Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji języka polskiego dla kl. IV

Temat: Dobre serce ogrodem piękna duszy, czyli nie szata zdobi człowieka.

1. Cele lekcji:

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyodrębnia bohaterów baśni „Perła jaśniejąca w mroku” M. Künstler,

  • zna cechy baśni.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać tekst ze zrozumieniem,

  • określać funkcje fantastycznych elementów baśni,

  • określać cechy charakteru postaci,

  • streścić baśń,

  • ułożyć plan wydarzeń,

  • scharakteryzować bohaterów baśni,

  • dostrzegać przeciwieństwa charakterów,

  • dostrzegać uosobienie w baśni,

  • zabierać głos w dyskusji,

  • uzasadniać swoją wypowiedź,

  • odnaleźć w tekście fragmenty potwierdzające cechy bohaterów,

  • budować wypowiedź twórczą,

  • wnioskować.

2. Metoda i forma pracy

Metoda ekspresyjna, zadaniowa, skojarzeniowa, praca z tekstem, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Rozsypanka z informacjami o bohaterach, podręcznik, plansza z cechami baśni.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Czynności organizacyjne.

2. Sprawdzenie znajomości tekstu. Uczniowie losują pytania przygotowane przez nauczyciela i udzielają na nie odpowiedzi. Za każdą prawidłową odpowiedź nauczyciel przyznaje punkt.

b) Faza realizacyjna

1. Bohaterowie – dobieranie do imienia bohatera (nazwy postaci) funkcji, którą spełnia w baśni.

Uczniowie z rozsypanki dobierają informacje o bohaterach, potwierdzając je fragmentami tekstu. Uczniowie pracują w grupach. Efekty wspólnej pracy zostają umieszczone na tablicy i zapisane do zeszytu. Można też przygotować zestaw rozsypankę dla każdego ucznia.

bohaterowie

informacje o bohaterach

Król Smoków Wschodniego Królestwa

ojciec Księżniczki

Księżniczka

córka Króla, szuka męża

Starszy Ma

Drugi Ma

bracia ubiegający się o rękę Księżniczki

powodzianie

mieszkańcy wsi, którą zalała woda

Karp

doradca Króla

Starzec

człowiek ze snu Drugiego Ma

Żółw

Pierwszy Minister

Krab

wielki Marszałek

Węgorz

generał

Następnie nauczyciel i uczniowie omawiają zachowania występujących w baśni postaci zwierząt. Pod kierunkiem nauczyciela uczniowie dochodzą do wniosku, że wykorzystano tu uosobienie.

2. Cechy baśni

Uczniowie na podstawie znanych baśni wymieniają jej cechy charakterystyczne. Zwracają pod kierunkiem nauczyciela szczególną uwagę na funkcje elementów fantastycznych w baśni. Nauczyciel przypina do tablicy planszę, wspólnie porównują wypowiedzi uczniów i wyciągają wnioski.

3. Charakterystyka braci – przeciwieństwa. Potwierdzanie odpowiednim fragmentem tekstu.

Starszy Ma

Drugi Ma

nieuczciwy

odważny

leniwy

uczynny

zachłanny

uczciwy

okrutny

bohaterski

podstępny

wierny

tchórzliwy

dobry

chciwy

mężny

samolubny

szlachetny

Dopasowanie do każdej cechy – cechy przeciwnej.

Uczniowie próbują w dyskusji oceniać postępowanie bohaterów.

4. Spotkanie ze Starszym Ma. Praca indywidualna.

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co powiedziałbym Starszemu Ma, gdybym go spotkał?

Uczniowie zapisują swoje pomysły w zeszytach w postaci krótkiej wypowiedzi skierowanej do Starszego Ma.

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie prezentują swoje prace.

2. Uczniowie wyjaśniają znaczenia przysłowia z tematu lekcji „Dobre serce ogrodem piękna duszy, czyli nie szata zdobi człowieka”.

3. Ewaluacja – uczniowie zaznaczają na tarczy strzeleckiej, jak oceniają lekcję.

5. Bibliografia

Hanna Dobrowolska, „Jutro pójdę w świat” kl. IV, WSiP.

Uwagi

Podsumowaniem lekcji o baśniach może być konkurs na najładniej opowiedzianą baśń lub napisanie swojej baśni zgodnie z jej cechami gatunkowymi (również w ramach zadania klasowego).

R1ayfKrZfhdiv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 46.50 KB w języku polskim