Doskonalenie techniki pchnięcia kulą i wyjścia z bloków
Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla klasy II liceum
Temat: Doskonalenie techniki pchnięcia kulą i wyjścia z bloków
1. Cele lekcji:
Umiejętności:
Uczeń:
doskonali technikę pchnięcia kulą
doskonali technikę wyjścia z bloków
Wiadomości:
Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
Zadania wychowawcze:
- wdrażanie do samodzielności niebezpiecznych ćwiczeń – rzut piłką lekarską
2. Metody pracy: zabawowo- naśladowcza, ruchowa, praca indywidualna, grupowa
3. Środki dydaktyczne: 2 bloki startowe, 4 kule (4kg), 8 piłek (2 i 3kg)
4. Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza:
Zorganizowanie grupy
Sprawdzenie listy obecności i gotowości uczniów do zajęć (ściągnięcie biżuterii, zegarków).
Ustawienie uczniów w szeregu przed salą gimnastyczną. Po pierwszej części następuje wyjście ze szkoły. Uczennice biorą bloki startowe, piłki lekarskie oraz kule (4kg)
Podanie zadań lekcji i motywacji do ćwiczeń
Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się doskonaleniem techniki pchnięcia kulą. Będzie to kontynuacja ćwiczeń z poprzedniej lekcji. Ćwicząc solidnie na poprzednich zajęciach oraz teraz, nauczycie się poprawnej techniki pchnięcia kulą. Dziś będziemy mieć sprawdzian z techniki wyjścia z bloków (za „łabędzią” trójką).
Ustawienie w szeregu na linii bocznej boiska do koszykówki.
Ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące:
Trucht dookoła boiska do koszykówki i wykonywanie następujących ćwiczeń:
krok odstawno – dostawny
skip C
skip A
krążenia obustronne rąk
podskoki z nogi na nogę z wymachem naprzemianstronnym rąk
trucht tyłem
Ćwiczenia w marszu:
wymachy nóg w górę co trzeci krok
wymachy rąk w bok
co trzeci krok skłon tułowia w przód
co trzeci krok dotknięcie ziemi ręką
Ćwiczenia w miejscu w parach:
partnerki podają sobie prawą nogę i prawą rękę i w tej pozycji wykonują podskoki.
uczennice ustawiają się tyłem do siebie; jedna partnerka bierze drugą na plecy i wykonuje skłon w przód (w ten sposób naciąga jej mięsnie brzucha)
W momencie gdy trwa rozgrzewka uczennice niećwiczące ustawiają bloki startowe.
Faza realizacyjna:
Doskonalenie techniki pchnięcia kulą
Ćwiczenia przygotowujące – wielobój rzutowy:
rzuty piłki znad głowy
rzut w tył ponad głową
rzut w przód z pomiędzy nóg
pchnięcie piłki lewą i prawą ręką
wyrzut piłki z przed klatki piersiowej z przysiadu
Ruty wielobojowe wykonywane są na boisku do koszykówki. Do dyspozycji są piłki 1 i 2 kilogramowe. Ruty wykonuje cała grupa w parach. Ustawienie jak na rysunku.
2. Ćwiczenia techniczne:
Po rzutach wielobojowych uczennice wykonują ćwiczenia metodyczne do pchnięcia kulą na murawie obok boiska do koszykówki. Część dziewcząt ćwiczy kulami (4kg), część piłkami lekarskimi (1kg). Po paru rzutach uczennice wymieniają się sprzętem (zasada „fair play”). Prowadzący przypomina ćwiczenia z poprzedniej lekcji i pokazuje nowe.
Ćwiczenie 1
Uczniowie stają przodem do kierunku wyrzutu; stopy równolegle – pchnięcie z pozycji obniżonej ciała.
Ćwiczenie 2
Uczniowie stają bokiem do kierunku wyrzutu w lekkim rozkroku, ciężar ciała przenoszą na nogę położoną dalej od rzutni; następnie wypychają kulę.
Ćwiczenie 3
Ustawienie tyłem do kierunku wyrzutu kuli; ciężar ciała na nodze wykrocznej, pozycja mocno obniżona, „wkręcenie” kolana, potem bioder, a następnie barków. Wypchnięcie kuli.
Ćwiczenie 4
Ustawienie bokiem do kierunku rzutu w lekkim rozkroku, przeskok w bok tak, aby prawa noga znalazła się z miejscu nogi lewej. Wykonanie pchnięcia.
Ćwiczenie 5
Pełna technika pchnięcia z poślizgu.
Po ćwiczeniach metodycznych wszystkie uczennice przechodzą na starty niskie z bloków. Każda wykonuje starty próbne.
3. Sprawdzian techniki wyjścia z bloków.
Sprawdzian – prowadzący ocenia głównie takie elementy, jak:
wejście do bloków
poprawna praca rąk
długość kroku
szybkość wyjścia z bloków
Starty odbywają się parami. Każda osoba ma dowolną ilość prób. Ustawienie na bieżni jak na rysunku powyżej.
Faza podsumowująca:
Ćwiczenia rozluźniające
- wolny trucht dookoła boiska
- luźne skłony w przód
2. Podsumowanie lekcji
3**.** Przeczytanie ocen ze sprawdzianu
4. Omówienie postępów w pchnięciu kulą
5. Ustawienie w szeregu na placyku przyszkolnym.
6. Odmaszerowanie do szatni
Bibliografia:
R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1989.
Czas trwania lekcji: 45 minut