Duże miasta Europy
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Duże miasta Europy
TREŚCI KSZTAŁCENIA
9.7. uczeń przedstawia główne cechy położenia, wielkości, układu przestrzennego oraz znaczenie Paryża lub Londynu jako światowej metropolii; uczeń przedstawia położenie Londynu i Paryża i omawia ich rozwój przestrzenny; wykazuje rolę gospodarczą oraz kulturową Londynu i Paryża jako metropolii światowych.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
posługiwanie się mapą,
odczytuje wykresy,
znajomość państw europejskie i ich stolic.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
analizuje dane liczbowe,
samodzielnie uczy się,
rozpoznaje zabytki stolic europejskich,
prezentuje przygotowane informacje o wybranych obiektach,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym | Podanie tematu i celów lekcji. | podręczniki, atlasy geograficzne, mapa polityczna Europy, „Świat w liczbach”. | pogadanka, pokaz | |
Etap realizacji | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, Umiejętność uczenia się, czytanie map różnej treści, umiejętność posługiwania się słownictwem i terminologią, umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji geograficznej (wykresy), wykazywanie pozytywnych i negatywnych cech życia w wielkim mieście w przekroju ro | Przypomnienie terminu urbanizacja i wskaźnik urbanizacji. Dokonanie analizy wykresów poziomu urbanizacji w państwach Europy na tle innych kontynentów. Przypomnienie pojęcia aglomeracja i podanie przykładów z Europy. Cechy metropolii na przykładach miast, rozpoznawanie zabytków stolic Europy. | podręczniki, atlasy geograficzne, mapa polityczna Europy, „Świat w liczbach”. | pokaz, czytanie map, czytanie wykresów | pokaz, ,,burza mózgów’’, praca grupowa, wykład, pogadanka, objaśnienie aktywizujące, ćwiczenia z mapą |
Etap podsumowujący | geografia | Podaje i wyjaśnia pracę domową. Pozytywne i negatywne cechy życia w wielkim mieście. Dla chętnych ZADANIE - Informacje o oglądanych zabytkach. | zbiorowa/indywidualna. |