Ra33TSXYBRJvG
Na zdjęciu wykonanym w słoneczny, letni dzień zaprezentowano drogę wykonaną z ciemnych, dużych kamieni, po której obu bokach porasta trawa oraz wznoszą się drzewa.

Drogi starożytnej Grecji i Rzymu

Widok na starożytną drogę via Appia, Włochy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na starożytną drogę via Appia, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • wyjaśniać zróżnicowanie historyczne dróg w starożytności;

  • opowiadać o powodach rozwoju i stopniowego połączenia dróg w jeden system;

  • wyjaśniać przyczyny i przejawy zharmonizowanego morskiego i lądowego transportu;

  • podawać przyczyny trwałości systemu rzymskich dróg lądowych;

  • omawiać przebieg najważniejszych dróg w starożytnej Grecji i Rzymie;

  • przytaczać z pamięci nazwy i punkt docelowy przynajmniej dwóch dróg biorących początek w starożytnym Rzymie;

  • omawiać sposoby budowania drogi za pomocą wysoko rozwiniętej myśli technicznej, umożliwiającej tworzenie trwałych dróg.

Droga i podróż nad Morzem Śródziemnym; dawne i nowe szlaki

Aż do czasu imperium rzymskiego lokalne systemy dróg istniejące dookoła Morza Śródziemnego stanowiły niepowiązane systemy. Drogi lądowe wykorzystywano najczęściej na niewielkie dystanse, a dla dalszych dystansów posługiwano się drogą morską. Dzięki odkryciom archeologii wiemy, że już w drugim tysiącleciu p.n.e. rozwijano kontakty handlowe na bardzo dalekie dystanse, a pewne szlaki morskie przekraczały granice pomiędzy kontynentami (typowym przykładem jest szlak z Morza Egejskiego poprzez Cypr do Syro‑Palestyny i Egiptu). Wielka kolonizacja grecka (a osobno rozwój kolonizacji kartagińskiej w zachodniej części basenu śródziemnomorskiego) doprowadziły do powstania licznych trwałych szlaków morskich wzdłuż i w poprzek całego morza, a także Morza Czarnego poprzez Morze Marmara i cieśniny czarnomorskie. Starożytni podróżowali drogą morską najczęściej metodą kabotażuKabotażkabotażu, zawijając na noc do kolejnych portów po drodze, ale współczesna nauka zebrała też znaczną ilość dowodów podróżowania na dalsze dystanse bez zawijania do portów przez kilka dni lub więcej.

Powstanie państw‑miast w Grecji, intensyfikacja wymiany handlowej, powstanie państwa macedońskiego, a następnie ekspansja rzymska doprowadziły w toku pierwszego tysiąclecia nie tylko do intensyfikacji użytkowania wszystkich szlaków, ale z czasem – już za Rzymian, w rytm dołączania poszczególnych terytoriów do imperium – do połączenia osobnych sieci dróg w jeden system, remontowany i utrzymywany za pieniądze państwa i lokalnych społeczności. W okresie rzymskim nadal ogromną rolę odgrywały drogi morskie, ale jednocześnie system dróg lądowych opasywał już całe państwo rzymskie, a w niektórych prowincjach był bardzo skomplikowany i bogaty.

Dróg używano do handlu, podróży turystycznych, przejścia wojsk, komunikacji pocztowej, podróży do sanktuariów, na zawody sportowe, do wyroczni. Umożliwiały zbiorową i indywidualną migrację. Stały się narzędziem utrzymywania kontroli nad państwem przez armie rzymskie i ich możliwie szybki przemarsz, ale z drugiej strony pozwalały także wejść najeźdźcom relatywnie szybko w głąb kraju. Dlatego równolegle z siecią dróg zawsze musiano budować umocnienia pograniczy (limesLimes, limitislimes) i wzdłuż nich także po rzymskiej stronie prowadzono drogi.

Drogi antycznej Grecji

Górzystość antycznej Hellady była czynnikiem z jednej strony ułatwiającej życie społeczności greckich w lokalnych środowiskach, co wpływało na zróżnicowanie, a z drugiej na trudność kontaktu drogą lądową. Z drugiej strony Morze Egejskie było zawsze usiane zamieszkałymi wyspami, które można traktować jako trzy pasy kontaktu morskiego, swego rodzaju pomosty, między Europą a greckimi wybrzeżami Azji Mniejszej:

  1. Sporady Północne – Lemnos – Imbros – Samotraka.

  2. Eubeja – Cyklady – Sporady Południowe.

  3. Peloponez – Kreta – Rodos.

Ten czynnik, w połączeniu z bardzo bogatą linią brzegową Grecji, obfitującą w miejsca, gdzie można było bezpiecznie zaokrętować łodzie lub statki i z dogodnymi warunkami klimatycznymi spowodował, że Grecy korzystali przede wszystkim z dróg morskich. Dzięki temu stali się poprzez stulecia wyjątkowo sprawnymi żeglarzami i jeszcze przed rozkwitem cywilizacji greckiej w VI – V w. p.n.e. mogli rozpocząć intensywne podróże poza basen egejski.

Tym niemniej w okresie rozkwitu korzystano także z dróg lądowych, które jednak miały dwa wąskie przejścia, których właściwie nie dawało się ominąć. Pierwszym były Termopile – wąskie przejście między górami a Zatoką Malijską na północ od Fokidy, drugim Istm czyli Przesmyk Koryncki, który umożliwiał wejście na półwysep Peloponez.

Drogi starożytnego Rzymu

Drogi italskie rozwijały się w poszczególnych regionach już w II tysiącleciu p.n.e. Grecy, którzy dość gęsto skolonizowali południe Półwyspu Apenińskiego, posługiwali się głównie drogami morskimi od portu do portu, ale na przykład Etruskowie usiali Etrurię (dzisiejszą Toskanię i rejony przyległe) siecią dróg pomiędzy swoimi miastami.

Rzymianie rozbudowali drogi Lacjum, a następnie scentralizowali drogi w skali całego półwyspu, inwestując w nowe, lepszej jakości odcinki, stopniowo przedłużane w każdym kierunku. Intensywny rozwój sieci tak ułożonego systemu dróg nastąpił zwłaszcza między IV a I w. p.n.e. Z Rzymu rozchodziły się drogi (nazywane viaViavia, z dodatkową nazwą przymiotnikową, tworzoną na przykład od nazwiska urzędnika rzymskiego, który drogę pobudował) we wszystkich kierunkach geograficznych.

