Doskonalenie umiejętności obliczania w zbiorze liczb wymiernych
Doskonalenie umiejętności obliczania w zbiorze liczb wymiernych
Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie liczby wymiernej,
zna kolejności wykonywania działań.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi porównać liczby wymioerne,
potrafi w umiejętny sposób stosowania podstawowe techniki liczenia do rozwiązywania zadań, oraz sprawnie i skutecznie zastosować je do zadań typowych,
potrafi korzystać z kalkulatora do obliczeń.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Gotowa rozsypana – zadania, rzutnik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Podział klasy na 6 grup. Rozdanie kopert z zadaniami (załącznik 1) oraz instrukcji j (załącznik 2). Wyjaśnienie niejasności.
b) Faza realizacyjna
Praca w grupach.
Zadanie dodatkowe dla grupy, która wykonała zadania wcześnie (załącznik 3).
Zapisanie na tablicy przez przedstawicieli grupy utworzonych wyrazów i ułożenie z nich zdania.
Zapisanie tematu lekcji.
c) Faza podsumowująca
Wyświetlenie przez nauczyciela na folii zadania dla wszystkich uczniów (załącznik 4).
Analiza zadania przez uczniów. Samodzielna praca.
Omówienie wyników i zapisanie obliczeń w zeszycie.
Usystematyzowanie zagadnień poruszanych w zadaniach.
Bibliografia
Małgorzata Paszynska Rachunki z hasłem Matematyka w szkole nr 17, 2002
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1__Faza)
GRUPA1
(-4)+(-24):(-6)= | 0 | D |
1 | O | |
2 | S | |
3 | K | |
4 | O | |
-(-11+14)-(16‑27)= | 8 | N |
9 | ||
(-9)-2*(-6)-(-8)= | 11 | L |
18 | E | |
38:0,95= | 40 | N |
(8,05‑7,6)*100= | 45 | I |
4,7+18,32+7,34+12,84+20,79= | 64 | E |
GRUPA2
1 | U | |
2 | M | |
3 | I | |
4 | E | |
6 | J | |
13 | ||
25 | T | |
27 | N | |
30 | O | |
50 | Ś | |
74 | C | |
= | 100 | I |
GRUPA 3
1 | ||
2 | B | |
4 | L | |
5 | I | |
9 | C | |
13:0,65= | 20 | Z |
23 | A | |
24 | N | |
29 | I | |
87 | A |
GRUPA 4
1 | W | |
5 | Z | |
6 | B | |
11 | I | |
15 | O | |
24 | R | |
= | 33 | Z |
59 | E |
GRUPA 5
2 | L | |
10 | I | |
20 | ||
26 | Z | |
8,4+18,37+2,34+0,89= | 30 | B |
GRUPA 6
1 | W | |
= | 2 | Y |
-(-12+17)-(16‑24)= | 3 | |
7 | I | |
11 | E | |
3,7+2,49+5,8+12,37+1,64= | 26 | R |
(5,07‑4,8)*100= | 27 | N |
(-3)-3*(-6)-(-13)= | 28 | Y |
39 | C | |
51:0,85= | 60 | H |
załącznik 2__Faza)
INSTRUKCJA
Wykonaj działania znajdujące się na kartkach.
Odszukaj litery z otrzymanym wynikiem.
Ułóż wyniki rosnąco.
Odczytaj otrzymany wyraz.
W wyrażeniu: rozmieść nawiasy tak, aby jego wartośćbyła równa .
załącznik 4_Faza_podsumowujaca)
Zamień na ułamki dziesiętne i oblicz:
Zamień na ułamki zwykłe i oblicz:
Różnicę liczb 5 i 2,2 podziel przez iloczyn liczb 0,7 i
7. Czas trwania lekcji
45 minut ( jeżeli będzie potrzeba można przedłużyć do dwóch godzin).
8. Uwagi do scenariusza
Zadania w kopertach są porozcinane, uczniowie otrzymują je w formie rozsypani – działania na jednym kartoniku, wynik z liczbą na drugim..