Dobieranie – ćwiczenia w czytaniu
Dobieranie – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność czytania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego (dobieranie).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z rozwiązywaniem testu polegającego na dobieraniu elementów
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwiązuje test na dobieranie elementów
rozumie tekst czytany
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność czytania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie czytania ze zrozumieniem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas oglądania/mówienia/słuchania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze
radzi sobie ze stresem w sytuacji ustnej, symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, symulacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać test na dobieranie, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem.”
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w parach czytają i streszczają strategie rozwiązywania testów na dobieranie (każda para czyta inną strategię). Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów. Przykładowe strategie czytania ze zrozumieniem, z którymi uczeń powinien się zapoznać podczas lekcji, znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie przewidują ustnie, o czym jest tekst z zadania 1/110 w podręczniku i czytają polecenie. Potem jeden uczeń czyta tekst na głos, podczas gdy pozostali wykonują polecenie.
Uczniowie czytają polecenie i tekst z zadania 3/111 i drogą eliminacji, po każdym fragmencie rozwiązują test. Następnie jeden uczeń streszcza tekst po polsku.
Uczniowie czytają szybko na głos teksty z ćwiczenia 5/111 i przyporządkowują do nich punkty z tego zadania.
Uczniowie indywidualnie czytają cicho zadanie 11/114 i dopasowują tytuł do każdego fragmentu tekstu. Nauczyciel pilnuje, żeby uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza, a następnie pyta o odpowiedzi, prosząc o ich uzasadnienie – podanie, gdzie w tekście jest szukana informacja.
Każdy uczeń wybiera sobie jedno zadanie o poziomie rozszerzonym (oznaczone:***) i samodzielnie je rozwiązuje, podkreślając w tekście uzasadnienie wyboru. Nauczyciel upewnia się, że wszystkie ćwiczenia znalazły swoich „amatorów” i pomaga uczniom w samodzielnej pracy. Na koniec sprawdza wszystkim uczniom ćwiczenia w podręcznikach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przykładowe strategie
szukaj głównej myśli tekstu
szukaj podobnej informacji
szukaj miejsca w tekście, gdzie znajduje się informacja
rozwiązuj test drogą eliminacji złych odpowiedzi
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości. Znajdź w innych materiałach test na dobieranie, wykonaj go i podkreśl zdania, w których znalazłeś odpowiedzi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadania maturalne i że da się je rozwiązać, a nie tylko „strzelać”. Uczniowie powinni uzasadnić swój wybór w przypadku każdego tekstu.