Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dobre rady

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie poznają:

  • wyrażenia i formuły stosowane przy udzielaniu rad,

  • zastosowanie trybów: subjonctif i conditionnel,

  • terminy i konstrukcje czasownikowe ze słowem „rada”.

Umiejętności

Uczniowie potrafią formułować rady przy użyciu odpowiednich form czasownikowych (tryby: subjonctif i conditionnel).

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Słownik francuski

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel czyta ze słownika francuskiego definicję czasownika „radzić”. Uczniowie na podstawie usłyszanych informacji muszą powiedzieć (po francusku lub po polsku), o jakim czasowniku jest mowa. Definicje w słowniku są wystarczająco sugestywne:

Np. « ...indiquer ce qui convient de faire ou de ne pas faire... »

« ... guider qqn en lui indiquant ce qu’il doit faire... »

2. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia ze słowami „rada”, „radzić”:

conseiller qqch à qqn

demander conseil à qqn

donner conseil à qqn

suivre des conseils de qqn

faire qqch sur le conseil de qqn

3. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie (w nazwach jakich instytucji) występuje słowo „rada”.

Np. Le Conseil de l’Europe, le Conseil des ministres...

Nauczyciel wyjaśnia uczniom powyższe terminy.

4. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Qui a besoin d’un conseil?

Uczniowie odpowiadają: qqn qui a un problème,

qqn qui doit prendre une décision

Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe formuły:

Il faut que tu ailles chez le médecin / il faut travailler moins

Tu dois / devrais aller chez le médecin

Nauczyciel pyta o zastosowane tryby. Powtórzenie tworzenia i użycia trybu subjonctif i conditionnel.

5. Ćwiczenie.

Używając wyrażeń: Vous devriez..., Vous pourriez..., Il faudrait..., Moi, je ferais..., Il serait nécessaire..., A votre place, je ferais..., Si j’étais vous, je ferais..., trzeba udzielić rad następującym osobom:

1) Sophie: « Qu’est‑ce que je fais pour ne pas devenir folle avec tous les ennuis que me font les enfants, mon mari et les copains? »

2) Laurence: « Un bon travail, bien sûr, c’est ce que je veux...Mais quel genre de travail? »

3) Anette: « Aujourd’hui je sais! Mais demain et après‑demain, comment lui refuser encore un rendez‑vous? »

4) Edith: « Demain, je rencontre le président de la République. Mais, qu’est‑ce que je peux bien lui raconter? »

6. Kolejne ćwiczenie polega na udzieleniu następujących rad:

A. Conseils généraux:

1) Pour réussir sa vie...

2) Pour avoir un travail intéressant...

3) Pour être quelqu’un de bien...

4) Pour plaire aux garçon/aux filles

B. Conseils à des personnes particulières

1) Je veux épouser un miliardaire

2) Je veux être champion de ski

3) Je veux être le meilleur vendeur de la ville

4) Je serai un philosophe très sage

5. Bibliografia

  1. Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.

  2. Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R6GgnbjX66lJw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.23 KB w języku polskim
R1HIjGgc2yT5W

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim