MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708
bg‑cyan
Dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych
GRA EDUKACYJNA
1
1
11
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej
Instrukcja użytkowania
Gra edukacyjna umożliwia przyswojenie metod wybierania maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych.
Poniżej przedstawiony jest ekran do uruchamiania gry. Gra działa w trybie pełnoekranowym.
R9AQwopoLwhRG
Ilustracja przedstawia ekran do uruchamiania gry
Ekran do uruchamiania gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu czarnego przycisku „Włącz tryb pełnoekranowy” okno powiększy się i wyświetli się ekran startowy.
R1YKKD138MSN1
Ilustracja przedstawia przykładowy ekran startowy gry
Przykładowy ekran startowy gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran startowy gry składa się z nazwy kwalifikacji, opisu zasady działania gry, przycisku „pomoc”, przycisku „zamknij grę” oraz przycisku „rozpocznij grę”. W celu automatycznego zjechania na sam dół strony, należy użyć strzałki z podpisem „przewiń w dół”.
RBLE4mRlD4pY9
Ilustracja przedstawia przycisk do przewijania w dół. Jest to strzałka w kształcie litery "V" i napis "Przewiń w dół"
Przycisk do przewijania w dół
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trakcie każdego etapu gry, w prawym górnym rogu będzie znajdował się panel pomocy i przycisk zamykania gry.
RXOEHfxw9yvAP
Ilustracja przedstawia przycisk otwierania pomocy. Jest to pytajnik w czarnym kółku i obok napis "Pomoc"
Przycisk otwierania pomocy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk otwierania pomocy służy do naprowadzenia Ucznia na prawidłowe rozwiązanie zadań. Po jego kliknięciu otworzy się panel z wyjaśnionymi zagadnieniami.
RJj18Vlwcv1DS
Ilustracja przedstawia panel pomocy
Panel pomocy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wielokrotnie powrót do poprzednich segmentów będzie realizowany poprzez kliknięcie przycisku „Wróć do poprzedniej strony”.
R5TzSWdWWUe1s
Ilustracja przedstawia przycisk powrotu do poprzedniej strony. Jest to strzałka zwrócona w lewą stronę a obok niej napis "Wróć do poprzedniej strony"
Przycisk powrotu do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk „Zamknij grę” znajdujący się w prawym górnym rogu, służy do wychodzenia z trybu pełnoekranowego i zakończenia gry.
R19bejtjruerl
Ilustracja przedstawia przycisk zamykania gry
Przycisk zamykania gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod opisem na stronie głównej znajduje się duży biały przycisk „Rozpocznij grę”. Po jego kliknięciu Uczeń zostanie przeniesiony do ekranu wyboru misji.
RAdLmA3owONyj
Ilustracja przedstawia przycisk rozpoczęcia
Przycisk rozpoczęcia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran przedstawi możliwe misje do wyboru. Są to testy o różnej tematyce sprawdzające wiedzę w różnym zakresie. Opis fabularny wprowadza Ucznia w tematykę gry. Do wyboru są różne misje o różnym charakterze. Wybór misji odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Rozpocznij” pod wybraną misją.
R8JbpD1YZVy78
Ilustracja przedstawia ekran wyboru misji
Ekran wyboru misji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajduje się pasek postępu. Będzie on towarzyszył Uczniowi przez cały czas trwania gry. Postęp wskazuje w ilu procentach ukończono misję. Punkty naliczają się po poprawnym rozwiązaniu zadania.
RNSqrt9rqzT54
Ilustracja przedstawia panel postępu
Panel postępu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wyborze misji Uczeń zostanie przeniesiony do pierwszego etapu gry. Będzie zaprezentowany ekran z pewną problematyką do rozwiązania.
REXfs1IEatQZH
Ilustracja przedstawia przykładowy ekran z zadaniem
Przykładowy ekran z zadaniem
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Do zatwierdzania odpowiedzi służy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Początkowo jest on wygaszony ponieważ żadna odpowiedź nie jest zaznaczona. Po zaznaczeniu odpowiedzi, przycisk uaktywnia się.
RAeAbXs6edwBa
Przycisk zatwierdzania odpowiedzi
Przycisk zatwierdzania odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W niektórych przypadkach zamiast przycisku „Zatwierdź odpowiedź”, może pojawić się przycisk „Sprawdź”. On również służy do sprawdzenia odpowiedzi.
R1aiLotc9MMR5
Przycisk sprawdzenia odpowiedzi
Przycisk sprawdzenia odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W przypadku błędnej odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź”.
RMCSB2gwdmxcy
Komunikat o błędnej odpowiedzi
Komunikat o błędnej odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poprzez kliknięcie na przycisk „Spróbuj ponownie” Uczeń powraca do zadania i ma możliwość rozwiązania go ponownie.
W przypadku poprawnego zaznaczenia odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Brawo!”.
R4Q8ZQByIh7cd
Komunikat o poprawnej odpowiedzi
Komunikat o poprawnej odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu w przycisk „Kontynuuj” Uczeń przejdzie do kolejnego zadania. W przypadku gdy gra zostanie przerwana a okno wyłączone, po powrocie będzie możliwość rozpoczęcia w miejscu gdzie gra została zakończona. W tym celu należy kliknąć na biały przycisk „Kontynuuj grę”. Jeżeli uczeń chce rozpocząć grę od nowa, należy kliknąć „Rozpocznij nową grę”.
Rn6z2Ot8rcXQM
Ekran powrotu do gry
Ekran powrotu do gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po ukończeniu wszystkich zadań misji zostanie wyświetlony komunikat z informacją o uzyskanym wyniku.
RrkzJJjo1VlEd
Ekran zakończenia misji
Ekran zakończenia misji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Misję można powtórzyć bądź zapisać wynik. Powtórzenie misji spowoduje zresetowanie wyniku i przeniesienie do początku misji.
R16Ut9BdoYv32
Przycisk powtórzenia misji
Przycisk powtórzenia misji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk „Zapisz wynik” zapisuje wynik i przekierowuje do ekranu wyboru misji.
RxofquEQa8Psg
Przycisk zapisania wyniku
Przycisk zapisania wyniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zapisaniu wyniku, ukończona misja oznaczona jest jest jako „zaliczona”. Rozpoznać to można po białym „ptaszku” w czarnym kółku w prawym górnym rogu misji.
RG8Md4bGXb421
Ekran stanu ukończenia misji
Ekran stanu ukończenia misji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Możliwe jest powtórzenie misji poprzez użycie przycisku „Powtórz”.
R1H8agVR0obdq
Przycisk do powtórzenia misji
Przycisk do powtórzenia misji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna MTL.05. Dobór urządzeń do procesów metalurgicznych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych10100Świetnie, wiedziałem, że sobie poradzisz! Nie powinieneś mieć żadnych obaw przed nadchodzącym audytem.Niestety, ale podjęte przez Ciebie decyzje nie wskazują na to, że Twoja wiedza jest wystarczająca, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania audytora.
Test
Dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych
W tym zadaniu wcielisz się w postać pracownika uczestniczącego w procesach obróbki plastycznej na zimno, obróbki plastycznej na gorąco i specjalizującego się w naprawie i konserwacji maszyn. Nadchodzi audyt. Jest to niezależna ocena zakładu, organizacji, produktu, czy systemu. Głównym celem audytu jest wykazanie zgodności przebiegu procesu z aktualnymi normami, przepisami wewnętrznymi oraz ustawami prawnymi. W przypadku procesów metalurgicznych audytowi mogą zostać poddane m. in. możliwości techniczne urządzeń, wydajność procesu, przebieg procesu, dokumentacja technologiczna. Audytor na pewno będzie zadawał mnóstwo pytań... To co? Zaczynamy!
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Poproszono Cię abys wymienił kilka cech charakterystycznych obróbki plastycznej na gorąco. Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia dotyczące tej obróbki. Możliwe odpowiedzi: 1. utlenianie powierzchni półwyrobu powoduje straty materiału, 2. konieczność stosowania dużych naddatków na obróbkę, 3. mniejsze naciski w porównaniu z obróbką cieplną na zimno, 4. konieczność zastosowania wypływki w kuciu matrycowym, 5. nacisk wywierany na materiał nie przekracza jego granicy plastyczności, 6. temperatura procesu jest niższa od temperatury rekrystalizacji, 7. powoduje rozdrobnienie ziaren mikrostruktury
Musisz zaktualizować formę karty technologicznej do procesu walcowania blach na gorąco. Aby usprawnić wpisywanie parametrów procesu, ułóż w odpowiedniej kolejności poszczególne etapy walcowania blach na gorąco. Na szczycie listy powinny znaleźć się pierwsze etapy procesu. Elementy do uszeregowania: 1. Walcowanie końcowe, 2. Zmiana szerokości materiału, 3. Zbijanie zgorzeliny, 4. Wykończenie blach, 5. Szlifowanie blach, 6. Walcowanie wstępne, 7. Czyszczenie blach, 8. Podgrzewanie walcarki
Musisz zaktualizować formę karty technologicznej do procesu walcowania blach na gorąco. Aby usprawnić wpisywanie parametrów procesu, ułóż w odpowiedniej kolejności poszczególne etapy walcowania blach na gorąco. Na szczycie listy powinny znaleźć się pierwsze etapy procesu. Elementy do uszeregowania: 1. Walcowanie końcowe, 2. Zmiana szerokości materiału, 3. Zbijanie zgorzeliny, 4. Wykończenie blach, 5. Szlifowanie blach, 6. Walcowanie wstępne, 7. Czyszczenie blach, 8. Podgrzewanie walcarki
Jeden z pracowników, poprosił Ciebie - pracownika z większym stażem o krótki opis możliwości procesu wytłaczania na gorąco. Które ze stwierdzeń dotyczą wytłaczania na gorąco? Możliwe odpowiedzi: 1. Otrzymanie wytłoczek o zmiennej sztywności, 2. Jednoczesną obróbke cieplną i plastyczną półwyrobów, 3. Uzyskanie wyrobów o dobrych właściwościach mechanicznych, 4. Zapobieganie utlenianiu powierzchni wyrobów, 5. Nawęglanie warstwy wierzchniej wyrobów
Jeden z pracowników przekazał Ci wadliwą wytłoczkę, musisz jak najszybciej zapobiec wytwarzaniu wadliwych wyrobów. Co może być przyczyną powstawania wady wytłoczki? Możliwe odpowiedzi: 1. Wytłaczanie bez dociskacza, 2. Zbyt duża siła, 3. Zbyt mała siła, 4. Zbyt wysoka temperatura
Z każdym audytem, największą uwagę audytorów skupia młot parowo powietrzny. Z pewnością zadadzą sporą ilość pytań dotyczących tej maszyny. Które z poniższych stwierdzeń dotyczą kucia za pomocą młota parowo‑powietrznego? Możliwe odpowiedzi: 1. Pozwalają na duży zakres produkowanych wymiarów odkówek, 2. Posiadają małą wrażliwość na przeciążenie, 3. Wymagają specjalnej amortyzacji fundamentów, 4. Posiadają wysoką wrażliwość na przeciążenie, 5. Nie nadaje się do wielowykrojnikowego kształtowania odkuwek, 6. Regulacja energii uderzenia jest procesem złożonym
Znajomość maszyn wykorzystywanych do obróbki plastycznej metali jest podstawowym zagadnieniem, które powinieneś znać przed audytem. Do nazwy urządzenia do obróbki plastycznej, dopasuj jego krótki opis. Maszyna ta służy do formowania profili z arkusza lub taśmy stalowej oraz wykonanych z innych metali. Umożliwia uzyskanie precyzyjnych, często skomplikowanych kształtów profili na całej długości obrabianego materiału. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Urządzenie służące do gięcia osiowego Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Urządzenie to nadaje się do naprawiania pogiętych elementów. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Przyrząd służący do gięcia prętów, strzemion, drutu. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka
Znajomość maszyn wykorzystywanych do obróbki plastycznej metali jest podstawowym zagadnieniem, które powinieneś znać przed audytem. Do nazwy urządzenia do obróbki plastycznej, dopasuj jego krótki opis. Maszyna ta służy do formowania profili z arkusza lub taśmy stalowej oraz wykonanych z innych metali. Umożliwia uzyskanie precyzyjnych, często skomplikowanych kształtów profili na całej długości obrabianego materiału. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Urządzenie służące do gięcia osiowego Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Urządzenie to nadaje się do naprawiania pogiętych elementów. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka Przyrząd służący do gięcia prętów, strzemion, drutu. Możliwe odpowiedzi: 1. Skręcarka, 2. Profilarka, 3. Prostowarka, 4. Giętarka
Z powodu zakupu dodatkowych cięgarek, przełożony kazał Ci zamówić ciągadła, które umożliwią wytwarzanie ultracienkich przewodów. Z jakiego materiału powinny być one wykonane? Możliwe odpowiedzi: 1. Diamentu, 2. Spiekanych węglików tytanu i wolframu, 3. Stali chromowej, 4. Aluminium, 5. Miedzi
Jedna z wytłaczarek została wyposażona w nową matrycę i stempel. Podczas rozpoczęcia produkcji wytłoczki mają zbyt dużą wysokość, przez co nie mogą zostać dostarczone do klienta. Co może być przyczyną powstałej wady? Możliwe odpowiedzi: 1. Zbyt mały luz między matrycą a stemplem, 2. Zuzycie powierzchni roboczych narzędzi, 3. Zbyt duży luz pomiędzy matrycą a stemplem, 4. Zbyt mała siła nacisku
Do każdej maszyny będącej w zakładzie należy przypisać elementy, które są wytwarzane za jej pomocą. Dobierz elementy, które moga zostać otrzymane metodą wyciskania. Możliwe odpowiedzi: 1. Rury, 2. Pręty, 3. Kształtowniki, 4. Blachy, 5. Śruby
Zaznacz wszystkie stwierdzenia dotyczące obróbki plastycznej na zimno Możliwe odpowiedzi: 1. powoduje zmianę kształtu wyrobów metalowych, 2. powoduje zmianę struktury materiału, 3. polepsza właściwości mechaniczne materiału, 4. wykorzystuje odkształcenie plastyczne, 5. objętość materiału wsadu po obróbce plastycznej nie ulega zmianie, 6. objętość materiału wsadu po obróbce plastycznej ulega zmianie, 7. wykorzystuje odkształcenie sprężyste, 8. powoduje zwiększenie ziaren mikrostruktury
Ćwiczenie 1. Urządzenia stosowane w procesach metalurgicznych
Połącz w pary
Ćwiczenie 1. Urządzenia stosowane w procesach metalurgicznych
RbSa20CFzAbqu1
Dobierz w pary nazwy urządzeń stosowanych w procesach metalurgicznych, tak aby po połączeniu nazwa była kompletna.
Dobierz w pary nazwy urządzeń stosowanych w procesach metalurgicznych, tak aby po połączeniu nazwa była kompletna.
Ćwiczenie 3. Agregaty w procesach metalurgicznych
Wstaw tekst na ilustrację
Ćwiczenie 3. Agregaty w procesach metalurgicznych
RmOGLICJhHAoN2
Przyporządkuj nazwy agregatów do ilustracji przedstawionych na schemacie.
Przyporządkuj nazwy agregatów do ilustracji przedstawionych na schemacie.
RxW11Fdvw9QO62
Przyporządkuj agregaty do ich opisu.
Przyporządkuj agregaty do ich opisu.
Ćwiczenie 4. Przebieg obróbki technologicznej
Uporządkuj elementy
Ćwiczenie 4. Przebieg obróbki technologicznej
R1Yzc2wiZf7qZ1
Uporządkuj przebieg poszczególnych linii technologicznych od góry do dołu:
Uporządkuj przebieg poszczególnych linii technologicznych od góry do dołu:
Ćwiczenie 6. Test samosprawdzający
Test
Ćwiczenie 6. Test samosprawdzający
Metalurgia57.5100Brawo! Znasz zagadnienia dotyczące metalurgii.Jeśli miałeś trudności z rozwiązaniem tego testu, wróć do gry edukacyjnej <q>Dobór maszyn i urządzeń do procesów metalurgicznych</q> i spróbuj wykonać go jeszcze raz.
Test
Metalurgia
Tylko jedna odpowiedz jest poprawna.
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
7.5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Metalurgia
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Technologia produkcji żelaza bezpośrednio z rudy żelaza jest
Stal niezależnie od procesu wytwarzania (wielki piec, elektryczny piec łukowy) jest „ulepszana” w procesie
Technologia DRI to proces
Walcowanie na gorąco prowadzone jest
Wyroby po procesach przeróbki plastycznej na gorąco kontrolowane są pod kątem
Ćwiczenie 7. Procesy produkcyjne
Wstaw w tekst
Ćwiczenie 7. Procesy produkcyjne
REcAbjd26pHfH1
Przyporządkuj pasujące wyrazy do poniższych zdań.
Przyporządkuj pasujące wyrazy do poniższych zdań.
Ćwiczenie 8. Maszyny i procesy
Zaznaczanie komórek tabeli
Ćwiczenie 8. Maszyny i procesy
R1a5XBPLvn8TQ1
Zaznacz, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe:
Zaznacz, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe: