Drugi rozbiór Polski
Drugi rozbiór Polski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna konsekwencje rządu targowiczan,
zna datę drugiego rozbioru Polski,
wie, jakie ziemie zostały odebrane Polsce w trakcie drugiego rozbioru.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi pokazać na mapie ziemie odebrane w trakcie drugiego rozbioru.
c) Postawy
Uczeń kształtuje postawę patriotyczną poprzez poznanie fragmentu historii ojczyzny.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, metoda zajęć praktycznych
Formy: praca zbiorowa, jednostkowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa Polski w okresie rozbiorów, mapki konturowe Polski po pierwszym rozbiorze, wiersze Marii Konopnickiej Targowica i Drugi rozbiór.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji. Nauczyciel stawia uczniom następujące pytania:
Co to była konfederacja?
Dlaczego nazywała się targowica?
Jakie były cele działań targowiczan?
Uczniowie odpowiadają indywidualnie, a nauczyciel koryguje odpowiedzi. Następnie inicjuje pogadankę i pyta uczniów:
Kiedy Polska utraciła część ziem?
Jakie to były ziemie? (Prosi uczniów o pokazanie ich na mapie).
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje uczniom temat nowej lekcji i zapisuje go na tablicy, a uczniowie
w zeszytach. Następnie poleca, aby wszyscy odszukali w podręczniku fragment tekstu mówiący o rządach targowiczan. Uczniowie odszukują fragment, odczytują go po cichu, a następnie jeden z nich głośno. Nauczyciel zadaje pytania odnośnie przeczytanego tekstu tak, aby uczniowie doszli do wniosku, że targowiczanie obalili Konstytucję 3 maja, rządzili dla własnych korzyści oraz odbierali majątki popierającym konstytucję.Następnie prowadzący wyjaśnia, że takie postępowanie targowiczan doprowadziło do II rozbioru Polski i poleca, aby uczniowie odszukali w książkach jego datę (1793) oraz obliczyli, ile lat minęło od tego wydarzenia.
Nauczyciel informuje, że w drugim rozbiorze wzięły udział Prusy i Rosja. Uczniowie za pomocą atlasu i podręcznika odnajdują ziemie zabrane Polsce w 1793 r. Jedna osoba podchodzi do dużej mapy i pokazuje na niej.
Nauczyciel rozdaje małe konturowe mapki, na których uczniowie zaznaczają odpowiednimi kolorami ziemie pod zaborem pruskim i rosyjskim oraz opisują je.
c. Faza podsumowująca
W ramach podsumowania nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające, co uczniowie zapamiętali z lekcji, po czym odczytuje wiersze Marii Konopnickiej (załącznik 1 i 2) traktujące o omawianym temacie.
Bibliografia
Makowski T., Rześniowiecki J., Historia II, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2004.
Kwiatkowski H., Wybór tekstów literackich do dziejów Polski, Alex, Dzierżoniów 2001.
Załączniki
Załącznik 1
M. Konopnicka Targowica
Oj, Targowiczanie
Dobrze się nazwali!
Jak Judasze za srebrniki
Polskę stargowali!
Stargowali Polskę
I tę wolność bratnią
Zagasili nad Ojczyzną
Gwiazdę jej ostatnią
Załącznik 2
M. Konopnicka Drugi rozbiór
Podpisali zdradę milczkiem
I wyszli panowie,
A odtąd się sejm grodzieński
Niemym sejmem zowie.
Choć on niemy, jest w nim przecie
Wielki krzyk dziejowy.
Już wy nigdy nie zmyjecie
Hańby z waszej głowy!
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nieco zmodyfikowane zajęcia mogą być przeprowadzone również na innym etapie edukacyjnym.