Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dobieranie – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność czytania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego (dobieranie).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego

  • strategie związane z rozwiązywaniem testu polegającego na dobieraniu elementów

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwiązuje test na dobieranie elementów

  • rozumie tekst czytany

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność czytania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu

  • stosuje strategie czytania ze zrozumieniem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas oglądania/mówienia/słuchania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji ustnej, symulacji egzaminu

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, symulacja

Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać test na dobieranie, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem.”

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w parach czytają i streszczają strategie rozwiązywania testów na dobieranie (każda para czyta inną strategię). Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów. Przykładowe strategie czytania ze zrozumieniem, z którymi uczeń powinien się zapoznać podczas lekcji, znajdują się w załączniku (a).

  2. Uczniowie przewidują ustnie, o czym jest tekst z zadania 1/110 w podręczniku i czytają polecenie. Potem jeden uczeń czyta tekst na głos, podczas gdy pozostali wykonują polecenie.

  3. Uczniowie czytają polecenie i tekst z zadania 3/111 i drogą eliminacji, po każdym fragmencie rozwiązują test. Następnie jeden uczeń streszcza tekst po polsku.

  4. Uczniowie czytają szybko na głos teksty z ćwiczenia 5/111 i przyporządkowują do nich punkty z tego zadania.

  5. Uczniowie indywidualnie czytają cicho zadanie 11/114 i dopasowują tytuł do każdego fragmentu tekstu. Nauczyciel pilnuje, żeby uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza, a następnie pyta o odpowiedzi, prosząc o ich uzasadnienie – podanie, gdzie w tekście jest szukana informacja.

  6. Każdy uczeń wybiera sobie jedno zadanie o poziomie rozszerzonym (oznaczone:***) i samodzielnie je rozwiązuje, podkreślając w tekście uzasadnienie wyboru. Nauczyciel upewnia się, że wszystkie ćwiczenia znalazły swoich „amatorów” i pomaga uczniom w samodzielnej pracy. Na koniec sprawdza wszystkim uczniom ćwiczenia w podręcznikach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przykładowe strategie

  • szukaj głównej myśli tekstu

  • szukaj podobnej informacji

  • szukaj miejsca w tekście, gdzie znajduje się informacja

  • rozwiązuj test drogą eliminacji złych odpowiedzi

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś wiadomości. Znajdź w innych materiałach test na dobieranie, wykonaj go i podkreśl zdania, w których znalazłeś odpowiedzi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadania maturalne i że da się je rozwiązać, a nie tylko „strzelać”. Uczniowie powinni uzasadnić swój wybór w przypadku każdego tekstu.

RLOyimJ6VVEf0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.28 KB w języku polskim
R1LsYYf7UOSOc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim