Dobór stroju w zależności od specyfiki zajęć i warunków atmosferycznych. Gry i zabawy z piłką siatkową
Dobór stroju w zależności od specyfiki zajęć i warunków atmosferycznych. Gry i zabawy z piłką siatkową
Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista
4.6 Uczeń dobiera strój i obuwie sportowe do ćwiczeń w zależności od miejsca zajęć oraz warunków atmosferycznych
Adresat: Uczniowie IV‑VI klasy
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna właściwości strojów sportowych
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
dobiera właściwy strój sportowy
wykonuje ćwiczenia oswajające z piłką
uczestniczy w grach i zabawach z piłką
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
rozumie konieczność dostosowania stroju do miejsca i rodzaju aktywności.
Metody nauczania: zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: frontalna, zajęć w zespołach z dodatkowymi zadaniami, grupowa, indywidualna
Miejsce ćwiczeń: hala sportowa, boisko, teren
Przybory i przyrządy: Szarfy, piłki siatkowe, laptop, rzutnik.
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Strój sportowy”
zestaw ilustracji: „Zastosowanie stroju sportowego”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 – 15 minut |
Zbiórka w szeregu, przywitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Zapoznanie uczniów Obejrzenie i omówienie prezentacji.
Zabawa odbywa się w obrębie boiska do siatkówki. Zadaniem uczestników jest wzajemne zabieranie sobie ogonków. Kto straci ogonek schodzi z boiska
Nauczyciel prosi uczniów o rozłożenie szarf na całej powierzchni boiska. Szarfy imitują dziuple wiewiórek, a sami uczniowie wcielają się w rolę wiewiórek. Uczniowie na sygnał nauczyciela, muszą jak najszybciej wskoczyć do najbliższej dziupli. Utrudnienie polega na tym, że dziupli jest o 5 mniej od wiewiórek. Uczniowie, którzy nie zdążą wskoczyć do dziupli, wykonują zadanie dodatkowe – 3 pompki. Ćwiczenia indywidualne:
| Ustawienie w szeregu Dzieci w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna Nauczyciel rozdając uczniom szarfy, prosi W trakcie zabawy nie można przytrzymywać swojego ogonka. Nauczyciel zmienia zadania dodatkowe. Ustawienie w rozsypce. |
Część główna 25 – 30 minut | Nauczyciel rozmawia z dziećmi nt. stroju i obuwia sportowego z uwzględnieniem miejsca i rodzaju aktywności fizycznej, a także warunków pogodowych. Pyta dzieci, jak powinien wyglądać właściwy strój sportowy ucznia w zależności od miejsca ćwiczeń (sala sportowa, boisko szkolne, basen), a także, czy wiedzą jakie są rodzaje strojów sportowych w różnych dyscyplinach sportowych. Prosi uczniów o opisanie stroju zawodnika siatkówki. Ćwiczenia indywidualne z piłką
Gry i zabawy z piłką
Każdy zespół ma jedną piłkę. Zadaniem uczniów jest jak najdłuższe odbijanie piłki dowolnym sposobem.
Uczniowie w parach leżą przodem zwróceni twarzą do siebie w odległości 4 m. W tej pozycji starają się równocześnie toczyć piłki w swoim kierunku z intencją trafienia jedna o drugą (powtarzają do 3 trafień). Następnie siadają w siadzie prostym rozkrocznym
Gra polega na wymianie między członkami drużyny 10 podań, w taki sposób, aby przeciwnik nie miał w ich trakcie kontaktu z piłką i aby piłka nie dotknęła podłoża. Jeśli dłoń przeciwnika muśnie piłkę lub piłka dotknie podłoża wynik się zeruje. Jeśli przeciwnik przechwyci piłkę wynik również się zeruje i zaczyna się naliczanie punktów dla przeciwników. | Dzieci w rozsypce. Zestaw ilustracji. Nauczyciel rozdaje piłki siatkowe. Dzieci poruszają się po obwodzie koła. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły trzyosobowe. piłka Uczniowie dobrani Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły. Punktacja polega na tym, że każde podanie oznacza 1 punkt. 10 podań to 10 punktów. Np. Jeżeli po |
Część końcowa 5 – 10 minut |
W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami. Uczniowie w leżeniu tyłem:
Zbiórka, podsumowanie lekcji, pożegnanie. | Uczniowie w rozsypce. W podsumowaniu nauczyciel nawiązuje do obowiązku dostosowania stroju do warunków (zdrowie |