Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie skoczności w grach i zabawach ruchowych z wykorzystaniem przyborów

i niskich przeszkód

Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

II. Uczeń kończący klasę III

II.2 Trening zdrowotny

II.2.b Uczeń skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami

Adresat: Uczniowie klasy III

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie skoczności

  • poznaje reguły nowych zabaw i gier ruchowych

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • pokonuje niskie przeszkody

  • skacze przez skakankę

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • czerpie satysfakcję z udziału w zajęciach ruchowych

Metody: zadaniowa ścisła, zabawowa klasyczna

Formy i miejsce zajęć

Formy: frontalna, zespołowa, strumieniowa

Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć
z wychowania fizycznego.

Przybory i przyrządy

Szarfy – dla każdego, obręcze gimnastyczne – 9 szt., wiaderko – 1 szt., stoper, skakanki – 2 szt., kółka ringo – 20 szt., słupki – 4 szt.

Zasoby multimedialne:

  1. film: „Wybrane gry i zabawy skocznościowe”

  2. zestaw ilustracji: „Skoki w sporcie”

  3. prezentacja multimedialna: „O skoczności”

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 8 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjne

  • Zbiórka – sprawdzenie obecności
    i przygotowania do zajęć. Podanie tematu lekcji.

  • Obejrzenie i omówienie materiałów multimedialnych o znaczeniu skoczności.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca „Wolny domek”

Dzieci biegają wokół rozłożonych na całej powierzchni sali szarf, których jest o jedną mniej niż dzieci. Na sygnał nauczyciela uczniowie starają się zając „wolny domek”/szarfę. Dziecko, które nie znajdzie „domku” demonstruje dowolne ćwiczenie, które wszyscy wykonują.

Zabawa „Dzień i noc”

Uczniowie stają tyłem do siebie tworząc dwa szeregi. Jeden szereg jest „dniem”, drugi „nocą”. Na słowo nauczyciela „dzień” – „dzień” ucieka,
a „noc” goni. Dzieci poruszają się skokami obunóż. Na słowo nauczyciela „noc”, „noc” ucieka, a „dzień” goni.

Ustawienie w szeregu.

Dzieci w dowolnym siadzie.

Zasoby multimedialne.

Dzieci w rozsypce. Zabawę powtarzamy 3‑4 razy.

Dzieci połączone w pary. Następuje powtórzenie zabawy z wykonywaniem skoków na prawej,
a następnie na lewej nodze.

Część główna 25 – 30 minut

Zabawa na czworakach „Czaty”

Dzieci ustawiają się w jednym końcu sali. „Czatujący” ustawia się w drugim końcu sali
i odwraca się tyłem do dzieci, które starają się skokami zajęczymi zbliżyć do „czatującego”. Gdy „czatujący” odwróci się twarzą do dzieci, dzieci zatrzymują się i przyjmują pozycję niską Klappa. Jeśli ktoś się poruszy lub przyjmie nieprawidłową postawę, „czatujący” cofa taką osobę do linii startu. Zabawa kończy się
w momencie, kiedy jeden z uczestników dotknie „czatującego”.

Gra skoczna „Skocz wysoko

Na obniżonym koszu, do siatki znajdującej się na obręczy przywiązana jest szarfa. Zespół „jedynek” siada na linii środkowej boiska do koszykówki. Zespół „dwójek” kolejno, z rozbiegu wykonuje skok do szarfy zawieszonej na siatce. Każdy uczeń, który dotknie szarfy, zdobywa dla swojego zespołu 1 punkt. Następuje zamiana ról. Wygrywa zespół, który zdobędzie więcej punktów. W przypadku remisu, dzieci powtarzają ćwiczenie stosując wyskok obunóż
z miejsca. Zasady liczenia punktów pozostają takie same.

Tor przeszkód

Pierwszy uczeń z każdego zespołu, kolejno:

  • Biegnie do kółek ringo,

  • przeskakuje obunóż nad kółkami ringo,

  • dobiega do skakanki,

  • wykonuje 10 przeskoków obunóż przez skakankę,

  • obiega słupek i wraca na koniec swojego rzędu.

Gra skoczna „Kto szybciej wykona”.

Na boisku ułożonych jest dziewięć obręczy gimnastycznych. W środku, w określonej kolejności, są wpisane cyfry. Uczeń staje przed kółkiem oznaczonym cyfrą „1”. Na sygnał prowadzącego uczeń przeskakuje kolejno, jak najszybciej od obręczy z nr 1 do obręczy z nr 9. Wygrywa uczeń, który wykona próbę
w najkrótszym czasie.

Uczniowie ustawiają się według wzrostu. Odliczają do dwóch. W ten sposób dzielą się na zespół „jedynek”
i zespół „dwójek”.

Gra jest powtarzana trzy razy.

Uczniowie ustawieni
w dwóch rzędach. Nauczyciel z uczniami ustawiają dwie trasy toru przeszkód. Na każdej z nich układają (w odległości ok. 40 cm od siebie) 10 kółek ringo, a na końcu trasy stawiają słupek. Obok słupka kładą skakankę .

W kolejnych powtórzeniach dzieci skaczą jednonóż na lewej, a następnie na prawej nodze.

Nauczyciel wyłącza stoper, kiedy uczeń wyskoczy z cyfry „9”.

Część końcowa 8 –10 minut

  1. Ćwiczenia korekcyjno kompensacyjne

  • Dzieci w siadzie ugiętym podpartym, stopami chwytają końce szarfy, a następnie unoszą nogi i wykonują rowerek,

  • uczniowie maszerują, przenosząc szarfę raz prawą, raz lewą stopą,

  • dzieci w siadzie skrzyżnym, ramiona
    w pozycji „świecznika” – zdmuchiwanie świeczek z jednoczesnym skrętem głowy
    w prawo lub w lewo.

  1. Czynności organizacyjne

Uporządkowanie miejsca ćwiczeń, zbiórka
i podsumowanie zajęć, pożegnanie, wymarsz
z miejsca zajęć.

Ustawienie w rozsypce.

Na koniec ćwiczenia dzieci wrzucają szarfę stopą do wiaderka.

W podsumowaniu nauczyciel przypina o potrzebie doskonalenia skoczności. Definiuje pojęcie skoczności adekwatnie do wieku uczniów na przykładzie wybranych zwierząt (kangur, żaba, kozica, zając, itp.).

RP4OnDzVBOamp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 127.50 KB w języku polskim
R160gsFGNou1I

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.73 KB w języku polskim