Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RTgmQbuW6tuoV1
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Fotografia ukazuje fragment skalistego pejzażu wraz z rzeką. Krajobraz odbija się w tafli wody. Na ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Doskonalenie iluzji przestrzeni.

Doskonalenie iluzji przestrzeni

mf130bfff0b3ce359_0000000000014
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RJTI1az97DonU1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
mf130bfff0b3ce359_0000000000017

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;

5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.

mf130bfff0b3ce359_0000000000022
Nauczysz się

definiować pojęcia: faktura, perspektywa powietrzna, perspektywa zbieżna, sfumato, światłocień;

wymieniać dzieła sztuki wykorzystujące wskazane rodzaje perspektyw;

przyporządkowywać dzieło sztuki do autora.

mf130bfff0b3ce359_0000000000035

Perspektywa zbieżna

E‑materiał stanowi kontynuację trzech poprzednich części:

Przestrzeń na płaszczyźnie. Cz. I. Perspektywa pasowa i topograficzna

Przestrzeń na płaszczyźnie. Cz. II. Linia horyzontu, perspektywa hieratyczna, perspektywa przez krycie, linie kierunkowe i aksonometria

Przestrzeń na płaszczyźnie. Cz. III. Perspektywa zbieżna

Dzięki temu, że Filippo Brunelleschi sformułował naukowe podstawy wykreślania perspektywy zbieżnejPerspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej, artyści zaczęli je powszechnie stosować w swoich dziełach. Zmysł obserwacji i poszukiwania twórcze sprawiły, że oprócz perspektywy zbieżnej, zaczęto wprowadzać dodatkowe sposoby tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie. Należały do nich: perspektywa powietrzna, skrót perspektywiczny, czarny konturKonturkontur, perspektywa barwna, przeźroczystość, wyrazistość fakturyFakturafaktury.

Obejrzyj film z animacją 3D, który jest artystyczną interpretacją sposobów tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie. Zobaczysz perspektywę zbieżną i inne sposoby stosowane przez artystów, które samodzielnie lub przy wykorzystaniu perspektywy zbieżnej niwelowały dwuwymiarowość obrazu, takie jak: perspektywa powietrzna, skróty perspektywiczne, czarny kontur, perspektywa barwna, przezroczystość, wyrazistość faktury.

Film Michała Rudzina pt. Iluzja przestrzeni - cz. II

RWc9npnp9vjpk
Na białym tle ukazuje się napis „Iluzja przestrzeni - cz. II”. Pojawiają się zielone kule, ustawione w rozsypce na środku ekranu, jedna za drugą. Pod kulami znajdują się cienie. Lektor mówi: „Kule, światłocień, wgniecione kule, rozmycie konturu, sfumato”. Obraz rozmywa się, kontury kul zanikają jak w sfumato, czyli dochodzi do zatarcia granic między przedmiotem a tłem. Tło obniża się, tworząc linie horyzontu. Większe kule zakrywają mniejsze, oraz te znajdujące się z tyłu. Obraz jaśnieje, aż do zupełnej bieli. Lektor mówi: „Linia horyzontu, krycie figurą, duże, małe, bliżej, dalej, gradient!” Pojawiają się pomarańczowe półkule na pomarańczowym tle. Wyróżniające się z niego półcieniem. Obraz oddala się i przesuwa do ujęcia z góry. Lektor mówi: „Linia horyzontu, widok z lotu ptaka. Światłocień, mocno wgniecione kule, ciepło.” W oddali półkule są mniejsze, a powierzchnia pod nimi ciemniejsza, zgodnie z zasadami perspektywy malarskiej. Lektor mówi: „perspektywa barwna, perspektywa malarska, gradient, linie kierunkowe w oddali.” Widok na obracającą się kratkę z kołami, która stopniowo oddala się. Lektor mówi: „Koło, kratka, kratka i kółka. Kartka papieru, w kratkę i w kółka.” Po obrocie kartki wzdłuż własnej osi, w miejscu kółek pojawiają się kulki, wyglądające jak bąble. Lektor mówi: „Niee, bąble.” Ukazana jest pionowa linia, z której powstaje okrąg. Jego środek przesuwa się, tworząc po obręczy kontur. Lektor mówi: „Linia, owal, okrąg. Czarny kontur, przestrzeń”. Na szarym tle ukazuje się kwadrat oraz linie zbiegające się do środka, na podstawie których zostały wykreślone prostopadłościany w ujęciu perspektywicznym. Punkt zbiegu przesuwa się wzdłuż wytyczonej horyzontalnej linii, ukazują się cztery prostopadłościany. Horyzont przesuwa się ku górze, tworząc ujęcie brył w perspektywie żabiej. Lektor mówi: „Kwadrat! Nie, perspektywa zbieżna, sześciany, linie kierunkowe, punkt zbiegu, linia horyzontu, linia horyzontu góry, perspektywa żabia”. Pośrodku koło, na które od lewej do prawej strony najeżdża szary prostokąt. Lektor mówi: „Koło. Aaa, krycie koła figurą.” Po zmianie odbicia prostokąta dowiadujemy się, że jest to szklana kula. Lektor mówi: „Niee, szklana kula.” Cała powierzchnia ekranu pokryta regularnie rozłożonymi kółkami. Od prawego dolnego rogu w swobodny sposób przesuwa się żółta plama, która odbija się od krawędzi. Lektor mówi: „Gra, gra!” Gdy żółta plama trafia na środek ekranu, tworzy się z niej koło, które się powiększa, aż do zakrycia całego ekranu. Lektor mówi: „Taak, gra światła i cienia.” Tłem animacji jest muzyka elektroniczna z powtarzającymi się pojedynczymi dźwiękami, o delikatnej fakturze.
mf130bfff0b3ce359_0000000000007
mf130bfff0b3ce359_0000000000066

Perspektywa powietrzna

Perspektywa powietrznaPerspektywa powietrznaPerspektywa powietrzna została zaobserwowana i po raz pierwszy zastosowana przez Leonarda da Vinci. Artysta zauważył, że obiekty w miarę oddalania się, stają się mniej wyraźne i zatracają konturKonturkontur. Efekt ten na płaszczyźnie obrazu uzyskiwał, stosując technikę sfumatoSfumatosfumato (zamglenie).

Przyjrzyj się zamieszczonej niżej fotografii i ilustracjom. Po ich kliknięciu zapoznasz się z zasadą wykorzystania perspektywy powietrznej.

R1cRDuJ9fzWdv11
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Ukazuje widok gór, których pasma w miarę oddalania zmieniają kolorystykę i stają się mniej widoczne. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po jej odwróceniu przedstawiona jest ta sama fotografia z naniesionymi opisami: Na pierwszym planie - blisko - wyraźnie, dalej -lekko zamglone, jeszcze dalej - bardziej zamglone i najdalej - mocno zamglone.
Źródło: online skills.
RVRtTHq0uRYrb11
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Ukazuje grafikę, na której za pomocą różnych odcieni koloru szarego oznaczone są odległości. Na ich tle stoją postaci. W prawym dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu na ilustracji pojawiają się oznaczenia. Pierwsze pasmo i człowiek, znajdujące się najbliżej, są najciemniejsze. Znajduje się tabliczka z informacją „blisko”. Jaśniejsze pasmo i człowiek zostały oznaczone jako „dalej”, a najjaśniejsze - „najdalej”.
Źródło: UMK.
R7v1ZLDilzLHy11
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Grafika ukazuje postacie stojące nad linią. Każda z nich różni się wyrazistością. Na ilustracji zamieszczony jest niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu nad postaciami pojawiają się komentarze. Nad postacią środkową znajduje się informacja: „ta postać jest wyrazista, dlatego wydaje się być najbliżej”. Nad osobą po lewej stronie jest komentarz „ta postać jest najmniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi najdalej”. Nad wizerunkiem po prawej stronie znajduje się informacja „ta postać jest mniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi dalej”.
Źródło: UMK.

Przykłady dzieł, ukazujące wykorzystanie perspektywy powietrznej

classicmobile
Ćwiczenie 1
Rn0CZiEfaviV41
Polecenie do zadania brzmi: Wybierz dzieło, w którym zastosowano perspektywę powietrzną. Kliknij wybraną reprodukcję. Pierwsza ilustracja przedstawia obraz Petera Bruegela Starszego pt.: „Rzeź niewiniątek”. Na obrazie znajduje się mnóstwo walczących osób. Widzimy także wojsko na koniach. Dookoła znajdują się domy mieszkalne. Pomiędzy widoczne są także drzewa. Jest zima, na co wskazuje wszechobecny śnieg. Druga ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha pt.: „Most Langlois w Arles z piorącymi kobietami”. Na obrazie znajduje się most. Są to dwa fragmenty murowanego mostu, pomiędzy którymi znajduje się przejście z drewnianymi belami. Pod mostem płynie błękitna woda. Widoczna jest także skarpa. Poniżej w wodzie znajdują się kobiety, robiące pranie w rzeczce. Obok widzimy także stare łódki. Trzecia ilustracja przedstawia grafikę cyfrową Jakuba Jaszewskiego pt. „XRYT 001”. Na grafice zostały przedstawione elementy o różnych kształtach. Całość przypomina miasto. Jest to mnóstwo małych elementów. Cała ilustracja jest w odcieniach szarości. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania oraz przycisk „Wyczyść”.
Źródło: UMK, licencja: CC0.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000086

Skrót perspektywiczny

Artyści, coraz lepiej opanowując zasady tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie, zaczęli stosować skróty perspektywiczne. Jest to zmniejszanie rozmiarów obiektów w miarę ich oddalania w celu oddania trójwymiarowości na dwuwymiarowej płaszczyźnie. Mistrzem w stosowaniu tej metody był Andrea Mantegna.

Dzięki odkryciu i stosowaniu skrótu perspektywicznego powstało malarstwo iluzjonistyczne, w którym artysta tak dobiera środki tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie, aby odbiorca ulegał złudzeniu iluzji trójwymiarowości. Obejrzyj poniższą reprodukcję obrazu namalowanego na płaskim sklepieniu.

classicmobile
Ćwiczenie 2
RvAhqZF83So4d1
Wyjaśnij swoimi słowami. Czym jest iluzja przestrzeni i jak można ją uzyskać w malarstwie.
Źródło: UMK.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000108

Czarny kontur

Artyści poznali wagę stosowania światłocienia i często wprowadzali czarny kontur, mający za zadanie tworzyć wrażenie cienia.

Przyjrzyj się zamieszczonej niżej ilustracji. Po kliknięciu w nią zapoznasz się z zasadą ukazania perspektywy przez wykorzystanie czarnego konturuKonturkonturu.

RPJA985E9qn9S11
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zasadę ukazania perspektywy przez wykorzystanie czarnego konturu. Na fotografii znajdują się zarysy sylwetek dwóch mężczyzn. Są to czarne zarysy na białym tle. Sylwetka z prawej strony w połowie ma zaznaczony ciemny, mocny kontur. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu przedstawione są te same postacie, jednak pod nimi znajduje się czerwona linia, a także został dodany komentarz: „czarny kontur sprawia, że pogrubiony bok wydaje się być bliżej, a postać wychyla się”.
Źródło: online skills.

Przyjrzyj się reprodukcji dzieła, w którym artysta zastosował czarny kontur

R1UqZPgqULRhH1
Źródło: online-skills.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RDJGIN1mL3I5D1
Wyjaśnij, jaką rolę pełni kontur w oddaniu przestrzeni dzieła plastycznego.
Źródło: UMK.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000130

Perspektywa barwna

Perspektywa barwna związana jest z odczuciem temperatury barw. Barwy ciepłe zdają się wychodzić do przodu, barwy zimne cofają się, sprawiają wrażenie bardziej odległych. Przyjrzyj się poniższej ilustracji. Kliknij ją, by poznać zasadę stosowania perspektywy barwnej.

RZBheokcernkO
Ilustracja interaktywna przedstawia zasadę stosowania perspektywy barwnej. Grafika podzielona jest na dwie części. Na prawej znajduje się siedem postaci. Trzy pierwsze sylwetki są w odcieniach brązów i znajdują się na dole obrazu. Natomiast cztery kolejne są niebieskie i znacznie oddalone od pierwszych sylwetek. Na lewej części także znajduje się siedem sylwetek. Trzy pierwsze są w odcieniach niebieskich i znajdują się na dole obrazu. Natomiast cztery kolejne są w odcieniach brązu oraz znacznie oddalone od pierwszych sylwetek. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazana jest ta sama grafika z komentarzami. Do górnej części odnosi się informacja: „Te postacie są małe i na dalszym planie. Sylwetki po lewej stronie, w porównaniu z analogicznym po prawej wybijają się do przodu, ponieważ są w ciepłych barwach”. Do dolnej części: „Te postacie są duże i na pierwszym planie. Sylwetki po prawej stronie w porównaniu z analogicznymi po lewej, wybijają się do przodu, ponieważ są w ciepłych barwach”.
P‑048‑OK5
Źródło: UMK.

Przykład dzieła, w którym artysta zastosował perspektywe barwną.

R18HhA9Ok74S01
Źródło: online-skills.
classicmobile
Ćwiczenie 4
R16LNbh1tmxW81
Wyjaśnij, na czym polega perspektywa barwna.
Źródło: UMK.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000156

Przeźroczystość

Kolejnym sposobem na podkreślenie przestrzeni na płaszczyźnie obrazu jest zastosowanie przeźroczystości. Artyści, od momentu wynalezienia perspektywy zbieżnej, chętnie wprowadzają do swoich obrazów ten sposób malowania. Obok sugerowania odległości wyrażają pewną tajemnicę, niedopowiedzenie. Przyjrzyj się zamieszczonej niżej interaktywnej ilustracji.

RmSRP9qc4Cy7X11
Ilustracja interaktywna przedstawia zasadę przezroczystości. Na grafice znajdują się szare sylwetki dwóch mężczyzn na białym tle. Sylwetka z lewej strony jest częściowo przysłonięta jasnoszarym, pionowym prostokątem. Natomiast sylwetkę z prawej strony częściowo przysłania szary kwadrat. Na ilustracji umieszczony został niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazana jest ta sama grafika z dodanym komentarzem: „Ludzie stoją za taflami szkła. Część ich ciał jest krytych przeźroczystymi figurami. Sylwetki ludzi wydają się być bliżej niż przeźroczyste figury.”
Źródło: UMK.

Obejrzyj fotografię i reprodukcje dzieł, w których artyści użyli przeźroczystości do sugerowania odległości.

classicmobile
Ćwiczenie 5
RJD9YDrxbVhwv1
Wyjaśnij, jaką rolę w sugerowaniu przestrzeni pełni przeźroczystość.
Źródło: UMK.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000193

Wyrazista faktura

Aby zaakcentować przedmioty mające przyciągać uwagę widza, artyści celowo malują wybrane obiekty dokładniej, ze szczególnym uwzględnieniem cech ich powierzchni. Dzięki temu obiekty te wydają się być bliżej niż te namalowane mniej wyraziście. Przyjrzyj się poniżej zamieszczonym ilustracjom, które obrazują opisane zjawisko. Kliknij je, aby zapoznać się z opisami.

RjUzCfBKLMrC1
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zasadę wyrazistej faktury. Ilustracja podzielona jest na dwie części. Na każdej z części jest umieszczonych sześć zarysów męskich sylwetek. Na lewej części pięć postaci jest wypełnionych czarnymi plamami, a jedna sylwetka jest biała. Na prawej części odwrotnie. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazana jest ta sama ilustracja z komentarzem: „Postacie są tej samej wielkości i stoją w jednej linii. Wydaje się że postacie z wyrazistą fakturą są bliżej, jest to widoczne na obu ilustracjach.”
P‑048‑OK7
Źródło: UMK.

