Dream houses – opis domu marzeń
Dream houses – opis domu marzeń
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem pod kątem przygotowania uczniów do pisemnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna strategie słuchania i czytania ze zrozumieniem
zna słownictwo, funkcje językowe i struktury gramatyczne potrzebne do mówienia i słuchania o domach
zna typowo amerykańskie słownictwo
poszerza wiedzę na temat rodzajów domów i ich wyposażenia
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem
doskonali sprawność mówienia w oparciu o temat dom marzeń
poprawnie rozwiązuje ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (pytania o treść)
potrafi wykorzystać posiadaną znajomość języka angielskiego do rozumienia tekstu ze słownictwem amerykańskim
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania kasety (nie rozmawia głośno i nie przeszkadza kolegom)
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
samodzielnie odpowiada na pytania dotyczące jego marzeń
nie wstydzi się opowiadać o sobie
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, personifikacja doświadczenia, konwersacja
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, magnetofon, kaseta
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: „Nauczycie się słuchać, czytać ze zrozumieniem i mówić o waszych marzeniach związanych z domem”.
Rozgrzewka językowa. Uczniowie opisują zdjęcie w podręczniku (strona 132) przedstawiające ulicę domów. Porównują do polskiej ulicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają głośno kluczowe słowa związane z domem (balcony, cellar, sauna, etc.) i tłumaczą na język polski. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego zamieszczonego w załączniku (a).
Nauczyciel informuje, że słowa te pojawią się w tekście razem ze słowami w amerykańskim angielskim. Mówi też, że cały tekst pochodzi z książki amerykańskiej. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst, sprawdzając jak wymawia się nowe słowa.
Kilku uczniów czyta tekst na głos, ćwicząc wymowę. Pozostali uczniowie każdy akapit tekstu streszczają ustnie po polsku. Nieznane słowa są wyjaśniane i zapisywane na tablicy. Amerykańskie słowa, pojawiające się w tekście, powinny zostać podkreślone.
Uczniowie wykonują ćwiczenia na rozumienie tekstu (jakie rzeczy miała w domu opisywana rodzina: balcony, barbecue, basement, etc.) oraz odpowiadają na pytania typu:
How many places has the girl lived in?
Where did she live before Mango Street?
Nauczyciel pyta: Was the last house the dream house? Po wysłuchaniu odpowiedzi uczniów, nauczyciel wprowadza personifikację doświadczenia: uczniowie przygotowują wypowiedzi o swoim domu marzeń. Każda para ma za zadanie przygotować 5‑zdaniowe odpowiedzi. Nauczyciel podchodzi do uczniów i upewnia się, że rozumieją zadanie i nie mają problemów. Kiedy uczniowie są gotowi, czytają swoje odpowiedzi na głos. Modelowy opis domu marzeń, do porównania, znajduje się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów i daje wskazówki jak je poprawić. Ocenia aktywność na lekcji plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Pearson Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Słownictwo tematyczne
balcony
air‑conditioning, cellar
central heating
gym
indoor swimming pool
terrace
barbecue
basement
washroom
yard
stairs
running water
pipes
Modelowy opis domu marzeń
My dream house is very big. It has air conditioning and central heating. I would like it to have a swimming pool and sauna. I would like to sunbathe on the terrace. And I could do exercises in my gym.
c) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenie nr 5 w podręczniku (porównanie słów angielskich i amerykańskich). Poszukaj w internecie innych słów w American English.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ważne jest odtworzenie nagrania przed czytaniem, ponieważ zainteresuje ono uczniów amerykańskim akcentem.