Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie umiejętności obliczania w zbiorze liczb wymiernych

Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie liczby wymiernej,

  • zna kolejności wykonywania działań.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi porównać liczby wymioerne,

  • potrafi w umiejętny sposób stosowania podstawowe techniki liczenia do rozwiązywania zadań, oraz sprawnie i skutecznie zastosować je do zadań typowych,

  • potrafi korzystać z kalkulatora do obliczeń.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Gotowa rozsypana – zadania, rzutnik.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  2. Podział klasy na 6 grup. Rozdanie kopert z zadaniami (załącznik 1) oraz instrukcji j (załącznik 2). Wyjaśnienie niejasności.

b) Faza realizacyjna

  1. Praca w grupach.

  2. Zadanie dodatkowe dla grupy, która wykonała zadania wcześnie (załącznik 3).

  3. Zapisanie na tablicy przez przedstawicieli grupy utworzonych wyrazów i ułożenie z nich zdania.

  4. Zapisanie tematu lekcji.

c) Faza podsumowująca

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela na folii zadania dla wszystkich uczniów (załącznik 4).

  2. Analiza zadania przez uczniów. Samodzielna praca.

  3. Omówienie wyników i zapisanie obliczeń w zeszycie.

  4. Usystematyzowanie zagadnień poruszanych w zadaniach.

Bibliografia

Małgorzata Paszynska Rachunki z hasłem Matematyka w szkole nr 17, 2002

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1__Faza)

GRUPA1

(-4)+(-24):(-6)=

0

D

(458316):11124=

1

O

212:114=

2

S

(3,5+41220)1,025=

3

K

(3141,6)113+145=

4

O

-(-11+14)-(16‑27)=

8

N

(7,56314)(2,8:25)=

9

(-9)-2*(-6)-(-8)=

11

L

445334=

18

E

38:0,95=

40

N

(8,05‑7,6)*100=

45

I

4,7+18,32+7,34+12,84+20,79=

64

E

GRUPA2

313:326=

1

U

(416218)124=

2

M

(14+18)(1926)=

3

I

135*123+113=

4

E

(7,8+31620)1,12*5=

6

J

[(6)(4)]*(3)+(42):(6)=

13

(8,53112)*(1213:14)=

25

T

3,4+1,78+7,6+11,27+2,95=

27

N

(4)3*(9)(7)=

30

O

37:0,74=

50

Ś

(6,045,3)*100=

74

C

623*112:0,1=

100

I

GRUPA 3

418:32318=

1

114112+18=

2

B

(3,7+51420)1,085=

4

L

(13+19)(1728)=

5

I

[(8)(5)](2)+(24):(8)=

9

C

13:0,65=

20

Z

(3,52116)(9,6:35)=

23

A

(4)3(7)(7)=

24

N

1,6+2,57+6,8+13,29+4,74=

29

I

(9,078,2)100=

87

A

GRUPA 4

415:2141325=

1

W

(7,9+21820)1,165=

5

Z

(16+24)(1125)=

6

B

[(9)(7)](4)+(18):(6)=

11

I

(16)3(8)(7)=

15

O

18:0,75=

24

R

4,6+2,59+6,9+15,26+3,65=

33

Z

(4,093,5)100=

59

E

GRUPA 5

(314135)11315=

2

L

614+3,375+38=

10

I

41,4+1425=

20

[(8)(18)]235=

26

Z

8,4+18,37+2,34+0,89=

30

B

GRUPA 6

214:11212=

1

W

17811313=

2

Y

-(-12+17)-(16‑24)=

3

(7,4+6820)1,74=

7

I

[(8)(6)](4)+(21):(7)=

11

E

3,7+2,49+5,8+12,37+1,64=

26

R

(5,07‑4,8)*100=

27

N

(-3)-3*(-6)-(-13)=

28

Y

(6121112)(4,8:46)=

39

C

51:0,85=

60

H

załącznik 2__Faza)

INSTRUKCJA

  1. Wykonaj działania znajdujące się na kartkach.

  2. Odszukaj litery z otrzymanym wynikiem.

  3. Ułóż wyniki rosnąco.

  4. Odczytaj otrzymany wyraz.

załącznik 3

W wyrażeniu: 313+1591111215+114:1815 rozmieść nawiasy tak, aby jego wartośćbyła równa 3112.

załącznik 4_Faza_podsumowujaca)

  1. Zamień na ułamki dziesiętne i oblicz: (3,11125):45+7

  2. Zamień na ułamki zwykłe i oblicz: 5,5+14(1,223)

  3. Różnicę liczb 5 i 2,2 podziel przez iloczyn liczb 0,7 i

7. Czas trwania lekcji

45 minut ( jeżeli będzie potrzeba można przedłużyć do dwóch godzin).

8. Uwagi do scenariusza

Zadania w kopertach są porozcinane, uczniowie otrzymują je w formie rozsypani – działania na jednym kartoniku, wynik z liczbą na drugim..

RcIwZcOxUuXHD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.73 KB w języku polskim
R1SqIkIhNA8O7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 148.50 KB w języku polskim