Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dream houses – opis domu marzeń

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem pod kątem przygotowania uczniów do pisemnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna strategie słuchania i czytania ze zrozumieniem

  • zna słownictwo, funkcje językowe i struktury gramatyczne potrzebne do mówienia i słuchania o domach

  • zna typowo amerykańskie słownictwo

  • poszerza wiedzę na temat rodzajów domów i ich wyposażenia

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem

  • doskonali sprawność mówienia w oparciu o temat dom marzeń

  • poprawnie rozwiązuje ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (pytania o treść)

  • potrafi wykorzystać posiadaną znajomość języka angielskiego do rozumienia tekstu ze słownictwem amerykańskim

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania kasety (nie rozmawia głośno i nie przeszkadza kolegom)

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • samodzielnie odpowiada na pytania dotyczące jego marzeń

  • nie wstydzi się opowiadać o sobie

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, personifikacja doświadczenia, konwersacja

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, magnetofon, kaseta

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: „Nauczycie się słuchać, czytać ze zrozumieniem i mówić o waszych marzeniach związanych z domem”.

  2. Rozgrzewka językowa. Uczniowie opisują zdjęcie w podręczniku (strona 132) przedstawiające ulicę domów. Porównują do polskiej ulicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie czytają głośno kluczowe słowa związane z domem (balcony, cellar, sauna, etc.) i tłumaczą na język polski. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego zamieszczonego w załączniku (a).

  2. Nauczyciel informuje, że słowa te pojawią się w tekście razem ze słowami w amerykańskim angielskim. Mówi też, że cały tekst pochodzi z książki amerykańskiej. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst, sprawdzając jak wymawia się nowe słowa.

  3. Kilku uczniów czyta tekst na głos, ćwicząc wymowę. Pozostali uczniowie każdy akapit tekstu streszczają ustnie po polsku. Nieznane słowa są wyjaśniane i zapisywane na tablicy. Amerykańskie słowa, pojawiające się w tekście, powinny zostać podkreślone.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia na rozumienie tekstu (jakie rzeczy miała w domu opisywana rodzina: balcony, barbecue, basement, etc.) oraz odpowiadają na pytania typu:

    • How many places has the girl lived in?

    • Where did she live before Mango Street?

  5. Nauczyciel pyta: Was the last house the dream house? Po wysłuchaniu odpowiedzi uczniów, nauczyciel wprowadza personifikację doświadczenia: uczniowie przygotowują wypowiedzi o swoim domu marzeń. Każda para ma za zadanie przygotować 5‑zdaniowe odpowiedzi. Nauczyciel podchodzi do uczniów i upewnia się, że rozumieją zadanie i nie mają problemów. Kiedy uczniowie są gotowi, czytają swoje odpowiedzi na głos. Modelowy opis domu marzeń, do porównania, znajduje się w załączniku (b).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów i daje wskazówki jak je poprawić. Ocenia aktywność na lekcji plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Pearson Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

6. Załączniki

Słownictwo tematyczne

  • balcony

  • air‑conditioning, cellar

  • central heating

  • gym

  • indoor swimming pool

  • terrace

  • barbecue

  • basement

  • washroom

  • yard

  • stairs

  • running water

  • pipes

Modelowy opis domu marzeń

My dream house is very big. It has air conditioning and central heating. I would like it to have a swimming pool and sauna. I would like to sunbathe on the terrace. And I could do exercises in my gym.

c) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenie nr 5 w podręczniku (porównanie słów angielskich i amerykańskich). Poszukaj w internecie innych słów w American English.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ważne jest odtworzenie nagrania przed czytaniem, ponieważ zainteresuje ono uczniów amerykańskim akcentem.

RPiPfP62A8IRp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.03 KB w języku polskim
R1Sr1AbPHeZmB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim