Drogi starożytnej Grecji i Rzymu
wyjaśniać zróżnicowanie historyczne dróg w starożytności;
opowiadać o powodach rozwoju i stopniowego połączenia dróg w jeden system;
wyjaśniać przyczyny i przejawy zharmonizowanego morskiego i lądowego transportu;
podawać przyczyny trwałości systemu rzymskich dróg lądowych;
omawiać przebieg najważniejszych dróg w starożytnej Grecji i Rzymie;
przytaczać z pamięci nazwy i punkt docelowy przynajmniej dwóch dróg biorących początek w starożytnym Rzymie;
omawiać sposoby budowania drogi za pomocą wysoko rozwiniętej myśli technicznej, umożliwiającej tworzenie trwałych dróg.
Droga i podróż nad Morzem Śródziemnym; dawne i nowe szlaki
Aż do czasu imperium rzymskiego lokalne systemy dróg istniejące dookoła Morza Śródziemnego stanowiły niepowiązane systemy. Drogi lądowe wykorzystywano najczęściej na niewielkie dystanse, a dla dalszych dystansów posługiwano się drogą morską. Dzięki odkryciom archeologii wiemy, że już w drugim tysiącleciu p.n.e. rozwijano kontakty handlowe na bardzo dalekie dystanse, a pewne szlaki morskie przekraczały granice pomiędzy kontynentami (typowym przykładem jest szlak z Morza Egejskiego poprzez Cypr do Syro‑Palestyny i Egiptu). Wielka kolonizacja grecka (a osobno rozwój kolonizacji kartagińskiej w zachodniej części basenu śródziemnomorskiego) doprowadziły do powstania licznych trwałych szlaków morskich wzdłuż i w poprzek całego morza, a także Morza Czarnego poprzez Morze Marmara i cieśniny czarnomorskie. Starożytni podróżowali drogą morską najczęściej metodą kabotażukabotażu, zawijając na noc do kolejnych portów po drodze, ale współczesna nauka zebrała też znaczną ilość dowodów podróżowania na dalsze dystanse bez zawijania do portów przez kilka dni lub więcej.
Powstanie państw‑miast w Grecji, intensyfikacja wymiany handlowej, powstanie państwa macedońskiego, a następnie ekspansja rzymska doprowadziły w toku pierwszego tysiąclecia nie tylko do intensyfikacji użytkowania wszystkich szlaków, ale z czasem – już za Rzymian, w rytm dołączania poszczególnych terytoriów do imperium – do połączenia osobnych sieci dróg w jeden system, remontowany i utrzymywany za pieniądze państwa i lokalnych społeczności. W okresie rzymskim nadal ogromną rolę odgrywały drogi morskie, ale jednocześnie system dróg lądowych opasywał już całe państwo rzymskie, a w niektórych prowincjach był bardzo skomplikowany i bogaty.
Dróg używano do handlu, podróży turystycznych, przejścia wojsk, komunikacji pocztowej, podróży do sanktuariów, na zawody sportowe, do wyroczni. Umożliwiały zbiorową i indywidualną migrację. Stały się narzędziem utrzymywania kontroli nad państwem przez armie rzymskie i ich możliwie szybki przemarsz, ale z drugiej strony pozwalały także wejść najeźdźcom relatywnie szybko w głąb kraju. Dlatego równolegle z siecią dróg zawsze musiano budować umocnienia pograniczy (limeslimes) i wzdłuż nich także po rzymskiej stronie prowadzono drogi.
Drogi antycznej Grecji
Górzystość antycznej Hellady była czynnikiem z jednej strony ułatwiającej życie społeczności greckich w lokalnych środowiskach, co wpływało na zróżnicowanie, a z drugiej na trudność kontaktu drogą lądową. Z drugiej strony Morze Egejskie było zawsze usiane zamieszkałymi wyspami, które można traktować jako trzy pasy kontaktu morskiego, swego rodzaju pomosty, między Europą a greckimi wybrzeżami Azji Mniejszej:
Sporady Północne – Lemnos – Imbros – Samotraka.
Eubeja – Cyklady – Sporady Południowe.
Peloponez – Kreta – Rodos.
Ten czynnik, w połączeniu z bardzo bogatą linią brzegową Grecji, obfitującą w miejsca, gdzie można było bezpiecznie zaokrętować łodzie lub statki i z dogodnymi warunkami klimatycznymi spowodował, że Grecy korzystali przede wszystkim z dróg morskich. Dzięki temu stali się poprzez stulecia wyjątkowo sprawnymi żeglarzami i jeszcze przed rozkwitem cywilizacji greckiej w VI – V w. p.n.e. mogli rozpocząć intensywne podróże poza basen egejski.
Tym niemniej w okresie rozkwitu korzystano także z dróg lądowych, które jednak miały dwa wąskie przejścia, których właściwie nie dawało się ominąć. Pierwszym były Termopile – wąskie przejście między górami a Zatoką Malijską na północ od Fokidy, drugim Istm czyli Przesmyk Koryncki, który umożliwiał wejście na półwysep Peloponez.
Drogi starożytnego Rzymu
Drogi italskie rozwijały się w poszczególnych regionach już w II tysiącleciu p.n.e. Grecy, którzy dość gęsto skolonizowali południe Półwyspu Apenińskiego, posługiwali się głównie drogami morskimi od portu do portu, ale na przykład Etruskowie usiali Etrurię (dzisiejszą Toskanię i rejony przyległe) siecią dróg pomiędzy swoimi miastami.
Rzymianie rozbudowali drogi Lacjum, a następnie scentralizowali drogi w skali całego półwyspu, inwestując w nowe, lepszej jakości odcinki, stopniowo przedłużane w każdym kierunku. Intensywny rozwój sieci tak ułożonego systemu dróg nastąpił zwłaszcza między IV a I w. p.n.e. Z Rzymu rozchodziły się drogi (nazywane viavia, z dodatkową nazwą przymiotnikową, tworzoną na przykład od nazwiska urzędnika rzymskiego, który drogę pobudował) we wszystkich kierunkach geograficznych.
Zapoznaj się z opisem wybranych dróg rzymskich:
via Appia [czytaj wija apia] – jedna z najstarszych, zbudowana w pierwszym odcinku w 312 r. przez Apiusza Klaudiusza Cekusa, prowadziła do Tarracyny i Kapui; potem przedłużono ją aż do Brundyzjum, a stamtąd po morskiej przeprawie była główną drogą do Grecji; jej prowadzącą przez Apulię odnogą od Benewentu do Brundyzjum była via Traiana, nazywana tak od cesarza, który ją zbudował;
via Latina – to jest droga latyńska, jako że przebiegała przez Lacjum, w tym przez ważną miejscowość Tuskulum, i ostatecznie łączyła się z via Appia;
via Salaria (zobacz niżej, podpunkt numer 5);
via Gabina przez Gabie [czytaj: gabie] i Praeneste [czytaj: preneste];
via Tiburtina – do Tyburu na wschód od Rzymu, potem przedłużona aż do wybrzeża adriatyckiego Italii;
via Flaminia – biegła na północ od Rzymu przez Umbrię i dochodziła do Ariminum (dzisiejsze Rimini) i Rubikonu, w miejsce graniczne republikańskiej Italii nad Adriatykiem; jej późniejszym przedłużeniem za Ariminum była via Aemilia [czytaj: Emilia], prowadząca w centrum Galii Przedalpejskiej przez Mutinę (dzisiejsza Modena), Parmę i Placentię (Piacenza)[ czytaj: Piaczenca];
via Aurelia – biegła wzdłuż wybrzeża na północny zachód przez Etrurię aż do Pizy.
Kolejne drogi przedłużano przez Ligurię aż do Galii Narbońskiej począwszy od II w. p.n.e.
Wraz z budową imperium zbudowano konsekwentną sieć dróg pomiędzy prowincjami, dzięki czemu można było przemieszczać się szybko w razie potrzeby z każdego miejsca cesarstwa w inne. Poza drogami publicznymi, najważniejszymi, inwestowano w drogi prowincjonalne i lokalne. Szczególnie gęstą siecią dróg cieszyły się poza Italią prowincje galijskie, Brytania, zachodnie Bałkany, Azja Mniejsza, a po drugiej stronie morza – obszary dzisiejszej Algierii wschodniej oraz Tunezji. Z kolei w Egipcie nadal najważniejszym szlakiem i drogą dróg pozostawał Nil.

Rozmieszczenie dróg na mapie Cesarstwa Rzymskiego oraz ich krótką charakterystykę znajdziesz na mapie interaktywnej „Główne drogi Cesarstwa Rzymskiego.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DOWQgOhJ7
Przytocz nazwę drogi biegnącej wzdłuż afrykańskiego wybrzeża. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie, jak nazywała się droga biegnąca wzdłuż afrykańskiego wybrzeża. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Podaj nazwę drogi łączącej dzisiejszą Hiszpanię z Portugalią. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Jesteś dowódcą wojskowym i stacjonujesz wraz ze swoimi oddziałami na pograniczu z Partami, w Samosacie. Otrzymałeś polecenie przerzucenia wojsk nad dolny Ren, do Moguncji, by pomóc odeprzeć atak Germanów. Wypisz wszystkie drogi, które pokonasz z wojskiem. Postaraj się poruszać jak najkrótszym i jak najbezpieczniejszym szlakiem.
Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Przekrój poprzeczny drogi rzymskiej

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DOWQgOhJ7
Napisz, jakie było znaczenie poszczególnych warstw drogi dla jej trwałości i funkcjonalności. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie, co dosłownie w języku łacińskim oznaczają pojęcia: statumen, rudus, nucleus, pavimentum.
Po zapoznaniu się z ilustracją zastanów się, na jakie utrudnienia można było natrafić przy budowie tej wielowarstwowej drogi. Odpowiedz na pytanie, czy można było zrezygnować z którejś z warstw, a jeśli tak, to z której? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rzym jako miasto miast, początek i koniec dróg
Spojrzenie na mapę sieci dróg wystarczy, by zorientować się, że w Rzymie, jako jednym z pierwszych państw w historii główne drogi gwiaździście koncentrowały się (w rozumieniu rzymskim: zaczynały) w stolicy – mieście Rzym. Po części stało się tak z powodów historycznych. To Rzym pochłonął inne, sąsiednie miejscowości i miasta państwa, podporządkował sobie Lacjum i Etrurię, a następnie inne terytoria, by w III i II w. kontrolować już całą Italię i ruszyć na podbój świata śródziemnomorskiego. Tym niemniej wpływ na ekspansję miało też dogodne położenie miejscowości. Trzeba tu uwzględnić kilka czynników:
miasto znajdowało się w pasie trzech nizin nad Morzem Tyrreńskim (etruskiej, latyńskiej, kampańskiej), a więc w dogodnym miejscu dla komunikacji lądowej;
Rzym umiejscowiony był nad rzeką Tyber, niedaleko jej ujścia. Tyber był naturalnym szlakiem komunikacyjnym i jedyną poza Padem spławną rzeką Półwyspu Apenińskiego (na relatywnie długim odcinku mniej więcej 100 km);
w miejscu powstania miasta znajdowało się przejście (bród) przez Tyber, możliwe dzięki relatywnej płytkości rzeki pomiędzy wzgórzami miasta;
Rzym był najdalej wysuniętym przyczółkiem ludu Latynów w bogatą i cywilizacyjnie przeważającą Etrurię; To dawało możliwości intensywnego kontaktu kulturowego, bogacenia się i handlu;
ważne było także położenie na via Salaria (Rzym - Reate potem do Auskulum i Truentum), drodze solnej, umożliwiającej eksport soli, ważnego źródła bogactwa do kraju Sabinów w głąb lądu;
dzięki wyrzeźbieniu terenu nie tylko przez Tyber, ale i mniejsze rzeki i strumienie, a także rzeźbie gór i wzgórz możliwe było technicznie poprowadzenie wygodnych dróg we wszystkich kierunkach (zostały opisane w punkcie powyżej);
położenie miasta dawało sposobność kontaktów z Grekami w ich wysoko rozwiniętych koloniach (ważna była zwłaszcza miejscowość Kume), a to prowadziło do rozwoju handlu i wymiany kulturowej;
prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem było położenie Rzymu na pagórkach i wzgórzach sięgających ponad 300 m nad nizinę a 600 – 900 m. nad poziom morza. Miało to znaczenie obronne, umożliwiło przetrwać kilka kluczowych stuleci społecznościom żyjącym na wzgórzach; ich miejsce bytowania było zdrowsze od malarycznych nizin bagiennych w okolicach, dawało też ochronę przed zalewaniem terenu i powodziami, a jednocześnie nie czyniło miejsca życia rolników dalekim od żyznych gleb;
stosunkowo wcześnie powstał port u ujścia rzeki Tyber, w Ostii. Nie ma dowodów jego istnienia przed IV w. p.n.e., ale właśnie wtedy, w momencie poszerzenia ekspansji Rzymu, port ten ustanowił nową, z czasem kluczową drogę morską z miasta.
Gdy miasto Rzym stało się już niekwestionowaną stolicą imperium, a drogi komunikacji połączyły się w jeden spójny system, centralna rola Rzymu była już i tradycyjna, i niekwestionowana. Obok Ostii istniał nowy cesarski port, a przybysze zmierzali do miasta albo drogą morską, albo licznymi drogami lądowymi, spotykającymi się w mieście, a prowadzącymi ze wszystkich kierunków geograficznych. Wszystkie drogi liczono z jednego punktu w mieście, które znajdowało się między świątynią Saturna a główną mównicą (rostra) na Forum Romanum. Za cesarza Augusta ustawiono tam wielki marmurowy kamień milowykamień milowy, pokryty złotem – stąd nazywany milliarium aureum [czytaj: milliarium ałreum].
Także poza miastem na dystansie co milę ustawiano podobnie do siebie wyglądające kamienie milowe, cylindryczne (czyli w kształcie pionowo ustawionego walca) znaki kamienne, ułatwiające poruszanie się po drodze i podróż. W Italii takie oznakowania zapoczątkowano w III w. p.n.e., a w okresie cesarstwa stawiano także w wielu prowincjach. Zawierały personalia konsulów i innych urzędników odpowiedzialnych za remont lub wybudowanie drogi, daty remontu, informacje o najbliższych miastach lub o dystansie od Rzymu bądź innych ważnych miast.
Gdy centrum wschodniego cesarstwa rzymskiego stał się Konstantynopol (IV w. n.e.), również w tym mieście, na placu zwanym Augusteum, koło świątyni Hagia Sofia ustawiono główny kamień milowy (nazywany Milionem) i od niego liczono wszystkie dystanse w państwie.


Jak zbudować drogę?
Jak w każdym państwie starożytnym i współczesnym drogi greckie i rzymskie były różnej jakości.
Drogi potrafiono już brukować ściśle ułożonymi kamieniami, uwzględniano chodniki i koleiny dla przemieszczających się wozów już w czasach minojskich i mykeńskich (homeryckich). Ale cywilizacje na terenie Grecji przechodziły także okresy upadku i regresu, i nie zawsze pamiętano o tych lokalnych osiągnięciach.
Oczywiście największy potencjał budowy i utrzymania ujednoliconych technicznie dróg miało wielkie Imperium Rzymskie, dysponujące znacznie większą siłą roboczą i możliwościami finansowymi i technicznymi, niż którekolwiek państwo wcześniej na tym terytorium. Ale i w Rzymie drogi były różnej jakości, choćby ze względu na ich znaczenie. Tym niemniej wiele rzymskich dróg wykazuje trwałość tak wielką, że przetrwały fragmentami do dzisiaj.
Budowę drogi prowadzono kilkuetapowo, z reguły szybko i w jeden sposób na wszystkich zaplanowanych odcinkach:
określano przebieg drogi, kierując się rzeźbą terenu, wygodą przyszłej podróży, możliwie dogodnym połączeniem miejscowości, strukturą własności na danym terenie (w razie wywłaszczenia zasadniczo wypłacano odszkodowanie), dotychczasowym przebiegiem piaszczystych lub ubitych dróg i ścieżek (chyba że planowano nową drogę, nie patrząc na wcześniejszy szlak);
określano szerokość drogi i zaznaczano ją w terenie głębokimi bruzdami (wgłębionymi rowami), które miały ograniczać drogę wzdłuż całej szerokości budowanego odcinka;
pomiędzy zaznaczonymi bruzdami wybierano ziemię, kopiąc stosunkowo głęboko, tak aby żaden z przyszłych poziomów drogi nie wystawał ponad teren; jedną z przyczyn trwałości rzymskich dróg jest właśnie to, że wkopywano je w ziemię nawet do 1,5 m głębokości;
w powstałym zagłębionym pasie ukazującym przebieg drogi układano po kolei warstwy różnych materiałów:
ubitą warstwę piasku albo innego drobnego materiału (do 20 cm);
duże płaskie kamienie albo głazy spojone gliną albo zaprawą (30 – 60 cm);
drobne lub kruszone kamienie, gruz ceglany i ceramiczny, często także spojone gliną lub zaprawą (15 – 25 cm);
bardzo drobny piasek lub żwir, mocno ubity (30 – 50 cm);
warstwę wierzchnią czyli powierzchnię drogi – w zależności od jej rodzaju były to albo ściśle ułożone, płaskie od góry kamienie lub płyty kamienne bądź kamienne kostki brukowe, albo mocno i dobrze ubity żwir (20 – 30 cm). Układano je zawsze tak, by część środkowa była nieco wyższa i stopniowo nieznacznie obniżała się na boki, co pozwalało opadom spływać na krawędzie drogi i zapobiegało powstawaniu błota, kałuż i rozlewisk na drodze.
krawędzie drogi albo zasypywano, albo umieszczano w nich kamienie ciosane i krawężniki kamienne, w miastach układano chodniki po bokach bądź z jednej strony.
Wbrew obiegowym opiniom i dawniejszym poglądom naukowców większość dróg budowała wolna ludność miejscowa albo sprowadzeni robotnicy, a nie niewolnicy. Płacono niewiele. Budowa drogi wymagała także udziału mierniczych (agrimensoresagrimensores), inżynierów, rzemieślników, kamieniarzy.

Scharakteryzuj sposoby budowania drogi w starożytnym Rzymie. Oceń poziom techniczny wykonawstwa oraz umiejętności antycznych robotników.
Odpowiedz na pytanie, dlaczego miasto Rzym było centrum wszystkich dróg Italii?
Porównaj specyfikę sieci dróg w antycznej Grecji i Rzymie. Odpowiedz na pytanie: z czego wynikały różnice między nimi?
Ćwiczenia
Ułóż układankę, przedstawiającą fragment drogi rzymskiej odkrytej przypadkowo w 2022 koło Evesham w Wielkiej Brytanii. Co możesz powiedzieć o jej stanie zachowania i trwałości? Zauważ, że drogę tę wybudowano daleko od stolicy, w jednej z najodleglejszych prowincji.
