Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla klasy I liceum

Temat: Doskonalenie techniki stania na rękach oraz nauczanie przewrotu w przód z naskoku na ręce.

1.Cele lekcji:

Umiejętności:

Uczeń:

  • doskonali technikę stania na rękach

  • usprawnia technikę przewrotu w przód z naskoku na ręce

- dba o zdrowie i życie kolegi podczas asekuracji przy ćwiczeniach

Wiadomości:

Uczeń:

- zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń

2. Metody pracy: zabawowo- naśladowcza, ruchowa, praca indywidualna, praca grupowa, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne: 3 materace, 3 maty gumowe

4. Przebieg lekcji:

Faza przygotowująca:

  1. Zorganizowanie grupy

  2. Ustawienie uczniów w szeregu auli

  3. Powitanie

  4. Raport

  5. Sprawdzenie gotowości do zajęć (ściągniecie zegarków, biżuterii)

  6. Podanie zadań lekcji i motywacji do ćwiczeń (Wykonując wszystkie ćwiczenia w dniu dzisiejszym, dzieci wzmocnią sobie ramiona. Nauczą się także prawidłowego przewrotu w przód, co może być pomocne w dostaniu się do szkoły średniej o profilu sportowym i później na studia)

  7. Zabawa masowa.

Berek ranny (berek stara się kogoś dotknąć. Złapana osoba musi trzymać się za miejsce, w które została dotknięta; w tej pozycji goni następną osobę)

Zabawa rozpoczyna się i kończy na gwizdek. Prowadzący zwraca uwagę na bezpieczeństwo.

Prowadzący stoi naprzeciwko ćwiczących i pokazuje, co mają robić.

8. Ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące

Prowadzący stoi przed grupą ćwiczących, pokazuje ćwiczenia oraz poprawia błędy w ich wykonaniu.

Aby lepiej rozgrzać mięśnie, uczennice wykonują trucht dookoła korytarza i ćwiczą:

  • krążenia ramion w przód i w tył naprzemianstronne 20x

  • krążenia ramion w przód i w tył obustronne 20x

  • cwał bokiem - frontem do środka koła i na zewnątrz koła 15x

  • przekładanka bokiem 15x

  • skip A C 10x

  • podskoki 10x

Ćwiczenia w miejscu:

  • skręty tułowia w postawie stojącej10x

  • skręty tułowia w opadzie tułowia 10x

  • krążenia biodrami10x

  • krążenia tułowia 10x

  • skłony tułowia 10x

Ćwiczenia gibkości w parach:

  • siad rozkroczny przodem do siebie, chwyt za dłonie i wzajemne przeciąganie się

  • siad płotkowy przodem do siebie; ćw. jak wyżej.

Faza realizacyjna:

1. Doskonalenie stania na rękach

I – zastęp

Ćwiczenie 1.

Stanie na głowie z asekuracją.

Ćwiczenie 2.

Ćwiczenia w parach (jedna osoba asekuruje, druga ćwiczy). Ćwiczenie trwa ok. 10 sek., potem następuje zmiana ćwiczących.

Ćwiczenie 3.

Wyskoki z przysiadu 3 x 6

Nauczanie przewrotu w przód z naskoku.
II – zastęp

Ćwiczenie 1.

Uczeń wykonuje przewroty na materacach (ćwiczenia oswajające)

  • Przewrót w przód, wyskok, obrót w powietrzu, lądowanie, przewrót w przód

  • Przewroty w tył na prostych nogach

  • Jedna osoba kładzie się na ziemi, druga wykonuje przewrót w przód przez nią.

Następnie prowadzący wykonuje pokaz i uczennice starają się wykonać ćwiczenie prawidłowo.

Ćwiczenie 2.

Ćwiczenia mięsni brzucha „scyzoryki” na materacu 3x10.

Podział na zastępy dokonuje się po odliczeniu do dwóch. Zmiany w zastępach dokonuje się na sygnał prowadzącego. Podczas stania na głowie wykorzystywane są gumowe maty, natomiast stanie na rękach odbywa się na ziemi. Na drugim stanowisku są trzy materace do dyspozycji ćwiczących.

Faza podsumowująca:

  1. Ćwiczenia rozluźniające:

- dwa okrążenia truchtem dookoła boiska (ok. 500 m)

- ćwiczenia oddechowe w miejscu:

- skłony połączone z prawidłowym oddychaniem.

- podskoki rozluźniające mięśnie

Przed wyjściem na boisko uczennice sprzątają aulę. Wyjście na boisko następuje w sposób zorganizowany.

  1. Podsumowanie lekcji i pożegnanie

3. Krótka pogadanka na temat potrzeby uprawiania codziennych ćwiczeń oraz tych ćwiczeń, które miały miejsce na lekcji wychowania fizycznego. Pogadanka odbywa się na boisku szkolnym.

4. Pożegnanie – okrzyk.

Bibliografia:

- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1989.

- Barański K. i inni, Technika i metodyka nauczania podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, AWF Warszawa 1971.

Czas trwania lekcji: 45 min.

R4E7N77drPiqf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.00 KB w języku polskim