Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Droga do Konstytucji Polski z 1997 roku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna drogę, jaką przebyła Polska od roku 1989 do 1997,

  • rozumie, jak ważne była ustanowienie nowej konstytucji,

  • rozumie najważniejsze artykuły zawarte w konstytucji,

  • zna podstawowe zasady działania konstytucji.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać powody, które doprowadziły do zmiany ustawy,

  • omówić najważniejsze artykuły konstytucji,

  • przedstawić cechy ustroju społecznego i ekonomicznego na podstawie artykułów konstytucji.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel tłumaczy uczniom, dlaczego tak ważne było wprowadzenie nowej konstytucji, dzięki której Polska stała się państwem prawa, w pełni wiarygodnym dla Unii Europejskiej i innych partnerów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel mówi o problemach, które stały przed tworzącymi nową konstytucję, nad którą myślano już zaraz po obradach okrągłego stołu, jednak uznano, że sejm nie pochodzący z demokratycznych wyborów nie ma uprawnień do pracy nad nową konstytucją.

  2. Nauczyciel opowiada uczniom o stopniowym wymazywaniu pewnych artykułów z obowiązującej konstytucji PRL, co doprowadziło do zlikwidowania monopartyjności systemu polskiego oraz do przywrócenia nazwy Rzeczpospolita Polska. Już dzięki pierwszym poprawkom Polska stała się niezależnym od nikogo państwem prawa.

  3. Nauczyciel informuje, że prace nad nową konstytucją zostały rozpoczęte po wyborach w roku 1991, jednak ustawę o przygotowywaniu nowej konstytucji przyjęto dopiero w roku 1992. Wtedy też uchwalono małą konstytucję, która jednak część regulacji czerpała wprost z konstytucją PRL.

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że prace nad nową konstytucją na dobre rozpoczęto dopiero w 1993 roku. Konstytucja stała się przykładem dramatycznej walki pomiędzy ugrupowaniami. Wersje ostateczną przyjęto w 1997 roku. O losie nowej konstytucji mieli zdecydować obywatele w referendum. Konstytucja została przyjęta nieznaczną ilością głosów.

  5. Nauczyciel informuje, że wokół referendum było wiele kontrowersji, jednak uchwalenie konstytucji ostatecznie miało pozytywny wpływ, ponieważ uporządkowała ustrój Polski, wprowadziła wiele nowoczesnych rozwiązań. Uczniowie dyskutują z nauczycielem na temat tego, czy rzeczywiście dobrze zrobiono, przyjmując konstytucję w takiej formie czy lepiej było poczekać, dopracować pewne artykuły, aby konstytucja została przyjęta przez zdecydowaną większość.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel na podstawie egzemplarza Konstytucji omawia wspólnie z uczniami ustrój polityczny, społeczny i ekonomiczny Polski zapisany w Konstytucji.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.

5. Bibliografia

M. Podbielkowski, Ustrój polityczny RP, [w:] Z demokracją na ty, pod red. T. Merty, Wydawnictwo CIVITAS, Warszawa 2005, s. 246‑247.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie w domu mają za zadanie zastanowić się, jakie elementy ich życia były do tej pory determinowane przez konstytucje.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RIVZoD4uT874A

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.78 KB w języku polskim
RrQlWxRw8qkTj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim