Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Dominat za czasów Dioklecana

Uczeń wie, na czym polegał dominat, system tetrarchii; kim byli: Dioklecjan, Maksymian,

Konstancjusz i Galeriusz.

Umiejętności

Uczeń umie samodzielnie interpretować tekst źródłowy; umie odpowiedzieć na pytania związane z tetrarchą.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Praca z tekstem źródłowym - na podstawie tekstu uczniowie objaśniają, jak wyglądał system tetrarchii; wskazują czterech panujących oraz określają obszar im przyznany.

  • Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.

  • Praca z ilustracją - uczniowie mówią o cechach Dioklecjana na podstawie jego fotografii.

Środki dydaktyczne

- Polek K., Wilczyński M., Ludzie i epoki: Historia klasa 1., wyd. Znak, Kraków 2002;

- Ilustracja z portretem Dioklecjana;

- Tekst źródłowy dotyczący tetrarchii.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

  1. Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:

Rozdaję uczniom tekst źródłowy:

„Waleriusz Dioklecjan (...) polecił nazywać się publicznie panem i bogiem i przy powitaniu cześć sobie boską oddawać. (...) Kiedy w Galii powstały zaburzenia chłopów i rozbójników (...), zamianował Dioklecjan cesarzem wiernego przyjaciela swego Maksymiana (...), dobrego i zdolnego żołnierza. Czczony potem jako bóg, przybrał Maksymian przydomek Herkuliusz, podobnie jak Dioklecjan przydomek Jowiusz. (...) dobrali sobie pomocników z tytułem Cezarów w osobach Konstancjusza i Galeriusza. Ponieważ zatem ciążył dotkliwie nawał wojen (...), podzielili państwo na 4 części w ten sposób, że Konstancjusz otrzymał obszar Galii za Alpami, Herkuliusz Afrykę i Italię, Galeriusz Illirykum aż do cieśniny pontyjskiej, a resztę Dioklecjan”.

Aureliusz Wiktor, O Cezarach

Rozmawiam z uczniami na temat tekstu:

Dioklecjan wprowadził -

Tetrarchia - podział cesarstwa na cztery części:

Maksymian - Afryka i Italia

Konstancjusz - Galia za Alpami

Galeriusz - Illirykum

Dioklecjan - otrzymał resztę ziem.

Taki system miał ułatwić ochronę granic.

Dioklecjan i Maksymian otrzymali tytuł augustów, natomiast Konstancjusz i Galeriusz - tytuł cezarów.

Pytam uczniów, jak sądzą, do jakich postaci nawiązują przydomki: Maksymiana - Herkuliusz oraz Dioklecjana – Jowiusz? Odpowiedź: Herakles i Jowisz - podkreślają boski charakter władcy.

Mówię, iż Dioklecjan panował w III/IV w. Pokazuję uczniom fotografię Dioklecjana.

Rb9ZBtGQlzgPl

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Diocletian.jpg

Pytam uczniów, co sądzą na temat Dioklecjana na podstawie samych wrażeń, jakie wzbudziła w nich fotografia przedstawiająca jego wizerunek? Czy są w stanie pomyśleć o nim jako o dyktatorze, tyranie? Czy może wręcz przeciwnie?

Informuję, iż Dioklecjan wprowadził monarchię despotyczną na wzór monarchii perskiej. Proszę o przypomnienie, kto władał Persją (Dariusz I, Kserkses). Proszę również o przypomnienie ustrojów, które do tej pory panowały w Rzymie (republika, pryncypat). Pytam uczniów, jaki ustrój i dlaczego jest im najbliższy?

Panował również kult władcy; pogański cesarz nosił tytuł divus - boski, natomiast cesarz chrześcijański – tytuł aeternus, tzn. wieczny.

Faza podsumowująca

  1. Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję napisać wypracowanie na temat: Chciałbym/ chciałabym żyć za czasów ..... (w tym miejscu proszę o wybranie ulubionego władcy np. Juliusza Cezara).

Swoją opinię należy uzasadnić.

Bibliografia

Polek K., Wilczyński M., Ludzie i epoki: Historia klasa 1., wyd. Znak, Kraków 2002

RIJnozbHOSSQx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim