Doskonalenie skoczności w grach i zabawach ruchowych z wykorzystaniem przyborów i niskich przeszkód
Doskonalenie skoczności w grach i zabawach ruchowych z wykorzystaniem przyborów
i niskich przeszkód
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.2 Trening zdrowotny
II.2.b Uczeń skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami
Adresat: Uczniowie klasy III
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie skoczności
poznaje reguły nowych zabaw i gier ruchowych
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
pokonuje niskie przeszkody
skacze przez skakankę
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
czerpie satysfakcję z udziału w zajęciach ruchowych
Metody: zadaniowa ścisła, zabawowa klasyczna
Formy i miejsce zajęć
Formy: frontalna, zespołowa, strumieniowa
Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć
z wychowania fizycznego.
Przybory i przyrządy
Szarfy – dla każdego, obręcze gimnastyczne – 9 szt., wiaderko – 1 szt., stoper, skakanki – 2 szt., kółka ringo – 20 szt., słupki – 4 szt.
Zasoby multimedialne:
film: „Wybrane gry i zabawy skocznościowe”
zestaw ilustracji: „Skoki w sporcie”
prezentacja multimedialna: „O skoczności”
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 8 – 10 minut |
Zabawa ożywiająca – „Wolny domek” Dzieci biegają wokół rozłożonych na całej powierzchni sali szarf, których jest o jedną mniej niż dzieci. Na sygnał nauczyciela uczniowie starają się zając „wolny domek”/szarfę. Dziecko, które nie znajdzie „domku” demonstruje dowolne ćwiczenie, które wszyscy wykonują. Zabawa – „Dzień i noc” Uczniowie stają tyłem do siebie tworząc dwa szeregi. Jeden szereg jest „dniem”, drugi „nocą”. Na słowo nauczyciela „dzień” – „dzień” ucieka, | Ustawienie w szeregu. Dzieci w dowolnym siadzie. Zasoby multimedialne. Dzieci w rozsypce. Zabawę powtarzamy 3‑4 razy. Dzieci połączone w pary. Następuje powtórzenie zabawy z wykonywaniem skoków na prawej, |
Część główna 25 – 30 minut | Zabawa na czworakach – „Czaty” Dzieci ustawiają się w jednym końcu sali. „Czatujący” ustawia się w drugim końcu sali Gra skoczna – „Skocz wysoko” Na obniżonym koszu, do siatki znajdującej się na obręczy przywiązana jest szarfa. Zespół „jedynek” siada na linii środkowej boiska do koszykówki. Zespół „dwójek” kolejno, z rozbiegu wykonuje skok do szarfy zawieszonej na siatce. Każdy uczeń, który dotknie szarfy, zdobywa dla swojego zespołu 1 punkt. Następuje zamiana ról. Wygrywa zespół, który zdobędzie więcej punktów. W przypadku remisu, dzieci powtarzają ćwiczenie stosując wyskok obunóż Tor przeszkód Pierwszy uczeń z każdego zespołu, kolejno:
Gra skoczna – „Kto szybciej wykona”. Na boisku ułożonych jest dziewięć obręczy gimnastycznych. W środku, w określonej kolejności, są wpisane cyfry. Uczeń staje przed kółkiem oznaczonym cyfrą „1”. Na sygnał prowadzącego uczeń przeskakuje kolejno, jak najszybciej od obręczy z nr 1 do obręczy z nr 9. Wygrywa uczeń, który wykona próbę | Uczniowie ustawiają się według wzrostu. Odliczają do dwóch. W ten sposób dzielą się na zespół „jedynek” Gra jest powtarzana trzy razy. Uczniowie ustawieni W kolejnych powtórzeniach dzieci skaczą jednonóż na lewej, a następnie na prawej nodze. Nauczyciel wyłącza stoper, kiedy uczeń wyskoczy z cyfry „9”. |
Część końcowa 8 –10 minut |
Uporządkowanie miejsca ćwiczeń, zbiórka | Ustawienie w rozsypce. Na koniec ćwiczenia dzieci wrzucają szarfę stopą do wiaderka. W podsumowaniu nauczyciel przypina o potrzebie doskonalenia skoczności. Definiuje pojęcie skoczności adekwatnie do wieku uczniów na przykładzie wybranych zwierząt (kangur, żaba, kozica, zając, itp.). |