Zapoznaj się z opisem wybranych dróg rzymskich:

  • via Appia [czytaj wija apia] – jedna z najstarszych, zbudowana w pierwszym odcinku w 312 r. przez Apiusza Klaudiusza Cekusa, prowadziła do Tarracyny i  Kapui; potem przedłużono ją aż do Brundyzjum, a stamtąd po morskiej przeprawie była główną drogą do Grecji; jej prowadzącą przez Apulię odnogą od Benewentu do Brundyzjum była via Traiana, nazywana tak od cesarza, który ją zbudował;

  • via Latina – to jest droga latyńska, jako że przebiegała przez Lacjum, w tym przez ważną miejscowość Tuskulum, i ostatecznie łączyła się z via Appia;

  • via Salaria (zobacz niżej, podpunkt numer 5);

  • via Gabina przez Gabie [czytaj: gabie] i Praeneste [czytaj: preneste];

  • via Tiburtina – do Tyburu na wschód od Rzymu, potem przedłużona aż do wybrzeża adriatyckiego Italii;

  • via Flaminia – biegła na północ od Rzymu przez Umbrię i dochodziła do Ariminum (dzisiejsze Rimini) i Rubikonu, w miejsce graniczne republikańskiej Italii nad Adriatykiem; jej późniejszym przedłużeniem za Ariminum była via Aemilia [czytaj: Emilia], prowadząca w centrum Galii Przedalpejskiej przez Mutinę (dzisiejsza Modena), Parmę i Placentię (Piacenza)[ czytaj: Piaczenca];

  • via Aurelia – biegła wzdłuż wybrzeża na północny zachód przez Etrurię aż do Pizy.

  • Kolejne drogi przedłużano przez Ligurię aż do Galii Narbońskiej począwszy od II w. p.n.e.

Wraz z budową imperium zbudowano konsekwentną sieć dróg pomiędzy prowincjami, dzięki czemu można było przemieszczać się szybko w razie potrzeby z każdego miejsca cesarstwa w inne. Poza drogami publicznymi, najważniejszymi, inwestowano w drogi prowincjonalne i lokalne. Szczególnie gęstą siecią dróg cieszyły się poza Italią prowincje galijskie, Brytania, zachodnie Bałkany, Azja Mniejsza, a po drugiej stronie morza – obszary dzisiejszej Algierii wschodniej oraz Tunezji. Z kolei w Egipcie nadal najważniejszym szlakiem i drogą dróg pozostawał Nil.

RDgLEIRUXefna
Zachowany fragment via Appia na przedmieściach starożytnego miasta Rzym, wciąż używany jako droga i wciąż częściowo z oryginalną nawierzchnią., online‑skills, CC BY 3.0, fotograf: Andrzej Kompa
Źródło: Andrzej Kompa, Zachowany fragment via Appia na przedmieściach starożytnego miasta Rzym, wciąż używany jako droga i wciąż częściowo z oryginalną nawierzchnią, fotografia, fotografia ze zbiorów prywatnych, licencja: CC BY 3.0.

Rozmieszczenie dróg na mapie Cesarstwa Rzymskiego oraz ich krótką charakterystykę znajdziesz na mapie interaktywnej „Główne drogi Cesarstwa Rzymskiego.

RF8M7O1C1F2841
Mapa interaktywna przedstawiająca główne drogi Cesarstwa Rzymskiego w I połowie II wieku, które zaznaczone zostały kolorem czerwonym. Na mapie w kolorze białym zaznaczone zostały morza, natomiast lądy noszą kolor szarości. Nazwy obszarów podpisano czarną pogrubioną czcionką. Miasta natomiast zaznaczono kropkami oraz również podpisano czarną czcionką. Morza, których litery są większe, podpisano kolorem niebieskim. Po prawej stronie mapy zamieszczone zostały następujące napisy: Via Aquitania, Via Agrippa, Via Aemilia, Via Postumia, Via Claudia Augusta, Via Aurelia, Via Asturica Burdigalam, Via Appia, Via Traiana, Via Popilia, Via Appia Nova, Via Flaminia, Via Nerva, Via Iulia Augusta, Via Lusitanorum, Via Herculea, Via Pontica, Via Domitia, Via Hadriana, Via Maris, Via Traiana Nova, Via Egnatia. Po naciśnięciu na nazwę drogi podświetla się na czerwono jej przebieg na mapie Cesarstwa Rzymskiego oraz wyświetla się informacja dodatkowa. Po kliknięciu na tekst Via Aquitania wyświetla się informacja dodatkowa: Via Aquitania to rzymska droga powstała w 118 roku p.n.e., łącząca Narbonne z Burdigala (dzisiejsze Bordeaux [czytaj: bordo]). Droga miała długość około 400 kilometrów i łączyła się z Via Domitia, która była przedłużeniem Via Herculea. Po kliknięciu na tekst Via Agrippa wyświetla się informacja dodatkowa: Via Agrippa to rzymska droga łącząca Nemausus (dzisiejsze Nîmes [czytaj: nims]) z Gessoriacum, położonym nad Oceanem Atlantyckim przy dzisiejszym kanale La Manche [czytaj: la mansz]. Data powstania tej drogi nadal nie jest zbyt jasna. Szacuje się, że powstała pomiędzy 39 a 13 r. p.n.e. Po kliknięciu na tekst Via Aemilia wyświetla się informacja dodatkowa: Via Aemilia to droga, która wiodła od Ariminum (dzisiejsze Rimini) do Placentia (dzisiejsza Piacenza), zbudowana w 187 r. przed naszą erą. Łączyła się z Via Flaminia. Miała długość 262 km. Wzdłuż tej drogi powstały liczne kolonie, takie jak: Bononia (dzisiejsza Bolonia), Mutina (dzisiejsza Modena), Regium (Reggio) czy Parma. Po kliknięciu na tekst Via Postumia wyświetla się informacja dodatkowa: Via Postumia to droga łącząca Genuę z Akwileją. Jej budowę zapoczątkowano w 148 r. p.n.e. Droga ta miała długość około 520 km. Droga odziedziczyła nazwę od rzymskiego konsula Spuriusza Postumiusza. Po kliknięciu na tekst Via Claudia Augusta wyświetla się informacja dodatkowa: Via Claudia Augusta to droga łącząca Placentia (dzisiejsza Piacenza [czytaj: piaczenza]) z Augusta Vindelicorum (dzisiejszy Augsburg w południowych Niemczech [czytaj: ałgsburg]). Droga ta liczyła około 700 km długości. Po kliknięciu na tekst Via Aurelia wyświetla się informacja dodatkowa: kolejną ważną drogą była Via Aurelia, zbudowana w III wieku przed naszą erą, prawdopodobnie na polecenie cenzora Gajusa Aureliusa Cotty. Droga ta biegła z Rzymu przez kolonie Alzjum i Kosa do dzisiejszej Pizy. Była niezwykle ważnym traktem, ponieważ Kosa stanowiła regionalny posterunek wojskowy i komunikacja na tym odcinku była kluczowa podczas bitew z Ligurią, Kartaginą i Celtami. W I wieku przed naszą erą droga została przedłużona o około 320 km, dzięki czemu podróżni mogli w łatwy sposób dotrzeć do dzisiejszej południowej Francji. W Rzymie przy Via Aurelia pochowano wielu męczenników – między innymi papieża Kaliksta I (pierwszego). Po kliknięciu na tekst Via Asturica Burdigalam wyświetla się informacja dodatkowa: droga łącząca Asturica Augusta (dzisiejsza Astorga w północno‑wschodniej Hiszpanii) z Burdigala (dzisiejsze Bordeaux [czytaj: bordo] we Francji). Droga nazwę swoją wzięła od miejscowości, które łączyła. Droga miała długość około 650 kilometrów. Po kliknięciu na tekst Via Appia wyświetla się informacja dodatkowa: pierwszą wielką „inwestycją drogową” było wybudowanie Drogi Appijskiej (Via Appia), która łączyła Rzym z Kapuą. Rzymianie nazywają ją „królową dróg”. Budowa rozpoczęła się na polecenie Appiusza Klaudiusza Ślepego w 312 r. p.n.e. Od jego imienia pochodzi nazwa drogi, co było powszechną praktyką. Budowę ukończono po kilkunastu latach. Następnie w połowie III w. p.n.e. Via Appia została przedłużona i doprowadzona aż do Tarentu i Brundyzjum jako Via Appia Nova. Droga przez następne lata była wielokrotnie rozbudowywana i upiększana. W I wieku naszej ery droga została wybrukowana. W XIX wieku szlak ten został odrestaurowany, obecnie jest jedną z atrakcji turystycznych Rzymu. Po kliknięciu na tekst Via Traiana wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga będąca przedłużeniem Via Appia. Łączyła ona Beneventum (obecnie Benevento) z Brundisium (dzisiejsze Brindisi). Droga powstała w 109 r. n.e. za panowania Trajana i miała około 330 km długości. Po kliknięciu na tekst Via Popilia wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga będąca przedłużeniem Via Appia. Łączyła ona Kapuę z Rhegium (dzisiejsze Reggio [czytaj: redżio]). Droga powstała na cześć konsula Publiusza Popilusa Laenasa i liczyła sobie około 517 km długości. Po kliknięciu na tekst Via Appia Nova wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga będąca przedłużeniem Via Appia. Łączyła ona Kapuę z Brundisium (dzisiejsze Brindisi). Po kliknięciu na tekst Via Flaminia wyświetla się informacja dodatkowa: Via Flaminia to rzymska droga wybudowana w 220 r. przed naszą erą na zlecenie Gajusza Flaminiusza, który w tamtych czasach pełnił funkcję cenzora. Łączyła ona Rzym z Ariminum (dzisiejsze Rimini). Droga ta biegła przez Apeniny, przez co stała się ważnym traktem. Droga była wielokrotnie rozbudowywana i ulepszana. Wzdłuż trasy ustawione zostały liczne łuki triumfalne, do czasów obecnych zachował się tylko jeden – w miejscowości Carsulae. Po kliknięciu na tekst Via Nerva wyświetla się informacja dodatkowa: droga położona w północnej Afryce, wytyczona za panowania cesarza Nerwy, łącząca Kartaginę z Leptis Magna (obecnie jest to stanowisko archeologiczne w dzisiejszej Libii). Biegła przy wybrzeżu Morza Śródziemnego. Budowę tej drogi zakończono w 113 r., za panowania cesarza Trajana. Jej długość wynosiła około 1480 km. Z czasem droga ta była rozbudowywana i sięgała całego wybrzeża północnej Afryki. Po kliknięciu na tekst Via Iulia Augusta wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga łącząca Placentia (dzisiejsza Piacenza [czytaj: piaczenza] we Włoszech) z dzisiejszą południową Francją. Po kliknięciu na tekst Via Lusitanorum wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga łącząca tereny dzisiejszej Portugalii z terenami dzisiejszej Hiszpanii. Droga ta łączyła się z Via Augusta, która znana jest także jako Via Herculea. Po kliknięciu na tekst Via Herculea wyświetla się informacja dodatkowa: znana także jako Via Augusta. Najdłuższa droga rzymska na terenach obecnej Hiszpanii. Liczyła około 1500 km długości i łączyła takie ośrodki jak: Gades (obecnie Kadyks), Corduba (obecnie Kordoba), Nova Carthago (obecnie Kartagena), Valentia (obecna Walencja), Tarraco (obecna Tarragona). Po kliknięciu na tekst Via Pontica wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga biegnąca we wschodniej części Cesarstwa, w Tracji. Biegła wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego. Łączyła Bizancjum z Tomis (dzisiejsza Konstanca w Rumunii), a potem z Istros (dzisiejsze pozostałości miasta w Rumunii). Miała długość około 465 km. Po kliknięciu na tekst Via Domitia wyświetla się informacja dodatkowa: droga rzymska łącząca tereny dzisiejszej południowej Francji z terenami dzisiejszej północnej Hiszpanii. Rozpoczynała się w Narbo (obecna Narbona). Łączyła się z Via Agrippa i z Via Augusta. Liczyła około 780 km. Po kliknięciu na tekst Via Hadriana wyświetla się informacja dodatkowa: droga rzymska powstała za panowania cesarza Hadriana, położona była na terenach dzisiejszego Egiptu, biegła wzdłuż Nilu aż do Morza Czerwonego. Po kliknięciu na tekst Via Maris wyświetla się informacja dodatkowa: droga rzymska, starożytny strategiczny trakt biegnący z terenów dzisiejszego Egiptu do Antiochii (dzisiejsza Turcja). Po kliknięciu na tekst Via Traiana Nova wyświetla się informacja dodatkowa: droga łącząca tereny dzisiejszego Egiptu z terenami dzisiejszej Syrii. Liczyła około 430 km. Po kliknięciu na tekst Via Egnatia wyświetla się informacja dodatkowa: rzymska droga biegnąca przez tereny dzisiejszych Bałkanów, oddana do użytku w 120 r. p.n.e. Biegła od wybrzeża Morza Adriatyckiego do Bizancjum (dzisiejszy Stambuł w Turcji). Jej długość to około 1000 km.
Główne drogi Cesarstwa Rzymskiego w I połowie II w. Źródło:  online -skills na podstawie mapy Andrei Nacu, wikipedia org. 3,0
Polecenie 1

Przytocz nazwę drogi biegnącej wzdłuż afrykańskiego wybrzeża. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R10U8kTEokhYl
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie, jak nazywała się droga biegnąca wzdłuż afrykańskiego wybrzeża. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1EnMstJpPWOS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Podaj nazwę drogi łączącej dzisiejszą Hiszpanię z Portugalią. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R19ELRQ0RpWYF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Jesteś dowódcą wojskowym i stacjonujesz wraz ze swoimi oddziałami na pograniczu z Partami, w Samosacie. Otrzymałeś polecenie przerzucenia wojsk nad dolny Ren, do Moguncji, by pomóc odeprzeć atak Germanów. Wypisz wszystkie drogi, które pokonasz z wojskiem. Postaraj się poruszać jak najkrótszym i jak najbezpieczniejszym szlakiem.

Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RYFqjqsvZMzGL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Przekrój poprzeczny drogi rzymskiej

RCJOZ96R7NOD51
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje dróg rzymskich. Po prawej stronie rysunku znajdują się następujące napisy: Statumen (dosłownie: 'podstawa,podkład') - duże płaskie kamienie albo głazy spojone gliną albo zaprawą, Rudus (dosłownie: 'gruz') - drobne lub kruszone kamienie, gruz ceglany i ceramiczny, często także spojone gliną lub zaprawą, Nucelus (dosłownie: 'jądro, ziarno, twarda część') - bardzo drobny piasek lub żwir, mocno ubity, Pavimentum (dosłownie: 'posadzka, powierzchnia') - powierzchnia drogi - ściśle ułożone, płaskie od góry kamienie lub płyty kamienne bądź kamienne kostki brukowe, albo mocno i dobrze ubity żwir. Po naciśnięciu dowolnego napisu, na rysunku uwydatniony zostaje konkretny rodzaj drogi i zamalowany jest na kolor różowy, natomiast pozostałe rodzaje dróg stają się ledwo widoczne. Nazwy części drogi znajdują się w drugiej warstwie mapy w panelu bocznym.
Rodzaje dróg rzymskich. Źródło: online‑skills, CC BY 3.0
Polecenie 4

Napisz, jakie było znaczenie poszczególnych warstw drogi dla jej trwałości i funkcjonalności. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RtCks81MmQKJB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz na pytanie, co dosłownie w języku łacińskim oznaczają pojęcia: statumen, rudus, nucleus, pavimentum.

R9FHwcsngnpKx
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Po zapoznaniu się z ilustracją zastanów się, na jakie utrudnienia można było natrafić przy budowie tej wielowarstwowej drogi. Odpowiedz na pytanie, czy można było zrezygnować z którejś z warstw, a jeśli tak, to z której? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1BGnVsXAQEx8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Rzym jako miasto miast, początek i koniec dróg

Spojrzenie na mapę sieci dróg wystarczy, by zorientować się, że w Rzymie, jako jednym z pierwszych państw w historii główne drogi gwiaździście koncentrowały się (w rozumieniu rzymskim: zaczynały) w stolicy – mieście Rzym. Po części stało się tak z powodów historycznych. To Rzym pochłonął inne, sąsiednie miejscowości i miasta państwa, podporządkował sobie Lacjum i Etrurię, a następnie inne terytoria, by w III i II w. kontrolować już całą Italię i ruszyć na podbój świata śródziemnomorskiego. Tym niemniej wpływ na ekspansję miało też dogodne położenie miejscowości. Trzeba tu uwzględnić kilka czynników:

  • miasto znajdowało się w pasie trzech nizin nad Morzem Tyrreńskim (etruskiej, latyńskiej, kampańskiej), a więc w dogodnym miejscu dla komunikacji lądowej;

  • Rzym umiejscowiony był nad rzeką Tyber, niedaleko jej ujścia. Tyber był naturalnym szlakiem komunikacyjnym i jedyną poza Padem spławną rzeką Półwyspu Apenińskiego (na relatywnie długim odcinku mniej więcej 100 km);

  • w miejscu powstania miasta znajdowało się przejście (bród) przez Tyber, możliwe dzięki relatywnej płytkości rzeki pomiędzy wzgórzami miasta;

  • Rzym był najdalej wysuniętym przyczółkiem ludu Latynów w bogatą i cywilizacyjnie przeważającą Etrurię; To dawało możliwości intensywnego kontaktu kulturowego, bogacenia się i handlu;

  • ważne było także położenie na via Salaria (Rzym - Reate potem do Auskulum i Truentum), drodze solnej, umożliwiającej eksport soli, ważnego źródła bogactwa do kraju Sabinów w głąb lądu;

  • dzięki wyrzeźbieniu terenu nie tylko przez Tyber, ale i mniejsze rzeki i strumienie, a także rzeźbie gór i wzgórz możliwe było technicznie poprowadzenie wygodnych dróg we wszystkich kierunkach (zostały opisane w punkcie powyżej);

  • położenie miasta dawało sposobność kontaktów z Grekami w ich wysoko rozwiniętych koloniach (ważna była zwłaszcza miejscowość Kume), a to prowadziło do rozwoju handlu i wymiany kulturowej;

  • prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem było położenie Rzymu na pagórkach i wzgórzach sięgających ponad 300 m nad nizinę a 600 – 900 m. nad poziom morza. Miało to znaczenie obronne, umożliwiło przetrwać kilka kluczowych stuleci społecznościom żyjącym na wzgórzach; ich miejsce bytowania było zdrowsze od malarycznych nizin bagiennych w okolicach, dawało też ochronę przed zalewaniem terenu i powodziami, a jednocześnie nie czyniło miejsca życia rolników dalekim od żyznych gleb;

  • stosunkowo wcześnie powstał port u ujścia rzeki Tyber, w Ostii. Nie ma dowodów jego istnienia przed IV w. p.n.e., ale właśnie wtedy, w momencie poszerzenia ekspansji Rzymu, port ten ustanowił nową, z czasem kluczową drogę morską z miasta.

Gdy miasto Rzym stało się już niekwestionowaną stolicą imperium, a drogi komunikacji połączyły się w jeden spójny system, centralna rola Rzymu była już i tradycyjna, i niekwestionowana. Obok Ostii istniał nowy cesarski port, a przybysze zmierzali do miasta albo drogą morską, albo licznymi drogami lądowymi, spotykającymi się w mieście, a prowadzącymi ze wszystkich kierunków geograficznych. Wszystkie drogi liczono z jednego punktu w mieście, które znajdowało się między świątynią Saturna a główną mównicą (rostra) na Forum Romanum. Za cesarza Augusta ustawiono tam wielki marmurowy kamień milowyKamień milowykamień milowy, pokryty złotem – stąd nazywany milliarium aureum [czytaj: milliarium ałreum].

Także poza miastem na dystansie co milę ustawiano podobnie do siebie wyglądające kamienie milowe, cylindryczne (czyli w kształcie pionowo ustawionego walca) znaki kamienne, ułatwiające poruszanie się po drodze i podróż. W Italii takie oznakowania zapoczątkowano w III w. p.n.e., a w okresie cesarstwa stawiano także w wielu prowincjach. Zawierały personalia konsulów i innych urzędników odpowiedzialnych za remont lub wybudowanie drogi, daty remontu, informacje o najbliższych miastach lub o dystansie od Rzymu bądź innych ważnych miast.

Gdy centrum wschodniego cesarstwa rzymskiego stał się Konstantynopol (IV w. n.e.), również w tym mieście, na placu zwanym Augusteum, koło świątyni Hagia Sofia ustawiono główny kamień milowy (nazywany Milionem) i od niego liczono wszystkie dystanse w państwie.

R8FVw3YhZcPbk
Dana ilustracja pochodzi z Włoch. Fragment rzymskiej ulicy; warto zwrócić uwagę na ścisłe ułożenie kamieni oraz na równą nawierzchnię, online‑skills, CC BY 3.0, fotograf: Andrzej Kompa
Źródło: Andrzej Kompa, Fragment rzymskiej ulicy; warto zwrócić uwagę na ścisłe ułożenie kamieni oraz za równą nawierzchnię., fotografia, fotografia ze zbiorów prywatnych, licencja: CC BY 3.0.
RfepdYgWXvfHa
Forum Romanum, widok od strony mównicy (rostra) i komicjum (placu, na którym zbierało się zgromadzenie ludowe); szeroki cokół po prawej stronie na pierwszym planie to prawdopodobnie fragment podstawy Milliarium aureum, złotego kamienia milowego, od którego liczono dystanse milowe wszystkich rzymskich dróg., online‑skills, CC BY 3.0, fotograf: Andrzej Kompa
Źródło: Andrzej Kompa, Forum Romanum, widok od strony mównicy (rostra) i komicjum (placu, na którym zbierało się zgromadzenie ludowe); szeroki cokół po prawej stronie na pierwszym planie to prawdopodobnie fragment podstawy Milliarium aureum, złotego kamienia milowego, od którego liczono dystanse milowe wszystkich rzymskich dróg., fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Jak zbudować drogę?

Jak w każdym państwie starożytnym i współczesnym drogi greckie i rzymskie były różnej jakości.

Drogi potrafiono już brukować ściśle ułożonymi kamieniami, uwzględniano chodniki i koleiny dla przemieszczających się wozów już w czasach minojskich i mykeńskich (homeryckich). Ale cywilizacje na terenie Grecji przechodziły także okresy upadku i regresu, i nie zawsze pamiętano o tych lokalnych osiągnięciach.

Oczywiście największy potencjał budowy i utrzymania ujednoliconych technicznie dróg miało wielkie Imperium Rzymskie, dysponujące znacznie większą siłą roboczą i możliwościami finansowymi i technicznymi, niż którekolwiek państwo wcześniej na tym terytorium. Ale i w Rzymie drogi były różnej jakości, choćby ze względu na ich znaczenie. Tym niemniej wiele rzymskich dróg wykazuje trwałość tak wielką, że przetrwały fragmentami do dzisiaj.

Budowę drogi prowadzono kilkuetapowo, z reguły szybko i w jeden sposób na wszystkich zaplanowanych odcinkach:

  1. określano przebieg drogi, kierując się rzeźbą terenu, wygodą przyszłej podróży, możliwie dogodnym połączeniem miejscowości, strukturą własności na danym terenie (w razie wywłaszczenia zasadniczo wypłacano odszkodowanie), dotychczasowym przebiegiem piaszczystych lub ubitych dróg i ścieżek (chyba że planowano nową drogę, nie patrząc na wcześniejszy szlak);

  2. określano szerokość drogi i zaznaczano ją w terenie głębokimi bruzdami (wgłębionymi rowami), które miały ograniczać drogę wzdłuż całej szerokości budowanego odcinka;

  3. pomiędzy zaznaczonymi bruzdami wybierano ziemię, kopiąc stosunkowo głęboko, tak aby żaden z przyszłych poziomów drogi nie wystawał ponad teren; jedną z przyczyn trwałości rzymskich dróg jest właśnie to, że wkopywano je w ziemię nawet do 1,5 m głębokości;

  4. w powstałym zagłębionym pasie ukazującym przebieg drogi układano po kolei warstwy różnych materiałów:

  • ubitą warstwę piasku albo innego drobnego materiału (do 20 cm);

  • duże płaskie kamienie albo głazy spojone gliną albo zaprawą (30 – 60 cm);

  • drobne lub kruszone kamienie, gruz ceglany i ceramiczny, często także spojone gliną lub zaprawą (15 – 25 cm);

  • bardzo drobny piasek lub żwir, mocno ubity (30 – 50 cm);

  • warstwę wierzchnią czyli powierzchnię drogi – w zależności od jej rodzaju były to albo ściśle ułożone, płaskie od góry kamienie lub płyty kamienne bądź kamienne kostki brukowe, albo mocno i dobrze ubity żwir (20 – 30 cm). Układano je zawsze tak, by część środkowa była nieco wyższa i stopniowo nieznacznie obniżała się na boki, co pozwalało opadom spływać na krawędzie drogi i zapobiegało powstawaniu błota, kałuż i rozlewisk na drodze.

  1. krawędzie drogi albo zasypywano, albo umieszczano w nich kamienie ciosane i krawężniki kamienne, w miastach układano chodniki po bokach bądź z jednej strony.

Wbrew obiegowym opiniom i dawniejszym poglądom naukowców większość dróg budowała wolna ludność miejscowa albo sprowadzeni robotnicy, a nie niewolnicy. Płacono niewiele. Budowa drogi wymagała także udziału mierniczych (agrimensoresAgrimensores, l. poj. agrimensor, agrimensorisagrimensores), inżynierów, rzemieślników, kamieniarzy.

R9Kri1zNXlafl
Budowa drogi ukazana na kolumnie Trajana, 113 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: CristianChirita
Źródło: CristianChirita, Budowa drogi ukazana na kolumnie Trajana, rzeźba, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metopa_Columna_lui_Traian_Constructie_drum.jpg [dostęp 5.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RiNm0kqDNJJ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Drogi starożytnej Grecji i Rzymu.
Polecenie 7

Scharakteryzuj sposoby budowania drogi w starożytnym Rzymie. Oceń poziom techniczny wykonawstwa oraz umiejętności antycznych robotników.