Zapoznaj się z reprodukcjami dzieł, ukazującymi wykorzystanie wyrazistej faktury dla sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie.

classicmobile
Ćwiczenie 6
RVXaqAcJTQOso1
Wyjaśnij, jaką rolę pełni wyrazista faktura w sugerowaniu przestrzeni.
Źródło: UMK.
static

Przyjrzyj się niżej zamieszczonej reprodukcji dzieła. Zastanów się, który z poznanych w tym e‑materiale sposobów budowania iluzji przestrzeni na płaszczyźnie (perspektywa powietrzna, skrót perspektywiczny, czarny kontur, perspektywa barwna, przeźroczystość, wyrazistość faktury) jest najbardziej charakterystyczny dla tego dzieła. Odpowiedź poznasz, klikając w reprodukcję.

RgoD1hqA7V3jQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marka Szarego „Łączenie przeciwieństw: życie”. Ukazuje brązową kanapę we wnętrzu, na której znajduje się jasna poduszka. Za meblem, na tylnej ścianie umieszczone jest okno, za którym rozpościera się gwiaździste niebo. Ściany pomieszczenia mają jasny kolor. Przed kanapą, na podłodze leży jajko. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Artysta zastosował perspektywę barwną. Wykorzystał temperaturę barw do zasugerowania przestrzeni na płaszczyźnie – najdalej wydaje się być niebieska płaszczyzna nieba z jasnym punktem sugerującym ruch spadającej gwiazdy.
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1BBEyvfhWBQg1
Dokończ zdanie. Perspektywa to określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do: Możliwe odpowiedzi: 1. sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie, 2. rodzaju postrzegania wzrokowego umożliwiającego ocenianie odległości do widzianych przedmiotów.
Źródło: online-skills.
static
mf130bfff0b3ce359_0000000000214

Słownik pojęć

Faktura
Faktura

charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty.

Kontur
Kontur

najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie.

Perspektywa powietrzna
Perspektywa powietrzna

technika malarska służąca zwiększeniu iluzji głębi. Za wynalazcę tej techniki uznaje się Leonardo da Vinci, który zastosował ją w większości swoich prac. Wykorzystanie perspektywy powietrznej powoduje, że wraz ze zwiększeniem odległości pomiędzy obiektem a obserwującym, tony i barwy stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty stają się mniej wyraźne.

Perspektywa zbieżna
Perspektywa zbieżna

zwana też perspektywą linearną, geometryczną - istotą jest rzutowanie wszystkich elementów przestrzeni na płaszczyznę w kierunku punktu zbiegu. Początkowo punkt zbiegu znajdował się zawsze na środku linii horyzontu, przebiegającej na wysokości oczu. Obecnie wskazuje się również na perspektywę linearną ze względu na inne umieszczenie punktu zbiegu: boczną, ukośną, żabią (punkt widzenia położony nisko) i z lotu ptaka (punkt widzenia położony wysoko).

Sfumato
Sfumato

[wł., zadymione, mgliste, cieniowane], oznacza łagodne przejścia z partii ciemnych do jasnych, dające mgliste, i miękkie efekty kolorystyczne. Technika ta głównie wykorzystywana była przez Rafaela Santi, oraz Leonarda da Vinci i jego szkołę. Przykładem zastosowania sfumato jest obraz Mona Lisa Leonardo da Vinci.

Światłocień
Światłocień

rozłożenie i przenikanie się miejsc ciemnych i jasnych w rysunku, grafice i malarstwie w celu imitowania oświetlenia mającego podkreślić trójwymiarowość przedstawianych obiektów.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

mf130bfff0b3ce359_0000000000277

Galeria dzieł sztuki