Dobrostan psychiczny
Dobrostan psychiczny
Scenariusz lekcji dla szkół ponadpodstawowych
Scenariusz opracowany w ramach projektu „Działania wspierające nauczanie o cyberbezpieczeństwie”
Autorka scenariusza: Agata Arkabus, Bernardetta Czerkawska
Redakcja merytoryczna: Cyberprofilaktyka NASK (Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń), Dział Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa
Redakcja językowa, dostępność (WCAG): Emilia Troszczyńska‑Roszczyk, Marta Danowska
© NASK – Państwowy Instytut Badawczy
Warszawa 2023
Publikacja jest rozpowszechniana na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne (CC BY‑NC) 4.0 Międzynarodowe
NASK – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Kolska 12
01‑045 Warszawa
Temat: Dobrostan psychiczny
Etap: szkoła ponadpodstawowa
Czas realizacji: 2 x 45 minut
Spis treści
Warto wiedzieć – wprowadzenie do zajęćWarto wiedzieć – wprowadzenie do zajęć
Informacje na temat zajęćInformacje na temat zajęć
Cele ogólne powiązane z podstawą programowąCele ogólne powiązane z podstawą programową
• Informatyka• Informatyka
• Edukacja dla bezpieczeństwa• Edukacja dla bezpieczeństwa
• Godziny wychowawcze• Godziny wychowawcze
Cele szczegółowe powiązane z podstawą programowąCele szczegółowe powiązane z podstawą programową
• Cele zajęć w języku ucznia• Cele zajęć w języku ucznia
• Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy• Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy
• Wskazówki do przeprowadzenia zajęć• Wskazówki do przeprowadzenia zajęć
• Kompetencje kluczowe• Kompetencje kluczowe
• Metody/techniki pracy• Metody/techniki pracy
• Formy pracy• Formy pracy
• Środki dydaktyczne• Środki dydaktyczne
Przebieg zajęćPrzebieg zajęć
• Wprowadzenie• Wprowadzenie
• Część główna• Część główna
• Podsumowanie• Podsumowanie
Komentarz metodycznyKomentarz metodyczny
• Sposoby oceniania• Sposoby oceniania
• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Bibliografia/NetografiaBibliografia/Netografia
Warto wiedzieć – wprowadzenie do zajęć
Dla większości młodych ludzi Internet stanowi naturalną przestrzeń do komunikacji i zdobywania informacji. Nastolatki dorastają wraz z dostępem do mediów społecznościowych i nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania bez podłączenia do sieci. Intensywnie z niej korzystają – staje się ona dla nich głównym dostarczycielem rozrywki, dostępu do kultury oraz centrum życia społecznego, pełniącym istotną rolę w tym okresie.
Dla młodej osoby poczucie przynależności do grupy rówieśników i ich akceptacja jest jedną z najistotniejszych potrzeb rozwojowych. Kiedyś nastolatki spędzały godziny na dzieleniu się sekretami w zamkniętym pokoju, teraz mają do dyspozycji dużo bardziej wszechstronne narzędzia: Internet i media społecznościowe.
Przede wszystkim nastolatek zaczyna uzależniać swoją samoocenę od tego, z jakim odzewem spotkają się jego działania w sieci. Poczucie akceptacji, popularność wśród rówieśników utożsamia z liczbą lajków oraz komentarzy otrzymanych pod publikowanymi w mediach społecznościowych postami i zdjęciami. Im więcej czasu dzieci poświęcają na oglądanie idealnych ujęć i perfekcyjnych opisów w mediach społecznościowych, tym bardziej utwierdzają się w przekonaniu, że ich własne życie jest nudne i pozbawione wyrazu.
Informacje na temat zajęć
Cele ogólne powiązane z podstawą programową
Informatyka
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
2. do realizacji rozwiązań problemów prawidłowo dobiera środowiska informatyczne, aplikacje oraz zasoby;
3. przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami;
4. wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
2. respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne dotyczące korzystania i rozpowszechniania oprogramowania komputerowego, aplikacji cudzych i własnych oraz dokumentów elektronicznych; 4. opisuje szkody, jakie mogą spowodować działania pirackie w sieci, w odniesieniu do indywidualnych osób, wybranych instytucji i całego społeczeństwa.
Edukacja dla bezpieczeństwa
IV. Edukacja zdrowotna. Zdrowie w wymiarze indywidualnym oraz zbiorowym. Zachowania prozdrowotne.
2. Elementy zdrowia psychicznego. Uczeń:
1) wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym, a społecznym; wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie;
3) ocenia własne zachowania związane ze zdrowiem, ustala indywidualny plan działania na rzecz własnego zdrowia;
5) opisuje konstruktywne i niekonstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, w tym negatywnymi;
V. Uzależnienia. Uczeń:
1) analizuje objawy różnych rodzajów uzależnień behawioralnych, w tym uzależnienie od komputera, Internetu, hazardu.
Godziny wychowawcze
Tematyka może wynikać z obowiązującego w szkole Programu Wychowawczo–Profilaktycznego. Zawsze zakłada on wsparcie uczniów i uczennic w rozwoju kompetencji społecznych i bezpiecznego korzystania z sieci.
Cele szczegółowe powiązane z podstawą programową
Uczeń:
jest świadomy zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu;
zna symptomy uzależnienia od Internetu;
zna pojęcie: dobrostanu psychicznego i wie, jak o niego dbać;
potrafi zaplanować swoje zadania.
Cele zajęć w języku ucznia:
1. Wyjaśnię na przykładach, jakie są zagrożenia związane z nadmiernym korzystaniem z Internetu.
2. Poznam sposoby dbania o swój dobrostan.
3. Poznam narzędzie skutecznego planowania czasu.
Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy:
1. Potrafię wyjaśnić dwa symptomy uzależnienia od Internetu.
2. Umiem zaplanować swoje sposoby dbania o dobrostan i wyjaśnić, dlaczego są dla mnie ważne.
3. Potrafię zastosować technikę POMODORO do planowania swoich zdań.
Wskazówki do przeprowadzenia zajęć:
W przypadku braku możliwości przeprowadzenia ankiety interaktywnej „Rola technologii w moim życiu” zaleca się przygotowanie pytań w formie karty pracy. Na początku lekcji należy rozdać je uczniom i poinstruować, aby wypełnili swoje odpowiedzi na kartkach papieru.
ROZSZERZENIE: uczniowie mogą skorzystać z bezpłatnej aplikacji służącej stosowaniu techniki POMODORO
Kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje językowe;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Metody/techniki pracy
dyskusja;
metoda problemowa - rutyny krytycznego myślenia – GADAJĄCY DŁUGOPIS, KAWUSIA
metoda praktyczna.
Formy pracy
indywidualna;
praca w parach i grupach.
Środki dydaktyczne
karta pracy „Symptomy uzależnienia od Internetu”;
tablety, ewentualnie urządzenia mobilne uczniów;
flipchart lub szary papier;
infografika „Multitasking czy planowanie zadań”;
R87rrdYhojRPG „POMODORO”;
RfoRrXShUJEGd karta pracy PLANOWANIE ZADAŃ.
RqjLQ3UmLEk2d
Przebieg zajęć
Wprowadzenie
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie interaktywnej ankiety dotyczącej korzystania z Internetu. Można ją przygotować, wykorzystując ogólnodostępne aplikacje typu: Kahoot!, Quizizz czy Mentimeter. Interaktywność tych aplikacji pozwoli na uzyskanie natychmiastowych wyników przeprowadzonego badania.
Przykładowe pytania:
Czy codziennie korzystasz z Internetu? Tak/Nie
Czy z Internetu korzystasz głównie w domu? Tak/Nie
Czy czas spędzany każdego dnia w sieci przekracza jedną godzinę? Tak/Nie
Czy Twoja główna aktywność internetowa związana jest z portalami społecznościowymi i komunikatorami? Tak/Nie
Czy wykorzystujesz Internet do poszerzania swojej wiedzy? Tak/Nie
Czy jesteś świadomy zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci? Tak/Nie
Wyniki badania najprawdopodobniej będą następujące:
Internet jest powszechnie używany przez młodzież. Uczniowie korzystają z niego codziennie, ponad jedną godzinę. Najczęściej do sieci logują się po zajęciach szkolnych, czyli w domu. Ich główna aktywność w Internecie związana jest z porozumiewaniem się za pośrednictwem komunikatorów oraz przeglądaniem i publikowaniem postów w mediach społecznościowych. Jest to związane z wiekiem rozwojowym, charakteryzującym się potrzebą przynależności do grupy rówieśniczej. Uczniowie wykorzystują też Internet do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności szkolnych. Nie zawsze są świadomi zagrożeń, z jakimi mogą zetknąć się podczas korzystania z sieci.
Część główna
Nauczyciel, odwołując się do wyników ankiety, zwraca uczniom uwagę na problem uzależnienia od Internetu, który może być bardzo niebezpieczny dla ich dobrostanu psychicznego. Prosi podopiecznych, aby w parach wypełnili kartę pracy „Symptomy uzależnienia od Internetu”. Zadaniem uczniów jest uporządkowanie podanych propozycji symptomów od najbardziej do najmniej trafnego (od 1 do 8).
Muszę codziennie korzystać z sieci.
Ukrywam przed innymi fakt coraz większego zainteresowania Internetem.
Zaniedbuję spotkania z rówieśnikami na rzecz korzystania z sieci.
Internet jest dla mnie ucieczką od problemów.
Często przedłużam czas, który zaplanowałem/zaplanowałam na korzystanie z Internetu.
Odczuwam lęk, kiedy znajdę się poza zasięgiem sieci.
Moje próby ograniczenia czasu spędzanego online nie przynoszą skutku.
Zaniedbuję swoje codzienne obowiązki.
Podsumowanie zadania: nauczyciel umieszcza kartę pracy na tablicy/flipcharcie. Jeden uczeń z każdej pary oznacza na niej symptomy, które w jego grupie zostały wybrane jako 1–3. W ten sposób powstaje zbiorowy ranking odpowiedzi par z całej klasy.
Uczniowie zapewne zauważyli u siebie pewne symptomy uzależnienia od Internetu. Nauczyciel powinien zapytać, które objawy zaobserwowali. Pytanie sprowokuje uczniów do dyskusji. Zastanowią się, czy zauważone u siebie niepokojące symptomy świadczą już o uzależnieniu od Internetu, które wpływa na ich ogólne samopoczucie, przynosząc rozkojarzenie, dyskomfort emocjonalny, a czasem lęk i niepokój.
Rutyna myślenia krytycznego: CHALK TALK – DŁUGOPIS MÓWI: nauczyciel łączy uczniów w grupy 4‑5-osobowe. Każda grupa dostaje duży karton papieru, np. flipchart, szary papier itp. I „dyskutuje” na temat: DOBROSTAN.
Nauczyciel prosi młodzież, by napisali, z czym kojarzy im się to słowo, jak się przejawia dobrostan, jak o niego dbają. Niech na kartce papieru zadają pytania do swoich wpisów i odpowiadają.
Po 10‑15 minutach nauczyciel prosi, by uczniowie zaczęli rozmowę na temat swoich zapisków. Prosi, by każda grupa zakreśliła te słowa/zdania, które najlepiej podsumowują ich grupowe refleksje.
Przykładowe odpowiedzi:
dobre samopoczucie;
pozytywne emocje;
uczucie komfortu;
zadowolenie z życia;
dobra jakość życia;
radość;
szczęście;
spokój;
brak lęku;
optymizm;
zdrowie.
Nauczyciel łączy uczniów w nowe grupy i zaprasza do rutyny krytycznego myślenia: KAWUSI. Każda grupa dostaje arkusze papieru. Dyskutuje i zapisuje wnioski na swój temat:
I grupa – Jak dbać o dobre samopoczucie?
II grupa – Jak dbać o dobre relacje?
III grupa – Jak dbać o rozwój pasji?
IV grupa – Jak dbać o poczucie komfortu w życiu?
V grupa – Jak ograniczać korzystanie ze smartfonu?
Po wyznaczonym czasie zespoły wybierają jedną osobę, która zostaje przy stoliku, pozostałe zgodnie z ruchem wskazówek zegara przechodzą do kolejnego stolika.
W kolejnej krótszej turze reprezentant autorów omawia zapisy. Nowe osoby przy stoliku zastanawiają się nad pomysłami, które już się pojawiły i dodają swoje propozycje – tak uczniowie przechodzą wszystkie stoliki. Na koniec nauczyciel prosi refleksję na forum klasy i zachęca do odpowiedzi na pytania:
Czego dowiedzieliście się o sobie w tych dyskusjach?
Które pomysły wydają wam się ciekawe i pomocne?
W jaki sposób nadużywanie Internetu może zakłócać osiąganie dobrostanu?
Nauczyciel łączy uczniów w trójki, prosi o wypisanie wszystkich przeszkód, jakie mogą utrudnić dbanie o własny dobrostan, zapisuje na tablicy propozycje i zwraca uwagę na trudności z samodyscypliną, z zarządzaniem sobą w czasie.
Nauczyciel wyświetla i omawia infografikę „Multitasking czy planowanie zadań?” str. 1. – łączy uczniów w pary i prosi o wymianę doświadczeń: Ile rzeczy wykonujesz naraz? W jaki sposób odrabiasz lekcje? Czy masz wokół siebie rozpraszacze? Chętne osoby opowiadają o swoich doświadczeniach.
Nauczyciel rozdaje materiał POMODORO – prosi uczniów i uczennice o zapoznanie się, następnie pyta, jak mogą wykorzystać technikę Pomodoro.
Podsumowanie
Nauczyciel rozdaje KARTĘ PRACY- PLANOWANIE ZADAŃ i prosi uczniów, by pomyśleli o nadchodzącym tygodniu: Jakie mają obowiązki/zadania? Co może im utrudnić realizację, a co może pomóc?
Na koniec nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zajęć zdaniem: Dziś na zajęciach najważniejsze dla mnie było….
Komentarz metodyczny
Sposoby oceniania
aktywność podczas lekcji;
udział w dyskusji.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Uczniowie zdolni pracują w parach z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczniowie mniej zaawansowani technologicznie rozwiązują zadania interaktywne w formie papierowych kart pracy.
Bibliografia/Netografia
Film edukacyjny „Dzień z życia” [online, dostęp z dn. 06.07.2023].
Kampania „#bez presji” [online, dostęp z dn. 06.07.2023].
Dodatkowe materiały kampanii „#bez presji” [online, `dostęp z dn. 06.07.2023].