R1Yq1zDPvXLl7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Odpowiedz na pytanie, dlaczego miasto Rzym było centrum wszystkich dróg Italii?

RcmVUZf5HhIo9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Porównaj specyfikę sieci dróg w antycznej Grecji i Rzymie. Odpowiedz na pytanie: z czego wynikały różnice między nimi?

RiKmBoXZONY2i
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

RQet38IyxSNgo1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj pojęcie do jego wyjaśnienia. Kabotaż Możliwe odpowiedzi: 1. Jedna z najważniejszych dróg Italii, prowadząca z Rzymu do Kapui, potem przedłużona do Brundyzjum., 2. Mierniczy, wyznaczający i odmierzający drogi, ale także granice nieruchomości., 3. Złoty kamień milowy, początkowy punkt odmierzania odległości dróg., 4. Podróż morska odbywana w niedalekiej odległości od brzegu, z częstym, nawet conocnym zawijaniem do portów i przystani. Miliarium aureum Możliwe odpowiedzi: 1. Jedna z najważniejszych dróg Italii, prowadząca z Rzymu do Kapui, potem przedłużona do Brundyzjum., 2. Mierniczy, wyznaczający i odmierzający drogi, ale także granice nieruchomości., 3. Złoty kamień milowy, początkowy punkt odmierzania odległości dróg., 4. Podróż morska odbywana w niedalekiej odległości od brzegu, z częstym, nawet conocnym zawijaniem do portów i przystani. Agrimensores Możliwe odpowiedzi: 1. Jedna z najważniejszych dróg Italii, prowadząca z Rzymu do Kapui, potem przedłużona do Brundyzjum., 2. Mierniczy, wyznaczający i odmierzający drogi, ale także granice nieruchomości., 3. Złoty kamień milowy, początkowy punkt odmierzania odległości dróg., 4. Podróż morska odbywana w niedalekiej odległości od brzegu, z częstym, nawet conocnym zawijaniem do portów i przystani. Via Appia Możliwe odpowiedzi: 1. Jedna z najważniejszych dróg Italii, prowadząca z Rzymu do Kapui, potem przedłużona do Brundyzjum., 2. Mierniczy, wyznaczający i odmierzający drogi, ale także granice nieruchomości., 3. Złoty kamień milowy, początkowy punkt odmierzania odległości dróg., 4. Podróż morska odbywana w niedalekiej odległości od brzegu, z częstym, nawet conocnym zawijaniem do portów i przystani.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rt1V0kFhk5YdH1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst W 2022 roku w miejscowości Evesham w Wielkiej Brytanii przypadkowo odkryto fragment drogi rzymskiej. Za czasów rzymskich obecne tereny Wielkiej Brytanii nazywały się Provincia Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2

Ułóż układankę, przedstawiającą fragment drogi rzymskiej odkrytej przypadkowo w 2022 koło Evesham w Wielkiej Brytanii. Co możesz powiedzieć o jej stanie zachowania i trwałości? Zauważ, że drogę tę wybudowano daleko od stolicy, w jednej z najodleglejszych prowincji.

R1HCQtbm2XAGa
Ułóż układankę, przedstawiającą fragment drogi rzymskiej odkrytej przypadkowo w 2022 koło Evesham w Wielkiej Brytanii. Co możesz powiedzieć o jej stanie zachowania i trwałości? Zauważ, że drogę tę wybudowano daleko od stolicy, w jednej z najodleglejszych prowincji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R8e6MBr6vTDyw
Podaj nazwę prowincji, o której mowa w tekście. Zauważ, że obecnie jest to Wielka Brytania. Odpowiedź: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RjmMS8et17XfT2
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Miasto Rzym było jedynym punktem wyjściowym odmierzania dystansów dróg nad Morzem Śródziemnym., 2. Mila rzymska była dłuższa niż współczesny kilometr., 3. Najważniejsze rzymskie drogi nosiły nazwy własne, często od nazwiska wybitnych polityków, zmarłych w roku, w którym rozpoczęto budowę drogi., 4. Rzymianie podróżowali wyłącznie lądem., 5. Wzdłuż umocnionych pograniczy (limes) budowano drogi, mające ułatwić utrzymanie i zabezpieczenie granicy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytania testowe.

R4uplhaUY2x6S1
Wskaż, która z wymienionych dróg jest najstarsza. Możliwe odpowiedzi: 1. via Appia, 2. via Gabina, 3. via Egnatia, 4. via militaria
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RWcuKXxleX8iJ2
Które z wymienionych miejsc trzeba było przekroczyć, by przejść całą Helladę drogą lądową od Olimpu do Sparty: Możliwe odpowiedzi: 1. Istm (Przesmyk Koryncki), 2. Termopile, 3. Olimpię, 4. Ateny, 5. Argos, 6. Patmos
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1AmkWCQ617eN
Złoty kamień milowy, od którego liczono wszystkie dystanse w cesarstwie rzymskim za Augusta, znajdował się na: Możliwe odpowiedzi: 1. Forum Romanum, 2. Janikulum, 3. Awentynie, 4. Forum Trajana
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RxPBrNgZQ9qFt
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Do budowy dróg zatrudniano przede wszystkim: Możliwe odpowiedzi: 1. Ludzi wolnych, 2. Niewolników, 3. Kobiety
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wykonaj ćwiczenia numer 5 i 6.

Prokopiusz z Cezarei
Prokopiusz z Cezarei Historia wojen

[dotyczy roku 536 n.e.]

BelizariuszBelizariuszBelizariusz poprowadził swe wojsko Via Latina, pozostawiając po lewej Via Appiavia AppiaVia Appia, którą konsul rzymski Appiusz zbudował 900 lat temu i której dał swoje imię. Via Appia jest drogą o długości 5 dni marszu dla nieobciążonego piechura. Prowadzi z Rzymu do Kapui. Jest tak szeroka, że mogą się na niej minąć dwa wozy jadące z naprzeciwka. Bardzo zasługuje na to, żeby ją zobaczyć. Wszystkie bowiem kamienie, a są to kamienie młyńskie, bardzo twarde z natury, Appiusz wydobywał z kamieniołomów, które leżały w innym, bardzo odległym miejscu i tutaj sprowadzał. Na tym obszarze nigdzie bowiem nie występowały. Po wyrównaniu i wygładzeniu kamieni oraz ociosaniu w prostokątne bloki układano je ściśle obok siebie, bez wkładania pomiędzy nie żwiru czy innego materiału. Były one ze sobą tak ściśle połączone i zespolone, iż patrzący na nie mieli wrażenie, że nie są dopasowane do siebie, lecz że wręcz są ze sobą zrośnięte: po upływie tak długiego czasu, gdy każdego dnia przejeżdżało po drodze wiele wozów i przechodziło wiele zwierząt wszelkiego rodzaju, nigdzie na łączeniach kamienie nie zaczęły się oddzielać, żaden z nich nie uległ zniszczeniu ani nie stał się cieńszy, a nawet nie stracił nic ze swego połysku. Tak więc wygląda Via Appia.

