Dom – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Dom – ćwiczenia na słownictwo
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące tematyki domu.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zwroty i słownictwo związane z domem, miastem, wsią, miejscami, przymiotnikami stosowanymi do ich opisu
najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące tematu dom, z którymi może się spotkać na egzaminie
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozmawiać na temat domu i miejsc
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości
stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem, odpowiedzi na pytania
wyraża swoje opinie na temat domu
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas dyskusji, pracy w parach
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się prezentować swojej opinii przed kolegami i nauczycielem
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, pytania‑odpowiedzi, metoda ćwiczebna, metoda frontalna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia domów, pokoi, miejsc
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane z domem. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: Nauczyciel pyta na stopień jednego ucznia z poprzedniego tematu, aby przypomnieć najważniejsze zwroty dotyczące człowieka (np. opisz zdjęcie i odpowiedz na pytania). Ocenia i komentuje jego odpowiedź, a reszta uczniów słucha.
Metoda frontalna . Nauczyciel pyta: What are advantages and disadvantages of living in the country, in a small town and in a big city? Where would you prefer to live? Uczniowie podają pomysły, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 39, czytają oraz wykonują ćwiczenie 1a – dopasowują słowa do miejsc (miasta lub wsi). Nauczyciel pomaga w razie trudności. Gotowi uczniowie czytają odpowiedzi i tłumaczą słowa na język polski. Następnie nauczyciel pyta: Which words describe your home? Which words are positive and which are negative? Uczniowie odpowiadają ustnie, ćwicząc wymowę nowych wyrazów.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 2 i 3/39. Odpowiadają ustnie na pytania dotyczące miejsc. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów. Nowe słowa są wyjaśniane i zapisywane do zeszytów. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie w parach wykonują pisemnie ćwiczenia 4. Muszą dopasować słowa do nagłówków. Nauczyciel monitoruje ich pracę, poprawia błędy, następnie sprawdza poprawność ćwiczeń wykonanych w podręcznikach.
Uczniowie przygotowują pisemnie odpowiedzi do ćwiczeń 5 i 6. Nauczyciel monitoruje ich pracę i poprawia błędy. Następnie uczniowie czytają odpowiedzi i je uzasadniają, wyrażając swoje opinie. Wyjaśniają też kolegom nowe słowa.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się wprowadzonych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
suburbs, rush hour, crops, housing estates, fumes, department store, petrol station, cooker, desk, chest of drawers, dustbin, wardrobe, towel, pillow, lift, neighbourhood, vacuum, fridge, etc.
b) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenie 7/40. Dopasuj zwroty, napisz z nimi zdania i przetłumacz je. Nie korzystaj z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Dobrze jest przynieść zdjęcia miejsc, domów, pokoi, żeby ułatwić uczniom opanowanie pamięciowe materiału.