Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat od Antygony do Dziadów — przemiany gatunku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: treść dramatów (Antygona, Hamlet, Makbet, Dziady cz. III); cechy gatunkowe tragedii antycznej, dramatu szekspirowskiego, dramatu romantycznego; różnice między typami dramatu

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odnajdywać cechy gatunkowe tekstu; analizować utwór pod względem strukturalnym; wymienić cechy dramatu; dostrzegać wpływ czasu na literaturę; wypowiadać się na forum; tworzyć notatkę.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, praca jednostkowa, praca w grupach, elementy dyskusji, heureza.

3. Środki dydaktyczne

Sofokles, Antygona, dowolne wydanie; Szekspir W., Hamlet, Makbet, dowolne wydanie; Mickiewicz A., Dziady cz. III, dowolne wydanie.

4. Przebieg lekcji

Uświadomienie celów lekcji.

Przypomnienie jak powstał dramat starożytny.

Wspólnie z nauczycielem przypomnienie cech gatunkowych tragedii antycznej na przykładzie Antygony. Zapisanie ich w tabeli. Załącznik 1

Przypomnienie przez uczniów cech dramatu szekspirowskiego. Uzupełnianie tabeli.

Praca w parach, analiza cech gatunkowych dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III — według zagadnień z tabeli*.*

Uzupełnienie trzeciej części tabeli przez trzy losowo wybrane osoby.

Dyskusja na temat zmian jakie uczniowie zauważają w teatrze współczesnym.

5. Bibliografia

  1. Biernacki M., Pawlus M., Słownik gatunków literackich, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 1999.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  3. Mickiewicz A., Dziady cz. III, dowolne wydanie.

  4. Sofokles, Antygona, dowolne wydanie.

  5. Szekspir W., Hamlet, Makbet, dowolne wydanie.

6. Załączniki

Załącznik 1

chóru

Pieśni chóru: parodos, exodos

Podział na stasimony i epeisodiony

Zasada trzech jedności

Ilość osób na scenie

Nawiązanie do mitu

Konflikt tragiczny

Fatum

Katharsis

Decorum

Deus ex machina

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RlEMycmqDaqkY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.10 KB w języku polskim
Rkrcc9k5UrcQI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 14.50 KB w języku polskim