Doskonalenie techniki i taktyki w piłce nożnej, we fragmentach gry
Doskonalenie techniki i taktyki w piłce nożnej we fragmentach gry
Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń stosuje poznane elementy techniki i taktyki w wybranych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej
Adresat: Uczniowie II klasy
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna prawidłową taktykę gry ofensywno‑defensywnej w piłce nożnej
zna właściwe ustawienie w małych grach
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje poprawnie drybling, podania i strzały
współdziała z drużyną podczas ataku pozycyjnego
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
rozumie konieczność samodoskonalenia
Metody nauczania: zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła, zabawowa klasyczna, problemowa
Formy i miejsce zajęć
Formy: indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: hala sportowa, boisko typu „orlik”
Przybory i przyrządy
Po 1 piłce nożnej dla każdego uczestnika zajęć, po 1 znaczniku lub szarfie dla ucznia (cztery kolory), chorągiewki lub pachołki, rzutnik, laptop.
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Wpływ treningu piłkarskiego na organizm”.
zestaw ilustracji: „Rodzaje podań w piłce nożnej”.
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 8 – 10 minut |
Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności
Zabawa ożywiająca – „Piłkarskie harce” Uczniowie biegają po całej sali, prowadząc Gdy usłyszą jeden krótki sygnał gwizdka, starają się jak najszybciej zawisnąć na drabinkach z piłką między stopami. Na drabinki wchodzą w dowolny sposób, jednak piłka może być trzymana lub podtrzymywana tylko nogami. Gdy usłyszą dwa krótkie gwizdki, mają przyjąć pozycję, w której podpierają się o podłoże tylko dłońmi, a nogi wraz z piłką (trzymaną pomiędzy nimi) muszą być uniesione w górę (w leżeniu na jakimś wyższym elemencie albo się o niego opierając itd.). Gdy uczniowie usłyszą jeden długi gwizdek, mają za zadanie przyjąć taką pozycję, w której dowolną jedną ręką i nogą opierają się o podłoże, a rolą wolnej ręki i nogi jest wspólne podtrzymywanie piłki w powietrzu. Za każdym razem nauczyciel uważnie obserwuje dokładność i szybkość wykonania zadania. Ćwiczenia oswajające z piłką
| Ustawienie w szeregu. Uczniowie w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna. Każdy z uczniów otrzymuje piłkę. Ustawienie na obwodzie koła. Ustawienie w szeregu, wzdłuż sali. |
Część główna 25 – 30 minut | Doskonalenie techniki i taktyki we fragmentach gry Nauczyciel przypomina rodzaje podań w piłce nożnej.
Uczniowie dobierają się w pary i zakładają znaczniki (lub szarfy). Boisko zostaje podzielone na mniejsze sektory umożliwiające równoczesne rozgrywanie minigier 2 x 2; bramki są wyznaczane chorągiewkami lub słupkami. Gra odbywa się bez bramkarzy.
Gra odbywa się w drużynach 3‑osobowych, Następuje szybka reorganizacja miniboisk celem dopasowania ich do założeń bieżącej gry. Aby gra była nastawiona bardziej na rozwiązania ofensywne, a nie defensywne, również nie ma bramkarza.
Po kolejnym wyznaczeniu boisk uczniowie grają Gra szkolna Drużyny są 8‑osobowe, czyli: bramkarz + 3 obrońców + 2 pomocników + 2 napastników. Nauczyciel pełni funkcję sędziego; nie podpowiada gotowych rozwiązań taktycznych, zmuszając uczniów do samodzielności, autorefleksji | Uczniowie ustawieni Wykorzystanie zasobów multimedialnych. Zestaw ilustracji. Prezentacja multimedialna. Nauczyciel dzieli grupę każdorazowo do nowej gry, a także organizuje przestrzenny podział boiska, dopasowując je do liczby ćwiczących uczniów. W przypadku dużej liczebności uczestników zajęć zarządza zmiany grup ze skróceniem czasu gier. Uczniowie sami sędziują sobie przebieg gry. Każda mała gra trwa ok. 5 minut. Gra szkolna trwa ok. 10 minut. Podział na 2 lub |
Część końcowa 5 – 10 minut |
W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.
Zbiórka, podsumowanie lekcji. Pożegnanie. | Ustawienie na obwodzie koła. Ustawienie w szeregu. W podsumowaniu nauczyciel przypomina o wpływie prawidłowej techniki |