W tym diagramie w pionie i w poziomie ukryte są wyrazy należące do rodziny wyrazu „dom”. Odszukaj je i zaznacz.
Czym jest dom? Co dla ciebie znaczy to słowo? Co jest ważne w domu? Zastanów się i zanotuj wnioski tutaj lub w zeszycie.
Zaprezentujcie uczniom z innych grup to, co waszym zdaniem jest najważniejsze, kiedy mówi się o domu. Uzasadniajcie swoje wypowiedzi.
Wiktor Woroszylski
Polski poeta, pisarz i recenzent filmowy. Redaktor wielu czasopism kulturalnych. Pisał także dla dzieci i młodzieży, tłumaczył literaturę rosyjską.
Przeczytajcie wiersz Wiktora Woroszylskiego pt. „Czas miłości” lub wysłuchajcie go uważnie. Co jest jego główną myślą utworu? Jak rozumiecie jego tytuł?
Czas miłościDom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.
Na podstawie wiersza odpowiedz, czego potrzeba, żeby zbudować taki dom? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Wyjaśnij, jak rozumiesz ten fragment wiersza, i uzupełnij rozpoczęte zdanie. Zapisz je w zeszycie.
To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.
Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.
Mury takich domów są…
Przyporządkuj środkom stylistycznym odpowiednie fragmenty wiersza. Jak uważasz, w jakim celu poeta użył tych środków stylistycznych?
„co różni, opada jak liście”, „choćby pod gołym niebem”, „I gdziekolwiek będziemy – wszędzie<br>z tobą, ze mną – i dom nasz będzie”.
porównanie | |
rym | |
epitet |
Wiesz już, że najważniejsze dla stworzenia domu jest bycie razem z bliskimi, kochanymi ludźmi. Zastanów się, jak wyglądałby dom twoich marzeń: stań się na chwilę poetą i spróbuj napisać o nim wiersz. Możesz wybrać jeden z trzech sposobów wykonania zadania: a), b) lub c).
a) Pisz samodzielnie w zeszycie lub tutaj.
b) Korzystaj z pytań pomocniczych na temat domu. Redagując odpowiedzi, używaj różnych środków poetyckich. Zapisuj je. Odpowiedzi utworzą wiersz. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Gdzie się znajduje?
Jak wygląda?
Jaki ma kolor?
Jak pachnie?
Jaki ma dźwięk?
Jakie uczucia mieści?
Czy jest trwały?
c) Uzupełnij tekst.
Dom moich marzeń
Mój dom jest tam, ..............
których kocham .............. i szczerze.
Wygląda jak ..............
Ma kolor .............. i ..............
Mój dom pachnie ..............
i ulubioną ..............
Dźwięczy radością od rana,
.............. do śniadania.
Wielka krzątanina w mym domu gości,
która domowników napełnia .............. i ..............
Murów .............. nie zdoła,
bo .............. i .............. panują dookoła.
Zaprezentujcie swoje wiersze w klasie. Porozmawiajcie o sposobach tworzenia tekstu i o tym, co było dla was łatwe, a co trudne.