Drażetka nadziei czy drażetka rozpaczy? Rozmawiamy o uzależnieniu i płynących z niego konsekwencjach
Drażetka nadziei czy drażetka rozpaczy? Rozmawiamy
o uzależnieniu i płynących z niego konsekwencjach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to są narkotyki,
wie, jakie są skutki zażywania narkotyków,
wie, czym jest uzależnienie,
zna powody sięgania po narkotyki,
zna konsekwencje zażywania narkotyków.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyrazić własną opinię na temat narkotyków,
potrafi rozpoznać stan odurzenia narkotykami.
2. Metoda i forma pracy
Praca z gałą klasą, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Ksero fragmentów książki My, dzieci z dworca Zoo. Nauczyciel wybiera te fragmenty, które odpowiednio zaprezentują kolejno omawiane problemy.
Arkusze szarego papieru.
Flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom fragmenty książki My, dzieci z dworca Zoo. Po przeczytaniu pierwszej części prosi uczniów, aby podjęli próbę określenia tematyki lekcji. Nauczyciel uświadamia uczniom cel lekcji i zapisuje temat na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie tworzą pary. Starają się wymyślić jak najwięcej powodów, dla których ludzie sięgają po narkotyki. Zapisują swoje pomysły na kartce, np.:
niedowartościowanie, niska samoocena,
obawa o brak akceptacji w grupie,
ciekawość,
chęć bycia takimi jak inni,
chęć zaimponowania innym,
brak zainteresowania ze strony dorosłych,
problemy w rodzinie (rodziny patologiczne),
brak zainteresowań, hobby,
chęć zakosztowania tego, co zabronione,
brak wiedzy na temat działania i skutków ubocznych brania narkotyków.
Nauczyciel zapisuje propozycje na tablicy.
Uczniowie analizują ponownie przeczytany fragment, wskazują przyczynę wejścia w świat narkotyków narratorki tekstu.
Uczniowie przewidują dalszy ciąg historii. Nauczyciel rozdaje kolejny fragment tekstu. Uczniowie czytają.
Nauczyciel dzieli narkotyki na twarde i miękkie, uczniowie srają się przypasować wymienione środki odurzające do którejś z kategorii. Mogą uzupełnić listę o inne znane im narkotyki.
Narkotyki miękkie – haszysz, marihuana.
Narkotyki twarde – morfina, heroina, amfetamina, kokaina.
Uczniowie próbują znaleźć przyczynę takiego podziału. Dążymy oczywiście do uzyskania informacji, że narkotyki twarde powodują uzależnienie fizyczne.
Uczniowie odczytują fragment trzeci. Wymieniają objawy uzależnienia fizycznego: uczucie zimna, drżenia mięśni, wzmożone wydzielanie śliny.
Nauczyciel uzupełnia listę: bóle, biegunki, wymioty, bezsenność.
Nauczyciel informuje, że narkotyki miękkie powodują uzależnienie psychiczne. Następuje ono wcześniej i jest równie groźne, a wielu narkomanów nie zdaje sobie z niego sprawy, zanim nie dojdzie do fizycznego uzależnienia. Wówczas podejmowane próby zerwania
z nałogiem często okazują się bezskuteczne, ponieważ po odtruciu organizmu, psychiczne uzależnienie często powoduje powrót do nałogu.
Uczniowie próbują wyobrazić sobie dalsze losy bohaterki, a następnie kolejny fragment.
Wspólnie z nauczycielem zastanawiają się nad sytuacją rodzin, których członkiem jest osoba uzależniona, w aspekcie pozyskiwania pieniędzy na nałóg.
Uczniowie zastanawiają się, jak rozpoznać osobę zażywającą narkotyki lub uzależnioną. Zastanawiają się, jaką pomoc zastosować, jeżeli znajdzie się taką osobę nieprzytomną.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zwraca uwagę na pierwszą część tematu. Wyjaśnia, że ludzie świadomie uzależnieni biorą narkotyki dlatego, że muszą (z powodu przyzwyczajenia do nich organizmu), ale i dlatego, że zazwyczaj czują się po nich lepiej, przez chwilę widzą świat pozbawiony codziennych problemów. Poprawa nastroju nie jest jednak gwarantowana (uzależnieni często mają koszmary), a kończy się wraz z działaniem narkotyku. Narkomani popadają wówczas w apatię, przygnębienie, czasami rozpacz, często popełniając wówczas samobójstwa.
Uczniowie dzielą się na grupy czteroosobowe. Wspólnie redagują cztery kroki do narkomanii na podstawie czytanych wcześniej tekstów. Nauczyciel powinien uświadomić im, że zazwyczaj wykonanie pierwszego kroku (wejście w świat narkotyków miękkich) powoduje uzależnienie psychiczne i prowadzi do narkomanii.
Uczniowie wracają do przyczyn wejścia w świat narkotyków, w grupach wypisują na arkuszach szarego papieru pomysły na uniknięcie takiej sytuacji, w jakiej znalazła się Kristine.
5. Bibliografia
Christiane F., My, dzieci z dworca ZOO, Iskry, Warszawa 1999.
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3945805
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak