Drgania
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Drgania
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, III etap edukacyjny, 6.3: opisuje mechanizm przekazywania drgań z jednego punktu ośrodka do drugiego w przypadku fal na napiętej linie i fal dźwiękowych w powietrzu;
Dodatkowe wymagania szczegółowe Podstawy programowej, które można realizować przy pomocy danego pakietu zasobów:
Fizyka, III etap edukacyjny, 6.1: opisuje ruch wahadła matematycznego i ciężarka na sprężynie oraz analizuje przemiany energii w tych ruchach;
Fizyka, III etap edukacyjny, 6.5: opisuje mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
definiuje pojęcie drgania,
wie, jak powstaje fala mechaniczna,
rozumie na jakiej zasadzie zachodzi przenoszenie drgań,
wie, co to są drgania mechaniczne i od czego zależą,
zna skutki oddziaływania drgań na człowieka,
wie, co może być źródłem drgań.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
umie wykazać za pomocą prostego doświadczenia na jakiej zasadzie zachodzi przenoszenie drgań
potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące drgań
Etapy lekcji | Nauczany przedmiot | Kompetencje kluczowe | Sposób realizacji | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem lekcji. Przypomnienie wiadomości na temat ruchu drgającego. | podające: pogadanka | zbiorowa, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel odtwarza film samouczek. | film samouczek (zasób nr 1) | eksponujące: film (samouczek) | zbiorowa (grupowa) jednolita |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się. | Nauczyciel odtwarza film. Uczniowie zapoznają się z mechanizmem przekazywania drgań. | film (zasób nr 2) | metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe | zbiorowa (grupowa) jednolita | |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się. | Wykonanie doświadczenia. Nauczyciel pomaga uczniom w przeprowadzeniu doświadczenia. | załącznik nr 1 do scenariusza. | praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne | zbiorowa (grupowa) jednolita | |
Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Dyskusja na temat: Jak wpływ na życie człowieka ma mechanizm przekazywania drgań? Uczniowie wyszukują informacje na powyższy temat w różnych źródłach. | komputer, internet | problemowa: aktywizująca: panelowa | zbiorowa, jednolita | |
Etap podsumowujący | Fizyka | Podsumowanie lekcji. | podająca: pogadanka | |||
*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne | Chętni uczniowie mogą przygotować animację przedstawiającą przekazywania drgań przez telefon komórkowy na wybranych przez siebie przykładach. | praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe | indywidualna, zróżnicowana |
ZAŁĄCZNIKI DO SCENARIUSZA
ZAŁĄCZNIK NR 1 – INSTRUKCJA PRZEPROWADZENIA DOŚWIADCZENIA
FALE W NACIĄGNIĘTYM SZNURKU. ROZCHODZENIE SIĘ DŹWIĘKU. IMPULS.
Doświadczenie 1
Fale w naciągniętym sznurku.
Rozciągnij długi sznur na podłodze. Dwóch uczniów przytrzymuje końce sznura, jeden z nich przesuwa swój koniec na boki z prawej na lewą i odwrotnie.
Obserwacja:
Rozchodzenie się drgań w sznurze, powstanie fali na całej długości sznura.
Wniosek:
Pobudzenie cząsteczek ośrodka do drgań, przez zaburzenie tego ośrodka.
Doświadczenie 2
Źródła dźwięku.
Uderz młoteczkiem w widełki stroikowe, a następnie odwróć je i włóż ich końce do naczynia z wodą.
Obserwacja :
Pobudzone do drgań widełki wydały cichy, ale czysty dźwięk. Po włożeniu do naczynia z wodą , oznaki drgań stały się widoczne w postaci fal.
Wniosek :
Źródłem dźwięku jest ciało drgające. Drgania rozchodzą się dzięki zderzeniom cząsteczek tworząc fale.
Doświadczenie 3
Włącz radio, a na głośniku umieść ziarenka ryżu. Następnie zmieniaj natężenie dźwięku.
Obserwacja:
Powstała dzięki drganiom fala dźwiękowa, powoduje podskoczenie ziarenek. ( drgania błony rozciągniętej na głośniku) Dźwięk , czyli drgania można „zobaczyć”.
Wniosek :
Źródłem dźwięku jest ciało drgające.
Doświadczenie 4
Butelkowe organy.
Wlej do butelki różne ilości wody. Delikatnie dmuchaj nad wylotem każdej butelki, tak aby został wytworzony dźwięk. Wyjaśnij w jaki sposób on powstaje oraz jak zależy jego wysokość od poziomu wody.
Obserwacja :
Powstają dźwięki głośne, ciche, wysokie, niskie w zależności od ilości wody w butelkach. Im więcej wody tym dźwięk jest niższy.
Wniosek:
Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań. Dźwięki niższe mają mniejszą liczbę drgań niż wyższe. Dźwięk wytwarza drgające powietrze.
Wniosek:
Dźwięki wytwarzane przez drgającą łyżeczkę nie rozpraszają się w powietrzu, a są przewodzone przez sznurek i palce do przewodu słuchowego, uderzając w błonę bębenkową.
Doświadczenie 5
Rozchodzenie się dźwięków.
Śpiewające kieliszki.
Do 3 kieliszków wlej różne ilości wody. Palcami jednej ręki przyciskaj stopkę kieliszka do stołu. Zmocz w wodzie palec wskazujący drugiej ręki i wódź nim wokół, delikatnie trąc o brzeg każdego kieliszka.
Obserwacja:
Podczas wodzenia palcem po brzegu kieliszków słyszalny jest głośny dźwięk, którego wysokość zależy od ilości wody. Im więcej wody tym dźwięk jest niższy.
Wniosek:
Podczas tarcia palcem o brzeg kieliszka szkło zaczyna drżeć i wprawia w drżenie powietrze. Powstające fale dźwiękowe odbijają się od powierzchni wody i docierają do nas.
Zastosowanie:
Rozchodzenie się dźwięku nad jeziorem.
Doświadczenie 6
Przyłóż jedno ucho do blatu stołu, a drugie zasłoń dokładnie dłonią. Zapukaj w blat stołu od spodu i powiedz co słyszałeś. Czy fale akustyczne mogą rozchodzić się także w innych ośrodkach niż powietrze?
Obserwacja:
Blat stołu przenosi dźwięki.
Wniosek:
Dźwięki rozchodzą się w powietrzu, w ciele stałym, ciekłym.
Doświadczenie 7
Jeden z uczniów siedzący przy stoliku uderza łyżeczką w szklankę. Pozostali uczniowie chodzą dookoła niego w tej samej odległości. Co zauważyliście?
Obserwacja :
Wszyscy uczniowie słyszą dźwięk.
Wniosek:
Dźwięk rozchodzi się we wszystkich kierunkach z jednakową mocą.