R1D0CtlIwkVHs
Zdjęcie przedstawia widok na dziki, iglasty las. W tle widoczne są pasma gór. Niebo jest bezchmurne, błękitne.

Dobra orientacja w terenie jako element postawy proobronnej

Tereny zalesione należą do tych, w których najłatwiej stracić orientację w przestrzeni
Źródło: Kurtkaiser, domena publiczna.

Dobra orientacja w terenie jest użyteczna zarówno w codziennych sytuacjach, jak i w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej lub działań wojennych. Prozaicznym przykładem jest rozładowany telefon komórkowy w czasie, kiedy zwiedzamy nieznane nam miejsce i nie możemy skorzystać z nawigacji.

Zastanów się i spróbuj podać więcej przykładów sytuacji, kiedy umiejętność znalezienia właściwej drogi lub poprawnego skorzystania z mapy może wpłynąć na twoje bezpieczeństwo.

Nauczysz się
  • wskazywać kierunki stron świata za pomocą kompasu, busoli, GPSGPSGPS;

  • orientować się w terenie przy pomocy charakterystycznych przedmiotów terenowych;

  • używać różnych rodzajów map do orientacji w terenie.

1. Podstawy orientacji w terenie

Po utracie rozeznania w terenie nie należy wpadać w panikępanikapanikę. Właściwy kierunek możemy odnaleźć na wiele różnych sposobów, nawet nie mając przy sobie żadnego sprzętu lub urządzenia służącego do określania położenia, takiego jak kompas czy GPS.

O tym, jak określić swoje położenie, opierając się głównie na własnych obserwacjach, dowiesz się z poniższej animacji.

R3ma91SQRKAH6
Animacja dotyczy podstawowych sposobów na orientację w terenie.
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego nie zawsze możemy polegać na urządzeniach mechanicznych lub elektronicznych, jeżeli zagubimy się w terenie.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Opisz, do jakich wniosków możemy dojść, obserwując mech na drzewie i na co powinniśmy zwrócić uwagę, jeśli drzewo jest przesłonięte.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Wyjaśnij, w jaki sposób możemy wykorzystać analogowy zegarek do orientacji w terenie lub wyznaczania kierunków. Postaraj się podać kilka przykładów.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.

2. Orientacja w terenie za pomocą map, kompasu, busoli

Istotą sprawnego orientowania się w terenie jest: właściwe określanie kierunków stron świata, własnego położenia w stosunku do otaczających przedmiotów terenowych, czy utrzymywanie zaplanowanego kierunku marszu.

Ważne!

Rozróżniamy następujące pojęcia:

  • północ geograficzna – wyznaczona przez zbiegające się na biegunie południki;

  • północ magnetyczna – wyznaczona przez ziemskie pole magnetyczne;

  • północ topograficzna – wyznaczona przez linie siatki na mapie.

W terenie możesz się posługiwać kompasem lub busolą oraz mapami. O tym, jak wyglądają i co należy z nimi robić, dowiesz się z poniższej prezentacji multimedialnej.

RXY3UyxAlSC6c
1
RV53T6afWcjdc
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Orientacja w terenie za pomocą przyrządów.

R1RCYIKmph1MH
1
R15JbviT0Ova5
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Odzyskanie orientacji w terenie jest ułatwione, jeżeli dysponujemy przeznaczonymi do tego przyrządami. Najprostsze i najłatwiej dostępne są współczesne urządzenia cyfrowe, odbierające sygnał GPS, posiadające dostęp do internetu. Ustalenie lokalizacji za ich pomocą odbywa się w praktyce po naciśnięciu jednego guzika. Minusem tych urządzeń jest to, że w różnych skrajnych warunkach, np. w czasie wyjścia w góry, mogą nam się rozładować i nie zawsze mamy możliwość natychmiastowego ich naładowania.

R190kuLH6rZhH
1
R1Tqi2unMSVBH
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Pewne rozwiązanie tego problemu stanowią powerbanki, czyli urządzenia, które ładujemy w celu uzyskania przenośnego źródła energii. Takie urządzenia są również dostępne w wersjach, w których można je ładować nie z sieci elektrycznej, a za pomocą wbudowanych małych paneli słonecznych, co może być bardzo przydatne w odludnych miejscach, np. w górach.

RAB4SCn0sUXvw
1
Rr1tNybt0vB0w
Mgła, las. Na poboczu stoi srebrny samochód z otwartą maską i bagażnikiem. Przed nim znajduje się zdenerwowany mężczyzna w szarej kurtce z kapturem, który trzyma w dłoni telefon komórkowy, unosi go do góry i szuka zasięgu. Mężczyzna obraca się w różne strony.
1

Czasami również ukształtowanie terenu czy sama jego lokalizacja mogą spowodować, że sygnał do naszych urządzeń po prostu nie będzie docierał.

R1SQV7SreEovL
1
RZWy5ILVMkSbx
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Z pomocą mogą nam wówczas przyjść urządzenia tradycyjne – np. kompas, busola, a także mapy.

Rluf7k4uiSUOZ
1
ROY6hugH4oKrq
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Najlepsza do odzyskania orientacji w terenie jest mapa topograficzna. Pokazuje ona charakterystyczne punkty terenu, np. wzniesienia, ale także miejscowości i inne ważne miejsca.

RhIO6mSbAzV0Q
1
R1RMrmR5Pje5l
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Posiadając kompas, który jest bardzo prostym urządzeniem pozwalającym nam dzięki zjawisku magnetyzmu określić kierunki, przykładamy go do mapy i obracamy nią tak długo, aż wskazówka oznaczająca północ na kompasie będzie pokrywała się z oznaczeniem południków na mapie. Dzięki temu możemy zlokalizować również inne strony świata, a tym samym własne położenie względem różnych obiektów.

RmHKJGI8WZ0u3
1
R1Nopu7F2PyiO
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Użycie busoli jest nieco trudniejsze. Podobnie jak kompas, ma ona wbudowaną magnetyczną igłę wskazującą północ. Dzięki niej możemy również wyznaczyć azymut, a co za tym idzie, pilnować właściwego kierunku w linii prostej, nawet jeżeli stracimy z oczu cel naszego marszu. Sam azymut to kąt, jaki tworzy się między kierunkiem północnym, a kierunkiem, w którym się przemieszczamy z punktu A do B. Umieszczone na busoli przyrządy celownicze ułatwiają nam jego szybkie wyznaczenie. Azymut określamy w stopniach, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

RoRIf7MP8I2HN
1
R1IqsPi3flxbP
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Musimy jednak pamiętać o tym, że w istocie rzeczy możemy określić trzy rodzaje północygeograficzną, topograficznąmagnetyczną. Jeżeli nie korzystamy z mapy, a tylko przemieszczamy się w terenie z busolą, kierując się wyznaczonym azymutem, problem ten możemy pominąć z zachowaniem świadomości o pewnej niedokładności pomiaru.

RCQMDorj4F0za
1
R10AzMgXEkTzM
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, kiedy ani wysoka zdolność orientacji w terenie, ani posiadanie odpowiednich przyrządów, nie będą wystarczające. Przykładem jest zagubienie się w dużym mieście za granicą, a problemem może być nie tyle brak wiedzy o wyznaczaniu stron świata, co np. zapomnienie adresu, pod który mamy się udać lub niemożność odczytania nazw na mapie w innym języku. W takich sytuacjach korzystniejsze jest zwrócenie się o pomoc do służb danego państwa, np. patrolu policji.

R3gS8GEVNWIs7
1
R1XZoxYbyzgYA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zdolność orientacji w terenie jest nam potrzebna w wielu sytuacjach. Niekoniecznie muszą to być szkoły przetrwania czy szkolenia proobronne. Ważne dla naszego bezpieczeństwa jest również określanie własnego położenia w codziennych sytuacjach – w czasie odpoczynku, podróży, zwiedzania. Jest to jednocześnie wiedza znacznie ułatwiająca funkcjonowanie, gdyż przyczynia się do budowy większej pewności siebie i lepszego przewidywania skutków swoich działań.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Wyjaśnij, jakie są słabe strony urządzeń takich jak telefony czy elektroniczne nawigacje.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5

Wymień co najmniej dwa tradycyjne, mechaniczne urządzenia, za pomocą których możemy wyznaczać kierunki.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Opisz, czym jest azymut i jak może nam pomóc wyznaczenie go, gdy poruszamy się w terenie.

RpybDWCC9y1hT
Miejsce na notatki ucznia.

Wybierając mapę, kierujemy się różnymi przesłankami. Należą do nich: rodzaj mapy, jej skala, aktualność, język legendy czy materiał wykonania. Aby mapy spełniały swoje zadania, muszą być wykonane w taki sposób, aby każdy potrafił je właściwie odczytać. Dlatego właśnie zamieszcza się na nich wiele różnych oznaczeń – nazywanych znakami kartograficznymi. Za ich pomocą na mapach przedstawia się różne obiekty i zjawiska istniejące w rzeczywistości (np. położenie drogi) lub umowne, będące efektem różnego rodzaju ustaleń (np. granice państw). Znaczenie tych symboli zawsze opisane jest w legendzie.

Podział map można dokonać na wiele różnych sposobów, w zależności od celu i kontekstu, w jakim są one wykorzystywane. Poniżej przedstawione jest kilka kryteriów podziału map:

  1. Ze względu na skalę:

  • mapy wielkoskalowe, w tym topograficzne (wykonane w skalach większych niż 1:200 000),

  • mapy średnioskalowe (w skalach od 1:200 000 do 1:1 000 000),

  • mapy małoskalowe, tzw. przeglądowe (w skalach mniejszych niż 1:1 000 000).

  1. Ze względu na treść:

  • mapy ogólnogeograficzne, które przedstawiają ogólną charakterystykę geograficzną danego terenu,

  • mapy tematyczne prezentujące szczegółowo wybrane zagadnienia przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne.

  1. Ze względu na rodzaj informacji:

  • mapy tematyczne, które przedstawiają informacje na temat konkretnego zagadnienia,

  • mapy polityczne, które przedstawiają granice państw i terytoriów,

  • mapy historyczne, które przedstawiają zmiany terytorialne w przeszłości.

  1. Ze względu na sposób przedstawiania informacji:

  • mapy statyczne, które przedstawiają informacje w postaci graficznej,

  • mapy dynamiczne, które przedstawiają informacje w formie animacji lub interaktywnych wizualizacji.

Oczywiście istnieje wiele innych kryteriów podziału map, a powyższe to jedynie przykłady. W galerii poniżej zobrazowano mapę ogólnogeograficzną, tematyczną i polityczną.

przypis 2

Szczególnie przydatna do orientacji w terenie jest mapa topograficzna. Jest to wielkoskalowa mapa szczegółowo przedstawiająca teren, przekazująca lokalizację i właściwości głównych obiektów przyrodniczych i społeczno‐gospodarczych. Pierwszą czynnością jaką musimy wykonać, chcąc korzystać z mapy topograficznej w terenie jest jej orientacja. Mapa jest zorientowana, gdy zachodzi zgodność kierunków na mapie i w terenie.

Określenie własnej pozycji na mapie umożliwia skuteczne posługiwanie się nią. Swoją pozycję na mapie możemy wyznaczyć między innymi według pobliskich przedmiotów terenowych, rzeźby terenu czy w oparciu o pomiar odległości do wybranych punktów orientacyjnych.

3. Podsumowanie

  • Możemy odnaleźć drogę w terenie, posługując się tylko własnymi zmysłami i obserwując charakterystyczne cechy przyrody, np. rozwój roślinności w zależności od kierunku.

  • Przydatne w określaniu kierunku urządzenia to kompas, busola, urządzenia elektroniczne posiadające możliwość określenia położenia.

  • Wykorzystując mapę, można odnaleźć swoją pozycję w terenie i ustalić kierunek marszu.

  • Istnieją różne rodzaje map, które powinniśmy dobierać pod kątem naszego zapotrzebowania, np. w czasie podróży potrzebna jest nam mapa drogowa.

  • Umiejętność orientacji w terenie jest użyteczna w wielu sytuacjach - w czasie zwiedzania, wędrówki, zajęć proobronnych, podróży.