cyt1 Źródło: Prokopiusz z Cezarei, Historia wojen, t. II, tłum. Dariusz Brodka, Kraków 2015, s. 63–64.
2
Ćwiczenie 5

Czy Twoim zdaniem Prokopiusz widział Via Appia na własne oczy, czy polegał na relacji osób trzecich? Jakie wrażenie wywarła na nim droga appijska? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1KVLgf6YKjsb
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Biorąc pod uwagę, ile lat upłynęło od budowy opisywanego odcinka drogi do jej opisania, odpowiedz, jaki był stan utrzymania drogi we wczesnym średniowieczu, tj. w czasach Prokopiusza. Co możesz powiedzieć o wiedzy autora opisu na temat budowy drogi? Czy w opisie można dostrzec przesadę albo brak precyzji? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RYiSH9M30ipeJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5VB59JaouaAI2
Ćwiczenie 7
Wskaż, o której drodze rzymskiej mowa jest w poniższym tekście?

Biegła na północ od Rzymu przez Umbrię i dochodziła do Ariminum (dzisiejsze Rimini) i Rubikonu, w miejsce graniczne republikańskiej Italii nad Adriatykiem; jej późniejszym przedłużeniem za Ariminum była via Aemilia [czytaj: Emilia], prowadząca w centrum Galii Przedalpejskiej przez Mutinę (dzisiejsza Modena), Parmę i Placentię (Piacenza). Możliwe odpowiedzi: 1. via Appia, 2. via Flaminia, 3. via Latina, 4. via Traiana
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1YusoMm7Jd862
Ćwiczenie 7
Co przedstawiają ilustracje? Dopasuj właściwy termin.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, fragmentem opisu „Hellady” Pauzaniasza. Następnie wykonaj ćwiczenia numer 8 i 9.

Pauzaniasz
Pauzaniasz Wędrówka po Helladzie

Inna droga z Eleuzys prowadzi do Megary. Tamtędy idąc, napotkamy studnię zwaną Antion [tj. Kwietną]. Pamfos w swym poemacie podaje, że przy tej studni spoczęła Demeter po porwaniu jej córki, przybrawszy postać staruszki; stąd również, jako niby niewiastę z Argosu, zaprowadziły ją córy Keleosa do swej matki i tak to Metanejra powierzyła jej pielęgnowanie swego syna.

(...)

Schodząc z agory w dół tzw. ulicą Euteja [tj. Prostą], można znaleźć po prawej stronie, skręciwszy tylko nieco z drogi, przybytek Apollona Prostaterios [tj. Obrońcy]. Jest tu godny widzenia posąg Apollona, a także Artemidy, Latony i inne, dłuta Praksytelesa. Przy tzw. Bramie Nimf, w starożytnym gimnazjonie znajduje się kamień w kształcie niewielkiej piramidy. Tego Apollona nazywają Karinos, tam również jest przybytek Ejlejtyj. Oto wszystko, co ma do pokazania Megara.

(...)

Drogę zaś, nazywaną do dnia dzisiejszego drogą Skirona, pierwszy podobno przeprowadził Skiron w czasie swego wojskowego dowództwa nad Megarejczykami, aby mogli nią maszerować żołnierze w pełnym uzbrojeniu. Cesarz Hadrian tak ją poszerzył i udogodnił, że mogą się na niej mijać swobodnie dwa zaprzęgi.

(...)

Droga do Titane ma sześćdziesiąt stadiów i z powodu nikłej szerokości jest niedostępna dla zaprzęgów.

(...)

Idąc z kolei drogą w kierunku Arkadii na Megalopolis, zauważysz przy samej bramie miejskiej posąg Hermesa w stylu attyckim. Bo właśnie Ateńczycy nadają swym posągom Hermesa kształt czworoboku. Od nich zaś nauczyli się tego inni. Od bram miejskich uszedłszy stadiów Trzydzieści, napotkasz rzeczkę Balyra. Podobno otrzymała tę nazwę od tego, że tu wrzucił swą lirę Tamyrys, gdy stracił wzrok. Uchodzi on w Mesenie za syna Filarnmona i nimfy Argiopy.

cyt2 Źródło: Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie, tłum. Janina Niemirska-Pliszczyńska, Henryk Podbielski, Wrocław 1973, s. , I, 39, 1; I, 44, 2 i 6; II, 11, 3; IV, 33, 3.
Ćwiczenie 8

Odpowiedz na pytania. Jaki charakter ma tekst, którego fragmenty przeczytałeś? Do jakiego współczesnego rodzaju publikacji możesz go porównać? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1OSn266NWBIq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Odpowiedz na pytania. Jakiego rodzaju informacje przekazuje autor? Co mogło szczególnie interesować jego czytelnika?

RvK1OBXlBoDrs
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1B0qQmGobpjh
Ćwiczenie 10
Rozwojowi miasta Rzym sprzyjało położenie w ważnym komunikacyjnie miejscu na granicy wpływów kulturowych. Wskaż te miejsca. Możliwe odpowiedzi: 1. Latyńskich i etruskich, 2. Greckich i etruskich, 3. Galijskich i etruskich, 4. Sycylijskich i etruskich
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Agrimensores, l. poj. agrimensor, agrimensoris
Agrimensores, l. poj. agrimensor, agrimensoris
R1VkxOtqhuBsD1
Nagranie przedstawia wymowę słowa agrimensores w języku łacińskim.

rzymscy mierniczy, pełniący wiele ważnych funkcji, mający uregulowany status prawny. Wytyczali granice nieruchomości, pomagali także w wytyczaniu dróg.

Belizariusz
Belizariusz

wybitny wódz rzymski, lojalny zawsze wobec cesarza Justyniana I i dowodzący jego wojskami w Italii w wojnie o odbicie półwyspu Apenińskiego z rąk władców ostrogockich.

Kabotaż
Kabotaż

żegluga polegająca na przebywaniu określonego szlaku za dnia i zawijaniu do portów lub przystani na noc, przy czym statki lub okręty płynęły w niedalekiej odległości od brzegu, omijając tylko przeszkody dna morskiego.

RWXJXzJm4pEbo
Mapa ukazująca porty basenu śródziemnomorskiego, podporządkowane kabotażowi jako metodzie pokonywanie odległości, ancientportsantiques.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Mapa ukazująca porty basenu śródziemnomorskiego, podporządkowane kabotażowi jako metodzie pokonywanie odległości, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.ancientportsantiques.com/ancient-trade/ [dostęp 25.01.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Kamień milowy
Kamień milowy

cylindryczny kamień, z reguły wysoki na 180 cm, ustawiany na ważniejszych drogach co milę, dla ułatwienia poruszania się na szlaku i oszacowania dystansu. Na kamieniach milowych umieszczano inskrypcje z napisami o najbliższych miastach, personaliach urzędników, którzy drogi wyremontowali itp.

Limes, limitis
Limes, limitis
RxxzI0QAVob2n1
Nagranie przedstawia wymowę słowa limes w języku łacińskim.

w pierwotnym sensie była to dla Rzymian granica między nieruchomościami, polami, ogrodami, winnicami itp., ale w Imperium Romanum określenie to zaczęto stosować dla szczególnie umocnionych granic państwa wymagających ścisłej ochrony przed najazdami barbarzyńców (limes reński, dunajski, afrykański). Była to nie tyle granica, co umocniony pas pograniczny z murami, warowniami, drogami po stronie wewnętrznej i miejscowościami zaopatrującymi cały system w żywność i produkty rzemieślnicze.

R2JNFRhKbfzGU
Rekonstrukcja drewnianej, podmurowanej wieży wartowniczej z limesu germańskiego, okolice Rainau‑Buch, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0, fotograf: Haselburg‑müller
Źródło: Haselburg-müller, Rekonstrukcja drewnianej, podmurowanej wieży wartowniczej z limesu germańskiego, fotografia, okolice Rainau-Buch, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Holzwachturm_am_r%C3%A4tischen_Limes_(Rekonstruktion)_-_Wp12_77.jpg [dostęp 25.01.2023], licencja: CC BY 3.0.
Mila rzymska
Mila rzymska

jednostka długości, oznaczająca 1000 kroków (stąd nazwa milia), a właściwie kroków podwójnych (zwanych w łacinie passus, stąd określenie mille passus) i równająca się 5000 stóp. W przeliczeniu na system metryczny mila rzymska wynosi ok. 1480 metrów.

Pauzaniasz
Pauzaniasz

grecki geograf z II w. n.e., opisał ze znaczną szczegółowością Grecję na podstawie własnych wędrówek.

Prokopiusz
Prokopiusz

historyk późnorzymski (wczesnobizantyński); za panowania cesarza Justyniana I Wielkiego (527 - 565) spisał po grecku historię wojen wschodniego Rzymu z Wandalami w Afryce, z Ostrogotami w Italii i z Persami na wschodzie. Opisywane miejsca widział naocznie, podróżując wraz z armią cesarską.

Via
Via
Rz7L6Vng9RFkf1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa via, viae które w języku łacińskim brzmi: via, viae.

zasadnicze łacińskie określenie dla drogi prowadzące z miasta do miasta, mogło jednak także oznaczać ulicę w mieście, a nawet wąskie przejście lub korytarz. Metaforycznie oznaczało podróż. Drogi pomiędzy miastami rozróżniano dodając do nich indywidualne nazwy od nazwiska urzędnika, który odpowiadał za budowę drogi, a czasem od jej funkcji albo miasta docelowego.

RwjPR4DB1ljed
Fragment późnorzymskiej mapy z zaznaczeniem najważniejszych szlaków komunikacyjnych, tak zwana Tabula Peutingeriana, kopia wykonana przez Konrada Millera, 1887 r., Bibliotheca Augustana, Augsburg, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Konrad Miller, Fragment późnorzymskiej mapy z zaznaczeniem najważniejszych szlaków komunikacyjnych, tak zwana Tabula Peutingeriana, fotografia, Bibliotheca Augustana, Augsburg, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Part_of_Tabula_Peutingeriana.jpg [dostęp 25.01.2023], domena publiczna.
via Appia
via Appia

droga nazywana w antyku „królową rzymskich dróg”, wychodziła z miasta Rzym w kierunku południowo‑wschodnim. Pierwszy jej odcinek, do Kapui, wybudowano z inicjatywy Appiusza Klaudiusza Cekusa w 312 r., podówczas cenzora, potem dwukrotnie konsula. Następnie przedłużono ją jeszcze do Brundyzjum (dzisiejsze Brindisi).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Mała encyklopedia kultury świata antycznego, red. K. Kumaniecki, K. Michałowski, L. Winniczuk, t. I, Warszawa 1958.

Notatki ucznia

RZM8TPdOxW7zK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Atlas historyczny świata, red. J. Wolski, Warszawa‑Wrocław 1992 i nast.

  • Atlas rzymskiego świata National Geographic, red. A. Franus, nr spec. National Geographic 04, 2021.

  • The Cambridge Companion to Ancient Rome, ed. P. Erdkamp, Cambridge 2013.

  • Chevallier R., Roman Roads, tr. N.H. Field, Berkeley 1976.

  • Freeman C., Egypt, Greece, & Rome: Civilizations of the Ancient Mediterranean, 3Oxford 2014.

  • Gabucci A., Rzym. Leksykon – cywilizacje, Warszawa 2010.

  • Grataloup Ch., Atlas historii świata, tłum. E. Janota, J. Pawlicki, Katowice 2020.

  • Guillerat N., Scheid J., Melocco M., Starożytny Rzym. Infografiki, tłum. J. Jedliński, Poznań 2021.

  • Hall J.M., Historia Grecji archaicznej, ok. 1200 – 479 p.n.e., tłum. M. Komorowska, Kraków 2011.

  • Lévêque P., Świat grecki, tłum. J. Olkiewicz, Warszawa 1973.

  • Mała encyklopedia kultury świata antycznego, red. K. Kumaniecki, K. Michałowski, L. Winniczuk, t. I, Warszawa 1958.

  • The Oxford Classical Dictionary, red. S. Hornblower, A. Spawforth, E. Eidinow, 4Oxford 2012.

  • Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie, tłum. Janina Niemirska‑Pliszczyńska, Henryk Podbielski, Wrocław 1973, 1989.

  • Prokopiusz z Cezarei, Historia wojen, t. II, tłum. Dariusz Brodka, Kraków 2015.

  • Piotrowicz L., Wolski J., Atlas do historii starożytnej, Warszawa wiele wydań.

  • Ratto S., Grecja. Leksykon – cywilizacje, Warszawa 2011.

  • Roman roads. New evidence  – new perspectives , ed. A. Kolb, Berlin‑Boston 2019.

  • Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2010 i nast. wyd.