Odpowiedz na pytania testowe.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wykonaj ćwiczenia numer 5 i 6.
Historia wojen[dotyczy roku 536 n.e.]
BelizariuszBelizariusz poprowadził swe wojsko Via Latina, pozostawiając po lewej Via AppiaVia Appia, którą konsul rzymski Appiusz zbudował 900 lat temu i której dał swoje imię. Via Appia jest drogą o długości 5 dni marszu dla nieobciążonego piechura. Prowadzi z Rzymu do Kapui. Jest tak szeroka, że mogą się na niej minąć dwa wozy jadące z naprzeciwka. Bardzo zasługuje na to, żeby ją zobaczyć. Wszystkie bowiem kamienie, a są to kamienie młyńskie, bardzo twarde z natury, Appiusz wydobywał z kamieniołomów, które leżały w innym, bardzo odległym miejscu i tutaj sprowadzał. Na tym obszarze nigdzie bowiem nie występowały. Po wyrównaniu i wygładzeniu kamieni oraz ociosaniu w prostokątne bloki układano je ściśle obok siebie, bez wkładania pomiędzy nie żwiru czy innego materiału. Były one ze sobą tak ściśle połączone i zespolone, iż patrzący na nie mieli wrażenie, że nie są dopasowane do siebie, lecz że wręcz są ze sobą zrośnięte: po upływie tak długiego czasu, gdy każdego dnia przejeżdżało po drodze wiele wozów i przechodziło wiele zwierząt wszelkiego rodzaju, nigdzie na łączeniach kamienie nie zaczęły się oddzielać, żaden z nich nie uległ zniszczeniu ani nie stał się cieńszy, a nawet nie stracił nic ze swego połysku. Tak więc wygląda Via Appia.
Źródło: Prokopiusz z Cezarei, Historia wojen, t. II, tłum. Dariusz Brodka, Kraków 2015, s. 63–64.
Czy Twoim zdaniem Prokopiusz widział Via Appia na własne oczy, czy polegał na relacji osób trzecich? Jakie wrażenie wywarła na nim droga appijska? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Biorąc pod uwagę, ile lat upłynęło od budowy opisywanego odcinka drogi do jej opisania, odpowiedz, jaki był stan utrzymania drogi we wczesnym średniowieczu, tj. w czasach Prokopiusza. Co możesz powiedzieć o wiedzy autora opisu na temat budowy drogi? Czy w opisie można dostrzec przesadę albo brak precyzji? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Biegła na północ od Rzymu przez Umbrię i dochodziła do Ariminum (dzisiejsze Rimini) i Rubikonu, w miejsce graniczne republikańskiej Italii nad Adriatykiem; jej późniejszym przedłużeniem za Ariminum była via Aemilia [czytaj: Emilia], prowadząca w centrum Galii Przedalpejskiej przez Mutinę (dzisiejsza Modena), Parmę i Placentię (Piacenza). Możliwe odpowiedzi: 1. via Appia, 2. via Flaminia, 3. via Latina, 4. via Traiana
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, fragmentem opisu „Hellady” Pauzaniasza. Następnie wykonaj ćwiczenia numer 8 i 9.
Wędrówka po HelladzieInna droga z Eleuzys prowadzi do Megary. Tamtędy idąc, napotkamy studnię zwaną Antion [tj. Kwietną]. Pamfos w swym poemacie podaje, że przy tej studni spoczęła Demeter po porwaniu jej córki, przybrawszy postać staruszki; stąd również, jako niby niewiastę z Argosu, zaprowadziły ją córy Keleosa do swej matki i tak to Metanejra powierzyła jej pielęgnowanie swego syna.
(...)
Schodząc z agory w dół tzw. ulicą Euteja [tj. Prostą], można znaleźć po prawej stronie, skręciwszy tylko nieco z drogi, przybytek Apollona Prostaterios [tj. Obrońcy]. Jest tu godny widzenia posąg Apollona, a także Artemidy, Latony i inne, dłuta Praksytelesa. Przy tzw. Bramie Nimf, w starożytnym gimnazjonie znajduje się kamień w kształcie niewielkiej piramidy. Tego Apollona nazywają Karinos, tam również jest przybytek Ejlejtyj. Oto wszystko, co ma do pokazania Megara.
(...)
Drogę zaś, nazywaną do dnia dzisiejszego drogą Skirona, pierwszy podobno przeprowadził Skiron w czasie swego wojskowego dowództwa nad Megarejczykami, aby mogli nią maszerować żołnierze w pełnym uzbrojeniu. Cesarz Hadrian tak ją poszerzył i udogodnił, że mogą się na niej mijać swobodnie dwa zaprzęgi.
(...)
Droga do Titane ma sześćdziesiąt stadiów i z powodu nikłej szerokości jest niedostępna dla zaprzęgów.
(...)
Idąc z kolei drogą w kierunku Arkadii na Megalopolis, zauważysz przy samej bramie miejskiej posąg Hermesa w stylu attyckim. Bo właśnie Ateńczycy nadają swym posągom Hermesa kształt czworoboku. Od nich zaś nauczyli się tego inni. Od bram miejskich uszedłszy stadiów Trzydzieści, napotkasz rzeczkę Balyra. Podobno otrzymała tę nazwę od tego, że tu wrzucił swą lirę Tamyrys, gdy stracił wzrok. Uchodzi on w Mesenie za syna Filarnmona i nimfy Argiopy.
Źródło: Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie, tłum. Janina Niemirska-Pliszczyńska, Henryk Podbielski, Wrocław 1973, s. , I, 39, 1; I, 44, 2 i 6; II, 11, 3; IV, 33, 3.
Odpowiedz na pytania. Jaki charakter ma tekst, którego fragmenty przeczytałeś? Do jakiego współczesnego rodzaju publikacji możesz go porównać? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytania. Jakiego rodzaju informacje przekazuje autor? Co mogło szczególnie interesować jego czytelnika?
Słownik pojęć
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DOWQgOhJ7
Nagranie przedstawia wymowę słowa agrimensores w języku łacińskim.
rzymscy mierniczy, pełniący wiele ważnych funkcji, mający uregulowany status prawny. Wytyczali granice nieruchomości, pomagali także w wytyczaniu dróg.
wybitny wódz rzymski, lojalny zawsze wobec cesarza Justyniana I i dowodzący jego wojskami w Italii w wojnie o odbicie półwyspu Apenińskiego z rąk władców ostrogockich.
żegluga polegająca na przebywaniu określonego szlaku za dnia i zawijaniu do portów lub przystani na noc, przy czym statki lub okręty płynęły w niedalekiej odległości od brzegu, omijając tylko przeszkody dna morskiego.

cylindryczny kamień, z reguły wysoki na 180 cm, ustawiany na ważniejszych drogach co milę, dla ułatwienia poruszania się na szlaku i oszacowania dystansu. Na kamieniach milowych umieszczano inskrypcje z napisami o najbliższych miastach, personaliach urzędników, którzy drogi wyremontowali itp.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DOWQgOhJ7
Nagranie przedstawia wymowę słowa limes w języku łacińskim.
w pierwotnym sensie była to dla Rzymian granica między nieruchomościami, polami, ogrodami, winnicami itp., ale w Imperium Romanum określenie to zaczęto stosować dla szczególnie umocnionych granic państwa wymagających ścisłej ochrony przed najazdami barbarzyńców (limes reński, dunajski, afrykański). Była to nie tyle granica, co umocniony pas pograniczny z murami, warowniami, drogami po stronie wewnętrznej i miejscowościami zaopatrującymi cały system w żywność i produkty rzemieślnicze.

