Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych – rozwiązywanie zadań tekstowych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna schemat rozwiązywania zadań tekstowych,

  • zna sposób pisemnego dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych,

b) Umiejętności

Uczeń:

  • doskonali umiejętność szacowania wyników działań,

  • doskonali znajomość pisemnych algorytmów,

  • kształtuje podstawowe intuicje probabilistyczne,

  • stosuje algorytm pisemnego dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych,

  • rozwija umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych,

  • rozwija umiejętność stosowania porównywania różnicowego.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy,

Powycinane cyferki,

Stan licznika samochodowego,

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki (załącznik 1), następnie losuje cyfry (załącznik 2). Uczniowie wpisują wylosowane cyfry w dowolnie wybrane pola na planszy (załącznik 1). Cyfra musi być wpisana przed wykonaniem następnego losowania. Raz wpisanej cyfry nie można przenosić. Losowanie powtarza się 5 razy, tak aby wszystkie pola mogły być wypełnione. Po wpisaniu wszystkich cyfr uczniowie wykonują wskazane działanie i otrzymany wynik porównują z wynikiem, który mieli otrzymać.

  2. Po wykonaniu zadania uczniowie w zeszycie zapisują temat lekcji, a pod tematem wklejają karteczki.

b) Faza realizacyjna

  1. *Nauczyciel na tablicy przykleja kartkę z napisaną liczbą – (*załącznik 3) i mówi: „Oto stan licznika samochodowego przed wyruszeniem w trasę o długości 327,4 km. Jaki był stan licznika po podróży?”

  2. Wskazany przez nauczyciela uczeń na tablicy wykonuje stosowne obliczenia, aby móc udzielić odpowiedzi na postawione pytanie.

  3. Uczniowie zapisują treść omawianego zadania w zeszycie, rozwiązują je, zamieszczając wszystkie obliczenia oraz piszą odpowiedź do zadania.

  4. Uczniowie otrzymują kartę pracy - *(*załącznik 4) i pracując w grupach 3‑4 osobowych rozwiązują zadania.

  5. Chętna grupa prezentuje przygotowane rozwiązanie.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.**

6. Załączniki

a) załącznik 1

b) cyfry do losowania - załącznik 2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

c) stan licznika samochodowego - załącznik 3

d) karta pracy - załącznik 4

Zad.1.

Ile waży dynia, jeśli koszyk z jabłkami waży1,9 kg, arbuzy po 1,7 kg, a ananasy ważą po 0,8 kg?

RGXeKXx7pqOry

Zad.2.

Analizując poniższe rysunki spróbuj się dowiedzieć ile waży główka kapusty?

RowZgYa9wHGiC

Zadanie domowe

Podręcznik – zad.11, 12 i 14 str. 64.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak.

R1OTMXZHj61vP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 383.99 KB w języku polskim
Rdl3rs9mTmqIL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 191.00 KB w języku polskim