Dualizm w rozwoju ekonomicznym Europy w XVI-XVII wieku
Dualizm w rozwoju ekonomicznym Europy – XVI‑XVII wiek
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna różnice pomiędzy produkcją rzemieślniczą (cechową) a manufakturową,
wie, na czym polegała rewolucja cen,
potrafi wyjaśnić pojęcia: refeudalizacja, defeudalizacja, połownictwo, manufaktura,
wie, na czym polegał dualizm w rozwoju ekonomicznym Europy w XVI‑XVII wieku,
wie, na czym polegał system nakładczy.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
potrafi wskazać na mapie XVI‑XVII‑wiecznej Europy linię graniczną wytyczającą dualizm
w rozwoju ekonomicznym Europy,rozumie czynniki determinujące różnice gospodarczo‑społeczne w Europie w XVI‑XVII wieku,
sprawnie pracuje z mapą, podręcznikiem, tekstem źródłowym, słownikiem pojęć historycznych i encyklopedią historyczną,
dokonuje analiz, potrafi wyciągać wnioski.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, opis, opowiadanie, pogadanka, praca z mapą, podręcznikiem, tekstem źródłowym, słownikiem pojęć historycznych, encyklopedią historyczną.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa, słownik terminów i pojęć historycznych, encyklopedia historyczna.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów na temat sytuacji społeczno‑gospodarczej w Europie
w XVI‑XVII wieku. Przedstawia problematykę lekcji i nakreśla sposób realizacji tematu.
Prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia dualizmu w rozwoju ekonomicznym.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel charakteryzuje sytuację ekonomiczną Europy w XVI‑XVII wieku. Wyjaśnia, na czym polegał dualizm w rozwoju gospodarczym Europy. Wskazuje na mapie linię graniczną (rzekę Łabę)
i charakteryzuje gospodarkę europejską na wschód i zachód od tej linii.
Uczniowie wyszukują w słowniku pojęć historycznych i encyklopedii historycznej znaczenia pojęć refeudalizja i defeudalizacja.
Nauczyciel opowiada o wzroście demograficznym w XVI‑wiecznej Europie i postępie technologicznym w produkcji.
Wyjaśnia pojęcia system nakładczy i manufaktura. Wskazuje różnice pomiędzy produkcją rzemieślniczą (cechową) a manufakturową. Opowiada o rozwoju handlu i rewolucji cen.
Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę.
Czynniki determinujące różnice gospodarcze i społeczne w Europie w XVI‑XVII wieku
Zachód | Wschód |
Zadaniem uczniów jest przerysowanie tabeli do zeszytów i wypełnienie jej na podstawie podręcznika
i encyklopedii historycznej. Uczniowie mają na wykonanie tego zadania 10 minut.
Po upływie tego czasu nauczyciel sprawdza poprawność wypełnienia tabeli, uzupełnia i poprawia
w razie potrzeby.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:
Jakie były przyczyny rozkwitu Antwerpii jako centrum handlowego?
Dlaczego autor tekstu wyprawił się do Antwerpii i co było powodem obserwacji tego miasta?
Czyta na głos tekst źródłowy Description de tout le Pays‑Bas z podręcznika ze strony 59.
Po wysłuchaniu tekstu uczniowie odpowiadają na zapisane wcześniej na tablicy pytania. Dyskutują na ten temat.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów, w której części Europy (na wschód czy zachód od Łaby) chcieliby mieszkać, gdyby żyli w XVI lub XVII wieku. Uczniowie dyskutują na ten temat.
5. Bibliografia
Burda B. i inni*, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy*, Operon, Gdynia 2003.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
Snoch B., Terminy i pojęcia historyczne, WSiP, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Jesteś rzemieślnikiem najemnym pracującym w manufakturze. Opisz, jak wygląda twoje miejsce pracy i twój zakres obowiązków.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak