Dramat od "Antygony" do "Dziadów" — przemiany gatunku
Dramat od Antygony do Dziadów — przemiany gatunku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: treść dramatów (Antygona, Hamlet, Makbet, Dziady cz. III); cechy gatunkowe tragedii antycznej, dramatu szekspirowskiego, dramatu romantycznego; różnice między typami dramatu
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odnajdywać cechy gatunkowe tekstu; analizować utwór pod względem strukturalnym; wymienić cechy dramatu; dostrzegać wpływ czasu na literaturę; wypowiadać się na forum; tworzyć notatkę.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, praca jednostkowa, praca w grupach, elementy dyskusji, heureza.
3. Środki dydaktyczne
Sofokles, Antygona, dowolne wydanie; Szekspir W., Hamlet, Makbet, dowolne wydanie; Mickiewicz A., Dziady cz. III, dowolne wydanie.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Przypomnienie jak powstał dramat starożytny.
Wspólnie z nauczycielem przypomnienie cech gatunkowych tragedii antycznej na przykładzie Antygony. Zapisanie ich w tabeli. Załącznik 1
Przypomnienie przez uczniów cech dramatu szekspirowskiego. Uzupełnianie tabeli.
Praca w parach, analiza cech gatunkowych dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III — według zagadnień z tabeli*.*
Uzupełnienie trzeciej części tabeli przez trzy losowo wybrane osoby.
Dyskusja na temat zmian jakie uczniowie zauważają w teatrze współczesnym.
5. Bibliografia
Biernacki M., Pawlus M., Słownik gatunków literackich, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 1999.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Mickiewicz A., Dziady cz. III, dowolne wydanie.
Sofokles, Antygona, dowolne wydanie.
Szekspir W., Hamlet, Makbet, dowolne wydanie.
6. Załączniki
Załącznik 1
chóru
Pieśni chóru: parodos, exodos
Podział na stasimony i epeisodiony
Zasada trzech jedności
Ilość osób na scenie
Nawiązanie do mitu
Konflikt tragiczny
Fatum
Katharsis
Decorum
Deus ex machina
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak