Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach
Ta lekcja poświęcona jest zadaniom związanym z dodawaniem i odejmowaniem ułamków o różnych mianownikach. Jeżeli chcesz sobie przypomnieć podstawowe wiadomości dotyczące działań na ułamkach, zajrzyj do lekcji Działania na ułamkach zwykłychDjDS6URPJDziałania na ułamkach zwykłych.
Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższym filmem.
RuE4jlGJr81hq1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dodawać ułamki o różnych mianownikach.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dodawać ułamki o różnych mianownikach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Dodawanie i odejmowanie ulamkow o roznych mianownikach_atrapa_animacja_422
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dodawać ułamki o różnych mianownikach.
RVg9rTlgS9Kct
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dhzDqsowG2F1
Ćwiczenie 1
Skróć ułamki i wykonaj dodawanie, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Skróć ułamki i wykonaj dodawanie, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W poprzednim zadaniu składniki każdej sumy były sobie równe. Nie trudno dodać równe liczby. Teraz nauczymy się dodawać różne ułamki o różnych mianownikach.
Ważne!
Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
R13dJfYWh6UXx
Ćwiczenie 2
Poniżej przedstawiono pewne wyrażenia oraz ich rozwiązania. Połącz w pary początki równości z ich zakończeniami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Poniżej przedstawiono pewne wyrażenia oraz ich rozwiązania. Połącz w pary początki równości z ich zakończeniami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się dodawanym ułamkom i wynikom dodawania.
, , .
ReeXiQyAvBvR6
Wykonaj obliczenia tak, jak w powyższych przykładach. Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Wykonaj obliczenia tak, jak w powyższych przykładach. Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach
Ważne!
Aby odjąć dwa ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy odjąć je tak, jak się odejmuje ułamki o jednakowych mianownikach.
RQ66SMtCeL62Y21
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) czyli ............
b) czyli ............
c) czyli ............
d) czyli ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
Przyjrzyj się odejmowanym ułamkom i wynikom odejmowania.
.
RiQjn7GAd7Mmw
Na podstawie powyższych przykładów, uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące liczby dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Na podstawie powyższych przykładów, uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące liczby dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Dodawanie i odejmowanie ułamków
R14PJEdLCTKjv31
Ćwiczenie 11
Benedykt ma w swojej biblioteczce książki przygodowe i książki o rowerach. Książki przygodowe stanowią jego księgozbioru. Jaką część księgozbioru Benedykta stanowią książki o rowerach? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Książki o rowerach stanowią 1. , 2. , 3. , 4. księgozbioru.
Benedykt ma w swojej biblioteczce książki przygodowe i książki o rowerach. Książki przygodowe stanowią jego księgozbioru. Jaką część księgozbioru Benedykta stanowią książki o rowerach? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Książki o rowerach stanowią 1. , 2. , 3. , 4. księgozbioru.
Benedykt ma w swojej biblioteczce książki przygodowe i książki o rowerach. Książki przygodowe stanowią jego księgozbioru. Jaką część księgozbioru Benedykta stanowią książki o rowerach?
, , ,
Poprawna odpowiedź to: ............ księgozbioru.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QmRGdbut7a231
Ćwiczenie 12
Przez lekcji pani od matematyki zazwyczaj wita się z uczniami i sprawdza obecność. Tyle samo zajmuje jej sprawdzenie pracy domowej, a przez lekcji pani zadaje nową pracę domową. Jaką część lekcji trwają pozostałe jej etapy? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pozostałe etapy lekcji stanowią 1. , 2. , 3. , 4. lekcji.
Przez lekcji pani od matematyki zazwyczaj wita się z uczniami i sprawdza obecność. Tyle samo zajmuje jej sprawdzenie pracy domowej, a przez lekcji pani zadaje nową pracę domową. Jaką część lekcji trwają pozostałe jej etapy? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pozostałe etapy lekcji stanowią 1. , 2. , 3. , 4. lekcji.
Przez lekcji pani od matematyki zazwyczaj wita się z uczniami i sprawdza obecność. Tyle samo zajmuje jej sprawdzenie pracy domowej, a przez lekcji pani zadaje nową pracę domową. Jaką część lekcji trwają pozostałe jej etapy?
, , ,
Poprawna odpowiedź to: ............ lekcji.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8X4gqacbKCjv31
Ćwiczenie 13
Na przedstawieniu dla dorosłych trzy piąte widowni zajęły kobiety, a jedną trzecią – mężczyźni. Jaka część widowni nie została zajęta przez widzów? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Część nie zajęta przez widownię stanowiła 1. , 2. , 3. , 4. widowni.
Na przedstawieniu dla dorosłych trzy piąte widowni zajęły kobiety, a jedną trzecią – mężczyźni. Jaka część widowni nie została zajęta przez widzów? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Część nie zajęta przez widownię stanowiła 1. , 2. , 3. , 4. widowni.
Na przedstawieniu dla dorosłych trzy piąte widowni zajęły kobiety, a jedną trzecią – mężczyźni. Jaka część widowni nie została zajęta przez widzów?
, , ,
Poprawna odpowiedź to: ............ widowni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.