4. Słownik

antropogeniczny
antropogeniczny

wywołany, stworzony przez człowieka, np. obiekt

azymut
azymut

kąt między określonym kierunkiem na ziemi a kierunkiem północy, mierzony od północy zgodnie z ruchem wskazówek zegara

GPS
GPS

global positioning system [czyt. global poziszjoning system]; system globalnego pozycjonowania; jest zbudowany w oparciu o nawigację satelitarną

panika
panika

nagły, niepohamowany, często nieuzasadniony strach, ogarniający zwykle większą liczbę ludzi

5. Zadania

R1MG4DiIb92KQ
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19zJnjauNK97
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1P6bLaFp8of6
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16crnGQiAkvw
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlUrtlS3Kkouz
Ćwiczenie 5
mapa topograficzna Możliwe odpowiedzi: 1. Zdjęcie przedstawia mapę tematyczną z rozmieszczeniem ulic w mieście., 2. Zdjęcie przedstawia mapę ogólnogeograficzną Afryki., 3. Zdjęcie przedstawia mapę demograficzną Johanesburga, na której pojawiają się różne odcienie czerwieni., 4. Zdjęcie przedstawia mapę polityczną Azji., 5. #Zdjęcie przedstawia mapę topograficzną wyspy. mapa tematyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zdjęcie przedstawia mapę tematyczną z rozmieszczeniem ulic w mieście., 2. Zdjęcie przedstawia mapę ogólnogeograficzną Afryki., 3. Zdjęcie przedstawia mapę demograficzną Johanesburga, na której pojawiają się różne odcienie czerwieni., 4. Zdjęcie przedstawia mapę polityczną Azji., 5. #Zdjęcie przedstawia mapę topograficzną wyspy. mapa ogólnogeograficzna Możliwe odpowiedzi: 1. Zdjęcie przedstawia mapę tematyczną z rozmieszczeniem ulic w mieście., 2. Zdjęcie przedstawia mapę ogólnogeograficzną Afryki., 3. Zdjęcie przedstawia mapę demograficzną Johanesburga, na której pojawiają się różne odcienie czerwieni., 4. Zdjęcie przedstawia mapę polityczną Azji., 5. #Zdjęcie przedstawia mapę topograficzną wyspy. mapa polityczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zdjęcie przedstawia mapę tematyczną z rozmieszczeniem ulic w mieście., 2. Zdjęcie przedstawia mapę ogólnogeograficzną Afryki., 3. Zdjęcie przedstawia mapę demograficzną Johanesburga, na której pojawiają się różne odcienie czerwieni., 4. Zdjęcie przedstawia mapę polityczną Azji., 5. #Zdjęcie przedstawia mapę topograficzną wyspy. mapa demograficzna Możliwe odpowiedzi: 1. Zdjęcie przedstawia mapę tematyczną z rozmieszczeniem ulic w mieście., 2. Zdjęcie przedstawia mapę ogólnogeograficzną Afryki., 3. Zdjęcie przedstawia mapę demograficzną Johanesburga, na której pojawiają się różne odcienie czerwieni., 4. Zdjęcie przedstawia mapę polityczną Azji., 5. #Zdjęcie przedstawia mapę topograficzną wyspy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROdY65F7lgJcH
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaka jest różnica pomiędzy północą magnetyczną, topograficzną i geograficzną.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że zabłądziłeś w lesie i nie możesz odnaleźć drogi powrotnej. Jakie czynności podejmiesz, żeby zorientować się w swoim położeniu? Wypunktuj co najmniej cztery.

uzupełnij treść

6. Notatnik

R3CvhjR6vJvug
Miejsce na notatki ucznia.

7. Bibliografia

Głażewski A., Kałamucki K., Kowalski P., Stankiewicz M., Podstawy wizualizacji kartograficznej, UMCS, Lublin 2015, dostępny w internecie: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2020/0826/072207‑podstawy‑wizualizacji‑kartograficznej‑2015.pdf [dostęp dn. 17.04.2023].

Rodzaje map: typy, przykłady, do czego są i jak wyglądają, dostępny w internecie: https://topflop.pl/rodzaje-map-typy-do-czego-sa/ [dostęp dn. 28.06.2022].

Słownik języka polskiego PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl [dostęp dn. 29.06.2022].