RGbwsuUzXG6tJ

Dostępne tylko dla dzieci

Grafika przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Dno jaskini wznosi się od dolnej krawędzi ilustracji ponad jej środek czterema falistymi poziomymi szarymi pasami. Im dalej w głąb jaskini pasy stają się ciemniejsze, by przejść w czerń odległego wnętrza.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Czasami uważasz, że dorośli Cię nie rozumieją. Dlaczego? Przecież mówicie tym samym językiem! A może jest coś, co różni Twój sposób widzenia i odczuwania świata od tego, co myślą i co w nim widzą dorośli?

Polecenie 1

Napisz, co widzisz na ilustracji. Z czym kojarzy ci się ten obrazek?

RDg4OfBaA9GGJ
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Na podstawie poniższego opisu ilustracji napisz, z czym Ci się ona kojarzy.

R91HmPjTfQGls
(Uzupełnij).
R1NYSNpxUNMWL
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie tekst Wąż boa, który trawił słonia. Określ, kim jest narrator fragmentu powieści Mały Książę.

R1ORNKI2hRvrB
(Uzupełnij).
Wąż boa, który trawił słonia
Antoine de Saint-Exupéry Wąż boa, który trawił słonia

Gdy miałem sześć lat, zobaczyłem pewnego razu wspaniały obrazek w książce opisującej wyspę dziewiczą. Książka nazywała się 'Historie prawdziwe'. Obrazek przedstawiał węża boa połykającego drapieżne zwierzę. Oto kopia rysunku:

R1GUZfPJPHMJc
1. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

W książce było napisane: 'Węże boa połykają w całości schwytane zwierzęta. Następnie nie mogą się ruszać i śpią przez sześć miesięcy, dopóki zdobycz nie zostanie strawiona'.
Po obejrzeniu obrazka wiele myślałem o życiu dżungli. Pod wpływem tych myśli udało mi się za pomocą kredki stworzyć mój pierwszy rysunek. Rysunek nr 1. Wyglądał on tak:

R1NYSNpxUNMWL
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

Pokazałem moje dzieło dorosłym i spytałem, czy ich nie przeraża.
– Dlaczego kapelusz miałby przerażać? – odpowiedzieli dorośli.
Mój obrazek nie przedstawiał kapelusza. To był wąż boa, który trawił słonia. Narysowałem następnie przekrój węża, aby dorośli mogli zrozumieć. Im zawsze trzeba tłumaczyć. Mój rysunek numer 2 wyglądał następująco:

RPo6nWz2QO4Pg
3. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

Dorośli poradzili mi, abym porzucił rysowanie węży zamkniętych i otwartych i abym się raczej zajął geografią, historią, arytmetyką i gramatyką. W ten sposób, mając lat sześć, porzuciłem wspaniałą karierę malarską. Zraziłem się niepowodzeniem rysunku numer 1 i numer 2. Dorośli nigdy nie potrafią sami zrozumieć. A dzieci bardzo męczy konieczność stałego objaśniania. Musiałem wybrać inny zawód: zostałem pilotem. Latałem po całym świecie i muszę przyznać, że znajomość geografii bardzo mi się przydała. Potrafiłem jednym rzutem oka odróżnić Chiny od Arizony. Ta wiedza oddaje duże usługi, szczególnie wówczas, gdy błądzi się nocą.
Zawód pilota dał mi okazję do licznych spotkań z wieloma poważnymi ludźmi. Wiele czasu spędziłem z dorosłymi. Obserwowałem ich z bliska. Lecz to nie zmieniło mej opinii o nich. Gdy spotykałem dorosłą osobę, która wydawała mi się trochę mądrzejsza, robiłem na niej doświadczenie z moim rysunkiem numer 1, który stale nosiłem przy sobie. Chciałem wiedzieć, czy mam do czynienia z osobą rzeczywiście pojętną. Lecz za każdym razem odpowiadano mi: – To jest kapelusz. – Wobec tego nie rozmawiałem ani o wężach boa, ani o lasach dziewiczychtKkTHjrKB1_000tp001lasach dziewiczych, ani o gwiazdach. Starałem się być na poziomie rozmówcy. Rozmawiałem o brydżu, golfie, polityce i krawatach. A dorosły był zadowolony, że poznał tak rozsądnego człowieka.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, Wąż boa, który trawił słonia, [w:] tegoż, Mały Książę, tłum. Jan Szwykowski, Warszawa 2014.
Ćwiczenie 2

Ustal, czy twoja odpowiedź na zadane w tekście pytania będzie podobna do odpowiedzi dorosłych. Wyjaśnij na podstawie tekstu, z czego może wynikać różnica w odpowiedziach dzieci i dorosłych.

R1VBEZQLyI1mo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Określ, czy narrator tekstu spotkał osobę dorosłą, która zinterpretowałaby rysunek tak, jak on tego oczekiwał.

RJ7qxK60rU1k1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego rysunek przedstawiający węża pożerającego zwierzę nie przerażał dorosłych.

RsXLRdKycVNq9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Co spowodowało, że narrator nie chciał zostać malarzem? Zapisz swoją odpowiedź.

RgW97PImCdBOK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Podaj, kim narrator został w dorosłym życiu.

Ry5o0orL5amun
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Napisz, jakie doświadczenie wykonywał pilot na osobach dorosłych. Dlaczego to robił?

RAhCGTnpkBPL1
(Uzupełnij).
Rk8Du6AdrUTRd
Ćwiczenie 8
Zaznacz synonimy słowa „wyobraźnia”. Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. pomysłowość, 3. inwencja, 4. polot, 5. imaginacja, 6. zaradność, 7. inteligencja, 8. rozsądek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RY0eVC2SRo0Hc
Ćwiczenie 9
Połącz związki wyrazowe z ich objaśnieniami. zobaczyć coś oczyma wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię ludzie z wyobraźnią Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię teatr wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię wyobraźnia wzrokowa Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię mieć bujną wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię pobudzać czyjąś wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię coś przekracza granice ludzkiej wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RtjgWkeKltNH1
Ćwiczenie 10
Asia, opowiadając o ostatniej książce, tak bardzo 1. pobudziła moją wyobraźnię, że wydawało mi się, że przeżywam wszystkie przygody razem z bohaterami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyszukaj w tekście fragment mówiący o wężach boa w książce pt. 'Historie prawdziwe' i ułóż do niego pytania. Zapisz je poniżej.

R17jBcJMXYow3
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyszukaj w encyklopedii lub w internecie odpowiedzi na swoje pytania. Przygotuj notatkę informacyjną o tych wężach. Zapisz ją poniżej.

R1aoJriBshJaN
(Uzupełnij).
Rdp6CzxyvzO8J
Wąż boa
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ryc7cWbkmZa4P
Boa dusiciel, Surinam
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Zastanów się, co odróżnia dorosłych od dzieci w postrzeganiu świata. Odpowiedz na pytania:

  • O czym twoim zdaniem zwykle rozmawiają dorośli, a o czym dzieci?

  • Czy chcesz stać się dorosły? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ZG8CbuYd3n9
(Uzupełnij).
RsaqbrukEO9Yk
Rozstanie (Pożegnanie, Konik zwierzyniecki), praca pochodzi Z cyklu dziecięcych póz
Źródło: Witold Wojtkiewicz, tempera na płótnie, 1908 r., Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Ćwiczenie 12

Określ, co jest tematem powyższego obrazu Witolda Wojtkiewicza.

R12vhkt6zrxPT
(Uzupełnij).

Wysłuchaj lub obejrzyj film, na którym Elżbieta Golińska recytuje wiersz Józefa Ratajczaka pt. Pożegnanie baśni.

RRPHBO46SJYnn
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem: Józef Ratajczak „Pożegnanie baśni". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Pożegnanie baśniJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Pożegnanie baśni

Jeśli już zaczniesz
wszystko widzieć wyraźnie,
blask od cienia
odróżnisz,
odejdą baśnie,
by nigdy nie wrócić.
Zwierzęta mówić przestaną,
czary odlecą z przedmiotów,
wieloryb się zmieni w butelkę tranu,
a słońce w kroplę potu.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Józef Ratajczak, Pożegnanie baśni, [w:] tegoż, Pożegnanie baśni, Poznań 1972.
Polecenie 4

Napisz, w jaki sposób bawisz się swoimi zabawkami.

Wskazówka: Weź pod uwagę to, czy zwykłym przedmiotom w czasie zabawy, nadajesz czarodziejską moc, np. lalki i misie mają zdolność mówienia.

R1IsOATCPHAzK
(Uzupełnij).
RwhEC9HDiYZ9m
Ćwiczenie 13
Na podstawie wiersza Józefa Ratajczaka uzupełnij metafory.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, jak rozumiesz metafory przywołane w utworze Józefa Ratajczaka Pożegnanie baśni.

RxKMcEXwLKJLV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Określ, kiedy człowiek staje się, zdaniem podmiotu lirycznego w wierszu, dorosłym.

R9VY6asI6SFpY
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź na temat: Kiedy według ciebie człowiek staje się dorosły? Skorzystaj z własnych obserwacji i przemyśleń.

RGpnIMESXVNu1
(Uzupełnij).
tKkTHjrKB1_000tp001