jednostka długości, oznaczająca 1000 kroków (stąd nazwa milia), a właściwie kroków podwójnych (zwanych w łacinie passus, stąd określenie mille passus) i równająca się 5000 stóp. W przeliczeniu na system metryczny mila rzymska wynosi ok. 1480 metrów.
grecki geograf z II w. n.e., opisał ze znaczną szczegółowością Grecję na podstawie własnych wędrówek.
historyk późnorzymski (wczesnobizantyński); za panowania cesarza Justyniana I Wielkiego (527 - 565) spisał po grecku historię wojen wschodniego Rzymu z Wandalami w Afryce, z Ostrogotami w Italii i z Persami na wschodzie. Opisywane miejsca widział naocznie, podróżując wraz z armią cesarską.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DOWQgOhJ7
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa via, viae które w języku łacińskim brzmi: via, viae.
zasadnicze łacińskie określenie dla drogi prowadzące z miasta do miasta, mogło jednak także oznaczać ulicę w mieście, a nawet wąskie przejście lub korytarz. Metaforycznie oznaczało podróż. Drogi pomiędzy miastami rozróżniano dodając do nich indywidualne nazwy od nazwiska urzędnika, który odpowiadał za budowę drogi, a czasem od jej funkcji albo miasta docelowego.

droga nazywana w antyku „królową rzymskich dróg”, wychodziła z miasta Rzym w kierunku południowo‑wschodnim. Pierwszy jej odcinek, do Kapui, wybudowano z inicjatywy Appiusza Klaudiusza Cekusa w 312 r., podówczas cenzora, potem dwukrotnie konsula. Następnie przedłużono ją jeszcze do Brundyzjum (dzisiejsze Brindisi).
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Mała encyklopedia kultury świata antycznego, red. K. Kumaniecki, K. Michałowski, L. Winniczuk, t. I, Warszawa 1958.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Atlas historyczny świata, red. J. Wolski, Warszawa‑Wrocław 1992 i nast.
Atlas rzymskiego świata National Geographic, red. A. Franus, nr spec. National Geographic 04, 2021.
The Cambridge Companion to Ancient Rome, ed. P. Erdkamp, Cambridge 2013.
Chevallier R., Roman Roads, tr. N.H. Field, Berkeley 1976.
Freeman C., Egypt, Greece, & Rome: Civilizations of the Ancient Mediterranean, 3Oxford 2014.
Gabucci A., Rzym. Leksykon – cywilizacje, Warszawa 2010.
Grataloup Ch., Atlas historii świata, tłum. E. Janota, J. Pawlicki, Katowice 2020.
Guillerat N., Scheid J., Melocco M., Starożytny Rzym. Infografiki, tłum. J. Jedliński, Poznań 2021.
Hall J.M., Historia Grecji archaicznej, ok. 1200 – 479 p.n.e., tłum. M. Komorowska, Kraków 2011.
Lévêque P., Świat grecki, tłum. J. Olkiewicz, Warszawa 1973.
Mała encyklopedia kultury świata antycznego, red. K. Kumaniecki, K. Michałowski, L. Winniczuk, t. I, Warszawa 1958.
The Oxford Classical Dictionary, red. S. Hornblower, A. Spawforth, E. Eidinow, 4Oxford 2012.
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie, tłum. Janina Niemirska‑Pliszczyńska, Henryk Podbielski, Wrocław 1973, 1989.
Prokopiusz z Cezarei, Historia wojen, t. II, tłum. Dariusz Brodka, Kraków 2015.
Piotrowicz L., Wolski J., Atlas do historii starożytnej, Warszawa wiele wydań.
Ratto S., Grecja. Leksykon – cywilizacje, Warszawa 2011.
Roman roads. New evidence – new perspectives , ed. A. Kolb, Berlin‑Boston 2019.
Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2010 i nast. wyd.



