Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że martwe drzewa są naturalnym elementem lasu,

  • zna podstawowe ekologiczne znaczenie obecności martwych drzew w lesie,

  • wie, jakie skutki przyrodnicze przynosi intensywna gospodarka leśna,

  • wie, gdzie w Europie występuje ostatni naturalny las liściasty,

  • zna gatunki, których przeżycie zależne jest od obecności martwego drewna w lesie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi opisać wygląd lasu naturalnego,

  • potrafi wyjaśnić jakie skutki dla przyrody ma usuwanie z lasu martwych drzew,

  • potrafi objaśnić dlaczego martwe drewno powinno być obecne w każdym lesie,

  • potrafi wymienić kilka gatunków zależnych od martwego drewna.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie jak ważną rolę pełni w przyrodzie martwe drewno,

  • rozumie, iż należy dbać o dobry stan gatunków, których przetrwanie jest zależne od martwego drewna,

  • pragnie zobaczyć naturalny las.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, analiza ilustracji lasu, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Książki poświęcone ekologii lasu, ilustracje lasu gospodarczego i naturalnego, karta pracy ucznia, kredki, ołówki, blok rysunkowy, ilustracje zwierząt uzależnionych od martwego drewna.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Uczniowie starają się wymienić kilka gatunków drzew, które budują lasy liściaste w naszym kraju.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie oglądają kilka zdjęć lasu gospodarczego i naturalnego (Puszcze Białowieska). Wykonuje zadanie 1 (załącznik nr1).

  2. Nauczyciel podaje przykłady gatunków, które zależne są od obecności martwego drewna w lesie. Zwraca uwagę, że większość tych gatunków jest nieliczna i zagrożona wyginięciem (załącznik nr 2).

  3. Uczniowie próbują odpowiedzieć jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy.

  4. Uczniowie zapoznają się z położeniem Puszczy Białowieskiej na mapie Polski.

  5. Nauczyciel prezentuje sposób prowadzenia gospodarki leśnej (brak martwych drzew, drzewa nie dożywają swego maksymalnego wieku).

  6. Uczniowie analizują mapę rozmieszczenia dzięcioła trójpalczastego w Polsce (załącznik nr 3).

  7. Na diagramie kołowym uczniowie uświadamiają sobie jak wiele gatunków roślin i zwierząt występuje na martwym drewnie (załącznik nr 4).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie korzystając ze swych rysunków podają główne różnice między lasem naturalnym i jednogatunkowym gospodarczym

2. Uczniowie wymieniają gatunki, które związane są z martwym drewnem.

3. Uczniowie zastanawiają się co należy zrobić by w lesie pojawiły się gatunki związane z martwym drewnem.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr 1.

Po obejrzeniu kilku zdjęć spróbujcie schematycznie narysować, oba typy lasu. Jakie różnice wydają się Wam najważniejsze.

Załącznik 2. Feriancova‑Masarova Z. „Świat zwierząt”, Multico, Warszawa 1993.

Gatunki, które występują w lasach gdzie dużo jest martwego drewna.

Jelonek rogacz

R1IRxKOEEUHIM

Żołędnica

RRnk1VTwovpOw

Dzięcioł trójpalczasty

Ry4rJsrFB5vxM

Załącznik 3. Mapa rozmieszczenia dzięcioła trójpalczastego.

Jak myślisz dlaczego ten dzięcioł występuje w tak niewielu miejscach?

R2Me3iMfbQKbK

Załącznik 4.

Przyjrzyj się poniższemu diagramowi, zauważ jakie wielkie bogactwo gatunkowe zawierają lasy z martwym drewnem (koło po lewej stronie) w porównaniu do lasu pozbawionego martwego drewna (koło po prawej stronie).

RzWRphhrX64r9

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RTgz4RF7n8nng

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 340.52 KB w języku polskim
RV4lMvZc2VAsd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 960.50 KB w języku polskim