Dobre rady - język francuski
Dobre rady
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie poznają:
wyrażenia i formuły stosowane przy udzielaniu rad,
zastosowanie trybów: subjonctif i conditionnel,
terminy i konstrukcje czasownikowe ze słowem „rada”.
Umiejętności
Uczniowie potrafią formułować rady przy użyciu odpowiednich form czasownikowych (tryby: subjonctif i conditionnel).
2. Metoda i forma pracy
Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Słownik francuski
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie.
Nauczyciel czyta ze słownika francuskiego definicję czasownika „radzić”. Uczniowie na podstawie usłyszanych informacji muszą powiedzieć (po francusku lub po polsku), o jakim czasowniku jest mowa. Definicje w słowniku są wystarczająco sugestywne:
Np. « ...indiquer ce qui convient de faire ou de ne pas faire... »
« ... guider qqn en lui indiquant ce qu’il doit faire... »
2. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia ze słowami „rada”, „radzić”:
conseiller qqch à qqn
demander conseil à qqn
donner conseil à qqn
suivre des conseils de qqn
faire qqch sur le conseil de qqn
3. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie (w nazwach jakich instytucji) występuje słowo „rada”.
Np. Le Conseil de l’Europe, le Conseil des ministres...
Nauczyciel wyjaśnia uczniom powyższe terminy.
4. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Qui a besoin d’un conseil?
Uczniowie odpowiadają: qqn qui a un problème,
qqn qui doit prendre une décision
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe formuły:
Il faut que tu ailles chez le médecin / il faut travailler moins
Tu dois / devrais aller chez le médecin
Nauczyciel pyta o zastosowane tryby. Powtórzenie tworzenia i użycia trybu subjonctif i conditionnel.
5. Ćwiczenie.
Używając wyrażeń: Vous devriez..., Vous pourriez..., Il faudrait..., Moi, je ferais..., Il serait nécessaire..., A votre place, je ferais..., Si j’étais vous, je ferais..., trzeba udzielić rad następującym osobom:
1) Sophie: « Qu’est‑ce que je fais pour ne pas devenir folle avec tous les ennuis que me font les enfants, mon mari et les copains? »
2) Laurence: « Un bon travail, bien sûr, c’est ce que je veux...Mais quel genre de travail? »
3) Anette: « Aujourd’hui je sais! Mais demain et après‑demain, comment lui refuser encore un rendez‑vous? »
4) Edith: « Demain, je rencontre le président de la République. Mais, qu’est‑ce que je peux bien lui raconter? »
6. Kolejne ćwiczenie polega na udzieleniu następujących rad:
A. Conseils généraux:
1) Pour réussir sa vie...
2) Pour avoir un travail intéressant...
3) Pour être quelqu’un de bien...
4) Pour plaire aux garçon/aux filles
B. Conseils à des personnes particulières
1) Je veux épouser un miliardaire
2) Je veux être champion de ski
3) Je veux être le meilleur vendeur de la ville
4) Je serai un philosophe très sage
5. Bibliografia
Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.
Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak