Dopełnienie jako część zdania - sposoby wyrażania dopełnienia
Dopełnienie jako część zdania. Sposoby wyrażania dopełnienia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna składnię zdania pojedynczego, jej poszczególne elementy, takie, jak: przydawka, orzeczenie, podmiot, dopełnienie, okolicznik
podaje pełną definicję dopełnienia
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać w zdaniu dopełnienie oraz wymienić rodzaje i sposoby jego wyrażania
wskazać istotne cechy składniowe i znaczeniowe dopełnienia
odróżnić dopełnienie od innych części mowy, takich jak: przydawka, podmiot, orzeczenie
ustawić dopełnienie zgodnie z poprawnym szykiem zdania
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenia gramatyczne, praca w grupach, pogadanka
3. Środki dydaktyczne
Ćwiczenia gramatyczne podane przez nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zajęcia rozpoczyna krótkie przypomnienie wiadomości o poszczególnych częściach zdania, ze szczególnym uwzględnieniem przydawki i dopełnienia.
Nauczyciel podkreśla najważniejsze informacje dotyczące przydawki, a mianowicie, iż przydawka to każde określenie rzeczownika.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel stwierdza, iż w wypadku dopełnienia sprawa jest trudniejsza, ponieważ może ono określać kilka części mowy: czasownik, przysłówek, przymiotnik, liczebnik przymiotnikowy; równocześnie nie każdy wyraz określający te części mowy jest dopełnieniem (podobną funkcję bowiem pełni także okolicznik). Aby utrwalić te wiadomości, nauczyciel proponuje zapisanie definicji dopełnienia:
Dopełnienie to określenie czasownika, rzadziej przymiotnika, przysłówka, czy liczebnika przymiotnikowego. Odpowiada na pytania przypadków zależnych z wyjątkiem mianownika.Nauczyciel zapisuje zdania na tablicy, zaś wybrani uczniowie wskazują dopełnienia i zapisują do nich pytania, np.
Janek czyta książkę. (czyta – co? – książkę)
Pułkownik dowodzi dużym oddziałem. (dowodzi – czym? – oddziałem)
Piotr jest podobny do ojca. (podobny – do kogo? – do ojca)
On jest wierny swojej dziewczynie. (wierny – komu? – swojej dziewczynie)
Postąpiliśmy zgodnie z przekonaniem. (zgodnie – z czym? – z przekonaniem)
Maciek jest zawsze pierwszy do zabawy. (pierwszy – do czego? – do zabawy)
Ćwiczeniem, które ma utrwalić różnice między dopełnieniem a przydawką, jest analiza zdań:
Rzut dyskiem jest trudny.
Gra w piłkę podoba się chłopcom.
Malowanie na szkle wymaga zdolności.
Nauczyciel proponuje, by w oparciu o wykonane wcześniej ćwiczenia oraz inne przykłady podać sposoby wyrażania dopełnienia:
rzeczownik – odwołanie do przykładów z punktu 2
zaimek rzeczowny :
Lubię go bardzo.
Śniło mu się o podróżowaniu.
przymiotnik:
Lekarz odesłał chorego do szpitala.
Wiódł ślepy kulawego.
bezokolicznik:
Janek chce dostać rower.
Musimy chodzić do szkoły.
wyrażenie przyimkowe:
Piotr gra w karty.
Klasa odwykła od pracy.
Kolejnym etapem jest utrwalenie wiadomości o rodzajach dopełnień. Nauczyciel wyjaśnia w oparciu o przykłady:
bliższe – występuje w stronie czynnej
Mama kupuje rano bułki.
Chłopiec kopie piłkę.
Dopełnienie bliższe po przekształceniu strony czynnej na bierną, staje się podmiotem:
Bułki są kupowane przez mamę.
Piłka jest kopana przez chłopca.
b) dalsze – występuje w stronie czynnej
Matka kupiła córce sukienkę.
Nauczyciel odczytał uczniom oceny.
Sukienka został kupiona córce przez matkę.
Oceny zostały odczytane uczniom przez nauczyciela.
Prowadzący podaje informacje na temat prawidłowego miejsca dopełnienia w zdaniu. Może odwołać się do przykładów z wcześniej wykonanych ćwiczeń.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel krótko podsumowuje wiadomości na temat dopełnienia, jego istotnych cech składniowych i znaczeniowych.
Wspólnie z uczniami przypomina informacje na temat okolicznika jako samodzielnej części zdania.
5. Bibliografia
Podracki Jerzy, Dopełnienie jako część zdania, „Język polski w szkole”, R.XXIX, z.4, Kielce, nr 84/1983.
Stypka Alicja, Gramatyka w gimnazjum. Ćwiczenia dla klasy 1, Wyd. Oświata, Warszawa 2000.
Dubisz Stanisław (red.), Nauka o języku dla polonistów, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W podanych zdaniach wskaż dopełnienie, określ jego rodzaj oraz część mowy, którą zostało wyrażone:
- Paweł nie potrącił Katarzyny.
- Dyrektor rządzi fabryką.
- Ojciec kieruje samochodem.
- Cała klasa myśli o zbliżającej się wycieczce.
- Żołnierze są wierni ojczyźnie.
- Magda jest wrażliwa na komplementy.
- Gra w piłkę podoba się chłopcom.
- Janek jest w biurze.
- Jutro udaje się do Warszawy.
- Ta droga prowadzi do lasu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz dla klasy I gimnazjum. Jest częścią cyklu obejmującego dwie jednostki lekcyjne poświęcone analizie dopełnienia (lekcja 1)