Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - utrwalenie wiadomości.
Autor/autorka
Krystyna Pyzia
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - utrwalenie wiadomości.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową, pojawia się co pewien czas w programie nauczania, gdyż dobre przyswojenie i utrwalenie tej umiejętności stanowi podstawę dalszego kształcenia matematycznego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki technologii lekcja stanie się bardziej atrakcyjna, uczniowie z większym zaangażowaniem wykonają wprowadzone ćwiczenia, wiedza będzie trwalsza i efektywniejsza.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie i rozwijanie umiejętności pamięciowego dodawania i odejmowania liczb w zakresie 100.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń doskonali dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100.
Uczeń nazywa liczby w dodawaniu i odejmowaniu.
Uczeń wykonuje obliczenia pamięciowe.
Uczeń rozwiązuje zadania z treścią.
Uczeń posługuje się komputerem w celach edukacyjnych.
9. Metody i formy pracy
Aktywizujące: gry dydaktyczne z wykorzystaniem TIK, praca z tekstem
Forma indywidualna i zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
https://learningapps.org/display?v=pfgn2718t21
https://learningapps.org/display?v=pmxachjpk21
https://learningapps.org/display?v=pzpkp2cfa01
https://learningapps.org/display?v=mdc8sctt
https://learningapps.org/display?v=qmca13fj
https://epodreczniki.pl/a/temat-117-tajemniczy-kosmos/D75jzYTL9
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu dla każdego ucznia.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przypomnienie wiadomości.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie rozwiązują krzyżówki z hasłami: suma, różnica.
https://learningapps.org/display?v=pfgn2718t21
https://learningapps.org/display?v=pmxachjpk21
Dzieci wyjaśniają , co oznaczają te słowa.
Następnie odpowiadają na pytanie nauczyciela:
Jak nazywają się liczby w dodawaniu i odejmowaniu?
Aktywność 2
Temat: Sumy i różnice.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie odkrywają obrazek, wskazując sumy i różnice liczb.
https://learningapps.org/display?v=pzpkp2cfa01
Uczniowie obliczają sumy i różnice podanych liczb.
Podają, ile wynosi składnik, jeżeli znana jest suma i drugi składnik.
Obliczają odjemną, jeżeli podana jest różnica i odjemnik.
Rozwiązują matematyczny quiz.
Aktywność 3
Temat: Ćwiczenia.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczeń wykonuje obliczenia na dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100, wykorzystując gry:
Piramida matematyczna
https://learningapps.org/display?v=mdc8sctt
Gra milionerzy
Aktywność 4
Temat: Rozwiązywanie zadań.
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 wykonując ćwiczenia na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/temat-117-tajemniczy-kosmos/D75jzYTL9
Obliczenia zapisuje w zeszycie.
Uczeń rozwiązuje test na czas‑dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 znajdujący się na stronie: Matematyczne zoo.
https://www.matzoo.pl/klasa3/dodawanie-w-zakresie-100-test_13_189
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta dla uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
1. Co wam się podobało?
2. Czego się nauczyliście?
3. Co było najtrudniejsze?
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W e‑podręczniku klasa III „Wiosna” lekcja 117 wykorzystujemy stronę czwartą na której znajdują się trzy zadania z treścią.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna