Drugie życie drzewa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że martwe drzewa są naturalnym elementem lasu,
zna podstawowe ekologiczne znaczenie obecności martwych drzew w lesie,
wie, jakie skutki przyrodnicze przynosi intensywna gospodarka leśna,
wie, gdzie w Europie występuje ostatni naturalny las liściasty,
zna gatunki, których przeżycie zależne jest od obecności martwego drewna w lesie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opisać wygląd lasu naturalnego,
potrafi wyjaśnić jakie skutki dla przyrody ma usuwanie z lasu martwych drzew,
potrafi objaśnić dlaczego martwe drewno powinno być obecne w każdym lesie,
potrafi wymienić kilka gatunków zależnych od martwego drewna.
c) Postawy
Uczeń:
jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,
rozumie jak ważną rolę pełni w przyrodzie martwe drewno,
rozumie, iż należy dbać o dobry stan gatunków, których przetrwanie jest zależne od martwego drewna,
pragnie zobaczyć naturalny las.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, analiza ilustracji lasu, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Książki poświęcone ekologii lasu, ilustracje lasu gospodarczego i naturalnego, karta pracy ucznia, kredki, ołówki, blok rysunkowy, ilustracje zwierząt uzależnionych od martwego drewna.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Uczniowie starają się wymienić kilka gatunków drzew, które budują lasy liściaste w naszym kraju.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają kilka zdjęć lasu gospodarczego i naturalnego (Puszcze Białowieska). Wykonuje zadanie 1 (załącznik nr1).
Nauczyciel podaje przykłady gatunków, które zależne są od obecności martwego drewna w lesie. Zwraca uwagę, że większość tych gatunków jest nieliczna i zagrożona wyginięciem (załącznik nr 2).
Uczniowie próbują odpowiedzieć jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy.
Uczniowie zapoznają się z położeniem Puszczy Białowieskiej na mapie Polski.
Nauczyciel prezentuje sposób prowadzenia gospodarki leśnej (brak martwych drzew, drzewa nie dożywają swego maksymalnego wieku).
Uczniowie analizują mapę rozmieszczenia dzięcioła trójpalczastego w Polsce (załącznik nr 3).
Na diagramie kołowym uczniowie uświadamiają sobie jak wiele gatunków roślin i zwierząt występuje na martwym drewnie (załącznik nr 4).
c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie korzystając ze swych rysunków podają główne różnice między lasem naturalnym i jednogatunkowym gospodarczym
2. Uczniowie wymieniają gatunki, które związane są z martwym drewnem.
3. Uczniowie zastanawiają się co należy zrobić by w lesie pojawiły się gatunki związane z martwym drewnem.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr 1.
Po obejrzeniu kilku zdjęć spróbujcie schematycznie narysować, oba typy lasu. Jakie różnice wydają się Wam najważniejsze.
Załącznik 2. Feriancova‑Masarova Z. „Świat zwierząt”, Multico, Warszawa 1993.
Gatunki, które występują w lasach gdzie dużo jest martwego drewna.
Jelonek rogacz
Żołędnica
Dzięcioł trójpalczasty
Załącznik 3. Mapa rozmieszczenia dzięcioła trójpalczastego.
Jak myślisz dlaczego ten dzięcioł występuje w tak niewielu miejscach?
Załącznik 4.
Przyjrzyj się poniższemu diagramowi, zauważ jakie wielkie bogactwo gatunkowe zawierają lasy z martwym drewnem (koło po lewej stronie) w porównaniu do lasu pozbawionego martwego drewna (koło po prawej stronie).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak