Dodawanie liczb w zakresie 10
Dodawanie liczb w zakresie 10
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, że wszelkie dokładanie, dorysowywanie czy dochodzenie w matematyce określa się mianem dodawania i zapisuje za pomocą znaku „+”.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi dodawać w zakresie 10 w formie graficznej i liczbowej.
2. Metoda i forma pracy
Metody: instrukcja, ćwiczenie, praktyczne działanie
Formy: praca zbiorowa, jednostkowa
3. Środki dydaktyczne
Tablica, kreda
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów, że dziś jest bardzo ważna lekcja i żeby wszyscy starali się uważnie słuchać.
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel podchodzi do tablicy i rysuje na niej siedem kółek. Pyta dzieci, co widzą, po czym dorysowuje jeszcze trzy kółka i pyta, co zrobił, oraz ile jest teraz razem kółek. Prosi jedno dziecko, aby opowiedziało, co się wydarzyło przed chwilą w klasie, co zrobił nauczyciel i jaki jest teraz tego efekt.
Nauczyciel prosi o wyjście na środek pięciu chłopców, a potem prosi jeszcze trzech. Uczniowie opisują kolejne czynności. Nauczyciel może jeszcze na innych przykładach wykonywać podobne ćwiczenia. Gdy skończy, uczniowie określają, co robił: dorysował, dołożył, doszło.
Nauczyciel wyjaśnia, że wszystkie te czynności w matematyce mają wspólną nazwę i pyta dzieci, jaką. Jeżeli uczniowie nie znają odpowiedzi, podpowiada, że zaczyna się ona na taką samą sylabę jak nazwy czynności, które przed chwilą wymienili. W przypadku, gdy uczniowie nie skojarzą sami, podaje nazwę „dodawanie”.
Wykonanie ilustracji do zadania. Zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie, jak chłopcy wychodzili na środek sali. Najpierw wyszło pięciu chłopców – nauczyciel prosi o narysowanie w zeszytach tylu kresek. Potem doszło jeszcze trzech chłopców – uczniowie dorysowują kolejne kreski. Nauczyciel nakłania do zastanowienia się, o co można zapytać w tym zadaniu (Ile razem było chłopców?). Potem pyta, w jaki sposób można zapisać to działanie – uczniowie podają zapis: 5 + 3 = 8. Jeżeli dzieci mają problem ze zrozumieniem toku postępowania, nauczyciel wyjaśnia, że w każdym przypadku w matematyce, kiedy coś będzie się dokładać, coś dochodzić lub dorysowywać, takie działanie określa się jako dodawanie i zapisuje za pomocą znaku „+”.
Nauczyciel ćwiczy z uczniami dodawanie na różnych przykładach, np. Monika miała cztery cukierki. Od babci dostała jeszcze dwa cukierki. Ile Monika ma teraz cukierków? Lub: Jacek, będąc w lesie, znalazł pięć grzybów. Jego tata również znalazł pięć grzybów. Ile grzybów znaleźli razem? Prowadzący i uczniowie wspólnie rozrysowują treść zadania na tablicy
i razem dochodzą rozwiązania.
c. Faza podsumowująca
Na zakończenie nauczyciel daje każdemu uczniowi inne zadanie do wykonania. Dzieci rozrysowują je na tablicy lub za pomocą liczmanów. Prowadzący kontroluje prawidłowość rozwiązywania zadań. Jeżeli uczniowie mają trudności z wyodrębnieniem z treści przedmiotów, nauczyciel może podawać przykłady, od razu rozrysowując je na tablicy.
Bibliografia
Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1987/88), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach
Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja dotyczy edukacji matematycznej.