3
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZBeLj4nMnIXJ
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne. Należy dopasować podane neologizmy do wyjaśnienia ich znaczenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwrwTG9GqOEQj
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować słowa - neologizmy i wyrazy, które nie są neologizmami i przypisać je do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwFSVRP0a8Euj
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Ćwiczenie 5
R8M1ffwmuB3TI1
Zadanie interaktywne. Należy dopasować elementy: wyrazy współczesne z ich dawnym znaczeniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007W5B2v27_0000000N
Tren VIIJan Kochanowski
Jan Kochanowski Tren VII

Nieszczesne ochędóstwoochędóstwoochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej corycorycory!
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie,
Żalu mi przydajecie?
Już ona członeczków swych wami nie odzieje:
Nie masz, nie masz nadzieje!
Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany.
Już letniczekletniczekletniczek pisany
uploteczkiuploteczkiuploteczki wniweczwniweczwniwecz, i paski złocone,
Matczyne dary płonepłonepłone.
Nie do takiej łożnicełożnicełożnice, moja dziewko droga,
Miała cię maćmaćmać uboga
Doprowadzić; Nie takąć dać obiecowała
WyprawęwyprawęWyprawę, jakąć dała.
GiezłeczkoćgiezłeczkoGiezłeczkoć tylko dała a lichą tkaneczkęlichą tkaneczkęlichą tkaneczkę;
Ociec ziemie bryłeczkę
W główki włożył. – Niestetyż, i posag, i ona
W jednej skrzynce zamkniona.

j0000007W5B2v27_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, Tren VII, [w:] tegoż, Treny, oprac. Janusz Pelc, Wrocław 1986, s. 15–16.
ochędóstwo
cory
letniczek
uploteczki
wniwecz
płone
łożnice
mać
wyprawę
giezłeczko
lichą tkaneczkę
Ćwiczenie 6
R1Y8BY92mwzGb1
Zadanie interaktywne. Należy wybrać z tekstu wyrazy, których definicje podane są w ćwiczeniu. Następnie dopasować definicje do tych wyrazów i wpisać je w odpowiednie pola.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RN8uPyV1SnD9b
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

W literaturze, przede wszystkim w poezji, funkcjonują również elementy językowe nazywane poetyzmami, które nadają utworowi liryczny charakter, np. 'niebiosa', 'boleść', 'kwiecie', 'jutrzenka', 'tchnąć', 'śnić'. Wśród nich jest wiele archaizmów, np. 'wieczerza', 'komnata'.

Używane współcześnie poetyzmy to słownictwo zaczerpnięte m.in. z utworów
Jana Kochanowskiego, Juliusza Słowackiego czy Juliana Przybosia.

R1NXlOUlmdYvi
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1aVPw86ZVnHR
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne. Należy dopasować termin do podanej definicji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000007W5B2v27_0000000N
R2tgNdxYhrdzQ1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: neologizm, neosemantyzm, archaizm, język ogólny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: neologizm, neosemantyzm, archaizm, język ogólny.

RqwN4BxydFJFB
Miejsce na notatkę ucznia.