Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie techniki indywidualnej gry w ataku w koszykówce.

1. Cele lekcji:

Motoryczność

Uczeń:

  • kształtuje szybkość,

  • kształtuje siłę ramion i nóg,

  • zwiększa swą wytrzymałość,

  • doskonali zwinność i koordynację ruchową.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykonać prawidłowo kozłowanie, podanie półgórne oburącz sprzed klatki piersiowej, rzut po dwutakcie, pivot, rozegrać akcję 1x1,

  • zastosować ww. elementy w grze,

  • rozwiązywać problemy w twórczy sposób.

Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady stosowanych zabaw ruchowych,

  • zna przepisy gry w koszykówkę.

Cele wychowawcze

Uczeń:

  • efektywnie współpracuje z partnerem i zespołem,

  • stosuje się do obowiązujących zasad zabaw i gier.

2. Metoda i forma pracy:

  • zabawowa,

  • zadaniowa ścisła,

  • problemowa,

  • bezpośredniej celowości ruchu.

Formy organizacji pracy z uczniami

  • formy podziału uczniów: pary, zastępy,

  • formy prowadzenia zajęć: frontalna, stacyjna, gra uproszczona.

Metody zdobywania i przekazywania wiadomości

  • pokaz i objaśnienie,

  • pogadanka.

3. Środki dydaktyczne:

Piłki koszykowe, pachołki, szarfy, piórka oraz (w zależności od inwencji uczniów przy rozwiązywaniu zadań problemowych) materace, ławeczki, skrzynia.

4. Przebieg lekcji:

Zadania

Uwagi organizacyjno‑metodyczne

Czynności organizacyjno‑porządkowe

  1. Zbiórka, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć.

  2. Podanie tematu i zadań lekcji.

  3. Nastawienie uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.

  4. Zabawa ożywiająca „Berek Lawina”.

Dwuszereg

Ustawienie w rozsypce na całej sali. Wyznaczony berek goni. Każdy złapany dołącza do niego i gonią razem, trzymając się za ręce. Zabawa trwa do momentu złapania wszystkich uczniów.

Ćwiczenia kształtujące

  1. Trucht z kozłowaniem piłki.

  2. Podrzut piłki w górę i chwyt za plecami, następnie kozioł między nogami i chwyt piłki z przodu.

  3. Stojąc w rozkroku opad tułowia, przechwyty piłki w przód i w tył (przed i za nogami)

  4. Jak wyżej – ze skrętem tułowia (jedna ręka trzyma piłkę z przodu, druga z tyłu za nogami).

  5. Leżenie przodem, ramiona w bok. Przetaczanie piłki z prawej do lewej ręki jak najbliżej klatki piersiowej z równoczesnym odchyleniem tułowia w tył.

  6. Leżenie tyłem – piłka między nogami, przejście do leżenia przewrotnego i chwyt piłki w ręce za głową.

  7. Stanie jednonóż, druga noga oparta na leżącej przed ćwiczącym piłce. Przeskoki ze zmianą nogi opartej o piłkę.

  8. Kozłowanie piłki w miejscu, przejście do leżenia tyłem i powstanie.

  9. Ćwiczenia przygotowane przez uczniów.

Ćwiczenia indywidualne

Ćwiczenia w parach

Ćwiczenia techniki w parach

  1. Kozłowanie, zatrzymywanie, podanie półgórne sprzed klatki piersiowej do partnera. Powrót tyłem na swoje miejsce

  2. Kozłowanie, zatrzymywanie, pivot, podanie półgórne sprzed klatki piersiowej do partnera, powrót tyłem na swoje miejsce

  3. Kozłowanie, zatrzymanie, pivot, rzut pozycyjny do partnera

  4. Kozłowanie, zatrzymywanie, pivot, rzut z wyskoku do partnera.

Ustawienie w dwójkach naprzeciw siebie

Ćwiczenia i techniki w zastępach

  1. Podział na zastępy i omówienie zadań.

  2. Kozłowanie slalomem ręką dalszą od pachołka zakończone rzutem z dwutaktu, drugi ćwiczący stojący pod tablicą zbiera piłkę i kozłuje na koniec swojego zastępu. Uczeń, który wykonał rzut zostaje pod koszem. Ćwiczący oczekujący na swoją kolej doskonalą kozłowanie.

  3. Kozłowanie wokół pachołków ze zmianą kierunku kozłowania, zatrzymanie, pivot, podanie do partnera i bieg za piłką.

  4. Pierwszy ćwiczący ustawiony z boku boiska w okolicy linii rzutów za trzy punkty wykonuje rzut z wyskoku do kosza. Drugi ćwiczący zbiera piłkę z tablicy i podaje ją do ucznia ustawionego z boku pola rzutów wolnych, ten podaje ją kolejnemu ćwiczącemu ustawionemu w miejscu wykonywania rzutów. Ćwiczący zmieniają miejsca za piłką.

  5. Uczniowie w ramach swoich zastępów dobierają się w pary i rozgrywają sytuację 1x1 na jeden kosz, zmieniając się rolami tak aby każdy był atakującym i obrońcą.

  6. Gra uproszczona.

  7. Zadania problemowe:

  • ustalić taką taktykę, aby nie przegrać przynajmniej jednego meczu;

  • jak zespołowo przemieścić się na drugą połowę sali, korzystając ze znajdującego się w niej sprzętu tak, aby nie dotknąć nogami podłogi?

  • przemieścić się na drugą połowę sali, nie korzystając z żadnych przyrządów, aby jak najmniej dotykać podłogi nogami.

Uczniowie dzielą się na trzy zastępy, które ćwiczą równolegle na swoich stacjach.

Ćwiczenie odbywa się równolegle na trzech koszach.

Zastępy rozgrywają

ze sobą mecze

W czasie gry uproszczonej zespół siedzący na ławce rozwiązuje zadanie problemowe, które wykona w części końcowej.

Uspokojenie organizmu

Analiza zajęć

  1. Prezentacja przez zespoły rozwiązań zadań problemowych

  2. Poprzez dmuchanie utrzymywanie piórka jak najdłużej w powietrzu.

  3. Omówienie lekcji, wyróżnienie najlepszych.

  4. Pożegnanie.

Rozsypka na sali

Dwuszereg

R13d2I9waEvx6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 47.00 KB w języku polskim