Grafika przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Dno jaskini wznosi się od dolnej krawędzi ilustracji ponad jej środek czterema falistymi poziomymi szarymi pasami. Im dalej w głąb jaskini pasy stają się ciemniejsze, by przejść w czerń odległego wnętrza.
Antoine de Saint‑Exupéry Mały Książę
Grafika przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Dno jaskini wznosi się od dolnej krawędzi ilustracji ponad jej środek czterema falistymi poziomymi szarymi pasami. Im dalej w głąb jaskini pasy stają się ciemniejsze, by przejść w czerń odległego wnętrza.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
Czasami uważasz, że dorośli Cię nie rozumieją. Dlaczego? Przecież mówicie tym samym językiem! A może jest coś, co różni Twój sposób widzenia i odczuwania świata od tego, co myślą i co w nim widzą dorośli?
Polecenie 1
Napisz, co widzisz na zamieszczonej poniżej ilustracji. Z czym kojarzy ci się ten obrazek?
R1FSlOvkPuUpO
(Uzupełnij).
Polecenie 1
Na podstawie opisu zamieszczonej poniżej ilustracji napisz, z czym kojarzy ci się przedstawiony na niej rysunek.
RN5C1usaqe1EM
(Uzupełnij).
RKsxzUWflp2en
Ilustracja przedstawia uproszczoną, obwiedzioną czarną linią i wypełnioną kolorem pomarańczowym formę, przypominającą oglądany z boku kapelusz. Na środku kształt wznosi się jak samotna góra z wklęsłym obniżeniem na szczycie, co może odpowiadać koronie kapelusza (jego części, w którą mieści się głowa) z wgnieceniem w górnej części korony (tzw. szczyptą). U dołu, po bokach kształt przechodzi w długie, wąskie, poziome wypustki, które mogą być uznane za rondo kapelusza. Wydłużony kształt z lewej jest krótszy od tego z prawej strony. Na samym końcu tego prawego dostrzec można czarną kropkę.
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Małego Księcia i wykonaj ćwiczenia.
Mały Książę
Antoine de Saint-ExupéryMały Książę
Gdy miałem sześć lat, zobaczyłem pewnego razu wspaniały obrazek w książce opisującej wyspę dziewiczą. Książka nazywała się „Historie prawdziwe”. Obrazek przedstawiał węża boa połykającego drapieżne zwierzę. Oto kopia rysunku:
RQT33ueNGOisu
Grafika przedstawia w uproszczony sposób pomarańczowego węża owiniętego szczelnie wokół tułowia zwierzęcia pokrytego szarym futrem. Ciało gada tworzy pionową kolumnę z nawiniętych skosem jak ciasno skręcona sprężyna, splotów. Górny ostatni splot odstaje od kolumny w lewo. Na końcu zawija się w górę, gdzie kończy się dużą ukazaną bokiem głową z rozwartym szeroko pyskiem. Paszcza, nad którą znajduje się niewielkie okrągłe oko, zawiera liczne pokaźne ostre zęby. Jest skierowana w prawą stronę, gdzie z ostatniego splotu wystaje głowa szarego zwierzęcia również ukazana profilem skierowana szpiczastym nosem w lewo w stronę pyska węża. Jej niewielki cofnięty schowany pod nosem pyszczek jest otwarty, ukazując przednie zęby. Nad nim widnieje również okrągłe oko, a na czubku głowy niewielkie zaokrąglone na końcach uszy. Poniżej krótkiej szyi ciało zwierzątka ginie w splotach, by ukazać na dole skierowany poziomo w prawo długi, chudy, pokryty futrem ogon. Po drugiej stronie wężowej spirali ścieli się po ziemi, podpierający ją, zawinięty na końcu jak haczyk ogon węża.
1. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
W książce było napisane: „Węże boa połykają w całości schwytane zwierzęta. Następnie nie mogą się ruszać i śpią przez sześć miesięcy, dopóki zdobycz nie zostanie strawiona”. Po obejrzeniu obrazka wiele myślałem o życiu dżungli. Pod wpływem tych myśli udało mi się za pomocą kredki stworzyć mój pierwszy rysunek. Rysunek nr 1. Wyglądał on tak:
RF94SVo0dJcpg
Grafika przedstawia uproszczoną, obwiedzioną czarną linią i wypełnioną kolorem pomarańczowym formę, przypominającą oglądany z boku kapelusz. Na środku kształt wznosi się jak samotna góra z wklęsłym obniżeniem na szczycie, co może odpowiadać koronie kapelusza (jego części, w którą mieści się głowa) z wgnieceniem w górnej części korony (tzw. szczyptą). U dołu, po bokach kształt przechodzi w długie, wąskie, poziome wypustki, które mogą być uznane za rondo kapelusza. Wydłużony kształt z lewej jest krótszy od tego z prawej strony. Na samym końcu tego prawego dostrzec można czarną kropkę.
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
Pokazałem moje dzieło dorosłym i spytałem, czy ich nie przeraża. – Dlaczego kapelusz miałby przerażać? – odpowiedzieli dorośli. Mój obrazek nie przedstawiał kapelusza. To był wąż boa, który trawił słonia. Narysowałem następnie przekrój węża, aby dorośli mogli zrozumieć. Im zawsze trzeba tłumaczyć. Mój rysunek numer 2 wyglądał następująco:
R1BBkytnAiybi
Grafika w kolorze brązowym przedstawia w uproszczony sposób widzianego z boku słonia obwiedzionego pętlą utworzoną z dość szerokiej linii. Jej obrys przypomina pomarańczowy kształt poprzedniej grafiki. Słoń jest skierowany opuszczoną do ziemi trąbą w lewą stronę. Za jego ogonem linia łączy się, zamykając pętlę i, ciągnąc się poziomo przez odcinek zbliżony długością do odległości między przednimi i tylnymi nogami słonia, rozszerza do kształtu z kropką przypominającego głowę.
3. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
Dorośli poradzili mi, abym porzucił rysowanie węży zamkniętych i otwartych i abym się raczej zajął geografią, historią, arytmetyką i gramatyką. W ten sposób, mając lat sześć, porzuciłem wspaniałą karierę malarską. Zraziłem się niepowodzeniem rysunku numer 1 i numer 2. Dorośli nigdy nie potrafią sami zrozumieć. A dzieci bardzo męczy konieczność stałego objaśniania. Musiałem wybrać inny zawód: zostałem pilotem. Latałem po całym świecie i muszę przyznać, że znajomość geografii bardzo mi się przydała. Potrafiłem jednym rzutem oka odróżnić Chiny od Arizony. Ta wiedza oddaje duże usługi, szczególnie wówczas, gdy błądzi się nocą. Zawód pilota dał mi okazję do licznych spotkań z wieloma poważnymi ludźmi. Wiele czasu spędziłem z dorosłymi. Obserwowałem ich z bliska. Lecz to nie zmieniło mej opinii o nich. Gdy spotykałem dorosłą osobę, która wydawała mi się trochę mądrzejsza, robiłem na niej doświadczenie z moim rysunkiem numer 1, który stale nosiłem przy sobie. Chciałem wiedzieć, czy mam do czynienia z osobą rzeczywiście pojętną. Lecz za każdym razem odpowiadano mi: – To jest kapelusz. – Wobec tego nie rozmawiałem ani o wężach boa, ani o lasach dziewiczychtKkTHjrKB1_000tp001lasach dziewiczych, ani o gwiazdach. Starałem się być na poziomie rozmówcy. Rozmawiałem o brydżu, golfie, polityce i krawatach. A dorosły był zadowolony, że poznał tak rozsądnego człowieka.
k_1 Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę, tłum. Jan Szwykowski, Warszawa 2014.
Ćwiczenie 1
Ustal, kim jest jego narrator powyższego fragmentu tekstu.
R2FVU1ZF0gspb
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że narrator jest to osoba opisująca przebieg akcji lub wydarzeń.
Narratorem fragmentu Małego Księcia jest dorosły mężczyzna, który opowiada o wydarzeniach z przeszłości. Opisuje on czas, gdy miał sześć lat i pokazał swój pierwszy rysunek dorosłym, aby dowiedzieć się, jak oni go zinterpretują. Przywołuje on ich reakcje, pytanie zadawane dziecku oraz rady, jakie mu dawali. Narrator opowiada również o swoim zawodzie w dorosłym życiu oraz o tym, że nigdy nie przestał pokazywać dorosłym osobom swojego rysunku nr 1.
Ćwiczenie 2
Zastanów się, czy twoja odpowiedź na zadane w tekście pytania byłaby podobna do odpowiedzi dorosłych. Wyjaśnij na podstawie zamieszczonego fragmentu Małego Księcia, z czego może wynikać różnica w odpowiedziach dzieci i dorosłych.
R148yp4FKbftJ
(Uzupełnij).
Zastanów się, jak dziecko postrzega świat, a jak widzi go dorosły.
Odpowiedzi dziecka na zadane w tekście pytania różnią się od tych, jakie udzielają dorośli. Różnica w odpowiedziach dzieci i dorosłych wynika z ich odmiennego postrzegania rzeczywistości oraz innego jej doświadczania. Dzieci mają bujną wyobraźnię, a dorosły patrzy na wiele spraw, wyciągając wnioski tylko z tego, co potrafi dostrzec zmysłem wzroku, często odwołuje się do zdobytego w ciągu życia doświadczenia i wiedzy.
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, dlaczego rysunek przedstawiający węża pożerającego zwierzę nie przerażał dorosłych.
RkfpWFGehf1k5
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, jakie skojarzenia mieli dorośli, widząc rysunek.
Pierwszy rysunek autora nie przerażał dorosłych, ponieważ widzieli kapelusz.
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij, co spowodowało, że narrator porzucił chęć zostania malarzem.
R1RnQ64aiNGy8
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na wypowiedź: „zraziłem się niepowodzeniem rysunku numer 1 i numer 2”.
Narrator nie chciał zostać malarzem, ponieważ zraził się tym, że dorośli nie odczytują właściwie jego rysunków. Jeśli zostałby malarzem lub rysownikiem, dorośli nie potrafiliby zobaczyć ważnych treści, które chciałby przekazać.
Ćwiczenie 5
Odszukaj w tekście informacje na temat zawodu, jaki obrał w dorosłym życiu narrator opowieści o Małym Księciu. Zilustruj swoją odpowiedź właściwym cytatem.
RUHjXxGs0w3eu
(Uzupełnij).
Przeczytaj uważnie tekst i znajdź fragment mówiący o zawodzie narratora w dorosłym życiu.
W dorosłym życiu narrator został pilotem. „Zawód pilota dał mi okazję do licznych spotkań z wieloma ludźmi”.
Ćwiczenie 6
Opisz „eksperyment”, jakiem poddawał Pilot osoby dorosłe. Podaj motyw jego postępowania.
R1N2Prjalv0pG
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, co chciał sprawdzić, wykonując to doświadczenie.
Pilot nosił przy sobie rysunek nr 1 - węża boa, który trawił słonia. Pokazywał go osobom dorosłym - które, według niego, powinny być mądre i pytał je, co on przedstawia. Za każdym razem uzyskiwał tę samą odpowiedź: kapelusz. W „eksperymencie” chodziło o sprawdzenie, czy pytana osoba ma wyobraźnię.
Połącz związki wyrazowe z ich objaśnieniami. zobaczyć coś oczyma wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię ludzie z wyobraźnią Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię teatr wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię wyobraźnia wzrokowa Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię mieć bujną wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię pobudzać czyjąś wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię coś przekracza granice ludzkiej wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię
Połącz związki wyrazowe z ich objaśnieniami. zobaczyć coś oczyma wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię ludzie z wyobraźnią Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię teatr wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię wyobraźnia wzrokowa Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię mieć bujną wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię pobudzać czyjąś wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię coś przekracza granice ludzkiej wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9YnwcO4Q7ilM
Ćwiczenie 9
Asia, opowiadając o ostatniej książce, tak bardzo 1. pobudziła moją wyobraźnię, że wydawało mi się, że przeżywam wszystkie przygody razem z bohaterami.
Asia, opowiadając o ostatniej książce, tak bardzo 1. pobudziła moją wyobraźnię, że wydawało mi się, że przeżywam wszystkie przygody razem z bohaterami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Wyszukaj w tekście fragment mówiący o wężach boa w książce pt. „Historie prawdziwe” i ułóż do niego pytania.
R6FVaeoxMijBZ
(Uzupełnij).
Układając pytania, zwróć uwagę na sposób odżywiania się i trawienia węży boa.
Fragment o wężach boa: „Węże boa połykają w całości schwytane zwierzęta. Następnie nie mogą się ruszać i śpią przez sześć miesięcy, dopóki zdobycz nie zostanie strawiona”.
Pytania do powyższego fragmentu:
Czym żywią się węże boa?
W jaki sposób zjadają schwytane zwierzęta?
Jak wygląda proces trawienia zjedzonych zwierząt?
Polecenie 2
Wyszukaj w encyklopedii lub w internecie odpowiedzi na zredagowane przez siebie pytania. Przygotuj notatkę informacyjną o wężach boa.
RXj2argO2nePU
(Uzupełnij).
RdGjwwXc6M4Ox
Fotografia barwna przedstawiająca na pierwszym planie węża boa owiniętego wokół konara drzewa. Wypełniający niemal cały kadr boa ma jasnobrązową łuskę pokrytą ciemniejszym wzorem w kształcie rombów. Konar, wokół którego owinął się gad, wyłania się z dolnego lewego narożnika. Pokryty jest początkowo spękaną, jasną korą, której zagłębienia porastają szarozielone glony. Z tyłu w tle nieostro ukazana ściana o brązowo‑szarej strukturze.
Wąż boa
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1R7Vu0MCyLjY
Archiwalna fotografia czarno‑biała przedstawiająca na pierwszym planie czterech, szczupłych, azjatyckich mężczyzn stojących parami w pełnym słońcu na środku wiejskiej drogi i trzymających kilkumetrowego węża boa, którego brzuch jest wyraźnie pogrubiały po zjedzeniu posiłku. Trzej z nich są ustawieni frontem do widza, a pierwszy z lewej nieco bokiem. Mężczyźni są bosi, trzej mają na głowie kapelusze.
Boa dusiciel, Surinam
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 3
Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Czy chcesz stać się dorosły? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RGdrp8jMzcPgL
(Uzupełnij).
R1Yh0cQzO37DQ
Barwna reprodukcja obrazu przedstawiającego na pierwszym planie kobietę trzymającej dziewczynkę i lalkę. Dziewczynka ma jasne włosy z wpiętymi po bokach szarymi kwiatkami i bluzkę w tym samym kolorze, w dole widać tylko cień ciemnej spódnicy. Lalka o ciemnych włosach, w czerwonej bluzce i niebiesko‑białej spódnicy jest trzymana przez kobietę w lewej, wyprostowanej dłoni tak, że lekko powłóczy nogami po ziemi. Dziewczynka trzymana jest przez kobietę prawą ręką. Kobieta stoi przed małą sadzawką, a za nią na bujanym koniku siedzi mężczyzna przebrany za klauna. Ma czerwony nos i niewielką białą, w kształcie stożka, czapeczkę, w lewej dłoni trzyma długi patyk, udający lejce. Kobieta i mężczyzna ubrani są na biało. Za nimi dwa ogrodzone drzewa kwitnące też na biało. Jeszcze dalej bielony dom, jego dach jest namalowany różnymi odcieniami szarości.
Rozstanie (Pożegnanie, Konik zwierzyniecki), praca pochodzi Z cyklu dziecięcych póz
Źródło: Witold Wojtkiewicz, tempera na płótnie, 1908 r., Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Ćwiczenie 11
Określ, co jest tematem zamieszczonego powyżej obrazu Witolda Wojtkiewicza.
RfPD6JTzlZKaR
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na emocje bohaterów obrazu.
Witold Wojtkiewicz na obrazie Rozstanie ukazał dziewczynkę z dwoma lalkami i chłopca przebranego za klauna bujającego się na koniku. Wydaje się, że oboje są już dużymi dziećmi, ale ciągle jeszcze mają potrzebę bawienia się swoimi zabawkami. Dziewczynka smutno spogląda na swoje lalki, jakby przeczuwała, że będzie musiała się z nimi rozstać. Chłopiec korzysta z chwil beztroski i pogania konika cienkim patykiem, ale brak uśmiechu na jego twarzy może świadczyć o tym, że on również czuje, że czas jego dzieciństwa właśnie upłynął.
Polecenie 4
Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, która będzie odpowiadała na pytanie: Kiedy człowiek staje się dorosły? Skorzystaj z własnych obserwacji i przemyśleń.
R1OSCEQd0VSIY
(Uzupełnij).
tKkTHjrKB1_000tp001
lasy dziewicze – lasy pierwotne, nietknięte ludzką ręką, dzikie