Duszek rysuje kwadrat i trójkąt
Autor/autorka
Elżbieta Samek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Duszek rysuje kwadrat i trójkąt
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wykorzystanie aplikacji Scratch pozwoli uczniom kl. 5 na zrozumienie, w jaki sposób utworzyć aplikację do poruszania duszkiem na ekranie. Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej. Wykorzystujemy nauczanie w działaniu. Realizacja punktów podstawy programowej II.1.2 i II.2.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie komputera i aplikacji Scratch umożliwi uczniom doświadczenie, w jaki sposób, można zaprogramować czynności postaci, jak je zapisać w konkretnym środowisku programistycznym, by móc nią sterować na ekranie.
7. Cel ogólny zajęć
Projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera.
8. Cele szczegółowe zajęć
1. Uczeń posługuje się klockami z kategorii zdarzenia, ruch, pisak, kontrola. Używa powtórzeń.
2. Uczeń wyjaśnia, w jaki sposób powstaje rysunek w programie Scratch.
3. Dokonuje modyfikacji skryptu zgodnie z określonym celem wg własnego pomysłu.
9. Metody i formy pracy
Rozmowa kierowana, pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy: praca zbiorowa, praca w parach, praca indywidualna.
10. Środki dydaktyczne
Komputery, Zintegrowana Platforma Edukacyjna, aplikacja Scratch , Michał Kęski, Podręcznik do informatyki dla klasy piątej szkoły podstawowej” Lubię to”, Nowa Era, Warszawa 2021
Zintegrowana Platforma Edukacyjna: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/93563500
11. Wymagania w zakresie technologii
Pracownia komputerowa, Netsupport, stanowisko komputerowe z dostępem do sieci dla każdego ucznia, na komputerach zainstalowana aplikacja Scratch 3.29.1 lub dostęp do Scratch online
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Nauczyciel udostępnia uczniom poprzez NETSUPPORT animację projektu lub uczniowie otrzymują od nauczyciela link do animacji na platformie Scratch. Oglądają duszka rysującego na ekranie kwadrat. (ZPE - ćw. 1)
https://scratch.mit.edu/projects/673819064/editor/
Aktywność 2
Temat: Refleksja- Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami
Czas trwania:
Opis aktywności:
Uczniowie logują się na Scratch lub otwierają aplikację zainstalowaną na komputerze i w parach zastanawiają się jakich klocków i z jakich kategorii użyto. Swoje wnioski omawiają z nauczycielem.
Aktywność 3
Temat: Teoria - zaprogramowanie w Scratch kotka, aby rysował kwadrat.
Czas trwania:
Opis aktywności:
Nauczyciel przypomina funkcje klocków potrzebnych do zbudowania skryptu. Uczniowie tworzą skrypt, mogą konsultować się w parach. Mogą korzystać z podręcznika. S. 91
Sprawdzają działanie programu, dokonują korekt.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - Modyfikowanie skryptu tak, aby kot rysował trójkąt
Czas trwania:
Opis aktywności:
Uczniowie duplikują skrypt i dokonują modyfikacji, tak, by kot rysował trójkąt „kiedy przyciśnięto t” a kwadrat „kiedy przyciśnięto k”. Uczniowie omawiają z nauczycielem, na czym polegały ich modyfikacje. Porównują efekty między sobą i ze wzorem pokazanym przez nauczyciela (ZPE: ćw. 4) https://scratch.mit.edu/projects/670188355/editor/
13. Sposób ewaluacji zajęć
Podsumowanie i ewaluacja (4 min). Ankieta do udostępnienia uczniom przez Net Support lub teams w przypadku nauki zdalnej: https://forms.gle/WqBaVeTrFKu9eURt7
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Najlepiej na początku ustalić, czy uczniowie pracują na aplikacji zainstalowanej na komputerze, czy online. Wygląd klocków nieco się różni.
Jeśli lekcja prowadzona byłaby online, nauczyciel prezentuje projekt poprzez udostępnianie ekranu lub przesłanie linka. Podobnie mogą zrobić uczniowie prezentując swoje prace.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna