Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie techniki i taktyki w piłce nożnej we fragmentach gry

Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń stosuje poznane elementy techniki i taktyki w wybranych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej

Adresat: Uczniowie II klasy

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna prawidłową taktykę gry ofensywno‑defensywnej w piłce nożnej

  • zna właściwe ustawienie w małych grach

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje poprawnie drybling, podania i strzały

  • współdziała z drużyną podczas ataku pozycyjnego

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • rozumie konieczność samodoskonalenia

Metody nauczania: zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła, zabawowa klasyczna, problemowa

Formy i miejsce zajęć

Formy: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: hala sportowa, boisko typu „orlik”

Przybory i przyrządy

Po 1 piłce nożnej dla każdego uczestnika zajęć, po 1 znaczniku lub szarfie dla ucznia (cztery kolory), chorągiewki lub pachołki, rzutnik, laptop.

Zasoby multimedialne

  • prezentacja multimedialna: „Wpływ treningu piłkarskiego na organizm”.

  • zestaw ilustracji: „Rodzaje podań w piłce nożnej”.

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 8 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności
i gotowości do zajęć. Zapoznanie uczniów
z tematem lekcji. Obejrzenie i omówienie prezentacji.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Piłkarskie harce”

Uczniowie biegają po całej sali, prowadząc
w dowolny sposób piłkę (PN, LN lub na zmianę).

Gdy usłyszą jeden krótki sygnał gwizdka, starają się jak najszybciej zawisnąć na drabinkach z piłką między stopami. Na drabinki wchodzą w dowolny sposób, jednak piłka może być trzymana lub podtrzymywana tylko nogami. Gdy usłyszą dwa krótkie gwizdki, mają przyjąć pozycję, w której podpierają się o podłoże tylko dłońmi, a nogi wraz z piłką (trzymaną pomiędzy nimi) muszą być uniesione w górę (w leżeniu na jakimś wyższym elemencie albo się o niego opierając itd.). Gdy uczniowie usłyszą jeden długi gwizdek, mają za zadanie przyjąć taką pozycję, w której dowolną jedną ręką i nogą opierają się o podłoże, a rolą wolnej ręki i nogi jest wspólne podtrzymywanie piłki w powietrzu. Za każdym razem nauczyciel uważnie obserwuje dokładność i szybkość wykonania zadania.

Ćwiczenia oswajające z piłką

  • W truchcie, piłka trzymana w prawej ręce uniesionej bokiem pod kątem 90 stopni, a lewa wykonuje krążenia w przód i w tył (po 5x). Następnie zmiana rąk,

  • podskoki obunóż w przód z piłką pomiędzy stopami i obustronne krążenia rąk w przód
    i w tył (po 10x),

  • w truchcie, wysoki podrzut piłki oburącz
    w górę, 2 przysiady i chwyt piłki (8x),

  • w marszu, długie wykroki połączone
    z przekładaniem piłki pod kolanem. Zaczynając od wewnętrznej części nogi; tor piłki w formie ruchu ósemkowego (łącznie 10x),

  • w marszu, szybkie przekładanie piłki wokół bioder. Najpierw w prawą, a później w lewą stronę (po 6x),

  • w marszu, naprzemienne unoszenie zgiętych kolan i podbijanie piłki w górę, zakończone chwytem. Zaawansowani próbują odbić naprzemiennie kilka razy (10x),

  • stojąc w miejscu krążenia tułowia z piłką trzymaną w wyprostowanych rękach. Krążenia najpierw w prawą, a później w lewą stronę
    (po 4x),

  • stojąc w miejscu, wykonywanie ruchów nogami, jak podczas wykonywania „pajacyków”, z jednoczesnym wznosem piłki trzymanej oburącz przed sobą – do kąta 90 stopni i opuszczeniem do ud (10x),

  • w leżeniu tyłem, jednoczesne wznosy nóg
    i rąk trzymających piłkę tzw. „scyzoryki”(6x),

  • w siadzie rozkrocznym, naprzemienne skłony
    z piłką trzymaną w rękach do LN, środka i do PN (całość 3x). Wyprost wdech, skłon wydech,

  • w siadzie prostym podpartym, przenoszenie złączonych nóg nad piłką bez dotknięcia podłoża, w lewą i prawą stronę (łącznie 12x),

  • w truchcie, toczenie piłki prawą podeszwą
    w ciągłym kontakcie i podskokami na lewej nodze, następnie zmiana nóg (zmiana nóg
    w połowie okrążenia),

  • prowadzenie piłki na zmianę prawą i lewą nogą, poruszając się tyłem do kierunku ruchu
    (1 okrążenie ),

  • bieg wahadłowy z piłką blisko stopy prowadzoną w dowolny sposób, na dystansie 10 m (6 długości).

Ustawienie w szeregu.

Uczniowie w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna.

Każdy z uczniów otrzymuje piłkę.

Ustawienie na obwodzie koła.

Ustawienie w szeregu, wzdłuż sali.

Część główna 25 – 30 minut

Doskonalenie techniki i taktyki we fragmentach gry

Nauczyciel przypomina rodzaje podań w piłce nożnej.

  • Małe gry (2 x 2)

Uczniowie dobierają się w pary i zakładają znaczniki (lub szarfy). Boisko zostaje podzielone na mniejsze sektory umożliwiające równoczesne rozgrywanie minigier 2 x 2; bramki są wyznaczane chorągiewkami lub słupkami. Gra odbywa się bez bramkarzy.

  • Małe gry (3 x 3)

Gra odbywa się w drużynach 3‑osobowych, Następuje szybka reorganizacja miniboisk celem dopasowania ich do założeń bieżącej gry. Aby gra była nastawiona bardziej na rozwiązania ofensywne, a nie defensywne, również nie ma bramkarza.

  • Małe gry (4 x 4).

Po kolejnym wyznaczeniu boisk uczniowie grają
w składach 4‑osobowych, tym razem jest bramkarz. Większa powierzchnia boiska pozwala na wprowadzenie nowych założeń taktycznych, np. różnych wariantów ataku pozycyjnego (środkiem
i skrzydłami), zmianę tempa gry, obronę strefą
z wysuniętym środkowym czy pracę nad dynamiką przejścia z obrony do ataku.

Gra szkolna

Drużyny są 8‑osobowe, czyli: bramkarz + 3 obrońców + 2 pomocników + 2 napastników. Nauczyciel pełni funkcję sędziego; nie podpowiada gotowych rozwiązań taktycznych, zmuszając uczniów do samodzielności, autorefleksji
i potencjalnej modernizacji swoich założeń strategicznych.

Uczniowie ustawieni
w szeregu.

Wykorzystanie zasobów multimedialnych. Zestaw ilustracji. Prezentacja multimedialna.

Nauczyciel dzieli grupę każdorazowo do nowej gry, a także organizuje przestrzenny podział boiska, dopasowując je do liczby ćwiczących uczniów. W przypadku dużej liczebności uczestników zajęć zarządza zmiany grup ze skróceniem czasu gier. Uczniowie sami sędziują sobie przebieg gry.

Każda mała gra trwa ok. 5 minut.

Gra szkolna trwa ok. 10 minut. Podział na 2 lub
3 zespoły.

Część końcowa 5 – 10 minut

  1. Ćwiczenia relaksacyjno‑kompensacyjne

W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.

  • Swobodne, wolne truchtanie z krążeniem, wznosem i wymachem ramion,

  • w parach, ustawienie twarzą do siebie
    w wykroku prawą nogą, następnie chwyt za dłonie, ręce uniesione przed siebie pod kątem 90 stopni. Noga zakroczna przylega całą stopą do podłoża – celem jest rozciągnięcie mięśnia trójgłowego łydki. Następnie zmiana nóg,

  • stojąc w rozkroku, ręce uniesione prostopadle do ciała i skręty tułowia,

  • stojąc z nogami skrzyżowanymi, wdech
    – uniesienie ramion w górę i wydech – skłon tułowia w przód,

  • stojąc w rozkroku, skłon tułowia w przód
    i dynamiczne wymachy ramion oburącz w lewą i prawą stronę.

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka, podsumowanie lekcji. Pożegnanie.

Ustawienie na obwodzie koła.

Ustawienie w szeregu. W podsumowaniu nauczyciel przypomina o wpływie prawidłowej techniki
i taktyki na efekt gry.

R19TorTDoyoPy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 104.50 KB w języku polskim
RaCyiffo1H6I1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 56.46 KB w języku polskim